BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: marcel op 22 mei 2009, 20:41:50

Titel: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 22 mei 2009, 20:41:50
Hallo,

Na wat zware arbeid vandaag, moest ik iets gaan doen waarbij ik rustig zittend kon klussen.
Na kort zoekwerk werd een oud idee naar boven getoverd.

In mijn Hollandrail DE2 oftewel blauwe engel zit een motor die niet lekker rijdt.
Bovendien wagelde de motorwagen een beetje door een kromme as of gewoon door de aandrijving.
Ook moet deze digitaal worden, en misschien de verlichting verbeteren.

Nu ben ik ook op mijn gemak bezig met de plan U in styreen waarbij ik al een aandrijving van de Piko hondekop had liggen.
Met deze motor zal ik iets aan interieur moeten inleveren, maar als de rij-eigenschappen beter worden, dan maakt het mij niet uit.

Na wat pas en meet werk klopte het nagenoeg om de aandrijving over te zetten.
Dus ben ik er vandaag maar aan begonnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_21_05_09_001.jpg)

Alle onderdelen zo`n beetje kaal gemaakt voor ombouw.
Bij de DE2 is de motor-unit al verwijdert en staat buiten de foto.
De Piko motor met draaistel staan al klaar voor inbouw.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_21_05_09_002.jpg)

De bodemplaat van de DE2 naast de bodemplaat van de Piko hondekop.
Dit moet dadelijk 1 worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_21_05_09_003.jpg)

De piko draaistel houder is inmiddels afgezaagd, dit gedeelte moet op de plek komen waar de houder van de motor van de DE2 zit.
Daar komt het nodige vijl en paswerk bij kijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_21_05_09_004.jpg)

Nadat de motorsteun van de DE2 is verwijdert en de piko draaistelhouder wat smaller gemaakt is(elke zijde ca 1 mm)
krijg je bovenstaand beeld.
Zoals je ziet nog niet helemaal goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_21_05_09_005.jpg)

Nog een keer maar dan vanuit een andere hoek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_21_05_09_007.jpg)

Nu is de bak hoogte al een stuk beter.
Alleen de positie van het draaistel is nog niet naar wens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_21_05_09_008.jpg)

Nog een plaatje van bovenaf gezien.
Het draaistel staat nu in een betere positie, verder naar voren.

Nu is de lijm aan het drogen van 2 styreen stripjes waar de draaistelhouder tegen gaat steunen.
Zodoende kan ik dadelijk de juiste positie van het draaistel gaan bepalen.
Maar foto`s zeggen meer dan woorden, dus zodra de lijm droog is, ga ik verder en maak ik weer foto`s van het geheel.

Wordt vervolgd.

Mvg, Marcel



Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: JAB van Ree op 22 mei 2009, 20:55:59
Op zich heel fraai gedaan, maar waarom op deze manier en niet een tandwielkast-kitje van GM&S genomen? Dan had je denk ik minder hoeven verbouwen (Karst Drenth heeft zo'n ombouw enkele maanden terug gepost) en geen interieur hoeven opofferen.

Benieuwd hoe dit gaat rijden, als het net zo als de piko HK word heb je waarschijnlijk een van de best rijdende DE-2's ooit. (de mijne is vorig jaar oktober weggegaan... ik zag het niet zetten mijn model om te bouwen, de beroerde loop kwam bij mij vooral vanwege de slechte tandriem overbrenging)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 22 mei 2009, 21:06:39
Hey,

Het waarom, ik heb zo`n tandwiel setje liggen.
Ongebouwd en wel.

Als iemand interesse heeft in de motor+draaistel en tandwielkast, stuur me een PB-tje.

Maar als de as scheef is, kan ik nogal wat gaan ombouwen, maar zal nooit een mooi rijdend model worden.
Aangezien de Piko aandrijving voorlopig nog niet de plan U in zal gaan, kan ik net zo goed dit gaan proberen.

Over de rij-eigenschappen maak ik me eigenlijk niet zo`n zorgen.
De motor-unit met draaistel heeft zich al bewezen in de Hondekop en in de plan U in zowel analoog als digitaal bedrijf.
En als deze een treinstel met 4 of 6 draaistellen goed kan verplaatsen, dan zal het met dit treinstelletje ook wel goed gaan.

Maar dat weet ik over twee weken als de decoders binnen zijn.
Kan namelijk niet analoog testen, heb geen idee waar ik tijdens de verbouwing mijn trafo heb neer gelegd ???
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Huup op 22 mei 2009, 21:21:18
Het zou mooi zijn als je ook de bakophanging op het jacobsdraaistel kon verlagen. Dan komt het hele treinstel op de goede hoogte.

Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 22 mei 2009, 22:23:18
Hey,

De eerste update,

Na ca 1 1/2 uur hobby plezier, heb ik de motor erin.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1710.jpg)

De twee styreen strips zijn vast gelijmd, en de piko draaistel houder ligt er mooi onder.
Of anders gezegd, de wagenbak rust nu mooi op het draaistel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1712.jpg)

De aspot staat net achter de machinisten deur, net als in het echie.
Mocht ik er naast zitten, graag commentaar :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1714.jpg)

De wagenbak zelf ontdaan van het gewicht, die goed vast zat.
Hier moet de nieuwe motor incl gewicht komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1715.jpg)

Waar het vierkante gat zit, zat een kubusvormige kunststof uitstulping naar binnen toe.
Om de motor zo laag mogelijk te plaatsen, moest deze verwijdert worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1715.jpg)

Het gewicht van Piko waar ook de motor in ligt.
Deze is aan beide zijde iets ingekort.
Aan de kant waar de motor niet zit, omdat het stuk metaal gewoon te lang was voor de wagenbak.
Aan de motorzijde moest er 2mm vanaf om de motor net iets dichter bij het draaistel te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1717.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1718.jpg)

De motor inmiddels in de bak ingebouwd.
De metalen steun moet nog vast gezet worden dmv styreen plaatjes en wat lijm.

Verder moet de beugel waar de draaistel in rust ook nog vast gezet worden.
Maar wacht even af of er commentaar komt over de positie.

Morgen zet ik de draaistelzijkanten om en evt alles vast lijmen.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 22 mei 2009, 22:25:57
Hallo,

@ DE2:

Ik kan wel de gehele trein verlagen, maar dan kan ik net zo goed een Artitec kopen.
Dit treinstel had ik liggen, alleen de rij eigenschappen en verlichting wil ik verbeteren.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Floris Dilz op 22 mei 2009, 22:54:15
nou, net wat je zegt, deze heb je al, dus kun je t net zo goed t hele ding aanpakken. kost niks extra.  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 22 mei 2009, 22:59:36
Hey,

Hoeveel lager praten we over eigenlijk?
Oftewel hoewel staat de hollandrail DE2 te hoog op de rails ????

Zal niet meer zijn dan 1 a 2 mm denk ik dan?

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Floris Dilz op 22 mei 2009, 23:02:21
vergelijk m eens met foto's, dan zie je wel hoe veel het is. Zulke op het eerste gezicht kleine verschilletjes doen wel veel aan de algemene indruk van zo'n treinstel hoor!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 22 mei 2009, 23:59:43
Hey,

Zit ik hier een partij moeilijk te doen, foto`s zoeken op het internet voor de hoogte van de wagenbakken.
Bedenk ik me ineens dat ik het boek Rode duivels en blauwe engelen heb.

Die zoek ik me morgen eens op, dan beslis ik of ik het gehele stel ga verlagen etc.

Eigenlijk wil ik het stel ook in een andere kleur hebben, maar hoever ga je he.

Misschien volgende week in Houten toch maar eens gaa kijken voor een airbrush.
Iemand tips?

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Huup op 23 mei 2009, 00:39:08
vergelijk m eens met foto's, dan zie je wel hoe veel het is. Zulke op het eerste gezicht kleine verschilletjes doen wel veel aan de algemene indruk van zo'n treinstel hoor!
Idd. Je zou bijna van m gaan houden ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Aspelix op 23 mei 2009, 00:44:35
In het boek Electrisch stroomlijnmaterieel '46 '54 en Benelux, auteur Martin van Oostroom, RM Speciaalnummer 9, staan wel tekeningen met lengte- en breedte maten, maar geén hoogte maten.

In het boek Hondekoppen Muizenuzen, auteurs Paul Dijkman - Carel van Gestel - Peter van der Meer, de Alk, eveneens lengte- en breedte, maar geen  hoogte maten. De tekeningen zijn wel veel duidelijker en groter.

In het boek Electrische treinen in Nederland, auteurs Carel van Gestel - Bert van Reems - Lex Tempelman, de Alk, eveneens lengete- en breedte, maar geen  hoogte maten van mat '35. De tekeningen zijn wel weer veel duidelijker en groter.

In het boek Electrische treinen in Nederland deel 2, auteurs Carel van Gestel - Bert van Reems - Lex Tempelman, de Alk, eveneens lengte- en breedte, maar geen  hoogte maten van mat '35. De tekeningen zijn wel weer veel duidelijker en groter, schaal 1:60.

Het dieseltreinenboek heb ik helaas niet....

Groet, Ruurd
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: TonM op 23 mei 2009, 08:33:59
Marcel,

In het boek "Dieseltreinen in Nederland" staan op blz 82/83 maatschetsen van de DE-1 en de DE-2. Volgens die tekening is de  hoogte van het dak vanaf bovenkant spoorstaaf 3450 mm.

Voor wat betreft de airbrush: kijk ook eens op deze site (http://www.everythingairbrush.co.uk/acatalog/Suction_Feed.html). Ik heb goede ervaringen met dit bedrijf en ze zijn zeker niet duur.

Grtz,
Ton
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Maurice K op 25 mei 2009, 13:26:05
Hi Marcel,

Als ik je een tip mag geven mbt. de aanschaf van een airbrush. ik denk dat het beter is om dit bij een specialist te doen en niet op de beurs in Houten. Ik zelf heb goede ervaringen met http://www.airbrush-services-almere.nl/. Je krijgt daar veel tips en je kan ook terplekke de spuit testen en proberen. in een winkel hebben simpel ze meer tijd om je te helpen.

Voor de meeste modelbouw hadelaaren is dit ook vaak een ding dat ze er bij doen, ze weten er zeker wel iets van maar een airbrush zaak is gewoon weg het meest op de hoogte.

Ik heb zelf ook mijn DEII omgespoten. Het weg laten van de gespoten raan lijsten maakt al een wereld van verschil.

Succes met de bouw en het spuiten, het ziet er veel belovend uit.

Groet Maurice
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 25 mei 2009, 18:14:09
Hallo,

@maurice.

Je hebt natuurlijk de bak kaal gemaakt voor je ging spuiten.
Alles in de bak is gelijmd( ramen verlichting etc.), heb jij nog tips over hoe jij het er allemaal zonder schade eruit gehaald hebt?

En als je de oude verf eraf haalt, heb je daar nog bijzondere dingen voor tegen gekomen?
Of tips en truuks?

Ik was al van plan om eens bij almere te kijken, maar het is nou niet bepaald naast de deur voor mij, ik schat zo`n 200 KM.
En wacht nog even iemand af die mij iets aangeboden heeft.

Vanavond eerst eens uitvinden hoe ik op een mooie manier het complete stel iets kan laten zakken.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 25 mei 2009, 21:54:35
Hey,

Nu heb ik vanavond eens zitten meten, plaatjes vergelijken etc.
Maar nu heb ik een vraag:

Maar om het stel te laten zakken door zijn ophanging te veranderen, had ik graag meningen van anderen.
Het stel staat met de onderkant tot bs 5 mm hoog.
Ik zelf zeg dat ik ca 1,5 mm moet zakken, wat zeggen jullie.

Met 1,5 mm zitten de bovenkant van de wielen(flens) net buiten het zicht.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Maurice K op 25 mei 2009, 22:11:55
Hallo,

@maurice.

Je hebt natuurlijk de bak kaal gemaakt voor je ging spuiten.
Alles in de bak is gelijmd( ramen verlichting etc.), heb jij nog tips over hoe jij het er allemaal zonder schade eruit gehaald hebt?

En als je de oude verf eraf haalt, heb je daar nog bijzondere dingen voor tegen gekomen?
Of tips en truuks?


Ik heb dit stel een hele tijd geleden gespoten voor dat ik een airbrush en ovenreiniger had. Hij is over de originele verf gespoten met Motip primer, auto lak en Tamiya spuit busje grijs. de biezen zijn afgeplakt met Tamiya tape en vervolgens met de hand geschilderd.
Niet echt het goede voorbeeld dus. :-\

Het verlagen van het stel kan zeker geen kwaad. ik zou zeggen zo ver moglijk tot net boven de draaistellen. De ramen heb ik voorzichtig verweiders door iets plats tussen en bak en de ramen te vrutten. Ik gebruik altijd een klein paletmes (betere teken winkel, ook erg handig bij plamuren). Wel is er helaas een voorruit gesnueveld.

ik zal morgen wat foto's plaatsen

groet Maurice
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Maurice K op 26 mei 2009, 09:26:18
De foto's zijn niet van de beste belichting, maar goed hier het resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_05_2009_001_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_05_2009_001_small.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_05_2009_002_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_05_2009_002_small.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_05_2009_003_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_05_2009_003_small.jpg)

Wat trouwens ook nog een idee is, de draaistel zijkanten kan je ook vervangen voor de versie van Kleinspoor. deze zijn een stuk fraaier dan de erg platte van DKM.

Groet Maurice
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Huup op 26 mei 2009, 10:20:49
Die van DKM zijn niet zozeer plat alswel te weinig uitgewerkt. Wanneer je de uitsparingen in het draaistel openwerkt, maakt het stel al een heel goede indruk.

Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Gert Arkema op 26 mei 2009, 12:52:43
Is zeker beter dan eerst, maar van mij mag ie nog 1,5 mm lager. Wat mij bijgebleven is van die rooie diesels is dat ze lager leken dan bv Hondekoppen.  Komt natuurlijk door de kopvorm en uiteraard hadden / hebben ze dezelfde hoogte, maar ze hebben nooit de indruk gewekt hoog op de poten te staan en dat doet jouw model nog steeds, Maurice.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Maurice K op 26 mei 2009, 13:06:44
dat doet jouw model nog steeds, Maurice.

Klopt, ik heb hem alleen voorzien van een laagje verf. Het stel is verders geheel origineel, dus ook nog in het bezit van die fijne aandrijving :-\.
Ik weet niet of ik nog geld en tijd in dit stel wil steken aangezien er een hoop wordt aangekodigd door Artitec en deze er toch veel beter uit zien. Ook ben ik in het bezit een gele DEII en een rode DEI zelfbouw uit een Lima mat46 icm Mastica Plan E wanden. Het resultaat hier van is een stuk beter dan de DKM bak.
De techniek van Marcel is overgens wel erg interesant voor de lima DEtjes, deze spingen ook nog niet echt uit in hun rijeigeschappen.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Besselspoor op 26 mei 2009, 17:32:55
Citaat
De techniek van Marcel is overgens wel erg interesant voor de lima DEtjes, deze spingen ook nog niet echt uit in hun rijeigeschappen.
Of delen van Roco gebruiken, ik heb (lang geleden) al eens een halve BR218 aandrijving in mijn mat '46 gefrot (en de andere helft in een Hondekop 4tje)
Is een beproefd doch betrouwbaar concept, en een sloop BR218 kost aanzienlijk minder dan een Piko Hondekop.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 26 mei 2009, 17:45:43
Hallo,

In onderdelen is de aandrijving van de Piko motor niet duurder of veel duurder dan de Roco BR218.
Je moet dan wel een model kopen met het vliegwiel erin, anders heb je echt grote motor in je model.

En het ijzeren frame wat ik had liggen, kun je ook van styreen maken( zie plan U )

Van de Roco komen de as afstanden ook goed overeen.

Om het stel te verlagen heb ik iets nodig om de wielen van de assen te halen.
Iemand een idee?

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Huup op 11 juni 2009, 13:23:36
Als je met de laatste vraag op de DKM doelt: je hoeft de wielen niet van de assen te halen. De as bestaat uit twee halve assen.

Gr/H
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 14 juni 2009, 13:18:48
Hallo,

Weer een kleine update.
Vandaag heeft het stel zijn eerste rondjes gereden met de nieuwe aandrijving.
Ik moet zeggen, dat rijd een heel stuk beter (y)

Het stel is ongeveer 1 a 1 1/2 mm gezakt(alleen de motorwagen dan)

Uiteraard kom je dan nog wat technische onvolkomenheden tegen.

Deze week een goede oplossing verzinnen en nog wat bewerken, dan moet het goed zijn.
Ik zal dan wat foto`s proberen te schieten en te plaatsen

Als het stel weer rijvaardig is zal er geen origineel draaistel meer onder zitten.
Als je toch bezig bent, dan ook alles slopen ;D
Ik vind de originele assen veel te zwaar lopen, en had toch wat draaistellen over.

Ook denk ik dat ik de verlichting aanpak, en zowieso alles digitaal maak.
De kleur van het stel zal ook veranderen, maar dat is toekomst op dit moment.
Eerst het onderstel functioneel maken.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Niels B op 28 september 2009, 20:54:42
Hoi Marcel,

Zijn er nog vorderingen? Ik ben erg benieuwd naar wat foto's!

Groet,
Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 28 september 2009, 21:24:29
Hallo,

Binnenkort ga ik er verder mee.
Had een klusdrama en een lijm  probleempje.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Yuri v L op 28 september 2009, 21:40:42
Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen!

Ik heb zelf een Roco 215 liggen, en de ene aandrijving gaat in de Lima mat'46 238, de andere zijde wilde ik gebruiken voor de DKM DEII.

Moet nog beginnen, de donor lok heb ik via MP gescoord voor weinig. (Er zat gelukkig een donorcodicill bij, dus de Roco lok heeft geen bezwaar hiertegen  ;D ;D ;D ;D ;D)

Hoe heb je de rest van de DEII verlaagd?

Groeten, Yuri
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 29 september 2009, 07:50:15
Hallo,

Nu zijn er twee type(dat ik weet) van de Roco BR 215.
1 met een grote motor zonder NEM stekker, en een met kleine motor en met een decoder stekker.

Die laatste moet je zien te verkrijgen voor zo`n project.
Anders is je motor te groot voor het inbouwen.

Ik was bezig met het midden draaistel te verlagen, en moest twee verschillende soorten plastic op elkaar lijmen.
En dat was niet vanzelfsprekend te lijmen.
Na diverse pogingen is het uiteindelijk gelukt denk ik.

Nu zijn er twee van de drie draaistellen verlaagd.
En het stel rijdt met de nieuwe motor + aandrijving.
Zal snel een update met foto`s maken.

Mvg,
Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Besselspoor op 29 september 2009, 08:50:26
De grote BR218 motor past er inderdaad niet in: ik heb ook een kleinere gebruikt (loading motor uit een oude videorecorder...), bij mijn opstelling valt de motor met vliegwiel grotendeels weg achter de (bagage)deuren en kun je er nog overheen kijken zodat je de ramen niet hoeft te verduisteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondekop_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondekop_1.jpg)
Daarna alles natuurlijk matzwart gemaakt.
Zo kan het ook als je minder ruimte hebt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_voorin.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_voorin.jpeg)

Succes, Bessel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 18 oktober 2009, 21:58:21
Hallo,

Inmiddels het project weer opgepakt.
Ben thuis aan het verbouwen(afwerken) dus soms duurt het wat langer met de updates.

Ik ben nu dus het gehele stel aan het verlagen.
Ben begonnen met de motor wagen.

Inmiddels ziet het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1020.jpg)

De motor wagen is verlaagd, met circa 1,5mm.
Het jakobs draaistel van DKM is verzaagd en verlijmd op een Piko mat54 draaistel.
Dat was wel een drama omdat het moeilijk te lijmen materiaal is, duurt even voordat je de juiste lijm hebt die sterk genoeg is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1021_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1021_1.jpg)

De motor unit zit er ook keurig in, wel nog los, maar als de draaistel zijkanten geplaatst worden, dan zet ik alles vast.
Ook plaats ik dan een decoder en sluit alle elektra netjes aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1024.jpg)

De inmiddels verlaagde motorbak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1026.jpg)

Close-up van het nieuwe motordraaistel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_10_06_2009_1028.jpg)

Close-up van de oude situatie, in dit geval de nog niet aangepakte motorloze bak.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 18 oktober 2009, 22:04:47
Hallo,

Nu ben ik uiteraard ook verder aan het kijken wat ik er nog allemaal aan kan doen.

Ik heb laatst volgens mij iets op gevangen dat er in Houten raamsetjes werden verkocht van de DE2?
Weet iemand er iets meer van, voor als bij mij de ramen sneuvelen?

Nu is het treinstel blauw, maar wil liever een rood stel.
Maar een geel stel past beter in mijn tijds epoche.
Alleen nu heeft de gele een aantal veranderingen ten opzichte van de rode.

Welke zijn de zichtbare veranderingen allemaal?
Ik weet van de enorme units op het dak.

En de frontramen zijn anders, maar dat is een beetje lastig te veranderen, of heeft iemand een idee?

En een derde frontsein, A ipv een omgekeerd L sein.

Zijn er nog meer veranderingen?

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: T.Spat op 18 oktober 2009, 23:34:55
Er zijn toendertijd best wel wat wijzigingen doorgevoerd;
 
  * De opvallende airco-units op het dak boven de balkons

  * Het bagagecompartiment werd in zijn geheel verwijderd,
    en de deuren bij het jacobsdraaistel werden dichtgelast

  * de panoramaruit voorin de cabine, verder een derde pit,
    midden op het front net onder de ruit....

Verder werden de helft van de ruiten ontdaan van de moglijkheid
ze open te doen dwz de spijl verdween :P dus best nogal wat
wijzigingen/aanpassingen

Trawos heeft geloof ik ooit kappen gemaakt van de DE2 in gemoderniseerde
uitvoering, misschien dat die nog te krijgen zijn en anders is het flink
ombouwen of wachten op Artitec.... ;D

Mvg,

Tis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Niels B op 19 oktober 2009, 09:09:47
Hoi Marcel,

Dit is denk ik de beste tip:

of wachten op Artitec.... ;D

Volgens mij erg veel werk om het om te bouwen. Maar als je het gaat doen: ik ga het volgen!

Succes!
Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Rick op 19 oktober 2009, 10:01:13
  * De opvallende airco-units op het dak boven de balkons
Airco units? Koeling voor de motoren toch?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Huup op 19 oktober 2009, 17:32:22
Demp[ers in een kassie. Dat kassie kan met een lego-schuin-dak-steentje. In de RH heeft honderd jaar geleden eens een artikel gestaan over die ombouw. Er is vast weleen gek die dat nog ergens heeft.... ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Niels B op 19 oktober 2009, 17:33:53
. Er is vast weleen gek die dat nog ergens heeft.... ;)

Nu je het zegt! Dat kan ik me herinneren, hier is zo´n gek.

@Marcel, ik snor het even op, scan het in en pb het wel ff.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Daniel. op 19 oktober 2009, 17:44:39
deze gek heeft het al gevonden:
RM 150 euro 1997 op pagina 72!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 19 oktober 2009, 20:56:37
Hey,

Laat mij dan maar gek zijn  ;D , maar heb die bewuste rail magazine er al bij gezocht :D
Ik ga het artikel eens rustig lezen.

Ook eens wat verf zoeken.
Is van tamiya gun ship grey wat voor de onderbak en de draaistellen?
Kun je dat er gewoon opspuiten, of eerst in een bak met oven reiniger wat ik wel eens lees.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Floris Dilz op 19 oktober 2009, 21:03:09
ontvetten is zat... ovenreiniger is om verflagen te verwijderen, dat is handig omdat opschriften en verschillende kleuren over elkaar heen gezet zijn, bij de nieuwe kleur zie je de oude kleurstelling dan in relief nog zitten. Ook kunnen de oude kleuren door de nieuwe heen schemeren als die niet helemaal dekkend is, wat vaak het geval is bij bijvoorbeeld geel of rood.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Huup op 19 oktober 2009, 21:21:46
Revell 66 Of was het nou Humbrol?.... grrrr
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 01 juli 2010, 22:42:15
Sooo,

Even een schop geven aan het draadje.
Alle ramen zijn inmiddels uit het treinstel gehaald, niets zichtbaar gebroken gelukkig.

Ook heeft het treinstel zijn eerste rondje gereden, ging niet geheel super, motor ligt nog los, motordraaistel zit nog los en geen gewicht in de bak.
Maar het model reed beter dan origineel.
Binnen kort het laatste draaistel ook verlagen en de lego blokjes erop.

Ik hoop snel weer een foto te plaatsen van het geheel.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Bert van Gelder op 01 juli 2010, 23:15:45
Ik zag ergens eens een lok waarbij de motor met een tie-wrap was vastgezet. Misschien lukt dat bij jouw lok ook wel..

Succes, gr,

Bert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 02 juli 2010, 07:54:13
Hallo,

@bert, die motor komt vast te zitten als ik de onderbak gespoten heb in de juiste kleur.
Dus met een tywrap, dat hoeft gelukkig niet.

Weet iemand hoe je die kleine lensjes van de frontseinen er heelhuids eruit krijgt?

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: TonM op 02 juli 2010, 11:28:15
Weet iemand hoe je die kleine lensjes van de frontseinen er heelhuids eruit krijgt?

Als ze er alleen in geklemd zitten: met een houten cocktailprikker o.i.d van binnenuit naar buiten duwen. De sluitseinen van buiten naar binnen, afwisselend links en rechts, om en om steeds een klein stukje.
Als ze er in gelijmd zitten: niet.

In het laatste geval kan je de lensjes afplakken voordat je gaat spuiten, evt. een druppel Maskol erop.

Grtz,
Ton
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Niels B op 02 juli 2010, 11:35:53
Hey Marcel,

Goed te horen dat je weer verder bent gegaan. Moest ik ook weer eens doen met mijn baan....Momenteel loopt de temperatuur boven richting de 50 graden, dus nu maar ff niet...  ::)

Ben benieuwd naar het resultaat!

Groet,

Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Floris Dilz op 02 juli 2010, 11:39:00
of je ragt die schijfjes eruit en maakt zelf nieuwe mooiere.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 02 juli 2010, 19:18:31
@ Floris,

Nieuwe maken, geef me eens een tip.
Deze zijn aan de binnenzijde smaller dan aan de buitenzijde.

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Martijn Joren op 03 juli 2010, 23:02:16
Marcel,

Een heel mooi projectje  (y).
Leuk dat je dit met ons deelt. Zelf wacht ik toch op de Artitec.
Noem het luiheid, ik koop mijn treintjes graag kant en klaar  ;D.

De Piko hondenkop rijdt inderdaad lekker, hopelijk doet de motor het in dit treinstel ook goed.

Groeten,

Martijn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Floris Dilz op 04 juli 2010, 12:26:12
@ Floris,

Nieuwe maken, geef me eens een tip.
Deze zijn aan de binnenzijde smaller dan aan de buitenzijde.

Mvg, Marcel
gewoon gat opvullen met tweecomponentenlijm en er een ringetje van dun metaaldraad op zetten, of philotrain lampringen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 05 juli 2010, 07:38:38
Hallo,

Blijft 2 componentenlijm glashelder dan?
Een maatje van mij gebruikt het voor zijn schepen modelbouw, en die slaat langzaam wit of mat uit.

Lijkt me ook niet mooi, en de bedoeling ???

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Floris Dilz op 05 juli 2010, 08:59:03
mat is geen probleem, dan doe je er tegen die tijd gewoon een drupje blanke glanslak op, wordt het zo weer helder (ook een aardige methode om secondenlijmwaas of krasjes van ruitjes af te krijgen)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 26 februari 2011, 21:56:41
Zoooo, we zijn weer eens creatief bezig met het project.
Vanavond is het laatste draaistel ingebouwd en is het gehele stel zo`n 1,5 tot 2 mm gezakt.
Als de lijm gedroogd is, worden morgen de beide onderbakken in de primer gezet.

In elk geval ziet het er nu zo uit...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_001.jpg)
Gehele bak..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_002.jpg)
Motorloze draaistel..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_004.jpg)
Midden draaistel..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_005.jpg)
Motordraaistel..

Als alles in de primer staat, wordt de onderbak gespoten en technisch afgebouwd, zodat het proefrijden kan beginnen.
Nu zal dat wel allemaal goed komen.
Vanavond wordt ook begonnen met het bevestigen van de Hollandrail draaistel zijkanten aan de Piko draaistellen.
Het motorloze draaistel is al aardig voorbereid ervoor.

Ik hoop snel weer een update te kunnen doen van de onderbouw rijden op de rails ;D ::)

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: Tedo op 26 februari 2011, 22:56:35
Ziet er goed uit! Zou je niet beter draaistelzijkanten van KleiNSpoor gebruiken?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 26 februari 2011, 23:41:44
Hey,

Wist niet dat Kleinspoor ook draaistel zijkanten had?  ???
Maar in elk geval zitten de Hollandrail draaistelzijkanten er al opgelijmd.
Dit gaat vanacht lekker drogen en morgen alles schoonmaken en in de primer zetten

Was vanavond eens lekker creatief bezig in elk geval ;D

Mvg, Marcel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
Bericht door: marcel op 27 februari 2011, 22:57:01
Hey,

Weer een kleine update.

Alles in de primer en de ongeveer juiste kleur gezet.
En het draaistel wat nog niet van spanningafname voorzien was, ermee voorzien.
Moet het alleen nog afwerken, maar eerst de lijm laten uitharden.

Verder alles grotendeels in elkaar gezet, nu nog een en ander vastzetten en aansluiten.
Decoder erin en testen maar.
Ook moet in de motorloze kopwagen nog een gewicht komen, nu rolt het niet goed, met het gewicht wel, maar het gewicht is nog iets te lang.

De foto`s

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_013.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_015.jpg)
De flits is genadeloos, ben wat vergeten te spuiten aan de bak ::)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_017.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fotos_DE2_hollandrail_ombouw_020.jpg)
De motor zelf met constructie.

Nu gaan we beginnen met de bak zelf, een beetje te moderniseren.

Mvg, Marcel