Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 14:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco  (gelezen 104564 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #300 Gepost op: 03 May 2011, 23:54:24 »
Erg gaaf aant worden, heerschap! Voor wat de wanddikte betreft, die rommel je optisch al wat weg door het randje dat om het raam zit zwart te maken, hoort volgens mij ook zo trouwens.

is nog steeds lillik dik, maar alle beetjes helpen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #301 Gepost op: 03 May 2011, 23:56:28 »
Je kunt ook de raansponing op maat maken en iets in de wand plaatsen
maar dat is allemaal muggezifterij
Karst de remslangen met het gedeelte op de bufferbalk die rood zijn ?
ik zou ze zwart gemaakt hebben,in iedergeval het gedeelte wat onder de bufferbalk uitsteekt. en alleen de kraanhendel rood aanstippen
gr Jan

ik heb even zitten zoeken
met lantaarnijzers kun je de bufferbalk nog iets pimpen
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/161076

en vervuilen hoeft echt niet , hier een na oorlogse foto met een bijna nieuwe lok
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/151417

ook grappig op deze foto lijkt het of de lampen gewoon messing zijn ipv zwart
is wel een foto uit begin 20
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/163031
« Laatst bewerkt op: 04 May 2011, 00:38:17 door roadster36 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #302 Gepost op: 04 May 2011, 10:51:23 »
Hoi,

Thnx Floris, al doende leert men. Niet ? :)

Heb even naar je lokkie ziten kijken, maar het lijkt me, dat een zwart randje de raampjes juist accentueerd. Bedoel je soms de 'binnensponning' ?

@Jan

Dat onderste deel van de remslanghouders moet ik nog even nakijken, zou best eens kunnen, dat dat zwart was. Lastig is, dat men destijds van die film ( of zelfs glasplaten ?? ) gebruikte waarop het verschil tussen rood en zwart nou niet echt goed uitkomt ;)

Goed gezien van die laantaarnhouders op de bufferbalk. De foto die je laat zien had ik ook al gespot. Alleen kon ik me geen voorstelling maken van hoe en waar die houders zaten. Dus die komen er ook nog op :)

Voor de luchtslangen neem ik dan wel de DJH versie, die ik dan iets hoger zet en half afknip ;)

Grtzz,

Karst

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #303 Gepost op: 04 May 2011, 10:57:23 »
Lastig is, dat men destijds van die film ( of zelfs glasplaten ?? ) gebruikte waarop het verschil tussen rood en zwart nou niet echt goed uitkomt ;)

Glasnegatieven werden tot ongeveer 1950 nog gebruikt, maar werden in de jaren 30 al ingehaald door kunststof negatieven.

Eelco

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #304 Gepost op: 04 May 2011, 18:50:24 »
ook grappig op deze foto lijkt het of de lampen gewoon messing zijn ipv zwart
is wel een foto uit begin 20
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/163031

Als ik goed kijkt naar de linker lamp op de foto zie ik kleurverschil tussen de ring van de lamp en het huis. Mijn gok is dus dat de ring blank messing / koper is (kan beide) en het huis van de lamp zwart.

Heb het vaker gezegd: een volledig blanke lamp wil je echt niet. Dan ben je een dik kwartier aan het poetsen zo niet meer als het geregend heeft  >:(

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #305 Gepost op: 04 May 2011, 23:33:48 »
Hoi,

Zo, zo goed als de laatste hand...



... even wat onderdeeltjes zwart geblazen...



... twee ervan op de bufferbalk exact boven de buffers geplaatst. En nog twee stompjes remslangen gevonden en gemonteerd.



... de andere keurig in de wielen gelijmd. Is overigens nog een hele toer... Want... Phildie lak wordt dunvloeibaar als het in aanraking met secondenlijm komt. En... de secondenlijm hardt daarna heel langzaam uit  ??? ???

Anyway, het staat wel fraai ;)



... en de lok in een wat meer natuurlijke habitat. Overigens wat trokken deze apparaten ? Ik zie verschillende foto's in de naoorlogse boeken. Enerzijds vaak voor een rij goederenwagens, anderzijds voor een 'boemel' met wat C10c's en een bagagehok. Dus meer zoals de treintjes achter de 1700... En... maar... dus... de lok heeft wel een toegelaten top van 100km/h wat weer zou wijzen op sneltreinen. Vandaar misschien ook de 2C2 configuratie  :-\


Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #306 Gepost op: 04 May 2011, 23:55:41 »
Kijk zo smoelt die kont een stuk beter (y)
en idd de wielmoeren nog ff afdekken.
Verders hoop ik dat de mijne net zo mooi word.
gr Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #307 Gepost op: 05 May 2011, 10:22:43 »
Citaat van: Karst Drenth link=topic=19665.msg560511#msg560511
[url=http://www.sleutelspoor.nl/img/6000/DJH_6000_202.jpg
[/url]
Uhm.., Karst, ik wil geen spelbreker zijn, maar je contragewichten op de voorste gekoppelde as zitten op de verkeerde plek. Ze zitten niet zoals modelloco ze op de foto zet. Kijk maar naar foto's van de echte.

Daarnaast maak ik tegenwoordig ook al de wielbanden zwart. Alleen de loopvlakken van de wielen waren blankmetaal, de rest was helemaal zwart.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #308 Gepost op: 05 May 2011, 10:46:22 »
Jullie houden Karst wel lekker bezig. ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #309 Gepost op: 05 May 2011, 10:58:06 »
Hoi,

Hmmmm....  >:( Het statement: 'Papier liegt !' ( zoals ik dat de laatste tijd op mijn werk veel gebruik ;) ) klopt maar weer eens een keer dus. De DJH/ModelLoco tekening geeft ze aan zoals ze er nu op zitten. Dus papier liegt en idd foto's vertellen de waarheid. Moch ik de wielen er nog een keer afhalen gaan ze in een aceton badje ;) Thnx Ivo  (y)

Zwarte wielbanden heb ik met opzet niet gedaan. Ik heb de 'keuze' om 5 Philo loks ook om te 'katten' met zwarte banden of deze zo te laten ;)  :D

@Jaap

Tja... 't houd je van de straat  ;D

Overigens wat zou in het echt de reden zijn om op de eerste as het gewicht zo bijna 180' gedraaid zit ? De 3400 b.v. heeft ze 'gewoon' op 0'. De 3502 daarentegen heeft op de eerste as het gewicht ca. 35' graden gedraaid. Veel duitse stomers waaronder de BR62 ( ook 2C2 ) en de P8 ( 2C ) ook gewoon allemaal op 0'.

Is het soms zo, dat de 6000 de krukas op de eerste as had zitten ?

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #310 Gepost op: 05 May 2011, 11:23:59 »
Gaat u door voor de 1000 gulden vraag??????? :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #311 Gepost op: 05 May 2011, 11:39:47 »
Sorry Sobat  ;D

Ik zal er een 10.000 Euro vraag van maken ;)

Natuurlijk is de eerste as de krukas ;) Maar zaten de kruktappen dan 180' verdraaid tov de koppelstangtappen ?

Even verder nadenkend, zou dat de 3502 stand ook kunnen verklaren, omdat dat een 4 cylinder lok was  ???

Grtzz,

Karst

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #312 Gepost op: 05 May 2011, 11:43:54 »
Karst ik zit op dit moment het boek De Locomotief van Hartelink & Mook door te spitten om antwoord op jou vraag te kunnen geven. Ben bang dat het er niet instaat. Ook niet in de Atlas. Wij gaan door.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #313 Gepost op: 05 May 2011, 11:52:07 »
boeie, afblijven nou met je fikken. ;D ;D
je verkloot meer dan dat je goed maakt.
Je lok is prachtig zo. (y)
ondanks dat ik ook een fiemel ben op dit gebied, lekker zo laten.
Dat is tenminste mijn meening.
gr jan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6000 van DJH-ModelLoco
« Reactie #314 Gepost op: 05 May 2011, 12:01:49 »
Overigens wat trokken deze apparaten ? Ik zie verschillende foto's in de naoorlogse boeken. Enerzijds vaak voor een rij goederenwagens, anderzijds voor een 'boemel' met wat C10c's en een bagagehok. Dus meer zoals de treintjes achter de 1700... En... maar... dus... de lok heeft wel een toegelaten top van 100km/h wat weer zou wijzen op sneltreinen. Vandaar misschien ook de 2C2 configuratie  :-\


Grtzz,

Karst
nou, precies zoals je t zegt, deze locs reden allerlei redelijk ambitieus spul voor de oorlog, niet het zwaarste werk want dat was voor de 3700'en en niet de lange afstanden want dat redde men niet met de voorraden, maar zeker geen boemeltreintjes, eerder forenzenverkeer enzo. Na de oorlog kwamen ze zeker aan het eind wel op allerlei lokaallijntjes terecht waar ze wel handig waren om de oudere tenderlocs te vervangen tot er diesels beschikbaar waren, maar in die tijd reden stoomlocs sowieso alleen nog maar ondergeschikt werk, op een paar 3900'en na misschien.