Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 103491 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #300 Gepost op: 03 May 2011, 23:54:24 »
Erg gaaf aant worden, heerschap! Voor wat de wanddikte betreft, die rommel je optisch al wat weg door het randje dat om het raam zit zwart te maken, hoort volgens mij ook zo trouwens.

is nog steeds lillik dik, maar alle beetjes helpen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #301 Gepost op: 03 May 2011, 23:56:28 »
Je kunt ook de raansponing op maat maken en iets in de wand plaatsen
maar dat is allemaal muggezifterij
Karst de remslangen met het gedeelte op de bufferbalk die rood zijn ?
ik zou ze zwart gemaakt hebben,in iedergeval het gedeelte wat onder de bufferbalk uitsteekt. en alleen de kraanhendel rood aanstippen
gr Jan

ik heb even zitten zoeken
met lantaarnijzers kun je de bufferbalk nog iets pimpen
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/161076

en vervuilen hoeft echt niet , hier een na oorlogse foto met een bijna nieuwe lok
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/151417

ook grappig op deze foto lijkt het of de lampen gewoon messing zijn ipv zwart
is wel een foto uit begin 20
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/163031
« Laatst bewerkt op: 04 May 2011, 00:38:17 door roadster36 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #302 Gepost op: 04 May 2011, 10:51:23 »
Hoi,

Thnx Floris, al doende leert men. Niet ? :)

Heb even naar je lokkie ziten kijken, maar het lijkt me, dat een zwart randje de raampjes juist accentueerd. Bedoel je soms de 'binnensponning' ?

@Jan

Dat onderste deel van de remslanghouders moet ik nog even nakijken, zou best eens kunnen, dat dat zwart was. Lastig is, dat men destijds van die film ( of zelfs glasplaten ?? ) gebruikte waarop het verschil tussen rood en zwart nou niet echt goed uitkomt ;)

Goed gezien van die laantaarnhouders op de bufferbalk. De foto die je laat zien had ik ook al gespot. Alleen kon ik me geen voorstelling maken van hoe en waar die houders zaten. Dus die komen er ook nog op :)

Voor de luchtslangen neem ik dan wel de DJH versie, die ik dan iets hoger zet en half afknip ;)

Grtzz,

Karst

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #303 Gepost op: 04 May 2011, 10:57:23 »
Lastig is, dat men destijds van die film ( of zelfs glasplaten ?? ) gebruikte waarop het verschil tussen rood en zwart nou niet echt goed uitkomt ;)

Glasnegatieven werden tot ongeveer 1950 nog gebruikt, maar werden in de jaren 30 al ingehaald door kunststof negatieven.

Eelco

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #304 Gepost op: 04 May 2011, 18:50:24 »
ook grappig op deze foto lijkt het of de lampen gewoon messing zijn ipv zwart
is wel een foto uit begin 20
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/163031

Als ik goed kijkt naar de linker lamp op de foto zie ik kleurverschil tussen de ring van de lamp en het huis. Mijn gok is dus dat de ring blank messing / koper is (kan beide) en het huis van de lamp zwart.

Heb het vaker gezegd: een volledig blanke lamp wil je echt niet. Dan ben je een dik kwartier aan het poetsen zo niet meer als het geregend heeft  >:(

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #305 Gepost op: 04 May 2011, 23:33:48 »
Hoi,

Zo, zo goed als de laatste hand...



... even wat onderdeeltjes zwart geblazen...



... twee ervan op de bufferbalk exact boven de buffers geplaatst. En nog twee stompjes remslangen gevonden en gemonteerd.



... de andere keurig in de wielen gelijmd. Is overigens nog een hele toer... Want... Phildie lak wordt dunvloeibaar als het in aanraking met secondenlijm komt. En... de secondenlijm hardt daarna heel langzaam uit  ??? ???

Anyway, het staat wel fraai ;)



... en de lok in een wat meer natuurlijke habitat. Overigens wat trokken deze apparaten ? Ik zie verschillende foto's in de naoorlogse boeken. Enerzijds vaak voor een rij goederenwagens, anderzijds voor een 'boemel' met wat C10c's en een bagagehok. Dus meer zoals de treintjes achter de 1700... En... maar... dus... de lok heeft wel een toegelaten top van 100km/h wat weer zou wijzen op sneltreinen. Vandaar misschien ook de 2C2 configuratie  :-\


Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #306 Gepost op: 04 May 2011, 23:55:41 »
Kijk zo smoelt die kont een stuk beter (y)
en idd de wielmoeren nog ff afdekken.
Verders hoop ik dat de mijne net zo mooi word.
gr Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #307 Gepost op: 05 May 2011, 10:22:43 »
Citaat van: Karst Drenth link=topic=19665.msg560511#msg560511
[url=http://www.sleutelspoor.nl/img/6000/DJH_6000_202.jpg
[/url]
Uhm.., Karst, ik wil geen spelbreker zijn, maar je contragewichten op de voorste gekoppelde as zitten op de verkeerde plek. Ze zitten niet zoals modelloco ze op de foto zet. Kijk maar naar foto's van de echte.

Daarnaast maak ik tegenwoordig ook al de wielbanden zwart. Alleen de loopvlakken van de wielen waren blankmetaal, de rest was helemaal zwart.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #308 Gepost op: 05 May 2011, 10:46:22 »
Jullie houden Karst wel lekker bezig. ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #309 Gepost op: 05 May 2011, 10:58:06 »
Hoi,

Hmmmm....  >:( Het statement: 'Papier liegt !' ( zoals ik dat de laatste tijd op mijn werk veel gebruik ;) ) klopt maar weer eens een keer dus. De DJH/ModelLoco tekening geeft ze aan zoals ze er nu op zitten. Dus papier liegt en idd foto's vertellen de waarheid. Moch ik de wielen er nog een keer afhalen gaan ze in een aceton badje ;) Thnx Ivo  (y)

Zwarte wielbanden heb ik met opzet niet gedaan. Ik heb de 'keuze' om 5 Philo loks ook om te 'katten' met zwarte banden of deze zo te laten ;)  :D

@Jaap

Tja... 't houd je van de straat  ;D

Overigens wat zou in het echt de reden zijn om op de eerste as het gewicht zo bijna 180' gedraaid zit ? De 3400 b.v. heeft ze 'gewoon' op 0'. De 3502 daarentegen heeft op de eerste as het gewicht ca. 35' graden gedraaid. Veel duitse stomers waaronder de BR62 ( ook 2C2 ) en de P8 ( 2C ) ook gewoon allemaal op 0'.

Is het soms zo, dat de 6000 de krukas op de eerste as had zitten ?

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #310 Gepost op: 05 May 2011, 11:23:59 »
Gaat u door voor de 1000 gulden vraag??????? :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #311 Gepost op: 05 May 2011, 11:39:47 »
Sorry Sobat  ;D

Ik zal er een 10.000 Euro vraag van maken ;)

Natuurlijk is de eerste as de krukas ;) Maar zaten de kruktappen dan 180' verdraaid tov de koppelstangtappen ?

Even verder nadenkend, zou dat de 3502 stand ook kunnen verklaren, omdat dat een 4 cylinder lok was  ???

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #312 Gepost op: 05 May 2011, 11:43:54 »
Karst ik zit op dit moment het boek De Locomotief van Hartelink & Mook door te spitten om antwoord op jou vraag te kunnen geven. Ben bang dat het er niet instaat. Ook niet in de Atlas. Wij gaan door.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #313 Gepost op: 05 May 2011, 11:52:07 »
boeie, afblijven nou met je fikken. ;D ;D
je verkloot meer dan dat je goed maakt.
Je lok is prachtig zo. (y)
ondanks dat ik ook een fiemel ben op dit gebied, lekker zo laten.
Dat is tenminste mijn meening.
gr jan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #314 Gepost op: 05 May 2011, 12:01:49 »
Overigens wat trokken deze apparaten ? Ik zie verschillende foto's in de naoorlogse boeken. Enerzijds vaak voor een rij goederenwagens, anderzijds voor een 'boemel' met wat C10c's en een bagagehok. Dus meer zoals de treintjes achter de 1700... En... maar... dus... de lok heeft wel een toegelaten top van 100km/h wat weer zou wijzen op sneltreinen. Vandaar misschien ook de 2C2 configuratie  :-\


Grtzz,

Karst
nou, precies zoals je t zegt, deze locs reden allerlei redelijk ambitieus spul voor de oorlog, niet het zwaarste werk want dat was voor de 3700'en en niet de lange afstanden want dat redde men niet met de voorraden, maar zeker geen boemeltreintjes, eerder forenzenverkeer enzo. Na de oorlog kwamen ze zeker aan het eind wel op allerlei lokaallijntjes terecht waar ze wel handig waren om de oudere tenderlocs te vervangen tot er diesels beschikbaar waren, maar in die tijd reden stoomlocs sowieso alleen nog maar ondergeschikt werk, op een paar 3900'en na misschien.