Ik denk wel dat Bart er wijzer van wordt. Hij leest in ieder geval een heleboel dingen waar hij rekening mee kan houden.Daarnaast is het heel nuttig om eens op de sites van de fabrikanten rond te kijken, en te zoeken naar de specificaties van de diverse camera's. Van digitale camera's is veel informatie te vinden. Er zijn weinig apparaten die op het internet zo goed gedocumenteerd zijn.
Heren, heren!!Dit topic begon volgens mij met een vraag van Bart, wat ie nu moest aanschaffen als hij op een prima manier treinen wilde fotograferen. En nu zitten, excuses les mots, je jonge Haantjes te bekvechten over wie welke gebruiksaanwijzing goed gelezen heeft, verliest men zichzelf in allerlei technische details: Wordt Bart daar veel wijzer van, denken jullie?Jan
Ik ben sinds 2 weken geleden overgestapt van een Nikon Coolpix 5100 naar een nikon D60 met Tamron 18-200 lens.De sluitertijd en tijd van in-uit zoomen is voor mij een hele belangrijke verbetering. (treinen zijn bewegende objecten!)Door in de "sportstand" te fotograveren breng je de sluitertijd terug tot minimaal!Wat ik eerder heb gelezen over fletse kleuren ben ik het persoonlijk niet eens. De foto's van een Canon die ik regelmatig zie zijn wat mij betreft veel fletser. Maar nogmaals, persoonlijk.De voordelen van de 18-200 zijn de groothoek en zoom in één. Tevens is het belangrijk een snelle SD-kaart (extreme) te nemen in verband met het snel wegschrijven. (dit komt weer ten goede aan het snel foto's kunnen maken)Accu gaat ook extreem lang mee!Maar als ik mijn aankoop moet samenvatten tot nu toe: TOP!
Het gaat volgens mij dus ook om de vraag of Arnold fotograaf wil worden of plaatjesmaker.
.....maar met een spiegelreflex heb je gewoon meer mogelijkheden.
En om het kort samen te vatten (d)SLR kan gebruik maken van verschillend "Glaswerk" en dat is zeker zo belangrijk als al maar meer pixels.
Bij een camera zonder spiegel kan je toch ook glaswerk wisselen? Als je tenminste de dispaly als zoekerbeeld gebruikt.
Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van een spiegelreflex in een digitale camera. In plaats van me te verwijzen naar een paar uur studiemateriaal heb ik liever dat je zelf in een paar zinnen uitlegt waar die meerwaarde dan echt zit.
En dat is voor mij nou nog steeds een vraag die blijft hangen: wat voor meer mogelijkheden heb je dan met een spiegelreflex? Ik heb het al eerder gezegd, naar mijn mening is een spiegelreflex bij digitaal fotograferen een overbodige complicatie, geen meerwaarde dus. Maar op die opmerking is nog niemand echt ingegaan.
Ik ken geen digitale camera waarbij dit mogelijk is. Wel zijn er camera's waarbij er 'opzetlenzen' voor de lens geplaatst kunnen worden. Dit gaat wel ten koste van de kwaliteit.