Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: H0 - Washtown - Beijville  (gelezen 104513 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #165 Gepost op: 31 July 2010, 11:37:23 »
@Karst:

Ja precies (y) Ik ga daar eens op broeden :)

Gr. Remco.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #166 Gepost op: 31 July 2010, 11:40:42 »
Punt van attentie:

Het laatste ( eerste ) meld-stukje aan de rechterkant van het aansluitschema.... ;)

Grtzz,

Karst

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #167 Gepost op: 31 July 2010, 11:41:37 »
Ok zal het bestuderen :)

Gr. Remco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #168 Gepost op: 31 July 2010, 11:54:45 »

Duidelijk, ik zou vermoeden dat er een richitings afhankelijke 'stop-sectie' zou zijn. Maw de loc/trein rijdt door ( blok is lang genoeg ) en remt af als het stoppunt genaderd wordt. Als het vorige/volgende blok dan vrijkomt tijdens het rijden naar de stopplaats hoeft de loc niet af te remmen :). In omgekeerde richting is het natuurlijk anders om :)

Grtzz,

Karst

Ik heb het "keerlus-blok" eenrichtingsverkeer gemaakt. Er zit nu een (virtuele) stopsectie in, en een afrem gedeelte (in TC in te stellen). Het vorige (en dus volgende) blok wordt vrijgegeven wanneer de lok stopt. Pas dan wordt de wisselomgezet en wordt het blok weer gereserveerd. Vandaar de stop. Nu deze stop aan het einde van het keerlus blok zit, soort het mij niet meer. Staat wel levensecht eigenlijk, even stoppen voor het omzetten van de wissel.

Op mijn grote baan is dit allemaal geen probleem, want daar keert de lus niet op dezelfde wissel terug.

gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #169 Gepost op: 31 July 2010, 11:59:28 »
Opnieuw duidelijk Gerard !  ;D

Vraagje, een vluchtige bestudering van de LDT module's handleiding gaf me niet het antwoord:

Is de LDT module ook beperkt tot 1 richtingsverkeer ?

Grtzz,

Karst

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #170 Gepost op: 31 July 2010, 12:49:29 »
Hoi Karst,

Nee, dat issie zeker niet!

Ik had hem eerst twee richtingen ingesteld, maar heb toen vanwege het gemak eerst eenrichting ingesteld. Ik zal tweerichting instellen, en een nieuw filmpje maken.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #171 Gepost op: 01 August 2010, 13:02:46 »
Het beloofde filmpje van de LDT module keerlus, bereden in twee richtingen.

Bij het plaatsen van dit bericht werd er door JijBuis nog bewerkt, in dat geval even geduld a.u.b.  ;D

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #172 Gepost op: 03 August 2010, 07:24:12 »
Ok, heb je bewust niet gekeken naar een Loconet oplossing ?

Je kan namelijk als ik het goed heb begrepen met de nieuwe loconet bezetmelder icm de switch control een kortsluitingsvrije
keerlus bouwen :) ( Huib heeft het hier al eens aangekaart ergens )

Gr. Remco.

Hoi Remco,

Ik zat dit draadje nog even terug te lezen, althans het gedeelte over de keerlus, en vraag me af wat de toegevoegde waarde van een loconet oplossing kan zijn. Ik kom er zelf niet direct uit, wat zijn jouw gedachten hierbij?

Zelf heb ik zoiets: dit is een stand-alone oplossing voor een lokaal probleem, dat hoeft toch niet door een centraal systeem (Loconet) te worden afgehandeld?

De hele keerlus detectie door middel van de LDT wordt gevoed vanuit een (1) bezetmelder aansluiting van een Uhl* Loconet bezetmeld-module. De LDT keerlus module maakt daar drie bezetmeld secties van, waarbij ieder van die drie geldt als een bezetmelding voor de Uhl* module. (is dit nog duidelijk?)

Ik ben benieuwd naar je gedachten, op mijn definitieve baan heb ik er - zoals ik het nu kan beoordelen - twee nodig, dus kom maar op...  (y)

Gerard

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #173 Gepost op: 03 August 2010, 08:21:31 »
Moge Gerard,

Voornamelijk omdat je dan een kortsluitingsvrije keermogelijkheid want de ompoling wordt gedaan op basis van bezetmelding. Dat is gewoon een stuk netter wat mij betreft :)

Daarbij aangevuld heb je gewoon detectie per sectie in je hele lus (y)

( De LDT oplossing vertelt je niet in welk sectie hij exact staat ;) )

Gr. Remco.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #174 Gepost op: 03 August 2010, 09:04:58 »
De oplossing met de LDT is toch ook kortsluitvrij als ik deze post van Gerard goed begrijp?

@Remco: uit de handleiding: "Die umpolung der Kerschleife erfolgt ohne Kurzschluss über 2 sensorgleise". Daar heb ik hem ook op uitgezocht, om latere problemen te voorkomen. (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #175 Gepost op: 03 August 2010, 09:21:08 »
Misschien wel, mijn duits is niet zo goed :) Ik vroeg Gerard er wel naar, maar kreeg geen uitsluitsel :)

Als deze module kortsluitingsvrij is dan is dat nieuw voor mij :)

Gr. Remco.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #176 Gepost op: 03 August 2010, 11:26:18 »
Deze module IS kortsluitvrij.

En omdat ik hem aansluit tussen mijn Uhlenbrock bezetmelder en de rails, wordt het gehele blok waarin de omkering plaatsvindt, keurig gedetecteerd. Daar hebben we geen loconet oplossing voor nodig. Ik zal wel een tekening maken.

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #177 Gepost op: 03 August 2010, 12:08:44 »
Nou, hier is het beloofde plaatje (klikbaar).



De rode tekst rechtsboven:

Deze module maakt in feite drie bezetmeld secties:
Sectie 1: voor de entree- of uitrij-sectie
Sectie 2: voor de uitrij- of entree sectie
Sectie K: voor het middengedeelte

Met deze secties 1, K en 2 doet de keerlus module haar werk

Eén laag ¨hoger¨ (maar hier lager getekend ;D ) ligt de Uhlenbrock 63 340 Rückmeldemodul, die detecteert dat er stroom wordt verbruikt door de keerlusmodule (willekeurig welke van deze drie secties) - omdat de keerlusmodule op een bezetmelder is aangesloten.

Voila, bezetmelding EN keerlus zonder kortsluiting.

Gerard

EDIT: Link veranderd naar full original op www.wassedam.nl.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2010, 12:12:28 door Gerard Wassink »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #178 Gepost op: 07 August 2010, 12:09:58 »

Eerste test van de klimspraal

De aansluiting van de klimspiraal naar de wisselstraat van het schaduwstation is af.

Zie hier voor een filmpje van een test op zwaartekracht.

Gerard

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:H0 - Wassedam - Beijville
« Reactie #179 Gepost op: 07 August 2010, 12:17:02 »
Daar heb je dus geen dure locs meer voor nodig Gerard! ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl