Patrick;In rush current is groter bij een ringkern trafo dan bij een conventionele trafo maar duurt korter en wordt veroorzaakt door de betere magnetische eigenschappen van de torioide kern. Bij het inschakelen kan de kern verzadigen waardoor er een grote stroom volgt (heel berperkt in duur, ik dacht enkel eerste 1/2 cyclus). Of de kern vezadigd hangt ondermeer af van het het ogenblik waarop de trafo uitgeschakeld is de vorige maal
MennoDaarnaast spelen bij mijn weten ook de afvlak-elco's mee, al is dat effect net zo aanwezig bij gewone blikpakket-trafo's: hoe groter de elco capaciteit,
een dergelijk bakbeest vinden
Hoi,Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer je een dergelijke "lastrafo" (gezien het vermogen)zou toepassen bij je modelbaan, en er breekt onverhoopt brand uit in je treinkamer.Hoe zit het dan verzekeringstechnisch. Gaat de verzekeringsmaatschappij dan zonder meer tot uitbetaling van de schade over, wanneer ze in de resten van je woning een dergelijk bakbeest vinden, of hebben ze dan een argument om niets uit te hoeven keren?Lijkt me iets om over na te denken.mvg,Fred.
Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer je een dergelijke "lastrafo" (gezien het vermogen)zou toepassen bij je modelbaan, en er breekt onverhoopt brand uit in je treinkamer.
Dan loop je een goede kans mot te krijgen met de verzekering. Het vermogen van deze trafo's in deze toepassing is niet voor niks begrensd op 200VA. Ga je daar boven, dan wordt het een typisch gevalletje "eigen risico".
Daarnaast spelen bij mijn weten ook de afvlak-elco's mee, al is dat effect net zo aanwezig bij gewone blikpakket-trafo's: hoe groter de elco capaciteit, hoe meer kans je loopt op magnetisering van je kern
Nog even een andere vraag: ik ben op zoek naar die norm voor het maximale vermogen van trafo's voor zelfbouwtoepassingen. Met Google heb ik nog niets kunnen vinden. Enig idee waar iets hierover te vinden is?