Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 103088 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #45 Gepost op: 12 January 2011, 17:36:16 »
andere methode bedacht: vloeimiddel in het gaatje, gaatje weer dichtsolderen met witmetaal soldeer, gaatje weer uitboren. Houder er in, flink vloeimiddel er op en houdertje warmstoken...

Das een goeie om te onthouden ( kan wat mij betreft gelijk in de Encyclopedie )

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #46 Gepost op: 12 January 2011, 19:05:40 »
Karst, heb jij ook al lease contracten, net als stig ??  8) :)
Mvg Marty,

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #47 Gepost op: 12 January 2011, 19:56:46 »
Zeg maar wat je wilt hebben Mart.  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #48 Gepost op: 12 January 2011, 20:00:03 »
alles, hebbe hebbe hebbe  ;D
Mvg Marty,

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #49 Gepost op: 12 January 2011, 20:11:20 »
Tja, ken dat gevoel...  :-[
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #50 Gepost op: 12 January 2011, 22:33:10 »

Een werkje dat ook moet gebeuren is handrails en leidingen...

... dit op gevonden: Houders op een stukjedraad geschoven...



Karst,

Handrailhouders op de handrail schuiven en zo solderen is gewoon de methode om dat te doen. Ik doe het alleen op een ander moment. Namelijk voordat ik de rookkastdeur soldeer en de andere kant dichtmaak. Dan kun je deze handrailhouders van binnenuit solderen.

Het ziet er verder goed uit hoor! En leuk die LED's in de frontlantaarns.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #51 Gepost op: 12 January 2011, 23:57:40 »
Hoi,

@marty en stig

Leasen, wa's da  ???

Maar een weekendje op een bepaald baantje meerijden kn altijde overwogen worden ;) En... deze heeft goede stroomafname en decoder en vliegwiel... Dus niks duwtje, porretje etc  :P

@ivo,

Thnx voor het compliment. Lantaarntjes vind ik ook wel aardig geslaagd :)

Goed,

geloodgieterd vanavond...



... onder, de toevoer voor de voorwarmer vanaf de ketelpomp. Daarboven iets wat de ketel uitkomt en rookkast ingaat  ??? Daar weer boven de stoomleiding naar de aanjager ???  ( Ik ken ze nog niet allemaal die leidingen en hun functie hoor  :-[ Maar wil graag leren, dus als iemand echt weet waar ze voor dienen !  ;D )




... en een close-up van het gebeuren. Omdat ik vooral de appendage links-voor-met-handwiel fraai en de rookkast vind zitten. Oorspronkelijk zat de flens OP de rookkast, maar op allerlei foto's vond ik dat niet terug, dus heb ik hem maar verzonken vastgezet :)

Heb verder de kap vanavond maar eens even gebadderd in St.Marc's en gebortsteld met JIF. Er was van voorgaande keren toch nog vrij veel vloeimiddel residu overgebleven. Goede leer voor het volgende model: Elke avond goed schoonmaken  :-[

[Aanvulling]

De leidingen breng ik naan naar deze voorbeeld foto...



... foto gemaakt door ene meneer Moore, ergens gevonden op Internet.
[Edit]Inmiddels deze foto ook gevonden op de site van Nico Spilt. ik weet alleen niet of deze daar werkelijk vandaan komt, aangezien 'mijn' foto van grotere resolutie is dan die op Nico's site [/Edit]

Goed te zien is, dat de DJH voorwarmer te lang is en aan de achterkant flenzen heeft waar het origineel dat niet heeft. Hier is ook goed te zien wat ik bedoelde met de appendage-met-handwiel. Tevens fraai te zien, dat de leiding daar naar toe achter die andere appendage langs loopt en dat die ook fraai vrij staat van de ketel.

En oh ja... de andere kant moet nog even wachten op leidingwerk... nieuwe messing lucht- en ketelpompen zijn onderweg, evenals rookkast handwiel en ook 4 nieuwe buffers....  ;D Guess where from  ;)

[/Aanvulling]

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 13 January 2011, 14:00:06 door Karst Drenth »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #52 Gepost op: 13 January 2011, 00:26:41 »
Meerijden is leasden zonder contract  ;D
tssss duwtje porretje....  >:(

Misschien een stomme vraag hoor, maar waarom doe je de leidingen niet na het suiten er pas op, of heb ik iets over het hoofd gelezen ??
of zitten de houders alleen vast, en kan je de leidingen naderhand er weer in schuiven ?
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #53 Gepost op: 13 January 2011, 00:30:33 »
Citaat van: Marty
tssss duwtje porretje....  >:(

Dus niet he bij deze  8) (y)

Citaat van: Marty
Misschien een stomme vraag hoor, maar waarom doe je de leidingen niet na het suiten er pas op, of heb ik iets over het hoofd gelezen ??
of zitten de houders alleen vast, en kan je de leidingen naderhand er weer in schuiven ?

Alleen de houders zitten vast, de handrails worden nog vervangen door Philotrain 0.35mm RVS  8) en dat uiteraard na het spuiten. Het leidingwerk moet toch allemaal zwart geblazen worden, dus dat kon er wel op vond ik. Overigens krijg je het met lijmen nooi zo mooi stevig en strak als met soldeer, dus het moet wel voor het spuiten ;)


Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #54 Gepost op: 13 January 2011, 00:32:49 »
weerstandsoldeermasjienapparaatding
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #55 Gepost op: 13 January 2011, 00:34:54 »
Met lak er op ???

Zo ja, vertel me even waar jouw geldboom woont  ;D ;D

Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #56 Gepost op: 13 January 2011, 00:42:35 »
koop je een philootje minder :)
en ja, kan gewoon met lak erop, dat is juist het voordeel.... volgens mij, al heb ik het  nog nooit gedaan  :-\
mijn geldboom is al een tijdje heel dor, hebbie niks meer an  :-[
Mvg Marty,

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #57 Gepost op: 13 January 2011, 00:55:35 »
Het leidingwerk moet toch allemaal zwart geblazen worden, dus dat kon er wel op vond ik.

Leg eens uit? De leidingen waren allemaal blank koper, de handrail was vaak van blank staal en soms zijn de leidingen vanuit het machinistenhuis, die de injecteurs bedienen groen geschilderd, maar nooit zwart. De enige leidingen die soms zwart zijn zijn de warmwaterleidingen uit de voorwarmer, omdat daar wel eens een isolatiewikkeling omheen zat.

Dus de leidingen die je nu onder de handrail hebt zitten horen allemaal messing te blijven (ook voor een na-oorlogse lok). Ze waren hoogstens vervuild. Het lijkt wel of de loks na 1950 helemaal niet meer werden schoongehouden.

De leiding die uit het verticale ding komt (lijkt wel een soort driewegklep) hoort ook niet de rookkast in te gaan, maar gaat onder de ketel door naar de Knorr pomp aan de andere kant. Het leidingwerk op de 6000 is een hele puzzle. Overigens als je een naoorlogse versie bouwt, zou het goed kunnen dat er geen Knorr pomp en voorverwarmer meer op zat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #58 Gepost op: 13 January 2011, 01:04:16 »
Hoi,

Bedoel met zwart blazen, dat dat niet geeft of het zwart of een andere kleur wordt tijdens het spuiten, aangezien ze toch koper kleurig moeten worden ( alleen appendages waren toch van messing ?? ). Schilderen dus, ala Philo ;)

Die leiding die jij bedoeld, kan er helemaal niet onderdoor  ??? Ben het eens, dattie wel wat lager in de voet gekund had, maar dan had ik het gaatje moeten boren voor ik de voorwarmer had gesoldeerd... foutje dus  :D :-[

Op mijn 1706 is idd de uitgaande leiding van de voorwarmer ook zwart.  :)

Grtzz en thnx voor de extra aanwijzingen,

Karst

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #59 Gepost op: 13 January 2011, 02:12:28 »
Begrijp ik het nu goed? Je schildert de messing leidingen en houders koper??

Gr/H