Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:02:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:00:06
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:59:25
Modelwensen 2026 door SvenW
Vandaag om 19:53:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
Vandaag om 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
Vandaag om 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 18:49:23
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 18:31:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:21
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:38:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 16:09:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
  

Auteur Topic: Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)  (gelezen 12421 keer)

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #15 Gepost op: 29 April 2009, 14:19:17 »
Jos, je baanplan is slecht. Waarom : je onderste schaduwstation is zo goed als onbereikbaar met 10 cm. hoogte verschil, bovendien heb je geen enkel zicht op wat daaronder gebeurt.

Waar wil je trouwens je 1,90 m treinstel parkeren ??? je effectieve max. lengte aan opstelspoor is vlgs. mij hooguit 1,60 m. da’s welgeteld 4 wagons met een loc, nou nou nou  een hele trein !

Je “spoordijk” Geulle is vlgs. mij een afgegraven deel van de helling van een heuvel en het spoor ligt ter plekke aan weerszijde diep verscholen tussen hoge bomen en struiken !!

Hoe je daar een “dijk” als foto-module van wilt maken is mij een raadsel ???. Je zult dan aan een zijde de bomen met dicht struikgewas moeten weglaten en krijgt dan een forse helling in het zicht, dat lijkt mij nou niet de mooiste oplossing om foto’s van je treinen te maken.

Hoe maak je verdwijnpunten in dit plan ? of laat je die scherpe bogen gewoon in het zicht.

Gr Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #16 Gepost op: 29 April 2009, 14:23:56 »
Goedemiddag Jos,

ik ben zo vrij geweest om een klein plannetje voor je te tekenen... misschien heb je er wat aan. Afmetingen plank: 3800mm bij 1220mm (3.8m x 1.22mm)



Het is eigenlijk gewoon een hondebot met een paradespoor (zichtbare lengte 3700mm), zelfde als wat jij hebt getekend. Om omhoog en omlaag te gaan gebruik je klimspiralen, radius 542mm met een hoogte verschil tussen de sporen van 85 - 90 mm dat geeft een percentage van ongeveer 3.00 % op het binnenspoor. Kleinste radius in het plan: 358mm en de grootste 542mm allemaal van rocoline.

Niveauverschil 0 en -1: 160mm  (2 slagen van het spiraal vanaf 0)
Niveauverschil -1 en -2: 160mm (4 slagen van het spiraal vanaf 0)

Het kleinste opstelspoor is 2300mm. Als je alle opstelsporen in twee stukken deelt dan kan je per schaduwstation 8 treinen kwijt en totaal dus 16 en misschien 2 tot 3 rijdend... totaal 18 - 19.

Zelf zou ik het helemaal aanpassen, een goederenspoor met aansluiting naar een fabriek in het mideen maken zodat je nog iets te rangeren hebt.

Succes met het ontwerpen

Groeten Ronald K

« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 14:28:43 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2419
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #17 Gepost op: 29 April 2009, 14:35:12 »
Ronald, zoiets had ik ook in gedachten voor Jos. Prima plan  (y)

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 14:44:00 door Matthijs van Heijningen »

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #18 Gepost op: 29 April 2009, 14:42:38 »
Ik denk dat Ronald hier wel de spijker op z'n kop slaat. Plan ziet er inderdaad beter uit.

Ik had zelf iets gezegd over weinig variatie. Dat had niets te maken met de veelheid aan verschillende treinen die je voorbij ziet komen. Ik bedoelde eerder over gevarieerde rijroute. Een aftakking naar een fabriek, mijn, houtzagerij of goederenloodsje in het middenstuk zou voor mij al een hele verbetering zijn. Maar het is zoals Michiel al schreef: iedereen richt zijn baan in naar zijn smaak, dus als Jos hiervoor kiest, dan is dat zijn keuze en wens ik hem niettemin veel succes met bouwen en veel plezier met het rijden van zijn traject.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6449
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #19 Gepost op: 29 April 2009, 15:25:24 »
Je kunt je dubbelsporige paradebaan toch ook vals plat leggen, ik bedoel dat je die stijgend/dalend maakt met de max stijging van 3%? Dan heb je al een behoorlijk hoogteverschil gewonnen.


Heb, je hebt helemaal door wat de bedoeling is.

De dijk bij geule loopt namelijk al van nature  1,9 % vals plat om hoog.
Nu ga ik alleen wat valsspelen, en de stijging 3 % maken.
Dat geld voor de hele lengte van de zichtbare baan.
In de bogen wordt het de stijging teruggebracht naar 2 %

En door dit hoogte verschil is het dus niet mogelijk om 1 schaduwstation te maken.

Hoe maak je verdwijnpunten in dit plan ? of laat je die scherpe bogen gewoon in het zicht.


De scherpe bogen aan het uiteinde vallen helemaal uit het zicht.
Door de trein te laten verdwijnen achter de groenvoorziening.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 15:30:56 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #20 Gepost op: 29 April 2009, 15:38:16 »
Jos,

Corrigeer me maar als ik het fout zie maar na lezen van jouw jouw laatste reactie ga je volgens mij je baan als volgt opbouwen.

Je vertrekt vanaf je bovenste schaduwstation (niveau +1) en daalt eerst 2% in de boog.
Vervolgens je paradebaanvak (niveau 0) wat 3% daalt.
Daarna weer een boog van 2% en dan rijdt je het 2e schaduwstation in (niveau -1).
Je schaduwstations maak je onzichtbaar door halverwege een achtergrond te plaatsen.
In feite liggen je schaduwstations boven en onder je paradebaanvak als je het vanaf de zijkant zou kijken.
Dan krijgen we dus een heel ander beeld over de hellingen.

Door de term schaduwstation wordt het idee gewekt dat beide schaduwstations onder de baan liggen (een veel gebruikte methode).

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6449
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #21 Gepost op: 29 April 2009, 15:44:43 »
@ remunj
Je zit helemaal goed.

De scenerie op de achtergrond ga ik proberen van H0 voorop, en N daar achter zou zou het in feite mogelijk kunnen zijn om er een aardige diepte in te maken.

van beide schaduwstations is het de bedoeling dat ze van binnenuit bereikbaar zijn. (je kan beter zeggen achter stations)

Je snapt het dus helemaal, en wat denk je er nu van??


Jos.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 15:50:24 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re:Paradebaan "Spoordijk bij Geulle"
« Reactie #22 Gepost op: 29 April 2009, 15:58:37 »
Je zit helemaal goed.

Had je dat er gelijk bijgeschreven dan was het makkelijker geweest je ontwerp te beoordelen.  8)

De scenerie op de achtergrond ga ik proberen van H0 voorop, en N daar achter zou zou het in feite mogelijk kunnen zijn om er een aardige diepte in te maken.

Methode "Veldhoven 1935" gebruiken. Gaat het helemaal goed komen.

Je snapt het dus helemaal, en wat denk je er nu van??

Wat ik al schreef. Dit geeft een heel ander beeld over de helling.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 29 April 2009, 16:10:58 »
Hallo Jos,

Denk dat ik het snap.... even snel getekend...



Met helling in bocht 2 procent en 3 procent voor de zichtbare helling...

Dat kan een leuk plan zijn... en toch zou ik iets van een rangeerspoortje maken...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6449
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 29 April 2009, 16:23:23 »
Dit is een heel goed baanplan Ronald.

Alleen is het uitgangspunt dat het beslist geen doorgaande baan mag zijn.
Omdat geulle tussen Maastricht en Sittard ligt moet een trein die in Maastricht vertrekt richting Sittard, ook terug rijden van Sittard naar Maastricht.

Op het algemeen ga ik dan dus ook met treinstellen en trek/duw combinaties rijden.
het wordt dus een pendelbaan.

In elk schaduwstation bevinden zich ook 2 omloopsporen die eventueel gebruikt kunnen worden voor de loc te laten omlopen bij getrokken treinen.


verder zal er op de baan genoeg te beleven zijn, want er komt een gedeelte van het dorpje geulle voor de dijk te liggen.
En tussen het spoor en het hellingbos in bevind zich ook een zandpad met een splitsing waar ook een pad het bos in gaat.

Hier zou je dus het een en ander aan taferelen kunnen plaatsen.
Bijvoorbeeld: wandelaars, spelende kinderen of een boer met een traktor of zo.

En een rangeerspoor is in een hellingbos ook uit den boze, ga jij al in een helling van 3 % rangeren?? ;D ;D ;D ;D ;D




Jos.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 16:30:15 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2419
Re:Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 29 April 2009, 16:39:34 »
Euhh Jos,

Voordeel van een baan die een vorm heeft van een hondebot is dat de trein in de richting waar hij naar toe vetrokken is ook weer terug komt. Zodat je bv 2 treinen gewoon kan laten rijden.

mvg,

Matthijs

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6449
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 29 April 2009, 17:06:35 »
Euhh Mathijs,

Ik heb ook al eens zitten denken.
Het voordeel van 2 apparte schaduwstations is dat je tijdens het instellen van de rijweg ook een acceptabele tijd tussen het passeren van de ene op de andere trein.

Dus in de praktijk zal het denk ik niet voorkomen dat 2 treinen zich gaan kruisen op de dijk, hoewel het wel dubbelspoor is.

Want het zou waarschijnlijk niet uitzien als elke 10 seconden een trein voorbij zoeft.


het zelfde baanplan als op de 1e pagina, maar dan ingekleurt



Jos.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2009, 17:27:27 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 29 April 2009, 19:04:31 »
Ha Jos,

Als je het zo bekijkt niet echt.... goed in het echt zijn al zoveel gekke situaties te bedenken... Goed het plan ziet er goed uit. Zeker als je bedenkt dat je alleen trek-duw-combi's hebt... Succes met ontwerpen!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6449
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 29 April 2009, 19:09:45 »
Nu morgen eens puzzelen welk raamwerk ik ga gebruiken.

Ik ben al aan zoiets aan het denken a la railz, een open raamconstructie.
Dan heb je al gelijk een platte ondergrond.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Beckers: "Spoordijk bij Geulle" - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 29 April 2009, 19:17:31 »
En een rangeerspoor is in een hellingbos ook uit den boze, ga jij al in een helling van 3 % rangeren?? ;D ;D ;D ;D ;D

In principe kan dat wel, kijk maar eens in Heerlen. Daar is ook een uithaalspoor (aan de westelijke zijde van het emplacement) waarvan het laatste stuk best steil omhoog loopt.