Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 17:35:18
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 17:12:11
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:07:46
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Rheinburg, TP V/VI door System-M
Vandaag om 16:24:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 15:30:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: Roco NS 1600, nieuwe uitvoering (rooster zijwand hoger)  (gelezen 113718 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #300 Gepost op: 04 September 2009, 16:39:24 »
Op 3rail is iemand bezig:

Hier


Weet degene ook dat de fabrieksplaat van een 1700 afwijkt van die van een 1600?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #301 Gepost op: 04 September 2009, 16:39:49 »
Ik denk het niet :) Maar de konijnenhokken moeten er ook op.

Gr. Remco.

snoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #302 Gepost op: 07 September 2009, 11:51:24 »
Heb het nummer succesvol kunnen verwijderen. Eigenlijk een fluitje van een cent met wat zeer fijn schuurpapier en tape of plakband om het omliggende gedeelte even af te plakken tegen beschadiging. Heeft iemand toevallig nog een setje ongebruikte konijnenhokken liggen? (en dan niet die dingen met gaas ervoor en stro erin :) )

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #303 Gepost op: 10 September 2009, 21:12:28 »
Dit is ook het enige wat mij onmiddellijk opviel: het nummer 1601 klopt iets niet aan qua afmeting of qua font. De hoogte klopt misschien, maar de positie is iets mis mee.
Ivo
Ik heb gisteren het model in het echt gezien bij Meijer en Blessing en ik trek mijn mening terug qua afmeting van het nummer en de positie. Op het model dat ik het gezien is dat prima in orde. Kennelijk heb ik me laten bedriegen door foto's van het model. De discussie over het lettertype wordt al door anderen succesvol opgelost :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #304 Gepost op: 15 September 2009, 16:27:22 »
Een vraag over de inzetbaarheid van deze Roco. Misschien staat het al eerder in dit draadje.

Deze 1601 heeft het nummer in het midden, zoals deze in 1981 werd afgeleverd. In 1983 kwamen de stadswapens en verdween het nummer naar de zijkant. Nu valt mij op dat de 1615 al in 1981 werd geleverd met het nummer aan de zijkant, maar natuurlijk zonder stadwapen. De vraag valt dan uiteen in 2 delen: Welk deel van de 1600en is geleverd met het nummer in het midden en welke meteen al aan de zijkant en wanneer zijn de nummers van het midden verschoven naar de zijkant. Dit model is maximaal gedurende 2 jaar inzetbaar en misschien wel korter.

Iemand een idee?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #305 Gepost op: 15 September 2009, 18:04:45 »
Ik weet het zelf niet ???. Ik heb wel eens iets gehoord over dat er maar een aantal waren met het nummer in het midden. ik meende dat er toen tot over de 1609 is gesproken! zeker weten doe ik het niet.

Gr, Silvester
Gr. Silvester

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #306 Gepost op: 15 September 2009, 18:23:54 »
In april 1981 werd bij wijze van experiment bij de 1603 het nummer links gezet, waarbij rechts de wapens van Amsterdam en Den Haag werden aangebracht om eens te kijken hoe het leek als er stadswapens werden geplaatst. Deze proefwapens waren overigens nog niet gestyleerd maar de volledige wapenschilden. Foto's van de proeven o.a. in HUA. Met de wapens heeft de 1603 overigens toen niet in de rijdende dienst gereden. Na verwijdering bleven de nummers op de 1603 links onder het rooster zitten.

Vanaf de 1616 kregen de loks standaard het nummer links bij aflevering.

De 1601 werd op 6 april 1982 als eerste gedoopt, zoals bekend als Amsterdam, met gestyleerd wapen en nummer links
Zodra loks uit de serie 1601-1615 werden gedoopt, verhuisde daarmee het nummer naar links.

De doop van de 1613 tot "Roermond' maakte een einde aan een unicum. Voorafgaand was het nummer aan één zijwand al naar links verplaatst, terwijl men aan de andere zijde het nummer per ongeluk in het midden had laten staan...


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #307 Gepost op: 15 September 2009, 20:38:59 »
Wim,

Bedankt, deze Roco is dus inderdaad 1 jaar inzetbaar. Maar wel een leuk jaar, want in 1981 reed er werkelijk nog van alles in blauw, groen en geel door elkaar. Althans ik dacht dat er nog groene Hondekop tweetjes waren en misschien nog mat '46 tweetjes, maar dat kan ook een foutje in  mijn herinnering zijn. In elk geval in 1979 beide nog wel.

Silvester,

Het wordt dus puzzelen met omnummeren. Wat kan wel en wat niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
    • flickr fotopagina
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #308 Gepost op: 15 September 2009, 22:31:35 »
mat '46 reed nog tot in 1983, zowel tweetjes als viertjes.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8459
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #309 Gepost op: 16 September 2009, 20:14:45 »
mat '46 was in '83 al wel behoorlijk zeldzaam.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #310 Gepost op: 16 September 2009, 22:11:52 »
In mijn herinnering liepen ze toch regelmatig mee als spitsversterking op de verbinding Vlissingen - Zwolle vv. Dat was in die tijd altijd de lijn waar het oudere materieel de laatste levensjaren reden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8459
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #311 Gepost op: 17 September 2009, 16:27:29 »
Min of meer geconcentreerde inzet op de schrootlijn bevestigd toch mijn opmerking, lijkt me, gezien de wijdverspreide inzet eerdere jaren.

Gr/H

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #312 Gepost op: 18 September 2009, 22:57:20 »
Wim,

Bedankt, deze Roco is dus inderdaad 1 jaar inzetbaar. Maar wel een leuk jaar, want in 1981 reed er werkelijk nog van alles in blauw, groen en geel door elkaar. Althans ik dacht dat er nog groene Hondekop tweetjes waren en misschien nog mat '46 tweetjes, maar dat kan ook een foutje in  mijn herinnering zijn. In elk geval in 1979 beide nog wel.

Silvester,

Het wordt dus puzzelen met omnummeren. Wat kan wel en wat niet.

mvg,
Ivo

Vanavond bij het scannen in ieder geval een actief mat '46 tweetje in juli 1980 gevonden.
Groet, Frank

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #313 Gepost op: 06 January 2010, 22:42:03 »
Ik heb er nu 4 omgenummerd. Foto van de eerste volgt zo.

1 tip, als je hem terug in elkaar zet, en aan de ruitenwissers wilt beginnen.

1 : Doe deur dicht van je hobby kamer.
2 : Informeer de buren.
3 : Informeer de hulpdiensten.
4 : Probeer je te beperken tot : gossiemeine of potjandosie als het maar niet lukt om die koleredingen terug te plaatsen.

Daarna zitten de ruitenwissers op hun plek.

1 t/m 3 inschakelen als 4 niet lukt.
Hier staat de straat vol met blauwe zwaailichten.......


De 1658 Zaandam


Eindelijk hebben Roco rijders ook een groot cijfer.


En een fraai stadswapen.


Ja, die past gewoon :)

« Laatst bewerkt op: 06 January 2010, 23:36:51 door Chris van Diesen »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Nieuwe 1600 van Roco
« Reactie #314 Gepost op: 06 January 2010, 23:13:16 »
Was het zo erg Chris??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)