Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:12:44
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 15:53:41
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
  

Auteur Topic: Ringtrafo  (gelezen 15358 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Ringtrafo
« Gepost op: 12 June 2009, 17:10:34 »
Bij ons op het werk zijn we bezig met het plaatsen van ringtrafo's
Nu vroeg ik me af of je zo'n trafo ook voor de digitale modelbaan te gebruiken is.
En of ik deze zou kunnen gebruiken als voeding voor de IB?
Dit zijn de gegevens van die trafo's
400VA    ta=400C/B
PRI 230V   50/60 Hz   BL-Bn
SEC 2x12V/2x16,6 A SW-RT/VIO-WS
Sich SEC 1u2 2 0.0 T (2x)
EN61558-2-6/VDE0570   RSO 859734
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Ringtrafo
« Reactie #1 Gepost op: 12 June 2009, 17:18:50 »
400VA klinkt natuurlijk heel indrukwekkend, maar is meteen ook erg gevaarlijk. Mocht je ooit ergens sluiting hebben, dan blijft deze trafo gewoon doorgaan. De schade is dan meteen groot. Er zit geen enkele kortsluitbeveiliging in. Ik kan het je niet aanraden.

Sander


Bart Otte

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
    • Zankerdaal Topic
Re:Ringtrafo
« Reactie #2 Gepost op: 12 June 2009, 17:20:53 »
beetje moeilijk stukje tekst,
ik ben ook nog maar een beginner .. haha xD
Wie niet van treintjes houdt, spoort niet!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ringtrafo
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2009, 17:35:24 »
Sander
Trafo is natuurlijk wel afgezekerd, we gebruiken nu nog trage zekeringen, maar daar zouden dan dus snelle zekeringen in kunnen.
Bart, kleine uitleg over de text
400VA is het vermogen van de trafo
PRI 230V betekend aan de primaire kant 230 volt ( de kant waar de stekker voor het stopcontact zit)
BL/BN betekend Blauw/Bruin Dat zijn de draden waar je die 230Volt op moet aansluiten.
SEC 2x12V/2x16,67A betekend dat er twee x tweedraden zijn waar 12 volt op staat en die elk een vermogen kunnen leveren van 16,67 Ampere, dat is dus nogal wat.
SW-RT/VIO-WS betekend dat tussen de zwarte en de rode/en tussen de Violette en de witte die 12 volt staat.
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Ringtrafo
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2009, 17:43:16 »
Ik zou voor een lichtere variant gaan.
Als je googeld op 'ringkerntrafo' krijg je
voldoende aanknopings punten.

mvg Frans

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re:Ringtrafo
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2009, 18:23:31 »
Nou,

Als ik zo'n trafo voor een schijntje kon krijgen, wist ik het wel!
Aan de secundaire kant goed zekeren en eventueel een
stroombeveiliging aanbrengen in elke "verbruiker" die je er op
aansluit.

Collin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2009, 19:21:26 »
Deze trafo heeft 2 "problemen":

-De uitgangsspanning is 12V, en dat is voor een IB wel wat mager. Zet je de wikkelingen in serie, dan krijg je 24V, en dat is weer veel te veel.

-Het vermogen is 400VA, en dat is te veel. Een trafo die een circuit voedt met aanraakbare spanning mag volgens de voorschriften maximaal 200VA zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2009, 20:07:16 »
Hoi,

Ik vraag me iets af. Een ringkerntrafo heeft een behoorlijk hoge inschakelstroom.
Kan het dan zo zijn dat, wanneer je deze 400VA trafo inschakeld bij je thuis, de zekering in de meterkast er uit klapt?

PS.
Ikzelf zou deze trafo, gezien het veel te hoge vermogen niet in huis willen hebben.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ringtrafo
« Reactie #8 Gepost op: 12 June 2009, 20:15:02 »
Ok Klaas, dat is duidelijk.
De Trafo is dus niet geschikt voor het aansturen van een IB of elke andere regelunit.
En eigenlijk helemaal niet te gebruiken voor onze hobby vanwege die 400VA
Of je moet het heeeel goed isoleren.
Dus als booster is het ook niet te gebruiken, juist vanwegen die aanraakbare spanning.
In het begin van het draadje had ik al gezegd dat ik ze voor mijn werk moet plaatsen.
Ik heb er zelf dus niet eentje.
Maar we hadden een paar teveel, dus als ze wel geschikt waren dan had ik een trafo overgenomen.
Welke spanning zou dan wel juist zijn als voeding voor de IB?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6825
Re:Ringtrafo
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2009, 21:16:50 »
Welke spanning zou dan wel juist zijn als voeding voor de IB?

De IB voed je met een trafo van 16V wisselspanning (18V max.) en een vermogen van tenminste 70VA.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re:Ringtrafo
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2009, 21:23:18 »
Een ringkerntrafo heeft een behoorlijk hoge inschakelstroom.
Kan het dan zo zijn dat, wanneer je deze 400VA trafo inschakeld bij je thuis, de zekering in de meterkast er uit klapt?
Heeft een ringkerntrafo een hogere inrushstroom dan een conventionele trafo? Dat is voor mij nieuw, en ik kan ook niet verzinnen waar dat dan aan zou liggen.
Op de site van Amplimo zag ik net dat je pas boven de 500VA problemen kunt verwachten met de inrush.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Ringtrafo
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2009, 21:38:53 »
Welke spanning zou dan wel juist zijn als voeding voor de IB?
Harm

Lees blz 19 van het Intellibox handboek.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Ringtrafo
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2009, 21:50:44 »
Hoi,

@Klaas, over die hoge inschakelstroom had ik gelezen in de Elektuur, en ook op Cirquits Online werdt dit vermeldt. Ik heb net eens even met Google gezocht op "inschakelstroom ringkerntrafo' en dan krijg ik meer dan 400 resultaten. Het zal dan wel kloppen over die hogere inschakelstroom in vergelijking met een E-kerntrafo. Maar waarom dat nu zo is, daar weet ik zo geen antwoord op.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re:Ringtrafo
« Reactie #13 Gepost op: 13 June 2009, 21:36:49 »
Heeft een ringkerntrafo een hogere inrushstroom dan een conventionele trafo? Dat is voor mij nieuw, en ik kan ook niet verzinnen waar dat dan aan zou liggen.
Op de site van Amplimo zag ik net dat je pas boven de 500VA problemen kunt verwachten met de inrush.
In rush current is groter bij een ringkern trafo dan bij een conventionele trafo maar duurt korter en wordt veroorzaakt door de betere magnetische eigenschappen van de torioide kern. Bij het inschakelen kan de kern verzadigen waardoor er een grote stroom volgt (heel berperkt in duur, ik dacht enkel eerste 1/2 cyclus). Of de kern vezadigd hangt ondermeer af van het het ogenblik waarop de trafo uitgeschakeld is de vorige maal.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Ringtrafo
« Reactie #14 Gepost op: 13 June 2009, 22:41:42 »
Daarnaast spelen bij mijn weten ook de afvlak-elco's mee, al is dat effect net zo aanwezig bij gewone blikpakket-trafo's: hoe groter de elco capaciteit, hoe meer kans je loopt op magnetisering van je kern