Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 15:33:13
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:27:55
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:24:39
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 287862 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #75 Gepost op: 03 April 2012, 16:30:38 »
30 jaar geleden deden we het nog zo, en we waren er nog trots op ook :)

koppen van Spoorcuriosa, dak van balsahout, wanden en ramen van Mastica en draaistellen van verbouwde Lima hondekoppen.

Het haalt het niet bij de producten van vandaag, maar toch............

Opschriften van Philotrain. Let wel toen bestond de digitalecamera nog niet en zag men dus de foutjes niet zo scherp ;D
« Laatst bewerkt op: 03 April 2012, 18:29:46 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #76 Gepost op: 03 April 2012, 16:57:51 »
@Bessel, weet je zeker dat je die neusjes uberhaupt wilt gebruiken? De vormgeving van die neusjes klopt écht niet en het is zo'n beeldbepalend element. Je zou als alternatief Maikel Kasteleijn kunnen bellen en vragen of hij nog een setje neusjes heeft liggen. Wie weet? En nog een alternatief; ik heb ooit eens een mat '34 neus gemaakt op basis van de snuit van een fles WC-eend. Zie onderstaande (slechte) foto. Helaas is deze bak bij een verhuizing kwijt geraakt.
Die kloppen inderdaad niet. Ik heb ooit de kappen voor een mat. '36 gebouwd en gespoten. Een paar jaar terug ben ik begonnen een van de koppen aan te passen:

De kop op de voorgrond klopt nu wel aardig. Je ziet nog de plaatsen waar de oude raamopeningen zoals bij het model op de achtergrond zaten (lichtroze, is polyesterhars).
Nog een plaatje die aangeeft dat ze niet kloppen:

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 03 April 2012, 17:32:04 »
@Sobat, als je de daken destijds van balsahout hebt gemaakt, dan heb je waarschijnlijk ook de correcte bakbreedte van 32mm aangehouden toch?  ;D Ik gebruikte destijds liever een gladgeschuurd dak van een plan-E rijtuig dan eentje van een hondekop tussenbak. Een plaatje van 2mm dik styreen tussen wand en dak, radius een tikje ronder schuren en klaar is kees.

@Maarten, de overall vorm valt me eigenlijk nog mee. Maar naast de ramen is het ook de ontbrekende spitsheid aan de onderkant die de algehele indruk parten speelt.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #78 Gepost op: 03 April 2012, 22:09:23 »
Hoi,

Zo, na alle koppen-presentaties hier, het verlossende antwoord voor Bessel: Breedte bak = kop = 32mm

@Chris
Yep, hoge pijngrens etc. etc. etc. ;)

Na vanochtend weinig fotogeniek resin knaagwerk aan het kopdraaistel uitgevoerd te hebbe, nu even 1 van de bakken gesoldeerd...

... 4 wandjes in een bak meppen. Zou niet zoveel werk werk moeten zijn.... Etswerk is vrij goed. Dat de kap te wijd is, wisten we al. Maar da's met de bak in de bekken van een tafelbankschroefje op te lossen....

... begin bij de middelsten. Die hebben zij-flapjes en zouden dus makkelijk te solderen moeten zijn... Ahum... bankschroefje soepeert alle warmte van de bout op. Met hangen en wurgen 1 goede naad gekregen ( links boven ) Dus voor de rest maar even de hulp van de penbrander ingeroepen. Gaat ook mooi  8) ( rechts midden ).
En dan eerst maar eens passen, je weet nooit... en idd, het past niet :( Maar gelukkig heb ik een freesbank en is resin zeer prettig te frezen, dus twee sleufjes ter hoogte van de wanden uit de vloer gefreesd. Zo, dat past ook weer.  :P (y)

... dan naar de kop-wand. Deze heeft wat uitsteeksels...

... om de kop vast te houden. Het schotje paste niet met het lipje in het dak, sleufje was te klein geetst, maar de kop past perfect !!

... kijk maar, niet nog gelijmd of bijgewerkt ! Wel zie je hier, dat het dak iets boller is komen te staan :( Maarja, daar hebben we plamuur voor ;)

Let ook eens op, hoe weinig je ziet van het affrezen van de bovenste draaistelbalk. En stel je eens voor hoe dit er uit ziet met 9mm wielen... de onderste balk zakt dan nog 0.7mm naar beneden en landt daarmee bijna op de spoorstaaf !  :o

... alvast een overzichtje hoe het stel gaat worden.

... tenslotte nog een leuk doorkijkje van de kop richting het B compartiment. Matige foto, maar geeft wel een mooi sfeerbeeld ;)

Zo, en nu de vragen ;)

Q: Wie weet de bakafstand ( dwz de breedte van de vouwbalg ) ?
Q : Wie weet of de DE-III ( net als de DE-5 ) vrije doorkijk vanuit de passagiersruimten door de kop had ?

Overigens is het ( sorry Maykel, voor het geval je meeleest ;) ) geen beginners kit. Er moet zoveel bijgewerkt/aangepast worden, dat dat voor iemand met een wat mindere uitrusting volgens mij bijna niet te doen is...

Grtzz,

Karst

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #79 Gepost op: 03 April 2012, 22:21:21 »
Ouwe mannen moeten ook niet gaan skieen >:(
Karst oud? Ik dacht het niet ;D

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 03 April 2012, 22:32:09 »
Karst,

DE-3 heeft geen vrije doorkijk door de kop. Dat is pas gekomen met de Diesel 5 en mat '40.

De afstand zou ik moeten meten aan mijn DE-3. Komt dat niet automatisch goed doordat de draaistellen een vaste plek hebben in de middenbak en de kopbakken zitten met dezelfde afstand aan die draaistellen?

Ik verbaas me een beetje over het feit dat jouw bakken te breed waren voor de tussenwanden. Ik kan me herinneren dat die bij mij er strak ingingen. En vervolgens gingen ze klemmend over de resin bodem met schorten, zodat dat ook precies aansloot. Ik moet hem er eens bij gaan zoeken voor de vergelijking. Wel moet je van de koppen nog een van de twee zijschorten verwarmen en naar buiten buigen. Alle koppen (8 stuks) die ik van Maykel heb, hebben dezelfde afwijking.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #81 Gepost op: 03 April 2012, 22:46:31 »
Dat ziet er netjes uit, Karst. De koppen zien er ook heel goed uit. Waarom vervang jij de resin lampringen eigenlijk door messing exemplaren? Volgens mij verandert dat niks aan de vorm van de ringen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 03 April 2012, 23:12:34 »
Karst,

Exacte afstand tot de bakken is lastig te bepalen. Het lijkt in werkelijkheid ongeveer 65cm te zijn (op basis van een tekening in Dieseltreinen in Nederland, ik weet het daar mag je niet vanuit gaan). In model levert Maykel bij mijn kit vouwbalgen van omgerekend 63,5cm. In model is dat orde grootte 7,3mm.

In mijn model komt dan de middelste as van de Jacobs draaistellen aan de motorbak eigenlijk te dicht bij de motorbak te zitten. Die zouden dan ongeveer 1mm moeten opschuiven de motorbak uit.

Als ik nog iets beter kijk dan is mijn resin bodem in de motorbak korter dan de messing bak. Volgens de resin bodem zit de zaak wel goed, maar is de messing bak dus 2mm te lang.

In de eerder genoemde tekening is de motorbak 17740mm lang. Als ik dat aan het model meet dan lijkt de bak 1mm te lang.

De beste oplossing in mijn model lijkt me de draaistellen een stukje naar buiten zetten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #83 Gepost op: 03 April 2012, 23:31:13 »
Hoi,

Ok, dan zal ik op zoek moeten naar een onderdeel, dat de cabine achterwand voorsteld. ;) BTW heb jij ook tekeningen in de handleiding staan ? Ik heb 22 pagina's handleiding met alleen maar tekst... :(

Bij mij komt automatisch niets goed... de bakken hebben geen opleggin ( meer ) het zijn maar wat stompjes, ruw afgezaagd. Maar ik heb al wel gezien, dat de oplegging op de Jacobs knudde met een rietje is... Ik denk er over om zelf maar een goede constructie te maken ala Artitec en/of LimaRossi. Zoals het nu is, zullen de kopbakken hun draaipunt moeten vinden in de middenbak. Dat gaat nooit mooi de bocht om worden  :'(

Vouwbalgen hier zijn 8.3mm --> 72 cm. Terwijl wanneer ik de bakken monteer zoals het kan, hou ik 5.4mm ( == 46 cm ) over ???  :-\

Een ietwat groter probleem hierbij is het motor draaistel... dat is nu met een draaipunt in het midden agfesteund op uitsteeksels aan de middenbak. Dus in een boog, zal er geen ruimte blijven voor de vouwbalg...

Kortom, een *** kit ( Sorry Maykel ;) ) van het onderstel deugt eigenlijk geen hout.

Maar... de koppen passen hier perfect 'zuigend' in de kappen. Niks scheef, krom of andersinds verkeerd ;)

@Maarten

Geetste lampringen zijn net iets dunner en strakker. De kop is echt heel fraai en het gietwerk ook prima. Alleen de lampen zijn me net niet strak genoeg ;)

Grtzz,

Karst

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #84 Gepost op: 03 April 2012, 23:38:55 »
Dapper project, Karst; ik wist al uit het artikel in de Railhobby intertijd dat het een moeilijke kit was!

Ook bij jou zie ik trouwens dat de banken veel te laag in het rijtuig staan. Ik heb niks kunnen bedenken om daaraan te doen, maar een gek gezicht blijft het wel.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #85 Gepost op: 03 April 2012, 23:42:46 »
Ja,

ook zoiets... en in de motorwagen staan ze wel op goede hoogte.

Afzagen en verhogen is best een optie hoor. Ga ik sterk over nadenken ;) Ik bedoel, als ik toch bezig ben, waarom dan ook niet gelijk goed ;)

Weet jij nog wel nummer van RH ?

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 03 April 2012, 23:44:00 »
Dus voor de rest maar even de hulp van de penbrander ingeroepen. Gaat ook mooi  8)

Uiteraard!

Overigens is het ( sorry Maykel, voor het geval je meeleest ;) ) geen beginners kit.

Nou gelukkig heb jij de laatste kit dan. Het is ook geen wonder dat er zoveel kant-en-klaar modellen hiervan besteld zijn.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #87 Gepost op: 03 April 2012, 23:44:45 »
april 2006; artikel door Peter Wijshake.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #88 Gepost op: 03 April 2012, 23:47:44 »
Nou gelukkig heb jij de laatste kit dan. Het is ook geen wonder dat er zoveel kant-en-klaar modellen hiervan besteld zijn.

Ik heb medelijden met degenen die voor Maykel die dingen bouwen...

Overigens had volgens mij de tijd die er nodig zou zijn om een goed onderstel te maken er in de productie dubbel en dwars uitgekomen zijn...  ::) ::)

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 03 April 2012, 23:47:54 »
Hoi,

Ok, dan zal ik op zoek moeten naar een onderdeel, dat de cabine achterwand voorsteld. ;) BTW heb jij ook tekeningen in de handleiding staan ? Ik heb 22 pagina's handleiding met alleen maar tekst... :(

Ja, ik heb zelfs 2 handleidingen met tekeningen. Maar het zijn verschillende modellen en er zijn ook verschillende handleidingen gemaakt. Alleen de eerste handleiding voor het eerste model van mij (is het tweede van Maykel, te herkennen aan resin daken, maar wel messing bakken die aan de bovenkant recht zijn verbonden) is kloppend. Later heb ik (omdat ik resin eigenlijk niks vind) losse volledig messing kappen bij Maykel gekocht en daar hoorde toen de volledige etsplaat bij. Nu heb ik op de bodems na feitelijk 2 modellen, want ik heb alle draaistellen dubbel en alle bakken (kan ik mooi een groene en een blauwe Diesel 3 maken). Het lastigste is alleen de constructie te volgen en kloppend te krijgen, omdat ook mijn messing bakken niet de laatste versie zijn en niet passen op de eerste resin bodems. Heeft ook te maken met de gekozen aandrijving.

Bij mij komt automatisch niets goed... de bakken hebben geen opleggin ( meer ) het zijn maar wat stompjes, ruw afgezaagd. Maar ik heb al wel gezien, dat de oplegging op de Jacobs knudde met een rietje is... Ik denk er over om zelf maar een goede constructie te maken ala Artitec en/of LimaRossi. Zoals het nu is, zullen de kopbakken hun draaipunt moeten vinden in de middenbak. Dat gaat nooit mooi de bocht om worden  :'(

Het is even puzzelen. Ik snapte er eerst ook helemaal niets van, maar als je de handleiding volgt, komen er ineens vrij geniale oplossingen naar boven. Maar zoals gezegd dat geldt dan wel voor mijn 1e versie en de laatste puzzel met verschillende messing uitstekende onderdelen op de kopwand heb ik nog niet helemaal door.

Vouwbalgen hier zijn 8.3mm --> 72 cm. Terwijl wanneer ik de bakken monteer zoals het kan, hou ik 5.4mm ( == 46 cm ) over ???  :-\

Ik zou de balgen toch zo klein mogelijk houden en conform origineel. Even in het NSM opmeten? Maar ik heb de indruk dat je met 7,3mm gewoon goed zit

Een ietwat groter probleem hierbij is het motor draaistel... dat is nu met een draaipunt in het midden agfesteund op uitsteeksels aan de middenbak. Dus in een boog, zal er geen ruimte blijven voor de vouwbalg...

Kortom, een *** kit ( Sorry Maykel ;) ) van het onderstel deugt eigenlijk geen hout.

De truc met de eerste kit was dat de vouwbalgen volledig vast zaten aan de motorbak. waardoor er in bochten een vrij grote kier ontstond aan de buitenkant bij de kopbakken. Volgens mij was de constructie ook zo, dat de kopbak feitelijk aan de binnenkant van de bocht tegen het einde van de (resin) vouwbalg bleef lopen. In railhobby staat een artikel waarin Peter Wijshake ook de constructie iets heeft aangepast, maar dit deel heeft hij toen zo gemaakt.

Maar... de koppen passen hier perfect 'zuigend' in de kappen. Niks scheef, krom of andersinds verkeerd ;)

Ja, bij mij ook. Dat bedoelde ik niet. Maar als je van de voorkant tegen de kop aankijkt zit de rechter schort naast de scharfenberg koppeling onder teveel naar binnen. Die moet ik in al mijn koppen verwarmen en naar buiten buigen. De kop zelf past inderdaad zuigend tegen de kappen en de cabinedeuren.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*