Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 10:55:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
  

Auteur Topic: Camera voor spoorwegfotografie  (gelezen 39100 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #75 Gepost op: 15 April 2009, 21:12:30 »
@ Arnold van Heyst: Je foto's zien er inderdaad goed uit.  (y)

Alleen wel ± € 1100,= als ik een eerdere reactie van je geloven mag....?  :-\

Body 300,-
Lens 600,-
Filter 130,-
en enkele bijkomende zaken.

Let wel, die lens is een vlijmscherpe.
Maar niet stof/vochtdicht.
Minimale "purple fringing".
De body is stof en vocht/drupwaterdicht, en een roestvrijstalen frame.
En ligt goed in de hand, gezien de grote van m'n handen
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 10:06:12 door Bart Tigges »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #76 Gepost op: 15 April 2009, 23:14:10 »
Als je een beetje door de canon en nikon geweld heen kijkt, lees ik verassend positieve berichten over pentax dslr's. In het algemeen op het net. Ik doel niet specifiek op dit draadje. Ik vind dat wel opmerkelijk en het heeft mijn kijk op een evt. herintreding in de spiegelreflexen opnieuw gedefinieerd.

Probleem is dat mijn F717 maar niet stuk wil gaan... ;D
« Laatst bewerkt op: 15 April 2009, 23:17:27 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #77 Gepost op: 15 April 2009, 23:24:52 »
@ Stig: Daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn.....

@ Bartje81: Pentax camera's zijn echt wel goed en hebben het voordeel, dat de lenzen uit het analoge tijdperk nog altijd passen op de digi'sen en vrij voordelig verkrijgbaar zijn op de 2e hands-markt. Ik heb mijn spullen echt niet allemaal nieuw gekocht, dan zou ik een veelvoud van de huidige aanschafwaarde hebben moeten uitgeven. Wat ik voor mijzelf kan, kan ik voor jou ook.

Groeten, Ruurd

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #78 Gepost op: 16 April 2009, 00:56:03 »

Eh...ja...dat kom je veel tegen....
Staat er iemand met een geweldige teletoeter te pronken met een N...n D70  er aangeplakt  :'(
Ja... die is professioneel..... :-X :-X

Groeten, Ruurd

Ja, zo kan je je uitdrukken. Met een D70 kan je nog best leuke foto's maken. Er hebben er 2 van mij gehangen in de binnenstad van Utrecht, op het formaat van zo'n 3,5 bij 5 meter.
En nee, ik ben geen professioneel fotograaf, wel lever ik grootformaat printers (en kleintjes, de Epson 4000 reeks en groter).

Ik zie dit soort discussies vaak als auto's (Ja mijn Mercedes is veel beter dan jouw BMW!) Maar een slechte chauffeur kan nooit een snelle ronde halen op het circuit. (Heb je die vrouw gezien die met een bestelbus motorrijders inhaald op het circuit?)

Of met een DSRL foto's maken in JPG formaat, een Mercedes met een 2CV motor.

Verder mis ik in spoorwegfoto's vaak een goede compositie, de lok staat exact in het midden van de foto, evenals dat het beeld "stilstaat", lekkere korte sluitertijd, dan gaat er niets mis toch?
René

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #79 Gepost op: 16 April 2009, 01:18:29 »
@ Stig: Daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn.....

@ Bartje81: Pentax camera's zijn echt wel goed en hebben het voordeel, dat de lenzen uit het analoge tijdperk nog altijd passen op de digi'sen en vrij voordelig verkrijgbaar zijn op de 2e hands-markt. Ik heb mijn spullen echt niet allemaal nieuw gekocht, dan zou ik een veelvoud van de huidige aanschafwaarde hebben moeten uitgeven. Wat ik voor mijzelf kan, kan ik voor jou ook.

Groeten, Ruurd

Waarom eerst stuk gaan...........? zo'n F717 is altijd een leuke backup of doorschuiven naar je met fotografie beginnende dochter/zoon.
En euh.......... Canon en Nikon gebruiken al jaren dezelfde standaard voor hun lenzen.
Er mag dan wel eens wat afgunstig gereageerd worden op de "grote jongens", ze hebben wel de ruimste keus voor grote EN kleine budgetten terwijl ook de aftermarket ruim voorzien is.
Maar goed vind het wel grappig hoor tis net m'n familie (een nikonfan, een olympusadept, eentje met sonynolta en ik zei de gek met canon), en moet je dat horen als we elkaar weer eens treffen.
Zoals al eerder hier opgemerkt tis net als met auto's, iedereen vind dat hij de juiste keus maakt (al dan niet voor z'n budget), maar een tweede is.... er mee rijden!!
En dat moet je nou net zoveel mogelijk doen, fouten...........daar leer je alleen maar van.
Bijkomend voordeel van het digitale tijdperk HET KOST GEEN DROL (was vroeger wel anders dat koste je op z'n minst een filmpje, en als je zelf niet afdrukt ook een hoop slechte afdrukken als die stompzinnige centrale weer eens alles afdrukte)

Veel fotoplezier allemaal
Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #80 Gepost op: 16 April 2009, 06:15:11 »
Verder mis ik in spoorwegfoto's vaak een goede compositie, de lok staat exact in het midden van de foto, evenals dat het beeld "stilstaat", lekkere korte sluitertijd, dan gaat er niets mis toch?

Daar zeg je zomaar eens wat waars Rene!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #81 Gepost op: 16 April 2009, 07:03:35 »
Alle gemaakte opmerkingen komen me zeer bekend voor.
Ach, laat ze....

Ik tuf lekker door op m'n Harley Trapson 321
En wat een ander daarvan vindt? Tja...

Groeten, Ruurd

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #82 Gepost op: 17 April 2009, 09:59:20 »
Verder mis ik in spoorwegfoto's vaak een goede compositie, de lok staat exact in het midden van de foto, evenals dat het beeld "stilstaat", lekkere korte sluitertijd, dan gaat er niets mis toch?

Zo kan het ook:
http://www.flickr.com/photos/heyst/2639415715/sizes/l/

Al moet ik zeggen dat die Pentax een klein nadeeltje heeft.
In de stand "auto" zijn de kleuren oververzadigd.
Om dat weer "goed" te krijgen is het beter om jpg & dng tegelijk te schieten.
Via die dng is het met de bijgeleverde software heel simpel de kleuren op natural te zetten en als jpg of tiff (8 & 16bits) weg te schrijven.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #83 Gepost op: 17 April 2009, 10:00:35 »
En dat moet je nou net zoveel mogelijk doen, fouten...........daar leer je alleen maar van.

Klopt absoluut.

Bijkomend voordeel van het digitale tijdperk HET KOST GEEN DROL.

Mooi he? ;D digitaal (y)
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 10:02:07 door Arnold van Heyst »

Aspelix

  • Gast
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #84 Gepost op: 17 April 2009, 10:23:07 »
Citaat van: Bartje
Bijkomend voordeel van het digitale tijdperk HET KOST GEEN DROL

Nou......

Als ze dan maar geen drollenbelasting gaan heffen in jouw gemeente....... ???

Een digicam is doorsnee duurder dan een analoge was.
Betaal je lekker meer om foto's weg te gooien..... ;D
[wasknijpermodus]
Maar het klopt wel....
[/wasknijpermodus]
 :D :D

Citaat van: Arnold
In de stand "auto" zijn de kleuren oververzadigd.
Zet em eens in de stand "trein",  wellicht helpt dat... (y)
Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 10:26:23 door Ruurd Benthem »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #85 Gepost op: 17 April 2009, 10:33:47 »
Zet em eens in de stand "trein",  wellicht helpt dat... (y)
Groeten, Ruurd

 ;D

Ik ga tegenwoordig uit van diafragma f7.1 voor stilstaand met een mooi zonnetje.
Of sluitertijd van 800msec voor sneltreinen.
Daar tussen heb je nog veel variatiemogelijkheden.
Auto gebruik ik eigenlijk nooit meer.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #86 Gepost op: 17 April 2009, 10:55:40 »
....Of sluitertijd van 800msec voor sneltreinen.
Je bedoelt waarschijnlijk 1/800 sec. Dat is toch wel wat anders.  ;)

Ik werk ook zelden op auto, alleen als ik het helemaal niet meer weet. Normaal stel ik de witbalansregeling in door te kiezen voor de lichtbron. Dat is buiten dus zonnig of bewolkt, en binnen meestal gloeilamp, aangezien ik modelfoto's onder halogeenstralers maak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #87 Gepost op: 17 April 2009, 11:35:58 »
Misschien hier iets aan?
http://www.flickr.com/groups/k200d/
« Laatst bewerkt op: 17 April 2009, 12:16:34 door Arnold van Heyst »

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #88 Gepost op: 17 April 2009, 12:14:31 »
Heb dit draadje grotendeels gelezen. Wil er ook nog even op reageren en sluit me bij een aantal eerdere sprekers aan.

Ik was jaren in het bezit van een analoge spiegelreflex Minolta X-300. Heerlijke halfautomaat waar ik mee kon lezen en schrijven. Toch besloot ik in 2006 na 20 jaar analoog de overstap naar digitaal te maken. Heb me daarbij gebaseerd op ervaringen van vrienden en uitgebreid ook rondgekeken op internet.

Aangezien ik ook al in het analoge tijdperk veel uitprobeerde met de camera (spelen met scherptediepte, onderwerp expres onscherp, nachtopnamen, tegenlicht om een paar voorbeelden te noemen) en tegelijk zeker wilde weten dat wat ik fotografeerde ook daadwerkelijk zichtbaar zou zijn op de dia, besloot ik om te zien naar een DSLr.

Ik ben door middel van ervaringen bij een aantal camera's blijven hangen. Een belangrijk punt vormde voor mij ook het lang kunnen fotograferen bij avond, maar dan zonder flits. Dat betekende dat ik destijds voor een camera heb gekozen die een bewegingsstabilisator aan boord heeft, de Pentax 100D. Ik ben dus niet meegegaan in de Nikon en Canon Hype, maar objectief gekeken naar de mogelijkheden die bij mijn eigen manier van fotografie het beste past.

Mijn ervaring met de Pentax is erg goed, maar deze camera heeft mijnsinziens twee nadelen. Er is in deze eerste versie van de 100D geen voorziening om stof van de sensor te houden (niet dat ik daar nog veel last van had) en daarnaast is de body niet spatwaterdicht. Dat heeft mij doen besluiten om een overstap te maken naar de K20D. Beide genoemde camera's hebben een erg goede beeldkwaliteit en kleurverzadiging. Maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Wil nog wel één ding kwijt over het digitaal fotograferen ten opzichte van analoog. De scherptediepte was met in de analoge tijd beter en ruimer in te stellen dan met digitaal. Veel dia's gemaakt met mijn Minolta zijn gewoon ontzettend scherp en vol contrast. De Pentax komt daar in mijn beleving aardig in de buurt. Maar ja, dat maakt het fotograferen tegelijkertijd tot een uitdaging er zoveel mogelijk uit te halen.

Even terug naar de beginvraag van dit draadje. Wat voor toestel iemand kiest is afhankelijk van veel factoren. Ik hou van gewoon scherpe en mooie foto's die ook op een groot formaat zijn af te drukken. Verder kun je met een DSLr veel stoeien qua instellingen en gebruik dus nooit de automatische stand. Het is maar net hoe leuk je fotograferen vindt en wat je er voor uit wilt geven.

De resultaten die ik gezien heb van 'gewone' digitale camera's vind ik ook zeker niet slecht. Wat dat betreft is een DSLr dan ook geen must voor leuke en kleurrijke foto's.

Om een paar voorbeelden te laten zien van mijn foto's hierbij de link naar mijn fotoset op Flickr.com. De foto van de paashaas naast de locomotieflamp is zondag met de K20D gemaakt, de overige door de K100D (nu in bezit van mijn vrouw  ;D)
http://www.flickr.com/photos/27103339@N03/sets/72157605368222539/detail/

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #89 Gepost op: 17 April 2009, 12:47:38 »
De scherptediepte was met in de analoge tijd beter en ruimer in te stellen dan met digitaal.

Dat is met het diafragma in te stellen.