Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 09:13:04
Model rijdt niet op analoge baan. door john 56
Vandaag om 09:12:37
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door Frank 123
Vandaag om 09:09:57
DKM NS2400 openmaken? door VAM65
Vandaag om 08:59:37
2200 multitractie, correct programmeren verlichting voor- en achterzijde? door VAM65
Vandaag om 08:52:28
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 08:49:42
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Petertrein81
Vandaag om 08:27:58
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 07:23:59
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:22:34
Fleischmann Profi wissel met servoaandrijving door W. Thomas
Vandaag om 07:08:35
Ergensnergens in H0e door MarcNL
Vandaag om 06:42:54
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:52:17
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door borotof
Vandaag om 00:26:01
Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door Debvd
Vandaag om 00:21:54
RTM in 0m door roadster36
26 november 2020, 23:21:26
Spoorhumor door St00mboy
26 november 2020, 23:15:32
Motorschild Fleischmann dubbel isoleren door zuylen
26 november 2020, 23:13:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
26 november 2020, 22:51:12
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door RBlok
26 november 2020, 22:33:53
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
26 november 2020, 22:23:16
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 november 2020, 22:20:40
Projekt 083-338 door tuurtje
26 november 2020, 21:48:16
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
26 november 2020, 20:45:50
Bouw Hunsrückbaan door Reinout van Rees
26 november 2020, 20:44:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
26 november 2020, 20:00:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 november 2020, 19:55:07
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
26 november 2020, 19:52:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 november 2020, 19:36:34
MB-module: Hielan Ware door Basmans
26 november 2020, 19:30:48
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
26 november 2020, 19:25:28
  

Auteur Topic: 2 motoren op Loksound decoder  (gelezen 4301 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
2 motoren op Loksound decoder
« Gepost op: 22 april 2009, 22:59:10 »
Ik ga 2 Locomomotieven van de serie HLD 77 van de NMBS aan elkaar koppel
De HLD 7764 is uitgerust met een Loksounddecoder.
Maar ik wil de motor van de HLD 7771 doorverbinden met de motoraansluitingen van de HLD 7764.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2009, 23:02:40 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2009, 23:05:56 »
Ja en wat is nu je vraag ?

Gr. Remco.

Aspelix

  • Gast
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2009, 00:22:58 »
Raden:  ;D

Kan dat en kan de decoder 2 motoren van stroom voorzien?

Groet, Ruurd

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2009, 10:31:20 »
Juist Ruurd. En nu alleen het antwoord nog.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2009, 13:55:57 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2009, 10:33:19 »
Vrij eenvoudig lijkt me, even opzoeken welke motoren er exact in die loks zitten, kijken hoeveel hun maximum verbruik is en kijken of dat samen opgeteld minder is als wat de decoder kan leveren.

Zo ja dan kan het, zo nee dan niet :)

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2009, 11:24:05 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor. Sommige oudere decoders moest je in dit geval zelfs lastregeling uit zetten.

Maar waarom wil je dit? Een gewone ESU decoder kost maar 20-25 Euro... bovendien kunnen ze dan nog steeds beide ingezet worden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2756
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2009, 11:51:42 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor. Sommige oudere decoders moest je in dit geval zelfs lastregeling uit zetten.

Maar waarom wil je dit? Een gewone ESU decoder kost maar 20-25 Euro... bovendien kunnen ze dan nog steeds beide ingezet worden.

I.d.d., en je kunt ze als ze samen een treintje moeten trekken, electronisch makkelijk in voorspan zetten, d.w.z., met 1 adres beide locs besturen. Ben ook heel benieuwd waarom je deze m.i. omslachtige oplossing wilt kiezen.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2009, 13:59:03 »
Ik vroeg dit omdat de 7764 met loksound ongeveer 2 seconden blijft staan, en de loksound al toeren begint te maken, en dan pas rijd ie weg.
En volgens mij kan ik deze vertraging niet inprogrammeren in een lokpilot 3.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19930
    • Pagina van klaas
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2009, 14:04:56 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor.
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
    • Spoorpunt.nl
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2009, 14:32:34 »
Ik vroeg dit omdat de 7764 met loksound ongeveer 2 seconden blijft staan, en de loksound al toeren begint te maken, en dan pas rijd ie weg.
En volgens mij kan ik deze vertraging niet inprogrammeren in een lokpilot 3.


Jos.
Kan wel, is zelfs een speciale CV voor, staat in de handleiding ;)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2009, 20:27:56 »
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.

Dus in feite zou het niet zo veel uit moeten maken als de beide motoren identiek aan elkaar zijn?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2009, 20:38:33 »
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.

Maar wat is identiek? Zitten er twee nette Mashima's oid in heb je gelijk, zijn het goedkope Chinese herriebakjes ben je de pineut... bovendien ben je minder flexibel. Je *MOET* dan altijd in dubbeltractie rijden en even een lok van de baan pakken gaat niet meer door die draden... (minimaal 5 stuks als je ook alle seinbeelden wil kunnen handhaven)

Nou goede decoders zo goedkoop zijn (Houten LoPi 3.0DCC 22 Euro) en software als Koploper dubbeltractie zo netjes regelt zie ik geen reden meer voor dit soort gehobby...  want je zult ook in de loks moeten slopen, NEM socket heb je niks meer aan.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2009, 20:41:47 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2009, 20:57:28 »
Een lokpilot kan maar 1.1A ophoesten op de motoruitgang, dat lijkt me wat krap met 2 motoren er aan, maar goed.

Gr. Remco.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2009, 21:37:59 »
@ JAB van Ree.

Dat definitief dubbeltractie rijden is geen enkel probleem, want hier in Maastricht kwamen ze altijd met 2 stuks gekoppeld voorbij.
En altijd met de lange huiven aan elkaar gekoppeld.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
  • Bnlx treinendokter.
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2009, 23:11:07 »
Even afgezien van de verbinding tussen de loks, is er geen practisch probleem om slechts decoder te gebruiken.

Zelf heb ik en V188 met sound-decoder omgebouwd, gaat als een tierelier.
Let wel eerst op de 'kortsluitstroom', in analoge mode, multimeter in serie met de trafo en dan de lok geforceerd tegenhouden. Bij de 5* motoren kwam ik net bij de 1A, wat dus prima kan.
Daarna was t even piekeren wat nu beter was: Motoren parallel of in serie. Bij parallel moet je de stroom door de motoren op tellen, in serie loopt dezelfde stroom door beide motoren.
Bij parallele montage zal de EMK over beide motoren worden gemeten, en dus prima werken. Bij serie werkt t slechter omdat je bij 5* motoren van collector naar collector schakelt, en dus een lagere waarde zal meten.
Gegeven de hogere kortsluit stroom uiteindelijk toch maar voor serie gekozen.
Programeren is geen probleem, en t geluid van de dubbele diesel is enorm.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.