Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53

Auteur Topic: Camera voor spoorwegfotografie  (gelezen 39129 keer)

jan dutij

• Offline Offline
Re:Camera voor spoorwegfotografie
« Reactie #30 Gepost op: 12 April 2009, 19:40:03 »
Heren, heren!!
Dit topic begon volgens mij met een vraag van Bart, wat ie nu moest aanschaffen als hij op een prima manier treinen wilde fotograferen. En nu zitten, excuses les mots, je jonge Haantjes te bekvechten over wie welke gebruiksaanwijzing goed gelezen heeft, verliest men zichzelf in allerlei technische details: Wordt Bart daar veel wijzer van, denken jullie?
Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 12 April 2009, 19:50:17 »
Ik denk wel dat Bart er wijzer van wordt. Hij leest in ieder geval een heleboel dingen waar hij rekening mee kan houden.
Daarnaast is het heel nuttig om eens op de sites van de fabrikanten rond te kijken, en te zoeken naar de specificaties van de diverse camera's. Van digitale camera's is veel informatie te vinden. Er zijn weinig apparaten die op het internet zo goed gedocumenteerd zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #32 Gepost op: 12 April 2009, 19:56:10 »
Ik denk wel dat Bart er wijzer van wordt. Hij leest in ieder geval een heleboel dingen waar hij rekening mee kan houden.
Daarnaast is het heel nuttig om eens op de sites van de fabrikanten rond te kijken, en te zoeken naar de specificaties van de diverse camera's. Van digitale camera's is veel informatie te vinden. Er zijn weinig apparaten die op het internet zo goed gedocumenteerd zijn.

Klopt.
En familie en vrienden en winkels vragen en testen.

KC

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 12 April 2009, 19:58:55 »
Heren, heren!!
Dit topic begon volgens mij met een vraag van Bart, wat ie nu moest aanschaffen als hij op een prima manier treinen wilde fotograferen. En nu zitten, excuses les mots, je jonge Haantjes te bekvechten over wie welke gebruiksaanwijzing goed gelezen heeft, verliest men zichzelf in allerlei technische details: Wordt Bart daar veel wijzer van, denken jullie?
Jan

Als je (onbedoeld) iets over een camera zegt dat niet waar is, dan geef je (onbedoeld) onjuiste informatie en kan de originele vraagsteller (onbedoeld) op het verkeerde been gezet worden. Volledige zinloze opmerking dus, met aannames (jonge haantjes) die je niet waar kan maken.
Groetjes van Kees

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #34 Gepost op: 12 April 2009, 20:34:05 »
Ik ben sinds 2 weken geleden overgestapt van een Nikon Coolpix 5100 naar een nikon D60 met Tamron 18-200 lens.
De sluitertijd en tijd van in-uit zoomen is voor mij een hele belangrijke verbetering. (treinen zijn bewegende objecten!)
Door in de "sportstand" te fotograveren breng je de sluitertijd terug tot minimaal!

Wat ik eerder heb gelezen over fletse kleuren ben ik het persoonlijk niet eens. De foto's van een Canon die ik regelmatig zie zijn wat mij betreft veel fletser. Maar nogmaals, persoonlijk.

De voordelen van de 18-200 zijn de groothoek en zoom in één.

Tevens is het belangrijk een snelle SD-kaart (extreme) te nemen in verband met het snel wegschrijven. (dit komt weer ten goede aan het snel foto's kunnen maken)

Accu gaat ook extreem lang mee!
Maar als ik mijn aankoop moet samenvatten tot nu toe:  (y) TOP!
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #35 Gepost op: 12 April 2009, 20:50:09 »
Ik ben sinds 2 weken geleden overgestapt van een Nikon Coolpix 5100 naar een nikon D60 met Tamron 18-200 lens.
De sluitertijd en tijd van in-uit zoomen is voor mij een hele belangrijke verbetering. (treinen zijn bewegende objecten!)
Door in de "sportstand" te fotograveren breng je de sluitertijd terug tot minimaal!

Wat ik eerder heb gelezen over fletse kleuren ben ik het persoonlijk niet eens. De foto's van een Canon die ik regelmatig zie zijn wat mij betreft veel fletser. Maar nogmaals, persoonlijk.

De voordelen van de 18-200 zijn de groothoek en zoom in één.

Tevens is het belangrijk een snelle SD-kaart (extreme) te nemen in verband met het snel wegschrijven. (dit komt weer ten goede aan het snel foto's kunnen maken)

Accu gaat ook extreem lang mee!
Maar als ik mijn aankoop moet samenvatten tot nu toe:  (y) TOP!

Ik heb ook waardeloze foto's gezien gemaakt met een dure Canon body en bagger glaswerk.
Een setje van ruim 2500 euro.
Als ik dan m'n Pentax K200D/DA18-250 lens/B+W UV-IR filter foto's zie weet ik zeker dat het niet beter kan dan dat.
Ongeveer 1100 euro...

j.peel

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 12 April 2009, 22:25:52 »
Toen ik ongeveer een jaar geleden overwoog een digitale camera te kopen heb ik vele honderden tips en ongetwijfeld zeer deskundige adviezen gelezen zoals ook in dit draadje maar om die te kunnen beoordelen zou ik eerst veel meer van fotografie "als wetenschap" moeten weten.
Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat ik geen fotograaf wilde worden. Ik wil alleen plaatjes maken van treinen (en vooral goederenwagens) met zoveel mogelijk details en zonder gesjouw met tassen glaswerk, statief, accu's enz.
Eigenlijk zoals ik ook auto rijd zonder te weten wat er allemaal onder de motorkap gebeurt. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor velen een zeer boeiende hobby is maar je kunt niet alles en vaak moet je kiezen wat je met je uren doet.

Uiteindelijk had mijn wensenlijstje 3 punten:
-minstens 5x optische zoom
-goede stabilisatie
-moet in m'n jaszak passen

Ik heb nu ongeveer 3000 plaatjes gemaakt met m'n Canon powershot 100, bijna allemaal in de "auto"-stand en ik ben zeer tevreden.

Het gaat volgens mij dus ook om de vraag of Arnold fotograaf wil worden of plaatjesmaker.

Hartelijke groet van een tevreden plaatjesmaker.

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #37 Gepost op: 12 April 2009, 22:44:30 »
Het gaat volgens mij dus ook om de vraag of Arnold fotograaf wil worden of plaatjesmaker.

Bijde ;D.

En met een "simpele" camera kan je ook heel geslaagde foto's maken zoals deze http://www.flickr.com/photos/heyst/2801162604/sizes/l/, maar met een spiegelreflex heb je gewoon meer mogelijkheden.
En het is niet de vraag of ik fotograaf wil worden of plaatjesmaker, maar om Bartje81 op weg te helpen voor een camera.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 12 April 2009, 23:47:20 »
.....maar met een spiegelreflex heb je gewoon meer mogelijkheden.
En dat is voor mij nou nog steeds een vraag die blijft hangen: wat voor meer mogelijkheden heb je dan met een spiegelreflex? Ik heb het al eerder gezegd, naar mijn mening is een spiegelreflex bij digitaal fotograferen een overbodige complicatie, geen meerwaarde dus. Maar op die opmerking is nog niemand echt ingegaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 13 April 2009, 00:13:39 »
Werk je maar eens door de navolgende site's heen
Misschien weet je dan wat meer.

http://www.fotolevel.nl/begrippen
http://www.letsgodigital.org/nl/headlines.html
http://www.photozone.de/
http://www.the-digital-picture.com/

En om het kort samen te vatten (d)SLR kan gebruik maken van verschillend "Glaswerk" en dat is zeker zo belangrijk als al maar meer pixels.

P.S. Fotografie is mijn andere hobby.

Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 13 April 2009, 21:37:07 »
En om het kort samen te vatten (d)SLR kan gebruik maken van verschillend "Glaswerk" en dat is zeker zo belangrijk als al maar meer pixels.
Bij een camera zonder spiegel kan je toch ook glaswerk wisselen? Als je tenminste de dispaly als zoekerbeeld gebruikt.
Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van een spiegelreflex in een digitale camera. In plaats van me te verwijzen naar een paar uur studiemateriaal heb ik liever dat je zelf in een paar zinnen uitlegt waar die meerwaarde dan echt zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 13 April 2009, 22:19:14 »
De display als zoeker gebruiken is onder bepaalde omstandigheden, met name bij zonnig weer, kort gezegd waardeloos, omdat je er dan nauwelijks iets op ziet. Het gewone zoekeroculair werkt dan veel beter, en daar komt een groot voordeel van de spiegelreflex om de hoek kijken: Je ziet precies wat de beeldchip ook gaat zien, omdat je door dezelfde lens kijkt. Bij een compactje kijk je door een zoeker die naast de lens zit, en dat levert een verschoven beeld op. Wat het verwisselbare glaswerk betreft: ik vraag me af in hoeverre dat echt kan bij niet-spiegelreflexen: het lijkt me dat je dan toch ook een probleem gaat krijgen met het zoekerbeeld.

Ik heb een spiegelreflex waarbij eventueel de display als zoeker gebruikt kan worden, maar dat gebruik ik nauwelijks. Het oculair gebruiken werkt veel fijner, en het beeld is ook stabieler omdat je de camera als het ware afsteunt tegen je hoofd.
Reinier

Lafcadio

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 13 April 2009, 22:21:45 »
Bij een camera zonder spiegel kan je toch ook glaswerk wisselen? Als je tenminste de dispaly als zoekerbeeld gebruikt.

Ik ken geen digitale camera waarbij dit mogelijk is. Wel zijn er camera's waarbij er 'opzetlenzen' voor de lens geplaatst kunnen worden. Dit gaat wel ten koste van de kwaliteit.

Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van een spiegelreflex in een digitale camera. In plaats van me te verwijzen naar een paar uur studiemateriaal heb ik liever dat je zelf in een paar zinnen uitlegt waar die meerwaarde dan echt zit.

Kleine poging:
- Sneller. Geen oplaadtijd bij opstarten en geen 'shutterlag', dus geen tijd tussen het moment van afdrukken en het daadwerkelijk nemen van de foto. Dit is bij moderne digitale camera's al een stuk minder dan vroeger maar nog steeds aanwezig.
- Grotere sensor. Hierdoor ontstaat minder ruis. Bovendien kun je meer spelen met scherpte-diepte, dus scherp wat je scherp wil hebben en de rest vaag.
- Super zoomlenzen hebben altijd een kwaliteitsverlies (of er nu Leica, Zeiss, Nikkor, Canon of ... opstaat). Dus kan je voor verschillende doeleinden een andere lens gebruiken. Een spiegerreflex kopen en er dan een superzoom lens opzetten is dan ook een beetje onzin. Hoewel ik er zelf ook een bij heb, omdat het zo handig is in de vakantie.
- Groter en zwaarder. Wordt vaak als een nadeel gezien, maar heeft ook als voordeel dat de camera beter in de hand ligt.
- Mogelijkheid van een aparte flitser (kan ook bij duurdere niet spiegelreflexcamera's).

Overigens hebben de voordelen van een spiegelreflexcamera alleen zin als je er ook gebruik van weet te maken (door een dure, snelle, auto te kopen wordt je geen betere chauffeur, maak je waarschijnlijk alleen eerder brokken).
Ik raad iedereen die geen specifieke interesse heeft in fotografie dan ook aan GEEN spiegelreflex te kopen, want dan maak je toch geen betere foto's dan met een compactcamera, prosumer of bridgecamera, maar zit je wel met de nadelen opgescheept:
- veel gesjouw
- dure lenzen (een goede lens kost meer dan de camera zelf)
- stof op de sensor, als gevolg van de lenswisselingen
- nabewerken van foto's
- waarschijnlijk minder mooie foto's
- een gebruikershandleiding van 200 pagina's

IJmc

• Offline Offline
  • Take It Or Leave It
« Reactie #43 Gepost op: 13 April 2009, 22:30:58 »
En dat is voor mij nou nog steeds een vraag die blijft hangen: wat voor meer mogelijkheden heb je dan met een spiegelreflex? Ik heb het al eerder gezegd, naar mijn mening is een spiegelreflex bij digitaal fotograferen een overbodige complicatie, geen meerwaarde dus. Maar op die opmerking is nog niemand echt ingegaan.

Vele verschillende glaswerk kan je gebruiken.
Van fisheye tot megazoom, etc.

Tinus Trein

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 13 April 2009, 22:37:53 »
@ Lafcadio

Citaat
Ik ken geen digitale camera waarbij dit mogelijk is. Wel zijn er camera's waarbij er 'opzetlenzen' voor de lens geplaatst kunnen worden. Dit gaat wel ten koste van de kwaliteit.

Voorbeeldje: panasonic micro four-thirds, een camera die hier gebruik van maakt is de Luminix DMC-G1 zie hier: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg1/page33.asp

Verder goede uitleg, ik ben het niet helemaal eens met shutter lag. Dit is bij de huidige generatie bridge camera's zo goed als op het niveau van een spiegelreflex.