Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
"Nederlandse" modellen door spoorzeven
Vandaag om 14:42:29
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)  (gelezen 10714 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2009, 16:48:40 »
Wim dat weet ik daarom stond er ook een loc op de rails.

Dat heb ik nog geleerd van de vorige keer testen.

En zoals ik zeg, hij detecteert dan niets!

Gr. Remco.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #16 Gepost op: 21 april 2009, 16:59:09 »
Hm, ga ik eens over nadenken, Wim, ik begrijp nu wat je bedoelt.
Het wekt alleen een valse melding op als er werkelijk iets te detecteren valt, maar dan ergens anders.
Intressant. Je trekt dan dus de stroom voor detectie uit 2 melders ipv 1. Bij rollen kortstondig, bij stilstaan wat langer.
Ik denk dat ik er geen last van heb omdat ik met grote plastic raillassen werk van fleischman.
Een wiel kan dan geen overbrugging vormen.
Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #17 Gepost op: 21 april 2009, 17:05:00 »
Hans, als het een melding geeft ergens anders, dan op de aangrenzende meldpunt, dan is er sprake van overspraak, en dus tijd om de bedrading te herzien.
Het probleem wat ik aan kaart, is puur een contact, doorverbindings probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2009, 17:37:24 »
Ik ben het spoor even kwijt,op het moment dat een metalenwiel de scheiding van 2 blokken passeert komt er op het volgende blok toch een bezet melding.Dat is toch correct er staat nu iets op het volgende blok. ???

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2009, 17:43:56 »
Nee, niet helemaal luit.

 meld a,  meld b 

Trein is in meld a, de wagonnetjes in meld b. Als nu het een wiel de isolatie tussen a en b overbrugd zal melder b een bezet melding geven. Die is nu immers gelijk aan melder a, en daar staat de stroomverbruiker op.
Dus het vorige (achterliggende) meldpunt zal reageren.


Bezetmeldingen op het volgende blok, dat is juist de bedoeling, en daar is niets mis mee.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 17:57:46 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #20 Gepost op: 21 april 2009, 18:09:25 »
Ik verwacht dat er zo wel iemand zal reageren, met 160 stroomdetecties in zijn baan, en die werkt met volledige spookmelding aan. En dat is een zeer tevreden mens.

Mvg
Wim.

Is deze iemand al gevonden?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #21 Gepost op: 21 april 2009, 18:14:53 »
Ja hoor, ik weet waar zijn huis woont en waar zijn bed slaapt.
Maar of hij daar zelf is dat weet ik niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #22 Gepost op: 21 april 2009, 18:43:01 »
Nee, niet helemaal luit.

 meld a,  meld b 

Trein is in meld a, de wagonnetjes in meld b. Als nu het een wiel de isolatie tussen a en b overbrugd zal melder b een bezet melding geven. Die is nu immers gelijk aan melder a, en daar staat de stroomverbruiker op.
Dus het vorige (achterliggende) meldpunt zal reageren.

Bezetmeldingen op het volgende blok, dat is juist de bedoeling, en daar is niets mis mee.

Paar vraagjes :

- In dit geval is dus volledige detectie juist nadelig? Doordat dit nog eerder zal spelen?
- Je hebt het er over dat de hele trein "detecteerbaar" moet zijn... dus stroomafname met per draaistel 2 wielen ipv 4 bij wagons (Artitec + Digirails combinatie, oudere Fleischmann wagons) wil niet? Geldt dit ook nog bij trek-duw treinen met voor+achter een lok?
- Dit zal dus ook sneller een probleem worden naarmate blokken kleiner en treinen langer worden? Trein belangrijk kleiner dan kleinste blok en er is niets aan de hand? Of moet ik puur elektrisch denken en niet in Koploper blokken (met 2 of meer meldsecties)?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #23 Gepost op: 21 april 2009, 19:05:08 »
JAB, sorry dat ik het zeg, maar ook jij snapt het niet.

Je moet dus puur elektrisch denken. Dus zolang er overal detectie is dus een stroomverbruikertje, zal het ook geen ontrechte meldingen geven. Alleen als de sleep geen detectie heeft, dan zal bij iedere oversteek van een metalen wiel er een doorverbinding zijn, met daaruit een bezetmelding.
Het valt nog niet mee om het aan het verstand gebracht te krijgen heb ik zo de indruk.


Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 19:18:58 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #24 Gepost op: 21 april 2009, 19:19:33 »
JAB, sorry dat ik het zeg, maar ook jij snapt het niet.
Je moet dus puur elektrisch denken. Dus zolang er overal detectie is dus een stroomverbruikertje, zal het ook geen onterchte melden geven. Alleen als de sleep geen detectie heeft, dan zal bij iedere oversteek van een metalen wiel er een doorverbinding zijn, met daaruit een bezetmelding.
Het valt nog niet mee om het aan het verstand gebracht te krijgen heb ik zo de indruk.

Je had het over blokken, dan ga ik aan KL blokken denken, je bedoelt dus melder secties. Duidelijk!

Maar dan blijven mijn vragen volgens mij wel relevant...
- Krijg je met volledige detectie nou meer van dit soort kortsluitingen (een trein staat op meerdere meldersecties tegelijk) of juist minder (omdat de BM's beter gelijk zijn en geen storende stroomloop geven wat mogelijk wel gebeurt op de ringleiding met de dubbele diodes. De kans dat de spanningsval over de BM print EXACT gelijk is aan die over de dubbele diodes naar de ringleiding is vrij klein, gezien fabricagetoleranties en overgangsweerstanden dus blijft eea onvoorspelbaar)

- Een sleep moet dus minimaal voor en achter stroom afnemen, maar als ik het goed lees en bevat is in een goederentrein een paar kleine 2-assers zonder stroomafname geen issue, zolang er achter nog maar betrouwbaar stroom word afgenomen en de BM dus toch getriggerd word.

Laatste vraag was meer een koploper iets... als je namelijk een trein zou hebben die VEEL langer is dan je blok, heb je mogelijk 3, 4 of zelfs meer meldsecties actief, geen idee of koploper dat ook als spookmelding ziet.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #25 Gepost op: 21 april 2009, 19:34:34 »
JAB, nogmaals, als iedere as stroomafname heeft dan heb je geen last van zogenaamde onterechte meldingen. Beter kan ik het niet uitleggen, meer is er ook niet over te vertellen.

Hoeveel meldpunten je bezet houd is van generlei belang. Het gaat alleen maar om het voorkomen van een doorverbinding van een deel met een stroomverbruiker erin met een deel zonder stroomverbruiker, maar wel met de sleep van de stroomverbruiker. IEDERE keer dat de isolatie tussen die twee wordt overbrugd heb je een zogenaamde onterechte melding van het deel achter het deel waar de stroomverbruiker in zit. Volgens mij nu de tiende keer dat ik het zo opschrijf. Maar zal maar denken de kracht van je boodschap zit in de herhaling.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2009, 19:39:53 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #26 Gepost op: 21 april 2009, 19:53:23 »
Hallo,

De 160er meldt zich :)

Ik ben al vanaf het begin dat ik Koploper gebruikte overgegaan om al mijn assen te voorzien van weerstandslak. Totdat de S88LN begin dit jaar hier in gebruik kwam bij mij lukte het niet om met spookmeldingen actief te rijden omdat op de meest vreemde plaatsen spookmeldingen binnen kwamen. Dat lukt nu dus wel zonder problemen. Ja af en toe heb ik ze nog maar dat komt doordat er van een of meerder assen van een wagon de weerstand weg is. Op de een of andere manier wordt de weerstand steeds minder, ik vermoed door temperatuur schommelingen. Ik heb dat deels ondervangen door in Koploper de minimale tijd voor vrijkomen bezetmelder op 10 sec te zetten. Vrijgave wisselstraat staat echter op : na 1 sec vrijgeven. Aangezien de meeste wisselstraten relatief lang zijn minimaal 2 wissels en vaak van meerdere BM voorzien gaat dit eigenlijk nooit fout.

Ik heb nu inmiddels ook een aantal wagons van SMD weerstand voorzien en de tijd zal het leren wat beter is.

Dus een tevreden mens schreef dit

Grtz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #27 Gepost op: 21 april 2009, 20:45:20 »
Uit de uitleg van Wim begrijp ik dat 'n stroomverbruiker in sectie 1 wordt gedetecteerd in sectie 2, op het moment dat wielen de isolatie overbruggen. Naar ik aanneem hebben beide sectie's zelf een aansluiting op bezetmelders of een ringleiding met diodes. Als die beide aansluitingen goed zijn en beide spanningen gelijk, waarom zal er dan toch een dusdanige stroom gaan lopen via het overbruggende wiel, dat de bezetmelder daar op reageert ? Zitten er dusdanig grote verschillen in spanningen of zijn de bezetmelders wellicht te gevoelig ?

Het relaas van Rob kan ik niet goed volgen. Hij paste al lang overal weerstandslak toe en had problemen. Pas later, nadat de S88LN kwam, verdween het probleem. Je zou toch zeggen dat dan de ombouw het probleem heeft opgelost en niet de toepassing van weerstandslak ? Hij spreekt over de oude situatie met spookmeldingen op de meest vreemde plaatsen. Volgens de  theorie van Wim zijn het geen 'meest vreemde plaatsen', maar is het altijd 'de buurman'.

Sander
Sander

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #28 Gepost op: 21 april 2009, 21:06:19 »
Sander,

Als je met meerdere treinen rijdt kwamen er spookmeldingen binnen die je niet verwacht. Een trein die een verkeerd spoor inrijd is voor mij een spookmelding. Een trein die  in een blok rijdt en door wat voor reden een spookmelding genereerd zou simpel terug te voeren kunnen zijn op het gebrek aan weerstand van een x aantal assen die dan via een wiel flens toch weer contact maakt met de andere sectie. Dit is dan weer vergelijkbaar met het niet gedetecteerd rijden of alleen voor en achterzijde.
De S88LN zendt alleen als er een verandering in de status van de BM is. En de S88 dient ook alleen om de communicatie niet via de S88 bus van de Tc te laten lopen maar over Loconet.

Inmiddels zijn ook mijn herinneringen weer boven gekomen, Het activeren van spookmeldingen verhaal is pas van toepassing geworden nadat de Loconet Interface was geïnstalleerd. Dat was een paar weken later.

Grtz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #29 Gepost op: 21 april 2009, 21:21:26 »
Uit de uitleg van Wim begrijp ik dat 'n stroomverbruiker in sectie 1 wordt gedetecteerd in sectie 2, op het moment dat wielen de isolatie overbruggen. Naar ik aanneem hebben beide sectie's zelf een aansluiting op bezetmelders of een ringleiding met diodes. Als die beide aansluitingen goed zijn en beide spanningen gelijk, waarom zal er dan toch een dusdanige stroom gaan lopen via het overbruggende wiel, dat de bezetmelder daar op reageert ? Zitten er dusdanig grote verschillen in spanningen of zijn de bezetmelders wellicht te gevoelig ?

Sander nog een keer, de stroomverbruiker staat op A, de wielen op B, dals de scheiding overbrugd wordt, is er geen sprake meer van A of B, maar is het eengeheel beide zien nu dezelfde stroomverbruiker. Dat heeft dus absoluut niets met de gevoeiligheid te maken. Ook jij snapt het dus nog niet.

Mvg
Wim.
 
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net