Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:58:27
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 103563 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #60 Gepost op: 13 January 2011, 06:24:03 »
Ja, waarom niet.(het schilderen, en nee, niet de houders koperkleurig schilderen) Je soldeert ze vast, omdat ze dan vaster zitten dan gelijmd, maar consequentie is dat je ze moet verven. Ik heb de tip ook van Ivo gekregen om ze pas naderhand aan te brengen en de appendages flink te poetsen. En ik overweeg het ook nog, maar voor een beursmachine is het echt niet gek de boel te solderen, zodat je niet halverwege de dag wat leidingen of andere zaken kwijt bent. Van een afstandje vind ik de geverfde onderdelen helemaal niet storend. Ja, dat ik nou zulke achterlijke macro's plaats... Het zijn afwegingen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #61 Gepost op: 13 January 2011, 07:54:05 »
waarom met een glasvezel potlood de leidingen weer mooi kaal poetsen
echt messing of koper is toch veel mooier.
heb ik me bij mn philoloks er ook over verbaasd dat ze die weer in koper of messing kleur geschilderd hebben.
mijn djh loks alle leidingen na het spuiten erop gezet, wel voor het spuiten de bevestiging gesoldeerd en de knopjes daarna  kaal gemaakt .
nooit problemen met losgaan gehad .
Jan  
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 08:34:21 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #62 Gepost op: 13 January 2011, 09:27:46 »
Die leiding die jij bedoeld, kan er helemaal niet onderdoor  ??? Ben het eens, dattie wel wat lager in de voet gekund had, maar dan had ik het gaatje moeten boren voor ik de voorwarmer had gesoldeerd... foutje dus  :D :-[

De loop van de leidingen is vaak ook per lok binnen de serie verschillend, dus het blijft altijd lastig. Maar ik zal mijn versie van de loop van leidingen op de 6000 op basis van interpretatie van foto's laten zien vanavond. Ik heb in de loop van de jaren wel ontdekt dat hoewel luchtpomp, Knorr pomp en voorwarmer in de verschillende lokseries op verschillende plaatsen staan, het loodgieterwerk wel ongeveer gelijk is aangesloten. Bij mij lopen overigens bij de 6000 meerdere leidingen onder de ketel door.

Vraag is wel of je het allemaal moet doen: als je deze 6000 wilt laten meelopen op Mariënberg in het tijdperk van je 1700 en 3400, dan is het de vraag of de Knorr pomp en de voorwarmer er nog wel op zaten.

Dat de leidingen blank koper waren kun je zien in het NSM op de 3737 en 6317 (voor het grote verstoppen in een van de werelden. Het is ook logisch gezien de grote warmteverschillen in de leidingen dat daar weinig lak op bleef zitten. Vuil wel, dus daarom zagen ze er mogelijk smerig uit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #63 Gepost op: 13 January 2011, 11:39:09 »
Citaat van: stig
Ja, waarom niet.
Citaat van: Jan
....echt messing of koper is toch veel mooier.
Daarom dus ;)
Is er trouwens puur koperdraad verkrijgbaar voor dit soort gebruik?

Gr/H


« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 11:51:27 door DE_II »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #64 Gepost op: 13 January 2011, 12:13:08 »
Heb ik ook naar gezocht. Ik krijg altijd als antwoord dat je dat draad zelf uit elektriciteitsdraad moet halen. Dus op zoek naar de juiste diameter en je hebt het.
Het gewone draad in de bouwmarkt is te dik en in snoeren vaak te dun, maar er schijnt PTT draad te zijn waar het in de juiste diameter in zit.

Ik hoor ook vaak dat koperen leiding in een stoomlok door de warmte er gauw als messing uit gaat zien.

Maar blank draad heeft wel mijn voorkeur. Ik was heel erg teleurgesteld dat op mijn eerste en enige door Philotrain gebouwde lok (een 1700) de leidingen met koperverf waren gedaan en dan ook nog met een soort met een vrij grof pigment. Al mijn zelfgebouwde loks hebben gewoon blank draad.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #65 Gepost op: 13 January 2011, 17:05:06 »
Ik werk in de kabel-tv en bijv. in coax huisaansluitkabel zit een leiding van 0,7 of 0,9 mm, afhankelijk van het type.
Er is ook nog dikkere kabel (coax 6) en daarin zit er een van 1,6 -1,7mm.

Soms vraag ik een paar afvalstukken aan de aannemer, en die liggen hier gereed voor gebruik.

Fantastisch leuk draadje overigens, evenals die van de NS 2100.
Ik gluur al een paar dagen mee.

Leen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #66 Gepost op: 13 January 2011, 17:17:45 »
Of een oude trafo ontwikkelen, kan ook leuk spul van afkomen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #67 Gepost op: 13 January 2011, 17:25:18 »
Ik werk in de kabel-tv en bijv. in coax huisaansluitkabel zit een leiding van 0,7 of 0,9 mm, afhankelijk van het type.
Er is ook nog dikkere kabel (coax 6) en daarin zit er een van 1,6 -1,7mm.
Leen,

Weet je ook waar 0,4mm in zit. Dat gebruik ik het liefste voor de leidingen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #68 Gepost op: 13 January 2011, 17:27:34 »
0.4mm koperdraad kun je mogelijk bij de betere elektroboer krijgen, wikkeldraad voor spoelen ed.
Zie http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=607606 ; het is dan wel gelakt, maar dat zal denk ik weinig uitmaken...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #69 Gepost op: 13 January 2011, 17:40:10 »
@Ivo

Er is ook nog coax 18 kabel, en die heeft leiding met een dunnere diameter dan 0,7. Ik schat zo'n 0,4 - 0,5 mm. Alleen wordt die al jaren niet meer gebruikt en ik heb er niet aan kunnen komen.

De tip van mijn voorganger is een hele goeie, omdat Conrad het wel heeft. Ik ga het daar zelf ook bestellen. Als je die draad een tijdje in de thinner legt, dan zal die mantel vast wel oplossen.

Leen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #70 Gepost op: 13 January 2011, 19:59:57 »
Ik heb zelf ooit eens een stuk 7-aderig installatiedraad van een vuilnishoop afgehaald, waar in iedere ader een koperen kern van 0,5 mm zat. Dat soort spul is prima te gebruiken.
Voor wie het iets fijner wil: Het is in diverse maten te koop bij Eileen's Emporium klik. Kies maar uit.

Voor wat betreft het vooraf of achteraf aanbrengen: Je kan de leidingen vastsolderen en voor het schilderen insmeren met Brasso (koperpoets). Na afloop veeg je de Brasso er met de verf af (en zijn je leidingen gelijk mooi gepoetst).

weerstandsoldeermasjienapparaatding

Lijkt mij niet verstandig met witmetaal......

Grtz,
Ton

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #71 Gepost op: 13 January 2011, 20:30:00 »
Voor wie het iets fijner wil: Het is in diverse maten te koop bij Eileen's Emporium klik. Kies maar uit.
Grtz,
Ton

Ton,

Da's apehaar. Dat is veel te dun voor stoomlocs.

Gerard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #72 Gepost op: 13 January 2011, 20:33:02 »

Ik zie toch echt diameters staan van rond de 1mm en kleiner dus daar zit volgens mij toch echt wel wat bruikbaars tussen lijkt me.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #73 Gepost op: 13 January 2011, 20:40:31 »
Ton,

Da's apehaar. Dat is veel te dun voor stoomlocs.

Gerard

Gerard,

Fff goed kijken voordat je probeert om mij af te zeiken  ;). Ik ben weliswaar niet zo'n tovenaar als sommigen op dit forum, maar ik heb wel eens een paar stoomlocs in elkaar geknutseld en weet dus een beetje waar ik over praat / schrijf.
Bovenaan begint de lijst met 1,016mm; zelfs Bokito heeft niet zulke dikke haren. Voor wat betreft de onderste (0,081 mm) heb je wat mij betreft gelijk.

De vraag van Ivo was naar 0,4mm en die staat er ook bij. (Dat wil zeggen: 0,457 mm, maar omdat het zacht draad is moet je het toch iets uitrekken en wordt het dunner).

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 21:37:30 door TonM »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #74 Gepost op: 13 January 2011, 21:33:50 »
Ik heb voor mijn loc 5 aderig telefoonkabel draad gebruikt, verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Ik heb het aan de ketel gesoldeerd en nu krab ik het er heel voorzichtig af met een hobbymes en mijn custom schuurgereedschap (beetje 100grit op een ijscostokje 8))
Mijn leidingen zijn niet helemaal recht, want met onderhoud komen er toch binnen de kortste keren deuken en rare knikken in.

PS. ik had nog een paar kiertjes en andere plamuurpunten, al had ik de loc gesoldeerd ::)