Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Motorpost  (gelezen 27839 keer)

guest7823

  • Gast
Re:Motorpost
« Reactie #45 Gepost op: 21 July 2012, 17:05:00 »
1600 op noodbesturing is inderdaad heel bizar...menig sportwagen houd je dan niet bij echter moet het wel droog zijn i.v.m. Doorslippen :-)

Uit nieuwsgierigheid:
Kan je kort uitleggen wat een "1600 op noodsturing" ongeveer inhoud? Mag hier maar als het te ver OT is ook via (P)Mail

Zet je dan domweg in een keer de 1750v op de motoren  :o

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Motorpost
« Reactie #46 Gepost op: 21 July 2012, 17:19:10 »
Een 1600 op noodbesturing komt er eigenlijk op neer dat alle beveiligingen worden omzeilt en dat je met de rijcontroler bepaalt hoeveel stroom je doorlaat naar de tractie motoren, het is dan ook goed oppassen dat je niet gelijk het onderstation eruit laat klappen.
Gr. Silvester

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Motorpost
« Reactie #47 Gepost op: 21 July 2012, 17:27:52 »
en over wat voor soort acceleratie praat je dan,in de zin van hoelang tot een bepaalde snelheid.
Dan is het voor mij een beetje tastbaar.
Wist wel dat de 1600 wat dat aangaat een beresterke loc was maar dat ie echt zo snel kon optrekken,daar kan ik me niet echt een beeld van vormen.
Groetjes Patrick

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Motorpost
« Reactie #48 Gepost op: 21 July 2012, 17:54:53 »
Als ik de kans eens krijg zal ik het filmen, echte gegevens heb ik er niet van maar vermoed dat je bij droog weer ongeveer in zes seconden de 120 km/u bereikt echter zonder wagens natuurlijk.

Ik heb wel een filmpje bij normaalbedrijf van 0 naar 140 meende dat het ongeveer 10 seconden was maar er hing nog een defecte 1600 aan :-)
Gr. Silvester

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Motorpost
« Reactie #49 Gepost op: 21 July 2012, 20:49:52 »
Je hebt een uurvermogen (!) van 5100 kW (= voor 84 ton...), is bijna 7000 pk.
Een snelle Porsche is 620 pk en weegt 1,37 ton. Die heeft omgerekend per kilo 5x meer vermogen dan het uurvermogen van een 1600. Voor een trein is dat een hele gunstige waarde ;)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Motorpost
« Reactie #50 Gepost op: 21 July 2012, 23:25:19 »
Het is iets minder: 4540 kW, wat in theorie iets van 6100 pk zou zijn. Alleen zit er op het rijden met noodbesturing enige restricties: je mag niet meer dan 2000 kW uitsturen. Dit om te voorkomen dat de bovenleiding beschadigt of het onderstation er mee uitscheidt.

Overigens kan je in de noodbesturing in 4 seconden op de 100 km/h zitten. Uiteraard wel met losse loc+schone en droge sporen.
Groetjes,
Emiel

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re:Motorpost
« Reactie #51 Gepost op: 22 July 2012, 00:25:32 »
Het is iets minder: 4540 kW, wat in theorie iets van 6100 pk zou zijn. Alleen zit er op het rijden met noodbesturing enige restricties: je mag niet meer dan 2000 kW uitsturen. Dit om te voorkomen dat de bovenleiding beschadigt of het onderstation er mee uitscheidt.
Vreemd, want een OS kan dat met gemak aan...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Motorpost
« Reactie #52 Gepost op: 22 July 2012, 00:31:10 »
Volgens de overlevering was het niet aanbevolen om in een lege mP mee te rijden op losse stoelen. Je ging gewoon omver. En ik bedoel geen wisselstraten ;D.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Motorpost
« Reactie #53 Gepost op: 22 July 2012, 01:00:55 »
toen was de post nog snel  ::)
PTT stond niet voor niets voor: Per Turbo Trein  ;D

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Motorpost
« Reactie #54 Gepost op: 22 July 2012, 01:01:44 »
Vreemd, want een OS kan dat met gemak aan...
Het onderstation kan dat opzich wel aan. Maar als er meer tractievoertuigen in hetzelfde gebied al aan het slurpen zijn, dan kan een 1700 of 1800 op de noodbesturing de definitieve doodsteek zijn. Zodoende: nooit meer dan 2000 kW gebruiken.

Volgens de overlevering was het niet aanbevolen om in een lege mP mee te rijden op losse stoelen. Je ging gewoon omver. En ik bedoel geen wisselstraten ;D.

Gr. Erik.
Dat klopt inderdaad. Dat komt omdat de tractie-installatie gelijk is aan die van een Plan V. Dus ook twee tractiedraaistellen, maar dan onder één rijtuig. Dus ja, dat wil wel.
Groetjes,
Emiel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5611
Re:Motorpost
« Reactie #55 Gepost op: 22 July 2012, 01:15:26 »
toen was de post nog snel  ::)
PTT stond niet voor niets voor: Per Turbo Trein  ;D
grtz,
Wim
En nu komt het weer per postkoets...........Dagen onderweg soms.
Groet, Frank

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Motorpost
« Reactie #56 Gepost op: 22 July 2012, 10:55:58 »
Maar ook deze foto is interessant:
Klopt het dat de gesloten goederenwagen in deze trein geen 'gewone' Gs is (met bol dak) maar een met het minder bolle dak -- het dakprofiel lijkt min of meer overeen te stemmen met dat van de plan L --, en dat je in model dan ook bij onderstaande zou kunnen uitkomen (oud Roco wagentje, waarvan het dakprofiel ook min of meer overeenkomt met een plan E); Of zien we hierboven een Gls?




Ook op deze nachtfoto van een mP aan het postperron van Tilburg op de site van Automatic Rock meen ik een dergelijk platter dakprofiel tussen de Gs-en te zien:
http://verzamelingen.automatic-rock.nl/PTT-post/Postvervoer-per-spoor/postvervoer-per-spoor.htm
(tweede wagen achter de mP)

Dat zou dus betekenen dat er drie rechtsgeldige mogelijkheden voor gesloten goederenwagen achter een mP zijn: Gs, Gls, en plattere Gs. Of maak ik het nu te makkelijk?
Het idee van roco bij dit model was een 'groentewagen' voorzover ik begrepen heb ;-)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Motorpost
« Reactie #57 Gepost op: 22 July 2012, 12:04:33 »
Als ik de kans eens krijg zal ik het filmen, echte gegevens heb ik er niet van maar vermoed dat je bij droog weer ongeveer in zes seconden de 120 km/u bereikt echter zonder wagens natuurlijk.

Ik heb wel een filmpje bij normaalbedrijf van 0 naar 140 meende dat het ongeveer 10 seconden was maar er hing nog een defecte 1600 aan :-)



Kijk,is t voor mij als niet mcn tastbaar.
Wow,das behoorlijk snel,als je dat met de auto redt dan heb je toch geen flauw ding.
Ik heb ooit een Opel Kadett GSI 2.0 16V gehad met 156 pk,die deed het ook in 7 seconden naar de 100,en dan zit je in kuipstoelen in de gordels,kan me voorstellen als je dat als mcn met een 1600 dat je je heel goed moet vasthouden.
Ik denk dat het verschil tussen een auto (de genoemde porsche) en een loc erin zit dat je met een auto moet schakelen en een verbarandingsmotor maar in een beperkt toerengebied zn maximale vermogen levert,een electromotor levert dat vrijwel meteen,en dan continu,toch?
Lijkt me wel machtig om mee te maken met zo'n groot apparaat :o
Groetjes Patrick

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Motorpost
« Reactie #58 Gepost op: 22 July 2012, 12:23:31 »
Als je inderdaad zo optrekt lazerd ook alles van je stuurtafel af. Bind me niet vast aan die seconden tot 120 maar mijn vermoeden is dat. Helaas kan ik niemand meenemen omdat dit simpelweg niet mag i.v.m. De veiligheid. Wordt je gecontroleerd en heb je iemand mee kun je rekenen op een fikse boete.
En terechtwijzing. Je begrijpt dat niemand daarop zit te wachten... Echter kan ik het wel filmen :-)
Gr. Silvester

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:Motorpost
« Reactie #59 Gepost op: 22 July 2012, 12:25:35 »
Meer NS in spoor 1!