Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:12:44
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 15:53:41
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18

Auteur Topic: Ringtrafo  (gelezen 15365 keer)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #30 Gepost op: 15 June 2009, 10:57:12 »
Hoi,

Ook in 88 378 en 60742 wordt verwezen naar transformatoren, maar kan nog geen
uitvoerige teksten vinden.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 15 June 2009, 12:22:36 »
De teksten vind je ook niet op internet. Die kun je alleen maar kopen op papier en daar hangt een belachelijk duur prijskaartje aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 15 June 2009, 13:39:09 »
Hoi Klaas,

Klopt, heb eens even gekeken bij het NEN-instituut. €61,22 excl. BTW is zeker belachelijk duur. En daar komen ook nog handlingkosten bij.  Je krijgt dan wel 35 pag. met tekst, maar voor hobby-isten is dit echter veel te duur!!

mvg,
Fred.
mvg, Fred

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2009, 17:03:05 »
We hebben vandaag even een testje gedaan met de trafo
Secundaire kant afgezekerd met twee glaszekeringen van 2 A
Kortsluiting gemaakt en alleen de twee glaszekeringen gingen er uit, verder gebeurde niets.
Daarna hetzelfde gedaan met 6 A zekeringen met hetzelfde resultaat
Hoger konder en wilden we niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 17 June 2009, 17:52:13 »
Hoi NSGargo,

Da,s logisch dat je die zekeringen er uit blaast. Je meet nu de secundaire kortsluitstroom van de trafo.
Waar het om ging was de inschakelstroom, dus de primaire zijde.
Je moet eerst de primaire stroom meten (dus aan de 230Volt zijde) in onbelaste toestand. Deze stroom vermenigvuldig je met de factor 1,2 en dat getal is dan de waarde voor de primaire zekering. (indien die waarde niet bestaat, neem je de dichtsbijliggende hogere waarde). Neem voor de zekering een traag exemplaar. Test dan eens wat er gebeurt bij het inschakelen (of bij herhaaldelijk achter elkaar inschakelen). Grote kans dat de zekering er uit vliegt.

Indien je er een gelijkrichter met een bufferelco('s) achter hangt, neem de inschakelstroom verder toe, en moet je er een zwaardere zekering in zetten.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Ben

• Online Online
« Reactie #35 Gepost op: 17 June 2009, 20:53:51 »
Fred,

Ik herken dit. Heb een ringkerntrafo die de IB en 5 boosters (2,5A) voedt. Primair traag afgezekerd met 3A maar piepte er vaak uit. Uiteindelijk helemaal geen primaire zekering toegepast. Heb wel alles secundair (snel) gezekerd.

Tot op heden nog nooit een doorgebrande zekering gehad. (Boosters schakelen keurig af).

Gr, Ben.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 17 June 2009, 21:40:57 »
Uiteindelijk helemaal geen primaire zekering toegepast. Heb wel alles secundair (snel) gezekerd.

Als ik mij niet vergis is dit qua veiligheid niet helemaal koosjer (en dus ook niet correct).
Als nml er secundair in de trafo een kortsluiting onstaat dan mag er geen situatie ontstaan die tot brand kan leiden. In dit geval betekent dit dus dat de automaat in de elektriciteitskast een eventuele overstroom moet gaan detecteren maar die is 16/20A (x220V). M.a.w., veel kans als de transfo en alles wat errond staat al lang in rook is opgegaan alvorens dit gebeurd.
Mag enkel als de trafo zo gecontrueerd is dat je de secundaire mag kortsluiten zonder verdere gevolgen (m.a.w. met ingebouwde thermische zekering of iets dergelijks).

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 17 June 2009, 21:43:46 »
Hoi Ben,

Zolang je boosters keurig afschakelen is er niets aan de hand, maar wat gebeurd
er wanneer dat niet gebeurd en de trafo primair inwendige sluiting gaat vertonen?
Dan zou er een vermogen van 16A x 230V=3680 Watt gedissipeerd kunnen gaan worden.
Ik denk dat je dan een behoorlijk hitte en stank in je treinkamer krijgt.

mvg,
Fred.

edit: zie dat Patrick me net voor is.
mvg, Fred

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #38 Gepost op: 17 June 2009, 22:02:06 »
@  Fred: wanneer dat gebeurt hoort de zekering in huis gewoon uit te klappen: jij doet nu voorkomen alsof een kortsluiting zich precies gaat limiteren tot de grens van de zekering.

Een trafo kan natuurlijk echter altijd te warm worden omdat slechts een paar windingen sluiting maken, of omdat de secundaire kant kortgesloten is en de trafo daar niet 'tegen' ontworpen is.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 17 June 2009, 22:09:31 »
Hoi Menno,

Daar heb je gelijk aan.
Ik bedoelde dat dit het maximale vermogen is, voordat de zekering er uit klapt.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Ben

• Online Online
« Reactie #40 Gepost op: 17 June 2009, 22:22:46 »

er wanneer dat niet gebeurd en de trafo primair inwendige sluiting gaat vertonen?
Dan zou er een vermogen van 16A x 230V=3680 Watt gedissipeerd kunnen gaan worden.
Patrick en Fred,

Helemaal waar. Ik heb een Amplimo trafo. De spec's geven aan dat ik primair traag moet zekeren met 1,6A. Zoals gezegd piept zelfs 3A soms eruit bij inschakelen en daarom heb ik deze uiteindelijk weggelaten.

Maar ik lig daar niet zo van wakker. Kans is zeer klein en daarnaast wordt alle spanning afgeschakeld in de treinenkamer als ik ook maar 1 minuut de ruimte verlaat. De hoofdschakelaar van al m'n voedingen zit 30cm naast m'n muis waarmee ik dit bericht aan het typen ben.

Gr, Ben.

JvH

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 17 June 2009, 23:08:34 »
Hallo Ben,

Even over het volgende:

Hoi Ben,

@  Fred: wanneer dat gebeurt hoort de zekering in huis gewoon uit te klappen: jij doet nu voorkomen alsof een kortsluiting zich precies gaat limiteren tot de grens van de zekering.

Daar maak je dus een denk fout. Want het klinkt misschien wat vreemd, maar de zekeringen of automaten in de meterkast zijn er alleen maar voor om de draden in de muur en plafon te beschermen tegen te grote stromen (>16A). De primaire zekering is er om de ringkerntrafo af te schakelen als er overbelasting of sluiting is. Een secundaire zekering beschermd een aangesloten belasting (Booster) niet de ringkerntrafo.

Misschien moet je de primaire zekering toch maar terug plaatsen, en dan de boosters een voor een in te schakelen.

Groeten Jack.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #42 Gepost op: 18 June 2009, 00:15:42 »
@ JvH: Fred zei even daarvoor dat een eventuele kortsluiting in de primaire wikkeling van de trafo, bij het ontbreken van een zekering in serie met de primaire wikkeling, een vermogen van 3680 Watt op zou kunnen leveren: maar een kortsluiting zal natuurlijk nooit precies de grens van de zekering in de meterkast opzoeken: het ging dus niet om de zekering voor het beveiligen van de primaire wikkeling, maar om de groep-beveiliging in de meterkast.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 18 June 2009, 16:26:08 »
Wat men hier bedoelt is volgens mij het volgende: stel er is een (gedeeltelijke) kortsluiting in de trafo, waardoor er 15,9 A door de primaire wikkeling gaat lopen. Bij een spanning van 230 V is dat toch nog 3657 W, wat waarschijnlijk wel gevolgen gaat hebben. De groep-beveiliging in de meterkast springt dan niet uit. De kortsluiting zal inderdaad niet deze maximale stroom opzoeken, maar de (gedeeltelijke) kortsluiting kan wel toevallig een zodanige weerstand opleveren dat deze stroom gaat lopen. En nee, dat is niet heel erg toevallig, bij 15 A of wat voor grote stroom dan ook heb je dit soort problemen.

Ik kies er in ieder geval voor om niet een paar tientjes te besparen, en gewoon veilige (kleine) trafo's te gebruiken.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 18 June 2009, 16:43:17 »
Wat men hier bedoelt is volgens mij het volgende: stel er is een (gedeeltelijke) kortsluiting in de trafo, waardoor er 15,9 A door de primaire wikkeling gaat lopen. Bij een spanning van 230 V is dat toch nog 3657 W, wat waarschijnlijk wel gevolgen gaat hebben.
Die stroom is zoveel groter dan de nominale stroom dat de primaire wikkeling acuut afbrandt. Probleem over. Andere optie is dat de trafo in de fik gaat, en dan heb je een nieuw probleem.
Overigens is het niet zo eenvoudig om een trafo primair goed te beveiligen. Een smeltveiligheid die te klein is gekozen zal er na een paar keer vanzelf uitgaan door de inschakelstoot. Kies je hem te groot dan heb je kans dat hij er bij een overbelasting niet uitgaat. Er is eigenlijk geen marge tussen die twee situaties. De beste beveiliging is een z.g. motorbeveiligingsrelais, dat werkt voor een trafo ook goed. Maar is voor een hobbytoepassing wel een beetje kostbaar.
Daarom is mijn mening: primair niet beveiligen. De goedkope opties zijn nauwelijks effectief, en de goede opties zijn te duur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.