Verder heeft ELKE digitale camera, de nieuwe (veel) minder dan de oudere, last van shutterlag: Ontspanvertraging. dus zowel de compacts, bridges als de DSLR.Maar: Ook de analoge SLR heeft een shutterlag, mijne heren, en indien aanwezig, dames.In bijna elke SLR moet namelijk eerste de spiegel opklappen, alvorens de sluiter kan openen.
- In de praktijk onstane voordelen. Daarmee bedoel ik dat een fabrikant best een grote, zware camera zou kunnen bouwen, zonder shutterlag, met een grote beeldsensor met weinig ruis e.d., maar zonder spiegelreflex techiek.
Maar in de praktijk stopt de fabrikant deze goede eigenschappen eerder in een spiegelreflex dan in een compact.
Sorry "What's in a name" had absoluut niet mogen gebeuren ben zelf altijd gebrant op juiste benamingen, gelukkig bedoelen we allebei het zelfde.Je heb me wel nieuwsgierig gemaakt omternt je kennis, beroeps ?? , en waar fotografeer je zelf mee?groetJohan
Inderdaad, Johan, prof.De eenvoudigste camera die ik gebruik is eh..... in gebruik de Hasselblad..De eenvoudigste in uitvoering is de Sinar Norma En in de praktijk gebruik ik heel erg veel de Pentax LX met sportzoekert (ideaal voor close-up en modelbanen ) met een stuk of 12 optieken.Enige bezwaar aan de LX: Er is geen Diesel-uitvoering van.... sorry, Digi uitvoering, bedoel ik.En heeft geen sync op het tweede gordijn....Groeten, Ruurd
Ook die camera's bestaan al, maar waarom een zware camera, behalve dat die trillingen lekker dempt, Reinier?
Ik weet niet wat de oorspronkelijke vraagsteller voor ogen heeft of hoopt te krijgen, maar als het om modelbaan fotografie gaat is de Olympus E330 misschien een goed idee. Deze spiegelreflex heeft namelijk een uitklapbaar display en live view. Je kunt dus zonder bukken en hurken een compositie bedenken en afdrukken (net als Rollei en Hasselblad vroeger). En is natuurlijk ook prima voor alle andere spiegelreflex klusjes te gebruiken. Prijs blijft ruim binnen het budget.
Ik raad je mijn Pentax setje aan (nee, het is niet te koop ).Hier 5 pagina's uitzoekwerk...http://www.flickr.com/search/?q=halfweg&w=26491560%40N06