Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 14:36:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 14:35:47
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
ACME 2024 met NS ICNG! door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:27:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:09
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving  (gelezen 22111 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #30 Gepost op: 18 October 2009, 21:58:21 »
Hallo,

Inmiddels het project weer opgepakt.
Ben thuis aan het verbouwen(afwerken) dus soms duurt het wat langer met de updates.

Ik ben nu dus het gehele stel aan het verlagen.
Ben begonnen met de motor wagen.

Inmiddels ziet het er zo uit:



De motor wagen is verlaagd, met circa 1,5mm.
Het jakobs draaistel van DKM is verzaagd en verlijmd op een Piko mat54 draaistel.
Dat was wel een drama omdat het moeilijk te lijmen materiaal is, duurt even voordat je de juiste lijm hebt die sterk genoeg is.



De motor unit zit er ook keurig in, wel nog los, maar als de draaistel zijkanten geplaatst worden, dan zet ik alles vast.
Ook plaats ik dan een decoder en sluit alle elektra netjes aan.



De inmiddels verlaagde motorbak.



Close-up van het nieuwe motordraaistel.



Close-up van de oude situatie, in dit geval de nog niet aangepakte motorloze bak.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #31 Gepost op: 18 October 2009, 22:04:47 »
Hallo,

Nu ben ik uiteraard ook verder aan het kijken wat ik er nog allemaal aan kan doen.

Ik heb laatst volgens mij iets op gevangen dat er in Houten raamsetjes werden verkocht van de DE2?
Weet iemand er iets meer van, voor als bij mij de ramen sneuvelen?

Nu is het treinstel blauw, maar wil liever een rood stel.
Maar een geel stel past beter in mijn tijds epoche.
Alleen nu heeft de gele een aantal veranderingen ten opzichte van de rode.

Welke zijn de zichtbare veranderingen allemaal?
Ik weet van de enorme units op het dak.

En de frontramen zijn anders, maar dat is een beetje lastig te veranderen, of heeft iemand een idee?

En een derde frontsein, A ipv een omgekeerd L sein.

Zijn er nog meer veranderingen?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #32 Gepost op: 18 October 2009, 23:34:55 »
Er zijn toendertijd best wel wat wijzigingen doorgevoerd;
 
  * De opvallende airco-units op het dak boven de balkons

  * Het bagagecompartiment werd in zijn geheel verwijderd,
    en de deuren bij het jacobsdraaistel werden dichtgelast

  * de panoramaruit voorin de cabine, verder een derde pit,
    midden op het front net onder de ruit....

Verder werden de helft van de ruiten ontdaan van de moglijkheid
ze open te doen dwz de spijl verdween :P dus best nogal wat
wijzigingen/aanpassingen

Trawos heeft geloof ik ooit kappen gemaakt van de DE2 in gemoderniseerde
uitvoering, misschien dat die nog te krijgen zijn en anders is het flink
ombouwen of wachten op Artitec.... ;D

Mvg,

Tis
********

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #33 Gepost op: 19 October 2009, 09:09:47 »
Hoi Marcel,

Dit is denk ik de beste tip:

of wachten op Artitec.... ;D

Volgens mij erg veel werk om het om te bouwen. Maar als je het gaat doen: ik ga het volgen!

Succes!
Niels

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #34 Gepost op: 19 October 2009, 10:01:13 »
  * De opvallende airco-units op het dak boven de balkons
Airco units? Koeling voor de motoren toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #35 Gepost op: 19 October 2009, 17:32:22 »
Demp[ers in een kassie. Dat kassie kan met een lego-schuin-dak-steentje. In de RH heeft honderd jaar geleden eens een artikel gestaan over die ombouw. Er is vast weleen gek die dat nog ergens heeft.... ;)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #36 Gepost op: 19 October 2009, 17:33:53 »
. Er is vast weleen gek die dat nog ergens heeft.... ;)

Nu je het zegt! Dat kan ik me herinneren, hier is zo´n gek.

@Marcel, ik snor het even op, scan het in en pb het wel ff.

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #37 Gepost op: 19 October 2009, 17:44:39 »
deze gek heeft het al gevonden:
RM 150 euro 1997 op pagina 72!

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #38 Gepost op: 19 October 2009, 20:56:37 »
Hey,

Laat mij dan maar gek zijn  ;D , maar heb die bewuste rail magazine er al bij gezocht :D
Ik ga het artikel eens rustig lezen.

Ook eens wat verf zoeken.
Is van tamiya gun ship grey wat voor de onderbak en de draaistellen?
Kun je dat er gewoon opspuiten, of eerst in een bak met oven reiniger wat ik wel eens lees.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #39 Gepost op: 19 October 2009, 21:03:09 »
ontvetten is zat... ovenreiniger is om verflagen te verwijderen, dat is handig omdat opschriften en verschillende kleuren over elkaar heen gezet zijn, bij de nieuwe kleur zie je de oude kleurstelling dan in relief nog zitten. Ook kunnen de oude kleuren door de nieuwe heen schemeren als die niet helemaal dekkend is, wat vaak het geval is bij bijvoorbeeld geel of rood.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8870
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #40 Gepost op: 19 October 2009, 21:21:46 »
Revell 66 Of was het nou Humbrol?.... grrrr

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #41 Gepost op: 01 July 2010, 22:42:15 »
Sooo,

Even een schop geven aan het draadje.
Alle ramen zijn inmiddels uit het treinstel gehaald, niets zichtbaar gebroken gelukkig.

Ook heeft het treinstel zijn eerste rondje gereden, ging niet geheel super, motor ligt nog los, motordraaistel zit nog los en geen gewicht in de bak.
Maar het model reed beter dan origineel.
Binnen kort het laatste draaistel ook verlagen en de lego blokjes erop.

Ik hoop snel weer een foto te plaatsen van het geheel.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #42 Gepost op: 01 July 2010, 23:15:45 »
Ik zag ergens eens een lok waarbij de motor met een tie-wrap was vastgezet. Misschien lukt dat bij jouw lok ook wel..

Succes, gr,

Bert

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #43 Gepost op: 02 July 2010, 07:54:13 »
Hallo,

@bert, die motor komt vast te zitten als ik de onderbak gespoten heb in de juiste kleur.
Dus met een tywrap, dat hoeft gelukkig niet.

Weet iemand hoe je die kleine lensjes van de frontseinen er heelhuids eruit krijgt?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #44 Gepost op: 02 July 2010, 11:28:15 »
Weet iemand hoe je die kleine lensjes van de frontseinen er heelhuids eruit krijgt?

Als ze er alleen in geklemd zitten: met een houten cocktailprikker o.i.d van binnenuit naar buiten duwen. De sluitseinen van buiten naar binnen, afwisselend links en rechts, om en om steeds een klein stukje.
Als ze er in gelijmd zitten: niet.

In het laatste geval kan je de lensjes afplakken voordat je gaat spuiten, evt. een druppel Maskol erop.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.