Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Frans loodsje et cetera door Eric B
Vandaag om 11:32:34
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 11:28:17
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 11:19:11
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 10:09:19
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving  (gelezen 21640 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 25 May 2009, 21:54:35 »
Hey,

Nu heb ik vanavond eens zitten meten, plaatjes vergelijken etc.
Maar nu heb ik een vraag:

Maar om het stel te laten zakken door zijn ophanging te veranderen, had ik graag meningen van anderen.
Het stel staat met de onderkant tot bs 5 mm hoog.
Ik zelf zeg dat ik ca 1,5 mm moet zakken, wat zeggen jullie.

Met 1,5 mm zitten de bovenkant van de wielen(flens) net buiten het zicht.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 25 May 2009, 22:11:55 »
Hallo,

@maurice.

Je hebt natuurlijk de bak kaal gemaakt voor je ging spuiten.
Alles in de bak is gelijmd( ramen verlichting etc.), heb jij nog tips over hoe jij het er allemaal zonder schade eruit gehaald hebt?

En als je de oude verf eraf haalt, heb je daar nog bijzondere dingen voor tegen gekomen?
Of tips en truuks?


Ik heb dit stel een hele tijd geleden gespoten voor dat ik een airbrush en ovenreiniger had. Hij is over de originele verf gespoten met Motip primer, auto lak en Tamiya spuit busje grijs. de biezen zijn afgeplakt met Tamiya tape en vervolgens met de hand geschilderd.
Niet echt het goede voorbeeld dus. :-\

Het verlagen van het stel kan zeker geen kwaad. ik zou zeggen zo ver moglijk tot net boven de draaistellen. De ramen heb ik voorzichtig verweiders door iets plats tussen en bak en de ramen te vrutten. Ik gebruik altijd een klein paletmes (betere teken winkel, ook erg handig bij plamuren). Wel is er helaas een voorruit gesnueveld.

ik zal morgen wat foto's plaatsen

groet Maurice

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 26 May 2009, 09:26:18 »
De foto's zijn niet van de beste belichting, maar goed hier het resultaat.







Wat trouwens ook nog een idee is, de draaistel zijkanten kan je ook vervangen voor de versie van Kleinspoor. deze zijn een stuk fraaier dan de erg platte van DKM.

Groet Maurice

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8490
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 26 May 2009, 10:20:49 »
Die van DKM zijn niet zozeer plat alswel te weinig uitgewerkt. Wanneer je de uitsparingen in het draaistel openwerkt, maakt het stel al een heel goede indruk.

Gr/H

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 26 May 2009, 12:52:43 »
Is zeker beter dan eerst, maar van mij mag ie nog 1,5 mm lager. Wat mij bijgebleven is van die rooie diesels is dat ze lager leken dan bv Hondekoppen.  Komt natuurlijk door de kopvorm en uiteraard hadden / hebben ze dezelfde hoogte, maar ze hebben nooit de indruk gewekt hoog op de poten te staan en dat doet jouw model nog steeds, Maurice.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 26 May 2009, 13:06:44 »
dat doet jouw model nog steeds, Maurice.

Klopt, ik heb hem alleen voorzien van een laagje verf. Het stel is verders geheel origineel, dus ook nog in het bezit van die fijne aandrijving :-\.
Ik weet niet of ik nog geld en tijd in dit stel wil steken aangezien er een hoop wordt aangekodigd door Artitec en deze er toch veel beter uit zien. Ook ben ik in het bezit een gele DEII en een rode DEI zelfbouw uit een Lima mat46 icm Mastica Plan E wanden. Het resultaat hier van is een stuk beter dan de DKM bak.
De techniek van Marcel is overgens wel erg interesant voor de lima DEtjes, deze spingen ook nog niet echt uit in hun rijeigeschappen.


Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2009, 17:32:55 »
Citaat
De techniek van Marcel is overgens wel erg interesant voor de lima DEtjes, deze spingen ook nog niet echt uit in hun rijeigeschappen.
Of delen van Roco gebruiken, ik heb (lang geleden) al eens een halve BR218 aandrijving in mijn mat '46 gefrot (en de andere helft in een Hondekop 4tje)
Is een beproefd doch betrouwbaar concept, en een sloop BR218 kost aanzienlijk minder dan een Piko Hondekop.
RETROBAHN A.G.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 26 May 2009, 17:45:43 »
Hallo,

In onderdelen is de aandrijving van de Piko motor niet duurder of veel duurder dan de Roco BR218.
Je moet dan wel een model kopen met het vliegwiel erin, anders heb je echt grote motor in je model.

En het ijzeren frame wat ik had liggen, kun je ook van styreen maken( zie plan U )

Van de Roco komen de as afstanden ook goed overeen.

Om het stel te verlagen heb ik iets nodig om de wielen van de assen te halen.
Iemand een idee?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8490
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 11 June 2009, 13:23:36 »
Als je met de laatste vraag op de DKM doelt: je hoeft de wielen niet van de assen te halen. De as bestaat uit twee halve assen.

Gr/H

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 14 June 2009, 13:18:48 »
Hallo,

Weer een kleine update.
Vandaag heeft het stel zijn eerste rondjes gereden met de nieuwe aandrijving.
Ik moet zeggen, dat rijd een heel stuk beter (y)

Het stel is ongeveer 1 a 1 1/2 mm gezakt(alleen de motorwagen dan)

Uiteraard kom je dan nog wat technische onvolkomenheden tegen.

Deze week een goede oplossing verzinnen en nog wat bewerken, dan moet het goed zijn.
Ik zal dan wat foto`s proberen te schieten en te plaatsen

Als het stel weer rijvaardig is zal er geen origineel draaistel meer onder zitten.
Als je toch bezig bent, dan ook alles slopen ;D
Ik vind de originele assen veel te zwaar lopen, en had toch wat draaistellen over.

Ook denk ik dat ik de verlichting aanpak, en zowieso alles digitaal maak.
De kleur van het stel zal ook veranderen, maar dat is toekomst op dit moment.
Eerst het onderstel functioneel maken.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 28 September 2009, 20:54:42 »
Hoi Marcel,

Zijn er nog vorderingen? Ik ben erg benieuwd naar wat foto's!

Groet,
Niels

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #26 Gepost op: 28 September 2009, 21:24:29 »
Hallo,

Binnenkort ga ik er verder mee.
Had een klusdrama en een lijm  probleempje.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #27 Gepost op: 28 September 2009, 21:40:42 »
Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen!

Ik heb zelf een Roco 215 liggen, en de ene aandrijving gaat in de Lima mat'46 238, de andere zijde wilde ik gebruiken voor de DKM DEII.

Moet nog beginnen, de donor lok heb ik via MP gescoord voor weinig. (Er zat gelukkig een donorcodicill bij, dus de Roco lok heeft geen bezwaar hiertegen  ;D ;D ;D ;D ;D)

Hoe heb je de rest van de DEII verlaagd?

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #28 Gepost op: 29 September 2009, 07:50:15 »
Hallo,

Nu zijn er twee type(dat ik weet) van de Roco BR 215.
1 met een grote motor zonder NEM stekker, en een met kleine motor en met een decoder stekker.

Die laatste moet je zien te verkrijgen voor zo`n project.
Anders is je motor te groot voor het inbouwen.

Ik was bezig met het midden draaistel te verlagen, en moest twee verschillende soorten plastic op elkaar lijmen.
En dat was niet vanzelfsprekend te lijmen.
Na diverse pogingen is het uiteindelijk gelukt denk ik.

Nu zijn er twee van de drie draaistellen verlaagd.
En het stel rijdt met de nieuwe motor + aandrijving.
Zal snel een update met foto`s maken.

Mvg,
Marcel
Mvg, Marcel

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #29 Gepost op: 29 September 2009, 08:50:26 »
De grote BR218 motor past er inderdaad niet in: ik heb ook een kleinere gebruikt (loading motor uit een oude videorecorder...), bij mijn opstelling valt de motor met vliegwiel grotendeels weg achter de (bagage)deuren en kun je er nog overheen kijken zodat je de ramen niet hoeft te verduisteren.

Daarna alles natuurlijk matzwart gemaakt.
Zo kan het ook als je minder ruimte hebt:


Succes, Bessel
RETROBAHN A.G.