Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

piekstroom bij inschakelen servo's door Haradigi
Vandaag om 13:46:00
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door dh3201
Vandaag om 13:39:18
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door MacArthur
Vandaag om 13:35:57
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door Rick
Vandaag om 13:34:22
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Ronald Koerts
Vandaag om 13:33:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Koerts
Vandaag om 13:21:52
Tussen Vlaamse velden... door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:13:12
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 13:11:13
BNLS werkspoor - NS 3908 door Gerke
Vandaag om 13:03:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 12:55:40
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 12:20:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:45:47
Dinamo, wisselmotor werkt niet met PM32 en DMD917-v3. door bernardrood
Vandaag om 11:34:48
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 11:32:23
Rondom Charlois door tuurtje
Vandaag om 11:10:05
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door MarkSpoor
Vandaag om 11:00:51
Rijrichting veranderen in JRMI door RE465
Vandaag om 10:58:56
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 10:56:56
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door jowi
Vandaag om 10:28:00
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:11:57
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 09:41:04
Messing laddertje met precies gelijke sporten door jowi
Vandaag om 09:28:23
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 08:14:17
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:11:46
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 07:14:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 06:44:24
De Hondsrugbaan, H0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:04:08
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 00:18:37
Raadplaatje door Falkenberg
01 december 2020, 23:33:33
Emco- Unimat SL door Silvolde
01 december 2020, 23:33:31
  

Auteur Topic: 2 motoren op Loksound decoder  (gelezen 4314 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
2 motoren op Loksound decoder
« Gepost op: 22 april 2009, 22:59:10 »
Ik ga 2 Locomomotieven van de serie HLD 77 van de NMBS aan elkaar koppel
De HLD 7764 is uitgerust met een Loksounddecoder.
Maar ik wil de motor van de HLD 7771 doorverbinden met de motoraansluitingen van de HLD 7764.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2009, 23:02:40 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2009, 23:05:56 »
Ja en wat is nu je vraag ?

Gr. Remco.

Aspelix

  • Gast
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2009, 00:22:58 »
Raden:  ;D

Kan dat en kan de decoder 2 motoren van stroom voorzien?

Groet, Ruurd

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2009, 10:31:20 »
Juist Ruurd. En nu alleen het antwoord nog.



Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2009, 13:55:57 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2009, 10:33:19 »
Vrij eenvoudig lijkt me, even opzoeken welke motoren er exact in die loks zitten, kijken hoeveel hun maximum verbruik is en kijken of dat samen opgeteld minder is als wat de decoder kan leveren.

Zo ja dan kan het, zo nee dan niet :)

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2009, 11:24:05 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor. Sommige oudere decoders moest je in dit geval zelfs lastregeling uit zetten.

Maar waarom wil je dit? Een gewone ESU decoder kost maar 20-25 Euro... bovendien kunnen ze dan nog steeds beide ingezet worden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2771
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2009, 11:51:42 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor. Sommige oudere decoders moest je in dit geval zelfs lastregeling uit zetten.

Maar waarom wil je dit? Een gewone ESU decoder kost maar 20-25 Euro... bovendien kunnen ze dan nog steeds beide ingezet worden.

I.d.d., en je kunt ze als ze samen een treintje moeten trekken, electronisch makkelijk in voorspan zetten, d.w.z., met 1 adres beide locs besturen. Ben ook heel benieuwd waarom je deze m.i. omslachtige oplossing wilt kiezen.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2009, 13:59:03 »
Ik vroeg dit omdat de 7764 met loksound ongeveer 2 seconden blijft staan, en de loksound al toeren begint te maken, en dan pas rijd ie weg.
En volgens mij kan ik deze vertraging niet inprogrammeren in een lokpilot 3.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19947
    • Pagina van klaas
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2009, 14:04:56 »
Vergeet niet : je lastregeling *KAN* op deze manier vernaggeld worden... je meet immers niet meer EMK van 1 motor.
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
    • Spoorpunt.nl
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2009, 14:32:34 »
Ik vroeg dit omdat de 7764 met loksound ongeveer 2 seconden blijft staan, en de loksound al toeren begint te maken, en dan pas rijd ie weg.
En volgens mij kan ik deze vertraging niet inprogrammeren in een lokpilot 3.


Jos.
Kan wel, is zelfs een speciale CV voor, staat in de handleiding ;)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2009, 20:27:56 »
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.

Dus in feite zou het niet zo veel uit moeten maken als de beide motoren identiek aan elkaar zijn?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2009, 20:38:33 »
Zou dat echt een probleem zijn? Als de motoren en de aandrijvingen identiek zijn, dan zullen de EMK's ook gelijk zijn. En de decoder kan niet "zien" of die EMK nou van 1 of van 2 motoren komt.

Maar wat is identiek? Zitten er twee nette Mashima's oid in heb je gelijk, zijn het goedkope Chinese herriebakjes ben je de pineut... bovendien ben je minder flexibel. Je *MOET* dan altijd in dubbeltractie rijden en even een lok van de baan pakken gaat niet meer door die draden... (minimaal 5 stuks als je ook alle seinbeelden wil kunnen handhaven)

Nou goede decoders zo goedkoop zijn (Houten LoPi 3.0DCC 22 Euro) en software als Koploper dubbeltractie zo netjes regelt zie ik geen reden meer voor dit soort gehobby...  want je zult ook in de loks moeten slopen, NEM socket heb je niks meer aan.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2009, 20:41:47 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2009, 20:57:28 »
Een lokpilot kan maar 1.1A ophoesten op de motoruitgang, dat lijkt me wat krap met 2 motoren er aan, maar goed.

Gr. Remco.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2009, 21:37:59 »
@ JAB van Ree.

Dat definitief dubbeltractie rijden is geen enkel probleem, want hier in Maastricht kwamen ze altijd met 2 stuks gekoppeld voorbij.
En altijd met de lange huiven aan elkaar gekoppeld.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
  • Bnlx treinendokter.
Re:2 motoren op Loksound decoder
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2009, 23:11:07 »
Even afgezien van de verbinding tussen de loks, is er geen practisch probleem om slechts decoder te gebruiken.

Zelf heb ik en V188 met sound-decoder omgebouwd, gaat als een tierelier.
Let wel eerst op de 'kortsluitstroom', in analoge mode, multimeter in serie met de trafo en dan de lok geforceerd tegenhouden. Bij de 5* motoren kwam ik net bij de 1A, wat dus prima kan.
Daarna was t even piekeren wat nu beter was: Motoren parallel of in serie. Bij parallel moet je de stroom door de motoren op tellen, in serie loopt dezelfde stroom door beide motoren.
Bij parallele montage zal de EMK over beide motoren worden gemeten, en dus prima werken. Bij serie werkt t slechter omdat je bij 5* motoren van collector naar collector schakelt, en dus een lagere waarde zal meten.
Gegeven de hogere kortsluit stroom uiteindelijk toch maar voor serie gekozen.
Programeren is geen probleem, en t geluid van de dubbele diesel is enorm.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.