Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Karben
Vandaag om 09:52:02
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Ringtrafo  (gelezen 14048 keer)

Dammtor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Ringtrafo
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2009, 23:31:53 »
Citaat
Patrick;
In rush current is groter bij een ringkern trafo dan bij een conventionele trafo maar duurt korter en wordt veroorzaakt door de betere magnetische eigenschappen van de torioide kern. Bij het inschakelen kan de kern verzadigen waardoor er een grote stroom volgt (heel berperkt in duur, ik dacht enkel eerste 1/2 cyclus). Of de kern vezadigd hangt ondermeer af van het het ogenblik waarop de trafo uitgeschakeld is de vorige maal

Citaat
Menno
Daarnaast spelen bij mijn weten ook de afvlak-elco's mee, al is dat effect net zo aanwezig bij gewone blikpakket-trafo's: hoe groter de elco capaciteit,

Uit ervaring (bij nijn broer) weet ik dat er twee soorten automaten zijn. (voor in de meterkast dus)
Eén ervan kan niet overweg met zwaar inductieve gebruikers en zal regelmatig uitslaan bij het inschakelen van de trafo.
Hij heeft deze automaat nmiddels vervangen door een andere die dat wel kan.
Heb je nog gewone zekeringen (stoppen dus) dan heb je er geen last van.
Mocht je de gegevens van deze automaten willen hebben zal ik dat na moeten vragen.
Maar of zo'n zware trafo echter verstandig is? ............
mvg, John

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2009, 00:49:20 »
Hoi,

Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer je een dergelijke "lastrafo" (gezien het vermogen)
zou toepassen bij je modelbaan, en er breekt onverhoopt brand uit in je treinkamer.
Hoe zit het dan verzekeringstechnisch. ???
Gaat de verzekeringsmaatschappij dan zonder meer tot uitbetaling van de schade over, wanneer ze in de resten van je woning een dergelijk bakbeest vinden, of hebben ze dan een argument om niets uit te hoeven keren?
Lijkt me iets om over na te denken.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re:Ringtrafo
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2009, 01:31:52 »
een dergelijk bakbeest vinden

Fysiek is zo'n ding maar 15 X 7 cm ongeveer, dus groot is het niet en zeker geen bakbeest.

mvg Frans

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2009, 10:37:33 »
Hoi Jakob,

Dit is zeker niet groot, maar ik had gisteren wat informatie bekeken met Google, en wanneer ik dan naar de maten kijk van een ringkerntrafo (RKT) die voor de modelbaan veel geschikter is, wat betreft spanning en stroom, dan is dit exemplaar van 400VA toch wel een behoorlijk stuk groter.

Wanneer je bij een RKT van 2 x 15V/1,6A de secundaire wikkelingen parallel schakelt,
heb je een trafo van 15V/3,2A. En dan heb je een RKT met de afmetingen: diameter 80/hoogte 34.
Dat is ongeveer de helft kleiner dan die 400VA RKT.

Maar ik zal op jouw verzoek die 'lastrafo' geen 'bakbeest' meer noemen, maar 'een behoorlijke joekel'.  ;D

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re:Ringtrafo
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2009, 11:14:17 »
Hoi,

Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer je een dergelijke "lastrafo" (gezien het vermogen)
zou toepassen bij je modelbaan, en er breekt onverhoopt brand uit in je treinkamer.
Hoe zit het dan verzekeringstechnisch. ???
Gaat de verzekeringsmaatschappij dan zonder meer tot uitbetaling van de schade over, wanneer ze in de resten van je woning een dergelijk bakbeest vinden, of hebben ze dan een argument om niets uit te hoeven keren?
Lijkt me iets om over na te denken.

mvg,
Fred.

Als je de boel zo afzekert dat, als je secundair de zaak kortsluit, de (glas-)zekering in de primaire springt is er helemaal niets aan de hand. Zo hoort het ook te gaan. Probleem waar je dan al snel tegenaan loopt is dat de primaire zekering zal springen bij het inschakelen van de trafo, vooral als je deze snel een aantal keer in en uitschakelt. Om dit op te lossen wordt er daarom overgegaan op glaszekeringen van het trage type. Bij grotere vermogens voldoet dit ook niet meer en moeten er andere trucjes toegepast worden.
Overigens weet ik niet wat de europese wetgeving zegt over zelfbouw apparaten die op één of andere manier met 220V in aanraking komen. Professioneel wordt verwacht dat je hiervoor voldoet aan de laagspanningsrichtlijn en op het gevoel af vermoed ik dat je ook voor zelfbouw hieraan zal moeten voldoen.

mvg,

patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2009, 11:36:45 »
Hoi Patrick,

Die truukjes pas ik zelf ook wel eens toe wanneer ik een netvoeding bouw.
De ene keer zet ik een PTC is serie met de primaire, en de andere keer plaats ik een vermogensweerstand in serie. Die vermogensweerstand laat ik dan na korte tijd overbruggen door een relais (gestuurd door een simpele timerschakeling).

Ikzelf zal altijd voldoen aan de voorschriften voor klasse 1- of klasse 2 apparaten.

Wat betreft die voorschriften bij zelfbouw: er staat regelmatig in de Elektor een pagina met veiligheidsvoorschriften gebaseerd op NEN3544. Ook op www.elektor.nl is die informatie gratis te bekijken.

mvg,
Fred.

reden verandering: NEN-Nummer verbetert.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2009, 23:19:43 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2009, 14:25:00 »
Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer je een dergelijke "lastrafo" (gezien het vermogen)
zou toepassen bij je modelbaan, en er breekt onverhoopt brand uit in je treinkamer.
Dan loop je een goede kans mot te krijgen met de verzekering.  Het vermogen van deze trafo's in deze toepassing is niet voor niks begrensd op 200VA. Ga je daar boven, dan wordt het een typisch gevalletje "eigen risico".

TonP

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re:Ringtrafo
« Reactie #22 Gepost op: 14 juni 2009, 15:07:26 »
Zo'n 15 jaar geleden ben ik het digitale treingebeuren begonnen met het systeem wat toendertijd in Elektuur gepubliceerd was.
Ook ik vond een "leuke" ringkerntrafo en dacht goedkoop klaar te zijn met een voeding die, moet ik wel toegeven, niet gezekerd was en waar Elektuur ook voor waarschuwde.
Helaas ging ik er vanuit dat kortsluiting op de baan niet zo'n probleem zou zijn als ik er maar bij bleef, maar toen het onvermijdelijke gebeurde had ik wel een leuke vlam boven een wissel staan.
Die dag heb ik onmiddelijk al het eigenbouwspul weggesodemieterd en ben alsnog op het goed gezekerde fabrieksspul overgestapt (Lenz/DCC in mijn geval).
Sindsdien gaat de baan ook uit als ik niet in de buurt ben, ik wil niet nog een keer een fik hebben.
Moraal van het verhaal : ga nu niet een paar tientjes besparen op zoiets fundamenteels als een goede trafo en koop gewoon een betrouwbare, gezekerde en voor modelspoor bedoeld type.

Ton

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:Ringtrafo
« Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2009, 15:19:25 »
Klaas,

Wat is de achterliggende gedachte bij deze begrenzing op 200VA. Speelt de uitgangsspanning van de trafo hier ook nog een rol.

En als de trafo samen met de booster in één kast zit, wordt het dan een ander verhaal.
Elektuur adviseerde voor de Edits booster immers een trafo van 240...300VA sek. 2 x 18V. De uitgangsspanning van de Edits booster wordt opgegeven voor 18V, de max.stroom voor 10A en de kortsluitstroom voor 12A. Dat is dus minder dan 200VA.

Jan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2009, 16:43:48 »
Jan, er is een norm die voorschrijft waaraan een trafo moet voldoen die een circuit met aanraakbare spanning voedt. De grenswaarden van die norm zijn: 200VA, 24V, 20A.
De Edits booster blijft daar inderdaad keurig binnen, maar de trafo die ze aanbevelen dus duidelijk niet.

Ik vind de uitgangsstroom van de Edits booster trouwens toch al aan de stevige kant. In een grijs verleden hebben we al eens gebrainstormd over manieren om de uitgang in tweeën te splitsen, waardoor je effectief 2 boosters van 5A krijgt.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2009, 22:28:25 »
Dan loop je een goede kans mot te krijgen met de verzekering.  Het vermogen van deze trafo's in deze toepassing is niet voor niks begrensd op 200VA. Ga je daar boven, dan wordt het een typisch gevalletje "eigen risico".

@Klaas, ik had al zo'n vermoeden.
Bedankt voor je reactie.

Nog even een andere vraag: ik ben op zoek naar die norm voor het maximale vermogen van trafo's voor zelfbouw
toepassingen. Met Google heb ik nog niets kunnen vinden. Enig idee waar iets hierover te vinden is?

mvg, Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4522
Re:Ringtrafo
« Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2009, 22:42:26 »
Totaal off topic.

Maar Menno verklaar u nader

Citaat
Daarnaast spelen bij mijn weten ook de afvlak-elco's mee, al is dat effect net zo aanwezig bij gewone blikpakket-trafo's: hoe groter de elco capaciteit, hoe meer kans je loopt op magnetisering van je kern

Want dit vindt ik  intressant

On topic

Grtz

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Ringtrafo
« Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2009, 23:26:46 »
Bij het inschakelen van een trafo inclusief een benodigde (in geval van gelijkspanning natuurlijk) afvlakcapaciteit, zullen de elco's bij het inschakelen een flinke stroom trekken, om op te laden.
Een trafo die zonder die capaciteit ingeschakeld wordt zal ook een stevige inschakelstroom hebben, maar met die elco's erbij wordt dat effect versterkt: daarom wordt (afhankelijk van de capaciteit) vaak na het inschakelen van de trafo, de afvlak-capaciteit vertraagd ingeschakeld wordt: om al te grote ladings-stromen te voorkomen, is het bijplaatsen van voorschakelweerstanden wel zo netjes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #28 Gepost op: 14 juni 2009, 23:32:18 »
Nog even een andere vraag: ik ben op zoek naar die norm voor het maximale vermogen van trafo's voor zelfbouw
toepassingen. Met Google heb ik nog niets kunnen vinden. Enig idee waar iets hierover te vinden is?
Het probleem is dat ik tegenwoordig dit soort dingen uit mijn hoofd moet citeren. Toen ik nog werkte had ik een hele plank met elektrotechnische normen binnen bereik. Toen ik met vut ging ben ik vergeten een paar cruciale dingen te kopiëren. Was nu toch wel handig geweest.
Er zijn twee normen waarin dit beschreven staat. De ene is een Europese norm voor speelgoedtrafo's. Helaas kan ik niet meer boven halen wat het nummer van deze norm is. De andere is een hoofstuk uit de beroemde NEN 1010, dat gaat over circuits met lage spanning. Niet te verwarren met laagspanning, dat is wat anders. Met lage spanning wordt spanning bedoeld die je veilig met je handen kunt aanraken.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:Ringtrafo
« Reactie #29 Gepost op: 15 juni 2009, 08:54:31 »
Klaas,

Je bedoeld waarschijnlijk deze: NEN-EN-IEC 61558-2-7:2007 Safety of power transformers, power supplies, reactors and similar products - Part 2-7: Particular requirements and tests for transformers and power supplies for toys.

Gr.
Eric
 
Gr.
Eric