Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
Vandaag om 15:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30

Auteur Topic: Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)  (gelezen 11458 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re:Onterechte bezetmelding voorkomen (alle systemen)
« Reactie #30 Gepost op: 21 April 2009, 21:28:42 »
Natuurlijk kun je bezetmeldingen als spookmeldingen beschouwen, als een trein een verkeerd spoor kiest. De oorzaak is iets als een verkeerde wisselstand of zo. In ieder geval is het geen spookmelding in de context van dit draadje waarbij overbruggen van isolatie's de essentie is.

In het vervolg van je antwoord ga je wel in op de S88 en loconet, maar daar komt het toepassen van weerstandjes of weerstandslak niet voor. Ik zie niet hoe jouw ervaringen de uitganspunten en conclusies van Wim bevestigen. Sterker nog, je had de weerstandslak al in gebruik en de problemen bleven. Met de komst van de S88LN verdween het probleem.

Sander

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #31 Gepost op: 21 April 2009, 21:32:22 »
Hallo,

De 160er meldt zich :)

...

Ik heb nu inmiddels ook een aantal wagons van SMD weerstand voorzien en de tijd zal het leren wat beter is.

Dus een tevreden mens schreef dit

Grtz Rob

;D da is hij dan..

Ik heb zo'n dikke 1000 assen met SMD weerstanden gemaakt, nog geen problemen gehad in 1,5 jaar! Het grote voordeel is je hebt een heel precieze waard van de detectie as. Elke rijtuig heeft 2 weerstand assen, materiaal zonder weerstand assen mag niet op de baan! Nooit een probleem gehad met onterechte bezetmelding.

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #32 Gepost op: 21 April 2009, 21:49:48 »
In het vervolg van je antwoord ga je wel in op de S88 en loconet, maar daar komt het toepassen van weerstandjes of weerstandslak niet voor. Ik zie niet hoe jouw ervaringen de uitganspunten en conclusies van Wim bevestigen. Sterker nog, je had de weerstandslak al in gebruik en de problemen bleven. Met de komst van de S88LN verdween het probleem.
Juist Sander, maar dat is een ander bijkomend probleem, wat hier helemaal los van staat. En dat probleem is inmiddels opgelost voor velen, door de inspanning van 3 hoofdrolspelers.

Het gaat er hier over hoe je die ongewenste, min of meer onterechte meldingen kunt voorkomen. En dat is dus simpel te doen door iedere wagon of ieder rijtijg te voorzien van stroomafname. Een ledje, een weerstandje, weerstandslak een gewoon lampje noem het maar op.
In het geval van weerstanden of weerstandslak ALLE assen.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #33 Gepost op: 21 April 2009, 21:50:55 »
Een trein die  in een blok rijdt en door wat voor reden een spookmelding genereert zou simpel terug te voeren kunnen zijn op het gebrek aan weerstand van een x aantal assen die dan via een wiel flens toch weer contact maakt met de andere sectie. Dit is dan weer vergelijkbaar met het niet gedetecteerd rijden of alleen voor en achterzijde.

Inmiddels zijn ook mijn herinneringen weer boven gekomen, Het activeren van spookmeldingen verhaal is pas van toepassing geworden nadat de Loconet Interface was geïnstalleerd. Dat was een paar weken later.

Beste Sander,

Ik heroep toch op geen enkele wijze het gebruik van weerstandslak. Lees het vergedrukte nog een keer. De weerstandslak is al eerder verteld en dus niet extra aangehaald.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2009, 22:12:23 »
In essentie komt alles neer op het overbruggen van de isolatie door een wiel. Onder een vergrootglas bekeken is dat dus het moment dat het wiel een stukje tussen de twee spoorstaven 'zakt'. En daarmee 'de opening' overbrugt.

Dat zou je dus ook kunnen oplossen door het opvullen van de spleet. Met bijvoorbeeld kunststof raillasjes of opvullen met 'n dikke lijm of hars. In ieder geval zodanig, dat het wiel niet meer tussen de spoorstaven kan zakken. De bovenkant van de spoorstaaf moet geheel opgevuld worden.

Sander

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #35 Gepost op: 21 April 2009, 22:21:57 »
@Santerdam: ja en nee...
Het gaat dan nog weer mis als je bij een rijtuig oid met stroomafname op het draaistel de boel van het ene wiel via stroomafnamelip en dan het andere wiel kortsluit naar de andere sectie.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #36 Gepost op: 21 April 2009, 22:23:57 »
Sander,

Dat is ook een manier, afgezien van de aanvulling van Wim JAB. Maar je hebt dan niet de voordelen om bv wisselstraten eerder vrij te geven nadat de laatste wagon van de wissel is maar moet je wachten totdat de trein bij de stopmelder is. Dit is Koploper technisch gezien.

Grtz Rob
« Laatst bewerkt op: 21 April 2009, 22:43:13 door R Fongers »
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #37 Gepost op: 21 April 2009, 22:25:38 »
De alllllller allllller beste oplossing is gewoon volledige detectie, van de gehele trein. Alle tussen oplossingen zijn lapmiddelen, en eigenlijk dweilen met de kraan open.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 21 April 2009, 22:53:53 »
De alllllller allllller beste oplossing is gewoon volledige detectie, van de gehele trein. Alle tussen oplossingen zijn lapmiddelen, en eigenlijk dweilen met de kraan open.
Helemaal mee eens. Bijkomend voordeel is dat een blok onmiddellijk vrijgegeven kan worden eenmaal het vrij is. Dit geeft meestal (zoniet altijd) een vlotter treinverloop dan wanneer gewacht wordt tot de kop van een trein in (de stopsectie van) een volgend blok gearriveerd is. Ik detecteer overigens ook wel/niet bezet zijn van wissel zodat ontkoppelde wagons/rijtuigen altijd en overal een blok bezet houden wat een extra beveiliging is tegen ongewilde botsingen.

(ik zit op ongeveer 150 bezetmelders, maar m'n eigen software heeft geen spookdetectie)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #39 Gepost op: 22 April 2009, 00:36:17 »
dan zou er toch al lang een fabrikant zijn die "weerstandsassen" levert.

http://www.roco.co.at/index.php?id=15&Anfangsposition=72

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 22 April 2009, 00:56:02 »
Ja Wim, na je eerdere bericht had ik al bij Roco gezocht en deze gevonden. Heb je voor de grap al eens uitgerekend wat het gaat kosten als je 'n meter ertstrein met 6-assers moet gaan nabewerken ? Het komt neer op bijna 25 euro per wagon.

Wat is eigenlijk de reden dat dit weerstandsverhaal nu opdoemt ? Je verkoopt al lang bezetmelders met stroomdetectie. Tot nu toe kwam het verhaal nergens voor en ook in de handleiding/beschrijving van je bezetmelders kon ik er niets over terugvinden.
Ook bij andere leveranciers en op websites van fabrikanten lees ik geen verwijzingen naar dit probleem.

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #41 Gepost op: 22 April 2009, 01:23:50 »
Sander,

Die asjes met een weerstand erin, die kun je natuurlijk gemakkelijk zelf maken. Het was alleen een antwoord op je vraag.

Waarom dit verhaal, om de nodige indianenverhalen vooreens en altijd de kop in te drukken.
Dit omdat deze ongewenste, onterechte meldingen als een storing worden gezien, die wordt toegeschreven aan de stroomdetectie, met daaraan vast de terugmelder.
Dus te gevoelig, storingsgevoelig spookmeldingen enz. enz. Alles wat jij ook al riep.
Maar niets is minder waar, het heeft gewoon een oorzaak, die logisch te verklaren is. En bovendien eenvoudig en goedkoop is te verhelpen. Zodat een ieder een betrouwbaar en goedwerkend systeem kan opzetten. Algemene informatie dus.

Mvg
Wim.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 22 April 2009, 01:49:57 »
Dat je asjes met weerstanden zelf kunt maken, klopt. Of dat echt 'gemakkelijk' is, kun je niet zomaar stellen. Zeker niet als het gaat om SMD-weerstanden of het aanbrengen van weerstandslak met een juiste laagdikte. Dat is niet voor iedereen 'gemakkelijk'.

Of het terechte meldingen zijn, is in jouw 'technische' ogen duidelijk. Als we praten over het kortstondige 'bliepje' als een wiel over een isolatie gaat, zou je het net zo goed een 'functionele' beperking van de huidige melders met stroomdetectie kunnen zien. Ze zijn kennelijk zo gevoelig en zo snel, dat daardoor ongewenste meldingen worden doorgegeven. Je zou ook kunnen bedenken dat de melders zo "slim" zijn, dat ze deze 'spookmeldingen' zelf filteren. De detectiemelders zijn wellicht te eenvoudig van opzet. Zijn de ontwerpers niet 'te veel techneut' en te weinig 'consument' ?

Alles bij elkaar nemend, isoleren + weerstandsasjes + stroomdetectie + diodeschakeling + extra ringleiding, maakt het bijna aantrekkelijk om toch nog eens te gaan kijken naar bezetmelders met 'n reedrelais en 'n magneetje. Het is in ieder geval veel makkelijker aan te leggen en per saldo 'n stuk goedkoper.

Sander

tod

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 22 April 2009, 08:01:41 »
Hallo Sander,
ik moest, toen ik de op dit moment laatste pagina over de problemen zat te lezen aan het zelfde denken als waar jij je opmerking mee afsluit.
Ik weet, wat ik nu ga zeggen levert gelijk heel veel commentaar op, maar ik rij nu intussen buiten 5 jaar digitaal met reedcontacten en tot nu MZS en straks Koploper en binnen nu twee jaar met koploper en reedcontacten.
Natuurlijk heb ik ook wel eens een in mijn ogen verkeerde melding, maar dan staat de trein ook op een plek waar die niet zou moeten staan.
Meestal buiten en meestal door een wisselstoring als gevolg van takjes, steentjes vogelvuil ed.
Oja ook heb ik buiten een keer een waarschijnlijk door lekkage (vocht in de reed) stukgevroren reed contact gehad en binnen gaat er wel eens een door eigen schuld kapot.
Ook het ingrinden en vastleggen van de rails met de bekende water/houtlijm methode wil nog wel ens voor enige tijd een storing veroorzaken.
Maar verder gelukkig tot heden weinig of geen problemen.
Gewoon s88 met ronde kabels die inprincipe nooit los gemaakt worden.

Goed ik wens eenieder veel succes en lees wel hoe het verder gaat.
Ton

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 22 April 2009, 08:13:28 »
Dat je asjes met weerstanden zelf kunt maken, klopt. Of dat echt 'gemakkelijk' is, kun je niet zomaar stellen. Zeker niet als het gaat om SMD-weerstanden of het aanbrengen van weerstandslak met een juiste laagdikte. Dat is niet voor iedereen 'gemakkelijk'.
Ik maak gebruik van Graphit 33 van Kontakt Chemie. Dit wordt verkocht in een spuitbus en dient voor het aanbrengen van een geleidende laag aan de binnenzijde van behuizingen voor afscherming (uit-/in - straling). Spuit wat in een potje en schilderen maar,  wat ik bezwaarlijk moeilijk kan noemen. De weerstandswaarde op zich is niet zo kritisch. Bij mij variëren die allemaal tussen de 10K en 3K per as. Het komt voor dat ik te hevig geschilderd heb en de waarde te klein is geworden. Op zich geen probleem, met de punt van een mes krab je zo de laag weg en kan je opnieuw spuiten. Met een borstel en een Ohm meter kom je dus een heel eind en iets fout doen kan gewoon niet.

Je zou ook kunnen bedenken dat de melders zo "slim" zijn, dat ze deze 'spookmeldingen' zelf filteren. De detectiemelders zijn wellicht te eenvoudig van opzet. Zijn de ontwerpers niet 'te veel techneut' en te weinig 'consument' ?
Ik zie zelf niet hoe de melder dit zou moeten filteren. Naast het detecteren van alle assen is het ook een kwestie van welke criteria de PC software doen beslissen dat er een spookmelding is. Strikte controle kan als de PC software beschikt over de juiste informatie (en enkel dan). Zelfs als zou je intelligentie kunnen inbouwen in een melder, dan is dit meestal ook gekoppeld aan prijs en prijs(-gevoeligheid) is gekoppeld aan consument (zeker als je kijkt naar de inhoud van verschillende topics op het forum).

Alles bij elkaar nemend, isoleren + weerstandsasjes + stroomdetectie + diodeschakeling + extra ringleiding, maakt het bijna aantrekkelijk om toch nog eens te gaan kijken naar bezetmelders met 'n reedrelais en 'n magneetje. Het is in ieder geval veel makkelijker aan te leggen en per saldo 'n stuk goedkoper.
Ik spreek me niet uit of dit nu makkelijker of moeilijker is, echter het nadeel is dat je door de vaste opstelling van de detectiepunten een blok (bijna altijd) te laat vrijgeeft waardoor het treinenverloop onnodig wordt opgehouden. Dit heb je ook met stroomdetectie als je enkel de loc detecteert.
Met een magneet + reedrelais zie ik niet direct een flexibele oplossing voor dit probleem, met stroomdetectie en detectie van alle assen kan je dit mooi oplossen (en heb ik ook gedaan).
Als dit probleem echter voor iemand niet storend is dan is de oplossing met reedcontacten een prima alternatief dat ongetwijfeld goedkoper is. M'n eerste baan 30 jaar geleden heeft een hele tijd zo gewerkt, nooit problemen mee ondervonden (maar toen waren er ook nog geen computers en spookdetecties en was alles harwarematig beveiligd  ;) ).

mvg,

Patrick Smout

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout