Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Tom Z.
Vandaag
om 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 22:44:40
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
Vandaag
om 22:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 22:08:18
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
Vandaag
om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
Vandaag
om 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
Vandaag
om 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
Vandaag
om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
Vandaag
om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
Vandaag
om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
Vandaag
om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:47:15
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding-sluis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bovenleiding-sluis (gelezen 1398 keer)
Sikkeman
Offline
Berichten: 122
Bovenleiding-sluis
«
Gepost op:
23 June 2009, 21:25:05 »
Wie weet waarom er in de Betuwe-Route bovenleiding-sluizen zijn aangebracht. Onder andere eentje bij Gorinchem - Vuren. Ik weet niet of dat het juiste benaming is maar ik bedoel een gedeelte waar de machinist zijn stra moet laten zakken en een stukje verderop het weer omhoog mag. Dat word met blauwe borden aangegeven. Ik zag het op de DVD met een cabinerit over de Betuweroute.
Vriendelijke groet,
Kees
Gelogd
station kandersteg
Offline
Berichten: 41
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #1 Gepost op:
23 June 2009, 21:29:39 »
hallo
ik dacht dat er 2 spanningen zijn 1500 volt dc
en 25000 volt ac
hou me ten goede maar ik kan het fout hebben
de betuwe lijn is toch met 25 kv uitgerust?
groet maarten een bls fan met name station kandersteg
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8547
Spoor N
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #2 Gepost op:
23 June 2009, 21:38:22 »
De BR is zelf ook nog in 3 gedeeltes verdeeld, hoe dat precies zat weet ik niet maar het heeft een technische reden.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
mDDM
Offline
Berichten: 1043
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #3 Gepost op:
23 June 2009, 22:05:40 »
Sectie-scheiding. Het hoogspanningnet levert drie-fasen wisselspanning. Maar één van de drie fasen kan op de bovenleiding (t.o.v. de rails = aarde) gezet worden. Wanneer op een volgende sectie een andere fase staat, moeten deze elektrisch van elkaar geïsoleerd worden om kortsluiting te voorkomen.
Gelogd
Sikkeman
Offline
Berichten: 122
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #4 Gepost op:
23 June 2009, 22:11:49 »
Bedankt voor je antwoord.
Groet,
Kees
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3454
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #5 Gepost op:
23 June 2009, 23:24:34 »
En misschien een leuk videootje rondom dit onderwerp:
http://www.youtube.com/watch?v=68zosj6W8ws&feature=channel_page
Het testen van een spanningssluis.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26824
Re:Bovenleiding-sluis
«
Reactie #6 Gepost op:
24 June 2009, 00:10:26 »
Als het een sectiescheiding is tussen 2 verschillende spaninngssystemen, dan kan ik me voorstellen dat de stroomafnemer naar beneden moet, en dat die na de scheiding weer omhoog kan, nadat de machinist op de loc van systeem is gewisseld. En het zou ook zomaar kunnen dat er voor het andere systeem een andere stroomafnemer wordt opgezet.
Maar als het gaat om een fasewissel in een 25kV wisselspanningssysteem dan gaat dat zonder de stroomafnemer neer te laten. Er zitten dan effectief 2 scheidingen in de bovenleiding. Je hebt eerst de draad onder fase 1, dan een scheiding, dan een stuk spanningsloze draad, en na de tweede scheiding de draad onder fase 2.
Het spanningsloze tussenstuk is langer dan de grootste afstand tussen 2 gekoppelde stroomafnemers, zodat die stroomafnemers nooit een verbinding tussen fase 1 en fase 2 kunnen maken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Bovenleiding-sluis