Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 08:35:30
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:27:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 08:09:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 287852 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #300 Gepost op: 08 November 2012, 17:13:43 »
Van de koppeling snap ik nog geen fluit, ik hoop day mijn kit compleet is. Heb jij fotos van de delen die de koppeling moeten vormen?

Groet,

Robert

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #301 Gepost op: 08 November 2012, 23:54:10 »
Die zitten toch in je kit ??

Grtzz,

Karst

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #302 Gepost op: 09 November 2012, 14:13:35 »
Jawel, ik ben een konijn. na het nog eens doorlezen van de handleiding vond ik de onderdelen in het zakje. Ik ben benieuwd wat voor plannen jij er mee hebt want ik vind deze koppeling wat vreemd. Als ik het zo bekijk kunnen de bakken dus niet kantelen ten opzichte van elkaar en zijn ze via het dak gekoppeld?

Ik denk dat ik het voorlopig volgens het boekje ga maken, wellicht kom ik nog op ideeën... Eerst maar even wat mediteren voor ik hieraan begin (en misschien wat andere dingen afbouwen?)

Groet,

Robert

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #303 Gepost op: 09 November 2012, 14:50:42 »
Robert,

Hier (pagina 9 van dit draadje) heb ik al eens laten zien hoe de koppeling in de oorspronkelijke resin bakken is gemaakt en hoe een tussenversie met messing wordt gekoppeld. In beide versies is de echte verbinding alleen bovenin met een trekveer. De rest is oplegging zodat de bakken even hoog staan en kunnen draaien en uitrichting, zodat de bakken in elkaars verlengde blijven staan. Meer de enige koppeling die de bakken bij elkaar houdt is de veer.

Of dat in jouw kit ook zo is weet ik niet, want volgens mij heeft Maykel nu tig varianten van deze kit op de markt gebracht.

Ook nog eens afmaken....... ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #304 Gepost op: 27 March 2013, 21:32:26 »
Dag allen, het is wat stil in dit draadje. Ik ga dus even wat herrie maken :P

Ik heb tig projecten lopen maar toch maar met deze kit begonnen.

Eerst de kromme resin onderstellen in het kokende water gemieterd. Alles redelijk recht gekregen en één bak doormidden gebroken en weer in elkaar geplakt. Bleh. Ook getracht de schorten op de koppen recht te buigen. Dit ging wat minder soepel.

Dan maar gaan solderen en wel aan de tussenwandjes. Lipjes buigen en versterken met soldeer. Vandaag maar eens zien of ik de wandjes in de bakken kan bakken. Ik heb geen brander maar heb een bankschroef met een kogelgewricht die in alle posities te wringen is. Wat golfkarton om de bekken ter bescherming ende isolatie en maar eens zien hoe dit gaat met mijn nieuwe soldeerstation. Anders pak ik er een dikke bout bij.

Waar ik tegen op zie is het wandje bij de koppen. Als dit er in zit en ik de kop er op lijm, dan word het lastiger om er verlichting in te maken. Hadden deze treinstellen trouwens al gele frontseinen?

Mvg,

Robert (die nog een prutser is vergeleken met de andere mat 34 bouwers alhier)

(moet dit draadje niet in 'Materieel?')

Peter Wijshake

• Offline Offline
« Reactie #305 Gepost op: 27 March 2013, 21:45:22 »
Dag Robert,

Om met je laatste vraag te beginnen, bedoel je het wandje IN de koppen? ter afscheiding van de cabine...?

Als je die bedoelt, de volgende tip.
Zorg dat de les's goed passen en buig de pootjes zo, dat ze onder het schotje komen te lopen.
Dan eerst het schotje vastlijmen met houtlijm. Als de lijm nog nat is, het schotje naar achteren kantelen en de led's erin suiven. Vervolgens het schotje weer op zin plaats duwen (en eventueel klem zetten door de pootjes van de led's er tegenaan te drukken. Zorg dat ze niet teveel uitsteken aan de onderkant, anders passen de onbakken niet goed...

Leuk project!!!
Succes,

Peter

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #306 Gepost op: 28 March 2013, 00:39:09 »
Dag Peter,

Ik bedoelde het messing wandje. Maar ik begrijp dat dit nodig is om de bak in de juiste vorm te huiden.

Zonder het arsenaal aan onderdeeltjes van Karst is het verdomd lastig om het loopdraaistel er in te frotten. Met de meegeleverde schroefjes zat het motordraaistel zo vast. Maar toen kwam ik een ander probleem tegen. Het buitenste asje van het motordraaistel zot 2 mm te ber naar buiten en komt niet overeen met de draaistelzijkanten. Er zitten gaatjes in het U profiel om het op de juiste plaats te monteren alleen de worm zit dus ook te ver naar buiten en verplaatsen lukt dus niet één twee drie.

GRRR!

Ik heb het gereedschap niet om de worm te verplaatsen zonder de as krom te maken. Heb er even de P in. Ik ga wat anders doen...

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #307 Gepost op: 29 March 2013, 03:14:48 »
Dag allen.

Bakken maar in elkaar gesoldeerd (auw, heet!) Om te voorkomen dat de bankschroef alle warmte opeet een stukje golfkarton in de bek van de bankschroef en bakken maar. Ging best goed met mijn 60 watt soldeerbout. Niet gek voor een beginner. Uiteraard hier en daar een klodder teveel soldeer maar de tussenwandjes zitten er redelijk netjes in zonder kieren. De kunst is om het wandje eerst te borgen met het fliepje dat door het dak gaat. Dan zit het wandje in ieder geval strak tegen het dak en hoef je alleen maar de bak zodanig in de bankschroef te klemmen dat de zijwanden goed aansluiten. Dan de wandjes fixeren zodat ze niet meer verschuiven en dan de bout er langzaam langs halen met wat soldeer zodat alles lekker in alle kiertjes vloeit.

Nog even naar dat stomme motordraaistel gekeken en het even analoog laten rijden maar het loopt niet goed. Zit ergens iets verkeerd zodat er iets aanloopt. Ding loopt niet op een stabiel toerental maar het jengelt en bij lage snelheid loopt ie zelfs vast totdat je iets meer 'gas' geeft. Er is iets is krom of loopt aan. Ding uit elkaar geschroefd en de as waar de wormpjes op zitten (en waar dus ook één worm te ver naar buiten zit) loopt niet soepel. Schroefjes losgedraaid van het 'verkeerde' asje en het loopt al beter maar nog niet zuiver. Heb ook geen zin om een motordraaistel te hebben waar schroefjes los zitten. Buiten dat zit het asje dus op de verkeerde plek. Wellicht moet ik de fabrikant eens mailen? Geen idee of dit onder garantie valt en of hij het kan repareren. Het is tenslotte een kit. Ik kan niet bewijzen dat ik het niet zelf vernacheld heb. Ik baal er wel van. Staat het ding straks net zo stationair te wezen als de echte.

Enfin, maar verder met de bakken. De kappen passen niet op de giethars bodemplaten omdat hier en daar de tussenwandjes in de weg zitten. Vage pasvorm. De wandjes zitten direct tegen het dak dus zijn deze te hoog geëtst of kloppen de bodemplaten niet? Ik zag dat Karst dit ook had. Kan om 3 uur 's nachts niet de frees laten gieren dus dat word vijlen :(

Ik ben ook benieuwd wat Karst nou bedacht heeft voor de koppelingen. Ik zit zelf te broeden op een systeem a la Artitec DE2. Met wat vogelen moet dit volgens ook werken met het motordraaistel.... mits het motordraaistel werkt natuurlijk...

Mijn idee is 2 pennen op het draaistel te zetten en elke bak een messing plaatje met vorkje a la Lima en zwaluwstaartje a la Artitec. De vorkjes hebben net genoeg ruimte tussen de motor en het draaistel (0.5 mm messing plaat). Het schroefje wat nu het draaipunt is moet worden vervangen door een staafje. Hier moet ik even op broeden, ik zal proberen dit te tekenen in paint shop pro en dan uitprinten en uitknippen en zien of dit op/in papier werkt.

Mvg,

Robert (die stilletjes aan een punthoofd krijgt van dit ding)

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #308 Gepost op: 29 March 2013, 10:22:23 »

Robert,je bent niet de eerste en ik geloof ook niet de laatste die deze 'problemen tegenkomt.
Mijn D.E.3 is al 2 x spuitklaar geweest, en weer uitelkaar gehaalt omdat ik de aandrijving/oplegging niet 'je van het' vond.
Het ding een poosje weggelegd,en naar oplossingen zoeken,er waren meer bouwers die voor dit probleem een oplossing hadden/vonden.

Mijn motordraaistel was/is ook verre van een subliem lopend geheel, dus ik denk er over om het geheel anders aan te pakken.
Hoe?... daar moet ik nog even over denken want ik wil wel beide problemen in een keer tackelen.

Vr.Gr.Wim.

Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #309 Gepost op: 29 March 2013, 10:49:02 »
Beste forumlezers,

Ik bouwde mijn exemplaar gelijktijdig met Karst op. Vanaf het moment dat Karst is gestopt ligt mijn bouw ook stil.

Destijds heb ik in Dortmund een voorraadje messing schroefjes/moertjes gekocht en daar heb ik, ook voor andere projectjes, veel plezier van. Mijn voorraadje ga ik komende Dortmundbeurs weer aanvullen. Er staan daar twee goed gesorteerde verkooppunten met flinke prijsverschillen. De verkoper in de modelbouwhal ( Bruno Hartmann.) is het gunstigste.

Ik heb ook gedacht aan de oplossing van Artitec maar wacht toch liever Karst zijn oplossing af.

Groet,
Coen.

henk

• Online Online
« Reactie #310 Gepost op: 29 March 2013, 11:07:25 »

Robert,je bent niet de eerste en ik geloof ook niet de laatste die deze 'problemen tegenkomt.
Mijn D.E.3 is al 2 x spuitklaar geweest, en weer uitelkaar gehaalt omdat ik de aandrijving/oplegging niet 'je van het' vond.

Sterker, bij de zogenaamde kant-en-klaar geleverde modellen is het MK zelf ook niet gelukt. Je kan kiezen tussen je geld terug of accepteren dat je een duur vitrinemodel hebt aangeschaft.  :-\
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #311 Gepost op: 29 March 2013, 19:16:20 »
Het is natuurlijk ook een raar ding die mat 34. Aandrijving in een jacobsdraaistel maakt het een stuk ingewikkelder dan een DE2. Ik denk er serieus over na om het onderstel van een oude Lima Mat 46 te gebruiken om de boel strakker te krijgen. Schortbeplating gedeeltelijk recht vijlen/schuren en een bak wat inkorten. Een nieuw interieur in elkaar plakken van lima hondekop interieurs kan ook nog om het te lage interieur van de MK bodemplaten te vervangen.

Genoeg ideeën... nu nog uitvoeren...

Groet,

Robert

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #312 Gepost op: 30 March 2013, 00:15:51 »
Hop, bouwpakket het raam uit...

... nog geen 1 april? Bleh... Goed hoor, dan die ik net alsof over een paar dagen...

Ik had mij vastgebeten in het motordraaistel en kwam tot de conclusie dat op één of andere manier de schroefjes waarmee het lagerhuis/tandwielkast/whatever in het u profiel vastzit, te lang zijn. dat maakt voor de andere kant niet uit, daar zit een tandwieloverbrenging en de 'gearbox' zit vast onder deze schroefjes. Maar bij de kant waar de as op de verkeerde afstand zit (geloof dat deze kant op maandag in elkaar gezet is) zetten de schroefjes de worm as klem zodat deze strakker tegen het wiel gedrukt word en stroef in het lager draait.

Stukje messing wat ik uit de tussenwand geslepen had (anders past de motor niet) er bij gepakt, 2 gaatjes er in geboord, tussen de schroefjes gezet en de worm as draait nu soepel.

Overmoedig geworden mij even heel erg boos gemaakt op de worm die 1.2 mm te ver naar buiten op de worm as zat en met behulp van wat wasknijpers, een bankschroef, platte bek tang en een mep met een hamer zit nu de worm op een goed afstand en nu klopt de as afstand toch nog, joepie!  (y) Met de wasknijpers zette ik de as vast in de bankschroef. Het hout is hard genoeg dat het niet te ver indeukt maar zacht genoeg om de as lekker strak aan te draaien zodat ik op de worm kon beuken zonder veel risico dat de as zou verbuigen.

Motor weer in elkaar gezet, even test rijden en het liep al veel beter.... maar het vonkte wel heel erg.. kortsluiting.. middelste asje zat precies verkeerd om.. GRRR. Nu kon ik alles weer uit elkaar halen om het asje om te draaien. Maar nadat dit gebeurt was met de nodige kleurrijke metaforen heb ik het motordraaistel in de bodemplaat geschroefd en weer even testgereden. Nu liep het analoog veel rustiger en gelijkmatiger en de rest is een kwestie van inrijden denk ik. Ook had ik het loopdraaistel nog niet voorzien van stroomafname. Met extra stroomafname zal het ook wel beter rijden.

Nu maar verder aan de bakken. De koppen moeten er nog op en ik moet de ribbels uit het dak schuren...

Mvg,

Robert (nog steeds een beetje punthoofderig)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #313 Gepost op: 30 March 2013, 03:14:10 »
te vroeg gejuicht,

Hoewel het al vele malen soepeler loopt is het nog steeds niet soepel genoeg schijnt het. Motor raakte gloeiend heet na 15 minuten inrijden...

Ik ga slapen...

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #314 Gepost op: 31 March 2013, 05:46:00 »
Heb het ding nog niet in de hoek gesmeten. Het motordraaistel nog tig keer uit elkaar en in elkaar gezet maar het blijft onregelmatig lopen. Dan kruipt het en opeens schiet het naar voren om dan weer langzamer te gaan en weer te kruipen. Er zit hier niet echt een patroon in. Soms rijdt het een poosje goed en dan denk ik van 'yay! Eindelijk!' e het volgende ogenblik zeer onregelmatig. Ik kan er geen vinger op leggen.

Inmiddels heeft het ding nog wat ingereden nadat ik dacht dat het wat soepeler liep. Hij word nu warm maar niet meer gloeiend heet. Overigens gaat het ding ongeveer 300 KM per uur. Wellicht kan er een paar andere tandwieltjes in geflept worden zodat de overbrenging wat meer vertraagt en de motor dus lichter werk heeft? Uiteindelijk gaat er een decoder in maar ik kan mij zo voorstellen dat het stel beter gaat rijden als het analoog ook goed rijdt.

Zoals het nu gaat op mijn analoge controller (TechII Locomotion 2500GS) gaat het ding rijden bij ongeveer 17% en haalt een realistische topsnelheid op ongeveer 36%.

Omdat ik er de smoor in heb dat de aandrijving niet lekker loopt staat het bouwen stil. Ik had mij voorgenomen om gewoon de motor lekker even te negeren en verder te bouwen maar kan niet van de motor afblijven als ik even tijd heb om te bouwen :(

Hoe staat het met de andere bouwers? Zijn er al een paar klaar? Zodra ik van die motor af kan blijven zal ik eens wat foto's proberen te maken. Ik heb de indruk dat mijn gezever zonder plaatjes wat vervelend is :P

Groetsels,

Robert (die dacht dat de aandrijving na 4 revisies van de kit wel in orde zou zijn)