Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 287959 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #315 Gepost op: 31 March 2013, 08:43:56 »
Kijk huier op het forum even na hoe Karst dat gedaan heeft.
Er staat me wat van bij dat er behoorlijk aan de tandwielkast gefreesd was.
gr Jan

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #316 Gepost op: 31 March 2013, 15:30:39 »
Dag Jan,

Ik had voordat ik begon deze draad nog eens 2 keer gelezen. Als ik mij niet vergis heeft Karst dezelfde aandrijving als ik, valt weinig aan te frezen. Tandwielkast is geëtst nieuwzilver. Hij heeft dacht ik behoorlijk gefreesd bij de bouwset van de OMC of OMBC.

Mijn vermoeden is dat het tandwieltje wat op de worm as zit door de axiale speling soms tegen het kunststof komt en extra weerstand levert waardoor het motordraaistel af en toe langzamer gaat rijden bij constante spanning. ik kan er helaas geen ringetje tussen doen. Kan zijn dat dit in moet slijten of zo.

Ik ga eieren zoeken in de koelkast.

Vrolijk Pasen iedereen :)

Robert

Michiel

• Offline Offline
  • Mitropist
    • Mitropa
« Reactie #317 Gepost op: 31 March 2013, 16:08:17 »
Hoe staat het met de andere bouwers? Zijn er al een paar klaar? Zodra ik van die motor af kan blijven zal ik eens wat foto's proberen te maken. Ik heb de indruk dat mijn gezever zonder plaatjes wat vervelend is :P

Hier nog een bouwer met volgens mij een versie 0.5. Voelt als een proefproductie. Heb mijn model ooit op marktplaats gekocht in erbarmelijk gebouwde staat. Alles uit elkaar gehaald en eens gezien wat ik had. De wanden bleken gewokkeld en ik mis denk ik wat onderdelen als raamlijsten.

Desalniettemin, wat ik heb: resin daken en messing wanden. En aandrijving versie 1, dus een resin draaistel en een laaaaange cardanas. Draait eigenlijk (sorry) wonderbaarlijk goed. Kruipen doettie niet echt, maar het is nog redelijk stil en de trekkracht is toereikend. Wil wel stroomafname op meer assen realiseren, maar de koppeling van de bakken laat dat niet echt toe. En dat systeem met stroomdoorvoer tussen de bakken met allerhande lipjes en veertjes vind ik prachtig bedacht, maar het werkt niet helemaal voor me. ;)

Ik loop al eeuwen te plamuren en schuren om de overgang van dak naar wand mooi glad te krijgen. Da's écht een crime, maar het lijkt nu wat te worden. De daken waren ook 1,5mm korter dan de wanden helaas. Is nu wel opgelost. Ik moet wel een keer die messing lampkapjes van Frie zien te scoren, dat doet het model echt veel goed.

Overigens heeft Maykel me een tijd terug gemaild met een aanbod voor messing kappen. Mjah, ben nu zover, nu ga ik m op deze manier afmaken ook... ;)

Groet!

Michiel

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #318 Gepost op: 31 March 2013, 16:23:01 »
Mijn vermoeden is dat het tandwieltje wat op de worm as zit door de axiale speling soms tegen het kunststof komt en extra weerstand levert waardoor het motordraaistel af en toe langzamer gaat rijden bij constante spanning. ik kan er helaas geen ringetje tussen doen. Kan zijn dat dit in moet slijten of zo.

Er hoeven geen grote ringetjes tussen om geluid al flink te dempen. Probeer eens uit een vel A4 een paar rondjes te stansen met een perforator en doe die er eens tussen aan beide kanten... da's amper 0.1 mm samen. Drupje olie en kijk eens of dat werkt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #319 Gepost op: 31 March 2013, 19:02:40 »
Geluid kan me niet heel veel schelen, maar onregelmatig rijgedrag wel. Arme preisertjes worden flink door elkaar geschud bij lage snelheid. Dan heb ik het nog niet eens gehad over kruipen...

Ik ben nu bezig wat foto's te maken. Tot zo :)

Mvg,

Robert

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #320 Gepost op: 31 March 2013, 20:24:09 »
Ok, wat foto's gemaakt. excuses als ze niet al te best zijn. De plaatjes zijn klikbaar (laatste 2 in 1920 x 768).

Het motordraaistel van de laatste revisie. Een Mashima motortje (een MHK-1024 of MH-1024, ik kan zo het verschil niet zien), met aan de rechterkant 3 tandwieltjes van gelijke grootte die een as met wormen aandrijft. De makke is dus dat de as met wormen om hetzelfde toerental draait als de motor, dus elke weerstand in deze 3 tandwielen en assen is direct merkbaar. De echte vertraging zit hem in de wormen die direct de wiel assen aandrijven.

Op het tweede plaatje zie je dat ik een stukje messing tussen de schroeven gefrot heb. Dit was nodig omdat anders de schroeven te ver naar binnen zaten en de worm as te strak op het wormwiel zat. Ook zat aan deze kant de as 1.nogwat millimeter te ver naar buiten. Dit is inmiddels gecorrigeerd. Aan de andere kant zit er al iets tussen de schroefjes, namelijk de constructie van de motorhouder en tandwielkast.

Op het derde plaatje uiterst rechts zit een tandwieltje waar eventueel een ringetje tussen moet. Maar daar die wormen en tandwielen allen op de as geperst zitten kan ik niet zomaar even een ringetje er tussen schuiven.

Provisorisch de bakken even opgesteld. Daar ik nog niks van de bodemplaten gefreesd heb zitten de bakken niet goed recht op de resin bodemplaten. Ook zitten de koppen nog niet vastgelijmd. Ze zitten klemvast in de messing bak. Ook is goed te zien dat de loopdraaistellen in de koprijtuigen wielen hebben met een te kleine diameter. Ik heb geen assen van de correcte diameter in mijn rommelbakje. Het spoordijkje met bovenleiding is ooit gemaakt voor Rail 2002. Het doet nu dienst als foto dijkje en programmeerspoor voor de Esu Lokprogrammer :P

Enniewee, zoals je ziet op de laatste foto's is het onmiskenbaar een Mat. '34 . In dat opzicht ben ik al tevreden. Of het ooit goed gaat rijden is nog een vraag. Ik heb wilde plannen voor een kortkoppeling constructie maar niet de middelen om dit even snel in elkaar te flansen.

Ik hoop dat het met foto's wat minder vervelend is om mijn gezeur te lezen :D

Groet,

Robert.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2013, 20:45:52 door Biesje. Reden: grotere foto\'s na het klikken 640 x 480 is zooo 2002 :P »

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #321 Gepost op: 31 March 2013, 20:32:37 »
Citaat
Ik loop al eeuwen te plamuren en schuren om de overgang van dak naar wand mooi glad te krijgen. Da's écht een crime
Heb je de wanden aan de resin daken ruim gelijmt met 2 comp.lijm? Dan had je dit rustig kunnen laten uitharden,om daarna met een scherp mesje langs de rand het overtollige weg te snijden.Doe je dit goed dan heb je gladde overgang van wand naar dak (y)

Ik moet het ding nog even opsporen,maar ik denk dat ik de resin tandwielkast aan een nader onderzoek onderwerp op [teveel] speling. Heb namelijk het idee dat tijdens het draaien de tanden niet helemaal in elkaar pakken :-\

Zie op de foto's dat je de messing gebogen kappen hebt,ik mag het doen met wanden en resin daken [ versie 1.0 ]

groet
Wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #322 Gepost op: 31 March 2013, 20:55:58 »
Jawel, messing kappen, dus dat valt weer mee. Ik had ook nog gevraagd naar messing koppen maar die waren nog niet klaar. Dat zou pas helemaal gaaf zijn. Solderen word strakker. Maar met flink wat plamuren en schuren zal dit ook wel smoelen :) Ik heb ook van die Frie lampringetjes ergens liggen. Die gaan er ook op komen. Maar voordat ik ga detailleren moet alles eerst goed passen. Anders zit dat later weer in de weg als ik wat anders verzin.

Niemand is nog zover dat alles gespoten is?

Mvg,

Robert.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #323 Gepost op: 31 March 2013, 21:03:25 »
Ik zal hem binnenkort weer eens oppakken, wordt wel weer tijd een jaar na dato ;)

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #324 Gepost op: 31 March 2013, 21:26:46 »
Niet dat ik een oplossing weet voor je aandrijfprobleem, maar meedenken kan denk ik nooit kwaad.
De overbrenging van wormwiel en worm is erg kritisch met betrekking tot de onderlinge afstand, staat hij er te dicht op dan gaat het geheid mis. In jou geval heb je 3 wormen en wormwielen, dus tel uit je winst. Als er ook maar een kleine oneffenheid in de doorlopende as zit, of een worm niet zuiver rond draait dan heb je al de poppen aan het dansen. Ik weet niet hoe het geval precies in elkaar zit, maar als je twee van de drie overbrengingen tijdelijk kan verwijderen en laten proefdraaien met één as is het misschien mogelijk om te onderzoeken of het probleem daar zit.
Als dat goed gaat kan je de volgende monteren enz. Nogmaals ik weet niet of dat mogelijk is omdat ik de constructie niet ken.

Groet,
Gerrit

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #325 Gepost op: 31 March 2013, 23:18:07 »
Dag Gerrit, bedankt voor het meedenken :)

Ik had dit al ten dele uitgeprobeerd door de middelste as er tijdelijk tussen uit te halen. Dit gaf geen merkbare verandering. Maar het lijkt er op dat het inrijden toch resultaat geeft. Het rijdt al vele malen beter dan eerst. Alleen nog niet perfect. Met een gangetje rijd het best soepel nu, alleen langzaam rijden zoals gebruikelijk bij het naderen van een station (dus niet kruipen) dan zie je de motorwagen vaak inhouden als er even wat meer weerstand ergens zit. Bij kruipen is dit nog meer merkbaar.

Ik pruts tussen het werk door vrolijk verder :P

Mvg,

Robert.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #326 Gepost op: 02 April 2013, 06:15:18 »
Aandrijving kan even de bout hachelen. Ik schuif dit probleem even lekker voor mij uit samen met de bevestiging/ophanging/koppeling van de bakken.

Ik heb lekker de koppen in de bakken gelijmd en de bodemplaten aangepast zodat de bakken mooi aansluiten op de schortbeplating.

Om de koppen redelijk aan te laten sluiten op de bak moest ik het een en ander opvullen. Na wat gepruts met plakband en papier om het op te vullen kwam ik op het idee om wat soldeer aan de binnenkant van de bak te doen. Nadat dit op de juiste dikte gevijld was sloot alles redelijk aan en heb ik alles vast geklodderd met epoxy lijm (bison combi snel) Als ik ergens naar Olba of secondelijm met activator vraag kijken ze mij raar aan dus dan maar zo. Zit goed vast en vult ook.

Mijn Märklin ICR rijtuigen hebben wielen van de juiste diameter, dus deze er uit gepulkt en in de draaistellen van de kopbakken gedrukt. Dat ziet er al beter uit. Ik denk dat MK voor kleinere diameter gekozen heeft om beter door bogen te gaan. Maar zoals Karst al opmerkte: het lijkt alsof het draaistel over de baan heen schuift met de kleinere wielen.

Ik kom er ook net achter dat een van mijn bodemplaten zo'n 3 a 4 mm te kort is (derde klas bak). Daardoor zit het draaistel te ver van de kop af of klopt de positie van de deuren en de schroefjes niet meer. Bij de andere bak kan makkelijker gesmokkeld worden daar het minder scheelt. Sta nu voor de keus om de bodemplaat maar in tweeën te zagen en te verlengen, een stuk er aan te boetseren met epoxy, of het maar zo te laten.

Een uitdaging dit ding. Als dit ding uiteindelijk toch bevalt wil ik ook wel een mat 36 hebben. In Biesjeland is all het museummaterieel rijvaardig.

Groet,

Robert

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #327 Gepost op: 06 April 2013, 20:46:09 »
Schuren schuren schuren, pffff. Daken mooi glad maken en de koppen mooi laten aansluiten op de daken. Als plamuur gebruik ik ouderwetsche alabastine polyesterplamuur. nadat dit geschuurd is druppel ik het in met secondelijm. En dan weer schuren schuren schuren...

Ik heb besloten om de bodemplaat die te kort is in tweeën te zagen en te verlengen. Doordat hij te kort is kloppen de posities van de banken niet, maar daar ik de banken toch opnieuw ga doen omdat ze te laag zitten, maakt dat niet veel uit.

Ik heb volgens mij nog ergens een zak bankjes liggen van het interieur van de Mastica Plan E. Ik hoop dat dit een beetje lijkt.

Verder heb ik wat geëxperimenteerd met de koppelingen. De bakken zijn nu primitief opgelegd met een pinnetje en zo zonder resin vouwbalg kan het stel al door R3 van Rocoline zonder aanpassingen. Als ik de loopdraaistellen van de kopbakken verder aanpas is R2 ook mogelijk denk ik. Ik denk dat ik de resin vouwbalgen niet ga gebruiken en hiervoor schuimrubber of wat anders ga gebruiken. Ook ga ik de beide kopbakken proberen te voorzien van een kortkoppeling. Dus de draaistellen op de motorbak blijven op hun plek en de kopbakken krijgen een kortkoppeling. Dit zal de extra speling geven die nodig is om goed door een boog te kunnen. Uiteraard moet ik ook de draaistellen en de bodemplaten wat aanpassen.

Nu moet ik op zoek gaan naar de spullen die ik nodig heb. Ik had nog ergens een plaatje 0.5 mm messing liggen om een kortkoppeling in te vijlen. Maar waar? Dat word graven...

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #328 Gepost op: 07 April 2013, 03:51:05 »
Genoeg geschuurd (nietes, maar voorlopig even wel :P ), tijd om een proefritje te maken.

Ik had een aanpassing gedaan aan het motordraaistel. Door het draaipunt van het draaistel uit het midden te maken, maakt het uiteinde van het draaistel een kleinere slag en kan het beter de bocht (puristen zeggen boog) door. Om het mij makkelijk te maken heb ik gewoon het schroefje waarmee het messing dwarsbalkje vast zit, verplaatst naar het gaatje waar normaal het schroefje van het plastic fliepje van de stroomafname zit. Dit betekent dat het draaipunt van het draaistel precies tussen de midden as en de buitenste as zit. Een nieuw dwarsbalkje is zo gemaakt van wat restmateriaal.

De motorwagen gaat nu solo door R2 van rocoline. Yay! Overmoedig geworden de eerste klasse bak er ook aan gekoppeld en warempel, dit gaat ook door R2! Maar met moeite! let wel: dit is zonder de resin vouwbalgen! Daar verzin ik later wel wat op. Vouwbalgen vind ik minder belangrijk dan rijeigenschappen. De tweede klasse bak wil niet door R3 dus laat staan R2. Deze is wat langer en ik heb ook nog niets gedaan aan de bodemplaten. Probleem lijkt het draaien van het draaistel te wezen. Dus ik hoop dat er genoeg 'vlees' zit om wat weg te frezen. Ik ga dat een andere keer bekijken want anders wil ik ook meteen frezen en het is inmiddels half vier 's nachts en buiten dat frezen nogal wat lawaai maakt, heb ik ook de neiging om in duimen en vingers te frezen wanneer ik wat slaperig ben. Dat maakt nogal wat meer lawaai kan ik je zeggen...

Dus zelfs zonder kortkoppeling worstelt de eerste klasse en de motorwagen zich door R2. Maar toch moet er iets meer speling komen want anders blijft er wel erg weinig ruimte over om iets van een vouwbalg imitatie te frotten. Als iemand hier ideeën over heeft, graag delen (y)

Foto's volgen nog als daar belangstelling voor is, maar het blijft akelig stil in dit draadje.

Mvg,

Robert.

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #329 Gepost op: 07 April 2013, 07:29:04 »
Hi Robert

Ik ben dagelijks je nachtelijke werkzaamheden aan het volgen.  (y)
En ik zou graag foto's willen zien van je vorderingen.

Groet Bert