Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 13:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:09:25
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21

Auteur Topic: Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)  (gelezen 11527 keer)

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #45 Gepost op: 22 April 2009, 08:48:29 »
Sander,

Heb je voor de grap al eens uitgerekend wat het gaat kosten als je 'n meter ertstrein met 6-assers moet gaan nabewerken ? Het komt neer op bijna 25 euro per wagon.

Voor 10 Euri heb je een flesje weerstandslak. In de tijd die je hier besteed hebt om e.e.a. te tackelen had je die compete ertstrein al voorzien van weertsandslak. De meningen zijn verdeeld maar ik smeer het gehele wieltje(binnenzijde) en een stukje as in. Doe nooit meten en rijden maar. In het verleden is het gebeurd dat er eentje affikte maar spektakel moet er ook zijn. Hier zijn ook meer 1000 assen op de baan dus een foutkans van minder dan 1%.

Wat is eigenlijk de reden dat dit weerstandsverhaal nu opdoemt ? Je verkoopt al lang bezetmelders met stroomdetectie. Tot nu toe kwam het verhaal nergens voor en ook in de handleiding/beschrijving van je bezetmelders kon ik er niets over terugvinden.
Ook bij andere leveranciers en op websites van fabrikanten lees ik geen verwijzingen naar dit probleem.

Toen jij op de wereld kwam wist je ook niets. Ga vanuit dat leveranciers niet alles weten en ze zeer zeker niet hun onvolkomen heden op tafel leggen. Waarom moet Microsoft met testversies komen om bugs te rapporteren, of waarom zijn er verzekeringen, juist ja om de stommiteit van iemand af te dekken. Omdat we allemaal mensen zijn die niet alles weten en een ieder van ons het zijn eigen gezichtshoek bekijkt. Als Wim opeens om wat voor reden het licht ziet branden, brand hem dan niet af maar lees het verhaal en doe je voordeel mee. Als je het niet snapt ga dan niet spartelen maar vraag gericht.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #46 Gepost op: 22 April 2009, 09:30:31 »
Och Rob, Sander heeft het nog niet helemaal begrepen, hij leest ook niet.

het onderwerp is :Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen).
Het gaat niet over een specifiek product.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #47 Gepost op: 22 April 2009, 09:58:20 »
Ik snap Wim zijn verhaal in essentie wel (denk ik) ;) maar begrijp ik het goed dat dit verhaal alleen een probleem is als alle railstukken gedetekteerd worden?
Als je in een blok alleen het begin en einde detekteerd en je ervan uit gaat dat de komplete trein tussen de detektie stukken past, dan heb je geen probleem toch? ???
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

sander306

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 22 April 2009, 10:09:45 »
dan detecteer je de trein die niet in een gedetecteerd stuk staat (dan detecteer je dus wat er direct op je ringleiding staat)
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #49 Gepost op: 22 April 2009, 10:35:27 »
Als je in een blok alleen het begin en einde detekteerd en je ervan uit gaat dat de komplete trein tussen de detektie stukken past, dan heb je geen probleem toch? ???

Nee, ook jij snapt het nog niet helemaal. We spreken en hebben het hier niet over blokken, maar we hebben het hier over meetpunten.
Zodra je een isolatie overbrugd, dus eigenlijk opheft, is er sprake van een koppeling van twee delen.
En of in dat deel waar de stroomafnemende trein nu wel of geen meetpunt is, zodra de isolatie wordt overbrugd, zal het daar achterliggende meetpunt reageren. En iedere trigger is terecht. Om nu te voorkomen dat die trigger er iedere keer komt, moet je er dus voorzorgen dat het meetpunt bezet wordt gehouden door de sleep van de stroomafnemende trein. Dan heb je geen last van hoog/laag/hoog/laag meldingen. Dus een rustigere terugmelding. Maar ook een terugmelding geheel naar de werkelijkheid. Voor een goed geschreven besturingsprogramma zal het niet uitmaken. Hoeveel van de hoog/laag meldingen er komen, die zal alleen op de eerste melding reageren, en alle andere negeren.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 22 April 2009, 11:04:14 »

moet je er dus voorzorgen dat het meetpunt bezet wordt gehouden door de sleep van de stroomafnemende trein. Dan heb je geen last van hoog/laag/hoog/laag meldingen. Dus een rustigere terugmelding. Maar ook een terugmelding geheel naar de werkelijkheid. Voor een goed geschreven besturingsprogramma zal het niet uitmaken. Hoeveel van de hoog/laag meldingen er komen, die zal alleen op de eerste melding reageren, en alle andere negeren.

Mvg
Wim.

Hallo Wim, Was me op zich wel duidelijk , alleen ga ik ervan uit dat wanneer de lok van niet gedetekteerd via isolatie naar gedetekteerd gaat dit zoiezo een bezetmelding oplevert. Dat is toch de essentie van het systeem. En of dit nu via het wiel is op de overgang of later maakt op zich niet zoveel uit. Wel lastig is inderdaad als daarna de wagons komen je het aan/uit/aan effect krijgt.
Hoe krijg je voor elkaar dat de bezetmelder bezet blijft door de sleep?  Je hebt het een stukje terug over volledig detektie. Kun je daar wat uitleg over geven a.u.b. ;)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #51 Gepost op: 22 April 2009, 11:14:51 »
Hallo Wim, Was me op zich wel duidelijk , alleen ga ik ervan uit dat wanneer de lok van niet gedetekteerd via isolatie naar gedetekteerd gaat dit zoiezo een bezetmelding oplevert. Dat is toch de essentie van het systeem. En of dit nu via het wiel is op de overgang of later maakt op zich niet zoveel uit. Wel lastig is inderdaad als daarna de wagons komen je het aan/uit/aan effect krijgt.
Hoe krijg je voor elkaar dat de bezetmelder bezet blijft door de sleep?  Je hebt het een stukje terug over volledig detektie. Kun je daar wat uitleg over geven a.u.b. ;)

Sorry Ben, maar ik denk dat ik het nu al een aantal keren heb uitgelegd, ik blijf niet aan de gang om iedere keer weer hetzelfde te typen.

Key woorden zijn. Weerstandslak , Weerstand, Ledje, Lampje.

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #52 Gepost op: 22 April 2009, 11:36:23 »
Hallo Wim, Was me op zich wel duidelijk , alleen ga ik ervan uit dat wanneer de lok van niet gedetekteerd via isolatie naar gedetekteerd gaat dit zoiezo een bezetmelding oplevert. Dat is toch de essentie van het systeem.

Maar dat schrijf ik toch ook niet. Wat jij hier beschrijft is de normale en correcte werking. Zo werkt het ook.
Het gaat er niet over wat er aan de voorkant van de trein gebeurd, het gaat er om wat er achter de trein gebeurd, dus met de wielen van de waggonnetjes.

Mvg
Wim.

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 22 April 2009, 11:38:21 »
Sorry Ben, maar ik denk dat ik het nu al een aantal keren heb uitgelegd, ik blijf niet aan de gang om iedere keer weer hetzelfde te typen.

Key woorden zijn. Weerstandslak , Weerstand, Ledje, Lampje.

Mvg
Wim.

dan snap ik het inderdaad, dus gewoon zorgen dat je wagons(wielen) geen overbrugging kunnen vormen bij de las..... :)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #54 Gepost op: 22 April 2009, 11:51:48 »
dan snap ik het inderdaad, dus gewoon zorgen dat je wagons(wielen) geen overbrugging kunnen vormen bij de las..... :)

Een stukje terug is ook al eens uitgelegd en besproken wat er nog meer voor addertjes onder het gras zitten. Geleidend wielframe , contact strips die twee assen overbruggen, dus verbinden. Zo eenvoudig is het niet.

Mvg
Wim.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 29 April 2009, 08:46:20 »
Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)

Even voorzichtig zijn met het woord: alle.

Bij Zimo niet nodig.

Maarten.

henk

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 29 April 2009, 09:07:20 »
Hoezo? Werkt de stroomdetectie bij Zimo anders?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ido Peter

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 04 January 2010, 22:52:39 »
Ik ben bezig met een testbaantje, en heb opnieuw het probleem met het overbruggen van de isolatie en daardoor de onterechte meldingen. Tot mijn vreugde vind ik dit draadje over het probleem. Ook in mijn testbaan blijkt het een aantal vervelende meldingen te genereren.

Ik had dit probleem overigens begin van het jaar ook al gehad en hierover op 1 februari in het draadje over detectie problemen geschreven, inclusief de oplossing namelijk detectie voor de gehele trein, maar dat terzijde.

Waarom ik er nu alsnog op reageer is hetvolgende: inmiddels maak ik gebruik van de s88->loconet connectie, en de loconet aansluiting met koploper. In de situatie met de valse bezetmeldingen ten gevolge van het overbruggen van de isolatie leidt dit ertoe dat er incidenteel een verschil bestaat in de status van de bezetmelders in de IB en in koploper. Anders gezegd: een bezetmelder 'knippert' een aantal malen waarna het blok in de IB uiteindelijk (correct) wordt vrijgegeven, maar de melding komt niet aan in koploper (staat niet in de communicatielogging) en het blok wordt in koploper niet vrijgegeven, met alle problemen van dien.

Uiteraard is de beste oplossing het probleem te voorkomen door detectie op de gehele trein, maar ik ben toch nieuwsgierig hoe het kan dat in deze situatie de laatste statuswijziging wel in de IB correct wordt weergegeven, maar niet in koploper. Zit er een bepaalde minimale waarde tussen een bezetmelding en vrijgave om via loconet te worden doorgegeven aan de PC?

Groeten
Peter

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #58 Gepost op: 04 January 2010, 23:24:17 »
Peter,

Als je hier even direct met mij of Karst contact over opneemt dan kunnen we dit probleem denk ik wel oplossen.

Mvg
Wim.

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 07 January 2010, 22:09:51 »
Hoi Wim

Even een weet, wat is de weerstands waarde tussen de wielen als je weerstands lak gebruikt.
Als ik lees dat iemand 1000 assen op zijn baan heeft ook het stroom verbruik toe neemt.

Groeten Frans