Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
  

Auteur Topic: Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)  (gelezen 11992 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Gepost op: 28 April 2009, 21:32:25 »
Even een korte inleiding.

Zoals al langer bekend was ik bezig met een baanplan van maastricht.
Dit heb ik helaas door omstandigheden op de lange baan moeten zetten.

In plaats daarvan komt er een iets simpelere baan.
En wel in de vorm van de hoge spoordijk boven het Limburgse plaatsje Geulle.

Het zichtbare deel van de baan is 2,50 Mtr lang.
En omdat onder aan de spoordijk ook nog een gedeelte van het dorp Geulle komt te liggen krijg je het effect van een lang panoramisch uitzicht.
(net als of je op de dijk van het Julianakanaal staat)


het zichtbare gedeelte is 2 sporig, en is uitgevoerd als een pendelbaan.
Met zowel aan de linker als aan de rechter zijde een schaduwstation van elk 12 sporen.




Wat vinden jullie van dit plan, en wat zou er aan verbeterd kunnen worden??

Jos.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 15:57:02 door Hans van de Burgt »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2009, 23:39:10 »
Jos,ik vondt Maastricht beter meer rijmogelijk heden.
Dit is wat op elkaar.groet Bram.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #2 Gepost op: 29 April 2009, 00:33:47 »
De baan van Geulle is maar en Noodoplossing op korte termijn.

Tuurlijk komt ooit nog eens iets van maastricht terecht, maar dat duurt nog wel een paar jaar voor dat ik daar aan begin.
De rails voor geulle die echt aangekleed gaan worden zal beperkt blijven tot de 2,40 Mtr flexrail die zichtbaar is.
Alle rails wat zich buiten het zicht in het schaduwstation bevind zal gewoon met wat simpele spijkertjes vast gezet worden.

De parade baan van geulle zal waarschijnlijk ook aangesloten gaan worden op het in de verre toekomst liggende maastricht.
Tevens is die Parade baan de ideale fotodijk.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #3 Gepost op: 29 April 2009, 00:50:45 »
heel veel sporen en toch heel weinig rijmogelijkheden...

denk je niet dat een 12 sporig schaduwstation aan beide zijden een beetje extreem is voor een veredeld fotodijkje?

persoonlijk zou ik op z'n minst nog een paar zijsporen aan de dijk vastmaken om in ieder geval nog wat extra rijmogelijkheden te creëren.

wat voor ruimte heb je trouwens tot je beschikking?



Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #4 Gepost op: 29 April 2009, 01:05:16 »
De dijk zelf is 2,60.
En ik heb een totale ruimte van 3,80. tot mijn beschikking.

Dat er zoveel sporen in het schaduwstation liggen heeft er alles mee te maken dat er 22 treinen achter kunnen staan.
Zo heb je een heel gevarieerde treinenloop.

Maar er zijn nog hier en daar wat hindernissen waar ik tegenaan zit te hikken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #5 Gepost op: 29 April 2009, 07:52:30 »

Al eens gedacht over je hellingspercentages, of komt je hele schaduwstation in een helling te liggen?

Verder: ik denk dat dit snel gaat vervelen, je kan er ook voor kiezen om toch met maastricht o.i.d aan de gang te gaan in modulevorm en voor het rijden een wat goedkoper tijdelijk baantje maken zonder de kijfhoek als schaduwstation.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2009, 09:27:52 »
Jos,

Ga je met tandradtreinen rijden  ;D
Volgens mij krijg je weer hellingen als skischansen.

Zoals de reacties hieronder ook al aangeven, waarom zoveel opstelsporen. Met veel minder sporen kan je ook best een afwisselende treinenloop creëren.
Je moet toch zo langzamerhand wel beter weten wat er wel en niet mogelijk is op zo'n kleine oppervlakte.
Denk nu eens een keer in reële mogelijkheden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #7 Gepost op: 29 April 2009, 09:51:12 »
Jos,

Als ik je tekening goed interpreteer krijg je dus ook nog twee schaduwstations die over elkaar heen liggen. Dat betekent dat aan een zijde de daling toch zeker 20 cm zal moeten zijn. Dan heb je dus bijna 7 meter dalend spoor nodig, uitgaande van 3 cm daling/stijging per meter. Ongetwijfeld zul je zeggen dat het ook wel met 4 cm per meter kan, maar ook dan heb je aan een zijde nog altijd 5 meter nodig en aan de andere zijde 2.50 meter. Dat red je dus nooit met dit ontwerp.

Erg gevarieerd is het ook niet, ook al laat je dan 22 treinen rijden. Ze rijden allemaal hetzelfde stukje en wat er in het schaduwstation gebeurt, zie je verder niet.

Ik krijg wel het idee dat je alleen maar gigantische baanplannen de lucht in wilt gooien om reacties uit te lokken. Je baanplan Maastricht was verre van realistisch en absoluut niet haalbaar ook al bleef je zelf bij hoog en bij laag volhouden van wel. Dit plan heeft nu al geen enkele kans van slagen. En dat had je na alle opmerkingen met betrekking tot Maastricht ook wel kunnen bedenken. Bovendien is het niet bepaald een eenvoudig plan. Ja, het zichtbare deel is eenvoudig te maken, de rest echter niet.

Ik zou maar weer een nieuw luchtbelletje loslaten.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #8 Gepost op: 29 April 2009, 10:39:34 »
De hel baan loopt in feit van het kruiswissel rechts bergop naar het kruiswissel links. Dus waarschijnlijk kom. Ik wel aan die helling die ik berekend heb. Maar daar zal ik inderdaad nog effe naar moeten kijken.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 15:19:32 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #9 Gepost op: 29 April 2009, 10:41:49 »
Jos je hebt het weer voor elkaar, een plan wat zonder wijzigingen niet uitvoerbaar is. Zoals andere al aangeven die hellingen dat gaat zoals je het nu getekend hebt echt niet lukken.

Gevarieerd kan het zeker wel zijn, om in het echt gevarieerd treinverkeer te zien kan ik ook gewoon langs een dubbelsporig baanvak gaan staan. Daar is echt geen station voor nodig, zolang er maar vele soorten materieel voorbij komen en dat kan met deze baan prima. Persoonlijk vind ik die kritiek dus ongegrond, hangt er net vanaf welke keuzes iemand maakt.
Ga gewoon eens uit van een dubbelsporig baanvak waar alles wat wielen heeft overheen komt. Kijk dan eens naar wat er op dat traject de afgelopen 20 jaar reed en vertaal dat naar model en dan heb je op eens een banenplan als dit( en ja grote schaduwstations zijn dan juist nodig).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #10 Gepost op: 29 April 2009, 11:04:47 »
De hel baan loopt in feit van het kruiswissel rechts bergop naar het kruiswissel links. Dus waarschijnlijk kom. Ik wel aan die helling die ik berekend heb. Maar daar zal ik inderdaad nog effe naar moeten kijken.
Maar links kan je pas gaan stijgen als je zwarte sporen onder de gele sporen uit zijn. Dus niet vanuit de kruiswissel. Om dan op maaiveldniveau te komen krijg je echt een helling die een skischans benaderd.
Rechts zal het iets minder problematisch zijn maar zelfs daar heb je toch wel een redelijke helling nodig om je schaduwstation te bereiken.

En wat voor helling heb je dan berekend?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #11 Gepost op: 29 April 2009, 12:43:52 »
Ik herken het probleem wel, kleine ruimte, veel wensen. Heb ook wel eens aan een soort paradebaan zitten denken. Een soort aangeklede vitrine waar je materieel rijdens langskomt ipv statisch tentoongesteld staan. Persoonlijk zou ik de bocht links de andere kant op laten lopen en minder opstelsporen maken. Door die wissels verlies je m.i. een hoop opstellengte. Ik neem tenminste aan dat je treinen niet heel erg kort zijn...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #12 Gepost op: 29 April 2009, 13:15:32 »
Mijn kortste trein is 35 cm. En de langste trein is 190 cm.
En de rest
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #13 Gepost op: 29 April 2009, 13:24:52 »
Je kunt je dubbelsporige paradebaan toch ook vals plat leggen, ik bedoel dat je die stijgend/dalend maakt met de max stijging van 3%? Dan heb je al een behoorlijk hoogteverschil gewonnen.
Ik heb al een trein

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #14 Gepost op: 29 April 2009, 13:29:39 »
Of gebruik maken van spiralen om zo je spoor te laten dalen en geeft ook nog wat extra rijlengte.

mvg,

Matthijs