Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
05 August 2025, 16:09:31
  

Auteur Topic: Motorpost  (gelezen 27370 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Motorpost
« Reactie #30 Gepost op: 01 December 2010, 16:54:53 »
Oeps, dat foutje is inmiddels aangepast.
Verder heb ik geen idee wat de mP en de wagens daar deden, het bijschrift van de dia vermeldt daar verder ook niks over.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Motorpost
« Reactie #31 Gepost op: 01 December 2010, 20:20:53 »
Misschien gewoon even opgesteld zodat de meester een bakkie koffie kon gaan halen ;D, het postperron lag verder naar het oosten.

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Motorpost
« Reactie #32 Gepost op: 17 July 2012, 14:02:52 »
Vandaag een Plan E Postrijtuig van de zomeractie Ramsj aangeschaft. Die mag mooi achter mijn bruine mP meelopen, soms afgewisseld of vergezeld van twee Gs'jes met POST opschrift. Kickuh!!!!!!

Nu nog een echte 1:87 mP.....  (y)

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Motorpost
« Reactie #33 Gepost op: 17 July 2012, 14:09:44 »
Sja die mP... je zou in elk geval een Kleinspoor Jules-I kit kunnen nemen voor de oude mP. Heeft ooit op dit forum een mooie foto van gestaan : Plan E/L postbak achter een oude mP. Helaas was het een zwart-wit foto, anders was het feest compleet geweest.

Wat de 'nieuwe' mP betreft : mooie tussenstap na de Plan V voor Roco, als opmaat naar een Plan U? ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Motorpost
« Reactie #34 Gepost op: 17 July 2012, 14:51:20 »
Ik kan je de kartonnen bouwplaten leveren van mijn model, zie hier:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26772.0.html

Heb je nog wel wat werk aan, maar het is goed te doen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Motorpost
« Reactie #35 Gepost op: 17 July 2012, 14:58:42 »
Sja die mP... je zou in elk geval een Kleinspoor Jules-I kit kunnen nemen voor de oude mP. Heeft ooit op dit forum een mooie foto van gestaan : Plan E/L postbak achter een oude mP. Helaas was het een zwart-wit foto, anders was het feest compleet geweest.

Wat de 'nieuwe' mP betreft : mooie tussenstap na de Plan V voor Roco, als opmaat naar een Plan U? ;D

De Mat'24 mP's deden in 1974 al geen dienst meer voor de posterijen. Ik ben dus aangewezen op een mP 3000, nu nog van Marklin, hopelijk ooit een echte 1:87. Van mij mag Roco die echt gaan doen nar Plan V en Plan T!

Overigens zou ik ooit nog wel eens een Mat'24 op de baan willen hebben, maar dan bijvoorbeeld de Motordienstwagen Jaap (Mdw) voor wegleerritten.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

guest7823

  • Gast
Re:Motorpost
« Reactie #36 Gepost op: 17 July 2012, 19:03:40 »
De mP's konden ook (tot max. 3) in multiple rijden.

D'r staat me zelfs een foto bij, van een proefrit waarbij er de nodige wagens achter hingen. Weet niet meer of dat nu goederen- of personenrijtuigen waren.

De mP's waren duidelijk ontworpen om ook nog ander (buffer) materieel mee te kunnen nemen. Van daar de verhoudingsgewijs overgedimensioneerde tractie installatie.

Plan V woog 86 ton (43 ton per bak dus ongeveer).
Een mP woog 52 ton en kon 15 ton laden
Een Hbbkkss woog leeg 16,5 ton en kon 24 ton laden.

Een mP met drie Hbbkkss (niet echt uitzonderlijk) komt dus totaal op 188,5 ton bij volle belading. Dan zit je dus ruim op het dubbele van een Plan V. Dus zo ruim was de tractie installatie nu ook weer niet in sommige gevallen.

D'r staat me wel ergens een verhaal bij dat een lege mP inderdaad de schoenen uit je veters trok bij het optrekken  (y)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Motorpost
« Reactie #37 Gepost op: 17 July 2012, 19:48:39 »
Klopt, een mP mocht 200 ton slepen. En als je dan los bent dan trek je best snel op.
Koploper (sic) in optrekken schijnt de 1600 op noodbesturing te zijn ;)

guest7823

  • Gast
Re:Motorpost
« Reactie #38 Gepost op: 17 July 2012, 21:25:54 »
« Laatst bewerkt op: 17 July 2012, 21:35:26 door guest7823 »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Motorpost
« Reactie #39 Gepost op: 17 July 2012, 22:46:09 »
mP´s trokken zelfs sneller op dan plan Y (Sprinters).
Het zou inderdaad mooi zijn als er een 1:87 model zou verschijnen. Ik heb nog THS onderdelen (dak en zijwanden) voor een mP liggen, maar die is zelf ietsje te kort, ik denk zo´n halve centimeter.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re:Motorpost
« Reactie #40 Gepost op: 21 July 2012, 14:21:18 »
Niet het plaatje dat ik me herinner (zal wel in een OdR artikel staan oid), maar waarschijnlijk wel dezelfde trein:


uit "Elektrische treinen in Nederland 3" van de Alk uit 1997
een foto van J.C. de jongh van de proefrit van de mP3001 met als belasting de Blokkendoosrijtuigen B5845, AB 5619, A5505, B5841 en B5101.
Amersfoort 24 augustus 1965
« Laatst bewerkt op: 21 July 2012, 14:35:50 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re:Motorpost
« Reactie #41 Gepost op: 21 July 2012, 14:35:20 »
mP´s trokken zelfs sneller op dan plan Y (Sprinters).

uit hetzelfde boek (Elektrische treinen in Nederland 3):

Daar (Velsertunnel), op een helling van 16 promille trokken de 3001 en 3003 een trein van 200 ton uit stilstand naar boven.......... Pas echt stil werd men van de aanzetversnelling van de losse (lege) motorpost. In slechts 55 seconden bereikt deze de maximum dienstsnelheid van 125 km/u. Dat zijn prestaties waar zelfs de Sprinters (125 km/u in 70 seconden) niet aan kan tippen.

Hierbij gaat het dan om de oorspronkelijke sprinters (20XX), dus niet de modellen met een tussenbak (28XX). Die waren trager dan de eerste modellen

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Motorpost
« Reactie #42 Gepost op: 21 July 2012, 14:53:46 »
mP's werden in hun laatste dienstjaren bij NS-Cargo/Railion ook ingezet voor Sternet-treintjes tussen de werkplaatsen en andere overbrengingsritjes.



Bron: Björn nielsen


Bron Sicco Dierdorp

Hier nog wat voorbeelden
Leuke modelbaan treintjes overigens mooi kort en leuke samenstellingen.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Motorpost
« Reactie #43 Gepost op: 21 July 2012, 16:02:45 »
Klopt, een mP mocht 200 ton slepen. En als je dan los bent dan trek je best snel op.
Koploper (sic) in optrekken schijnt de 1600 op noodbesturing te zijn ;)

1600 op noodbesturing is inderdaad heel bizar...menig sportwagen houd je dan niet bij echter moet het wel droog zijn i.v.m. Doorslippen :-)
« Laatst bewerkt op: 21 July 2012, 16:45:03 door Mcn1986 »
Gr. Silvester

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Motorpost
« Reactie #44 Gepost op: 21 July 2012, 16:45:53 »
Was de ERTMS testtrain als besproken als mP?
Heb even geen plaatje maar kan ik altijd maken nog ;-)
Gr. Silvester