Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 11:41:34
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Modeltreinenbeurzen door Arjan6511
Vandaag om 10:32:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
  

Auteur Topic: Ringtrafo  (gelezen 15417 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Ringtrafo
« Gepost op: 12 June 2009, 17:10:34 »
Bij ons op het werk zijn we bezig met het plaatsen van ringtrafo's
Nu vroeg ik me af of je zo'n trafo ook voor de digitale modelbaan te gebruiken is.
En of ik deze zou kunnen gebruiken als voeding voor de IB?
Dit zijn de gegevens van die trafo's
400VA    ta=400C/B
PRI 230V   50/60 Hz   BL-Bn
SEC 2x12V/2x16,6 A SW-RT/VIO-WS
Sich SEC 1u2 2 0.0 T (2x)
EN61558-2-6/VDE0570   RSO 859734
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Ringtrafo
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2009, 17:18:50 »
400VA klinkt natuurlijk heel indrukwekkend, maar is meteen ook erg gevaarlijk. Mocht je ooit ergens sluiting hebben, dan blijft deze trafo gewoon doorgaan. De schade is dan meteen groot. Er zit geen enkele kortsluitbeveiliging in. Ik kan het je niet aanraden.

Sander


Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Ringtrafo
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2009, 17:20:53 »
beetje moeilijk stukje tekst,
ik ben ook nog maar een beginner .. haha xD
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ringtrafo
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2009, 17:35:24 »
Sander
Trafo is natuurlijk wel afgezekerd, we gebruiken nu nog trage zekeringen, maar daar zouden dan dus snelle zekeringen in kunnen.
Bart, kleine uitleg over de text
400VA is het vermogen van de trafo
PRI 230V betekend aan de primaire kant 230 volt ( de kant waar de stekker voor het stopcontact zit)
BL/BN betekend Blauw/Bruin Dat zijn de draden waar je die 230Volt op moet aansluiten.
SEC 2x12V/2x16,67A betekend dat er twee x tweedraden zijn waar 12 volt op staat en die elk een vermogen kunnen leveren van 16,67 Ampere, dat is dus nogal wat.
SW-RT/VIO-WS betekend dat tussen de zwarte en de rode/en tussen de Violette en de witte die 12 volt staat.
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Ringtrafo
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2009, 17:43:16 »
Ik zou voor een lichtere variant gaan.
Als je googeld op 'ringkerntrafo' krijg je
voldoende aanknopings punten.

mvg Frans

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re:Ringtrafo
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2009, 18:23:31 »
Nou,

Als ik zo'n trafo voor een schijntje kon krijgen, wist ik het wel!
Aan de secundaire kant goed zekeren en eventueel een
stroombeveiliging aanbrengen in elke "verbruiker" die je er op
aansluit.

Collin

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2009, 19:21:26 »
Deze trafo heeft 2 "problemen":

-De uitgangsspanning is 12V, en dat is voor een IB wel wat mager. Zet je de wikkelingen in serie, dan krijg je 24V, en dat is weer veel te veel.

-Het vermogen is 400VA, en dat is te veel. Een trafo die een circuit voedt met aanraakbare spanning mag volgens de voorschriften maximaal 200VA zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2009, 20:07:16 »
Hoi,

Ik vraag me iets af. Een ringkerntrafo heeft een behoorlijk hoge inschakelstroom.
Kan het dan zo zijn dat, wanneer je deze 400VA trafo inschakeld bij je thuis, de zekering in de meterkast er uit klapt?

PS.
Ikzelf zou deze trafo, gezien het veel te hoge vermogen niet in huis willen hebben.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ringtrafo
« Reactie #8 Gepost op: 12 June 2009, 20:15:02 »
Ok Klaas, dat is duidelijk.
De Trafo is dus niet geschikt voor het aansturen van een IB of elke andere regelunit.
En eigenlijk helemaal niet te gebruiken voor onze hobby vanwege die 400VA
Of je moet het heeeel goed isoleren.
Dus als booster is het ook niet te gebruiken, juist vanwegen die aanraakbare spanning.
In het begin van het draadje had ik al gezegd dat ik ze voor mijn werk moet plaatsen.
Ik heb er zelf dus niet eentje.
Maar we hadden een paar teveel, dus als ze wel geschikt waren dan had ik een trafo overgenomen.
Welke spanning zou dan wel juist zijn als voeding voor de IB?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6827
Re:Ringtrafo
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2009, 21:16:50 »
Welke spanning zou dan wel juist zijn als voeding voor de IB?

De IB voed je met een trafo van 16V wisselspanning (18V max.) en een vermogen van tenminste 70VA.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26855
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2009, 21:23:18 »
Een ringkerntrafo heeft een behoorlijk hoge inschakelstroom.
Kan het dan zo zijn dat, wanneer je deze 400VA trafo inschakeld bij je thuis, de zekering in de meterkast er uit klapt?
Heeft een ringkerntrafo een hogere inrushstroom dan een conventionele trafo? Dat is voor mij nieuw, en ik kan ook niet verzinnen waar dat dan aan zou liggen.
Op de site van Amplimo zag ik net dat je pas boven de 500VA problemen kunt verwachten met de inrush.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ringtrafo
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2009, 21:38:53 »
Welke spanning zou dan wel juist zijn als voeding voor de IB?
Harm

Lees blz 19 van het Intellibox handboek.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2009, 21:50:44 »
Hoi,

@Klaas, over die hoge inschakelstroom had ik gelezen in de Elektuur, en ook op Cirquits Online werdt dit vermeldt. Ik heb net eens even met Google gezocht op "inschakelstroom ringkerntrafo' en dan krijg ik meer dan 400 resultaten. Het zal dan wel kloppen over die hogere inschakelstroom in vergelijking met een E-kerntrafo. Maar waarom dat nu zo is, daar weet ik zo geen antwoord op.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Ringtrafo
« Reactie #13 Gepost op: 13 June 2009, 21:36:49 »
Heeft een ringkerntrafo een hogere inrushstroom dan een conventionele trafo? Dat is voor mij nieuw, en ik kan ook niet verzinnen waar dat dan aan zou liggen.
Op de site van Amplimo zag ik net dat je pas boven de 500VA problemen kunt verwachten met de inrush.
In rush current is groter bij een ringkern trafo dan bij een conventionele trafo maar duurt korter en wordt veroorzaakt door de betere magnetische eigenschappen van de torioide kern. Bij het inschakelen kan de kern verzadigen waardoor er een grote stroom volgt (heel berperkt in duur, ik dacht enkel eerste 1/2 cyclus). Of de kern vezadigd hangt ondermeer af van het het ogenblik waarop de trafo uitgeschakeld is de vorige maal.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Ringtrafo
« Reactie #14 Gepost op: 13 June 2009, 22:41:42 »
Daarnaast spelen bij mijn weten ook de afvlak-elco's mee, al is dat effect net zo aanwezig bij gewone blikpakket-trafo's: hoe groter de elco capaciteit, hoe meer kans je loopt op magnetisering van je kern