Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Chris Westerduin
Vandaag om 02:53:48
Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m door SBBcargo
Vandaag om 00:41:54
Harzwald Hafen Bahn door T.Spat
Vandaag om 00:04:59
Openen REE Modeles rijtuig door T.Spat
Vandaag om 00:02:52
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 00:01:14
Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021 door mDDM
24 juni 2021, 23:58:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
24 juni 2021, 23:54:58
Plux22, kun je ESU door Piko-decoder vervangen? door M@rk
24 juni 2021, 23:33:50
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Ronald Halma
24 juni 2021, 23:30:35
Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk? door Ronald Halma
24 juni 2021, 23:28:59
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door damngrazy
24 juni 2021, 23:23:37
Je koopt een oud boek.... door Cc72000
24 juni 2021, 22:55:12
Raadplaatje door GerardvV
24 juni 2021, 22:52:33
Dienstregeling van 15 mei 1929 - internationale treinen naar het buitenland door Cc72000
24 juni 2021, 22:52:32
Toon hier je eigengemaakte (model)spoorvideo's door Hans Grasmaijer
24 juni 2021, 22:48:08
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
24 juni 2021, 22:31:15
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
24 juni 2021, 22:21:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 juni 2021, 22:19:23
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Spoor010
24 juni 2021, 22:11:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ruud-64
24 juni 2021, 22:08:49
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
24 juni 2021, 21:48:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 juni 2021, 21:45:21
Welke kleminrichting voor reparatie en modificatie loks en wagons is handig? door ivanzon
24 juni 2021, 21:39:36
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen door Klaas Zondervan
24 juni 2021, 21:20:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
24 juni 2021, 21:14:32
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door henk
24 juni 2021, 20:27:38
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
24 juni 2021, 20:21:11
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door daempfer
24 juni 2021, 19:49:04
Nieuw boek over TBC stoomtram (Tiel-Buren-Culemborg) door Martin Hornis
24 juni 2021, 19:47:02
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door tijgernootje
24 juni 2021, 18:22:05
  

Auteur Topic: 2 motoren op Loksound decoder  (gelezen 4540 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5936
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
2 motoren op Loksound decoder
« Gepost op: 22 april 2009, 22:59:10 »
Ik ga 2 Locomomotieven van de serie HLD 77 van de NMBS aan elkaar koppel
De HLD 7764 is uitgerust met een Loksounddecoder.
Maar ik wil de motor van de HLD 7771 doorverbinden met de motoraansluitingen van de HLD 7764.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2009, 23:02:40 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2009, 23:05:56 »
Ja en wat is nu je vraag ?

Gr. Remco.

Aspelix

  • Gast
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2009, 00:22:58 »
Raden:  ;D

Kan dat en kan de decoder 2 motoren van stroom voorzien?

Groet, Ruurd

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5936
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2009, 10:31:20 »
Juist Ruurd. En nu alleen het antwoord nog.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2009, 13:55:57 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2009, 10:33:19 »
Vrij eenvoudig lijkt me, even opzoeken welke motoren er exact in die loks zitten, kijken hoeveel hun maximum verbruik is en kijken of dat samen opgeteld minder is als wat de decoder kan leveren.

Zo ja dan kan het, zo nee dan niet :)

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2009, 11:24:05 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor. Sommige oudere decoders moest je in dit geval zelfs lastregeling uit zetten.

Maar waarom wil je dit? Een gewone ESU decoder kost maar 20-25 Euro... bovendien kunnen ze dan nog steeds beide ingezet worden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3012
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2009, 11:51:42 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor. Sommige oudere decoders moest je in dit geval zelfs lastregeling uit zetten.

Maar waarom wil je dit? Een gewone ESU decoder kost maar 20-25 Euro... bovendien kunnen ze dan nog steeds beide ingezet worden.

I.d.d., en je kunt ze als ze samen een treintje moeten trekken, electronisch makkelijk in voorspan zetten, d.w.z., met 1 adres beide locs besturen. Ben ook heel benieuwd waarom je deze m.i. omslachtige oplossing wilt kiezen.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5936
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2009, 13:59:03 »
Ik vroeg dit omdat de 7764 met loksound ongeveer 2 seconden blijft staan, en de loksound al toeren begint te maken, en dan pas rijd ie weg.
En volgens mij kan ik deze vertraging niet inprogrammeren in een lokpilot 3.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21078
    • Pagina van klaas
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2009, 14:04:56 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor.
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
    • Spoorpunt.nl
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2009, 14:32:34 »
Ik vroeg dit omdat de 7764 met loksound ongeveer 2 seconden blijft staan, en de loksound al toeren begint te maken, en dan pas rijd ie weg.
En volgens mij kan ik deze vertraging niet inprogrammeren in een lokpilot 3.


Jos.
Kan wel, is zelfs een speciale CV voor, staat in de handleiding ;)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5936
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2009, 20:27:56 »
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.

Dus in feite zou het niet zo veel uit moeten maken als de beide motoren identiek aan elkaar zijn?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2009, 20:38:33 »
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.

Maar wat is identiek? Zitten er twee nette Mashima's oid in heb je gelijk, zijn het goedkope Chinese herriebakjes ben je de pineut... bovendien ben je minder flexibel. Je *MOET* dan altijd in dubbeltractie rijden en even een lok van de baan pakken gaat niet meer door die draden... (minimaal 5 stuks als je ook alle seinbeelden wil kunnen handhaven)

Nou goede decoders zo goedkoop zijn (Houten LoPi 3.0DCC 22 Euro) en software als Koploper dubbeltractie zo netjes regelt zie ik geen reden meer voor dit soort gehobby...  want je zult ook in de loks moeten slopen, NEM socket heb je niks meer aan.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2009, 20:41:47 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2009, 20:57:28 »
Een lokpilot kan maar 1.1A ophoesten op de motoruitgang, dat lijkt me wat krap met 2 motoren er aan, maar goed.

Gr. Remco.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5936
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2009, 21:37:59 »
@ JAB van Ree.

Dat definitief dubbeltractie rijden is geen enkel probleem, want hier in Maastricht kwamen ze altijd met 2 stuks gekoppeld voorbij.
En altijd met de lange huiven aan elkaar gekoppeld.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2046
  • Bnlx treinendokter.
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2009, 23:11:07 »
Even afgezien van de verbinding tussen de loks, is er geen practisch probleem om slechts decoder te gebruiken.

Zelf heb ik en V188 met sound-decoder omgebouwd, gaat als een tierelier.
Let wel eerst op de 'kortsluitstroom', in analoge mode, multimeter in serie met de trafo en dan de lok geforceerd tegenhouden. Bij de 5* motoren kwam ik net bij de 1A, wat dus prima kan.
Daarna was t even piekeren wat nu beter was: Motoren parallel of in serie. Bij parallel moet je de stroom door de motoren op tellen, in serie loopt dezelfde stroom door beide motoren.
Bij parallele montage zal de EMK over beide motoren worden gemeten, en dus prima werken. Bij serie werkt t slechter omdat je bij 5* motoren van collector naar collector schakelt, en dus een lagere waarde zal meten.
Gegeven de hogere kortsluit stroom uiteindelijk toch maar voor serie gekozen.
Programeren is geen probleem, en t geluid van de dubbele diesel is enorm.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.