Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:19:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's  (gelezen 291853 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #390 Gepost op: 18 October 2013, 19:31:43 »
Briljant...

Moet jij niet een baan zoeken in de modeltreinbouwpakketindustrie?  :P

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #391 Gepost op: 18 October 2013, 20:35:57 »
Volgens mij heeft 'ie al een baan - zoals heel veel anderen op dit forum :P

Goed bezig Karst. Ik lees vol verbazing en bewondering wat je allemaal maakt. Ik doe het je iig niet na.  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 20:37:43 door 1200blauw »

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8683
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #392 Gepost op: 18 October 2013, 21:20:39 »
Ik ook niet.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #393 Gepost op: 18 October 2013, 21:55:56 »
Zittie toch al? (voor zichzelf.)  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #394 Gepost op: 18 October 2013, 23:28:53 »
Mooie oplossing. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #395 Gepost op: 19 October 2013, 00:16:28 »
Hi Karst,

mooi hoor. Wel een vraag. Kom je niet met je cardan in de problemen? 't is wel een indrukwekkend scharnierpunt zo.

Gr.

Edsko

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #396 Gepost op: 19 October 2013, 19:26:11 »
Hoi,

Vanochtend het andere draaistel pas gemaakt, is hetzelfde als die van gisteren dus geen pics ')

Maarrrr... vanmiddag een leuk ander tijdverdrijf gevonden...



... door de motor van de Bull Ant af te halen, moet ie natuurlijk wel elders geplaatst worden... en... moet het tandwiel dat van de wormas gehaald is, ook weer ergens anders terecht om het andere eind van de cardan aan te drijven... dus... stukkie Albion koker bij Bentink gehaald (y) precies de maat van de Bull Ant :P ;D. Daar kan de motor dan op en in de bodem van de motorbak verzinken ;) En toen... waar en hoe het tandwiel te plaatsen... Van hetzelfde profiel een lagerbok gemaakt: Op de freestafel een twee gaten loodrecht geboord van 2mm. Daarna een stukje 2mm buis opgeboord tot 1.5mm, daarvan twee lagerbusjes gedraaid.  Asje van 1.5mm staf gemaakt. Had graag staal gebruikt, maar dat was niet voorhanden... dus messing :P Goed in olie en vet zal dat wel goed gaan ;)
Aan de bovenzijde van het stukje koker een sleuf voor het tandwiel gefreesd. Asje door de gaten, terwijl het tandwiel op het asje geschoven wordt. Daarna busjes over het asje en busjes vastsolderen. Dan van de motorkoker  zoveel afgefreesd, dat het zojuist gemaakte lagerbokje onder de motorkoker komt en de aangrijping van het tandwiel in het originele Bull Ant tandwielkastje klopt.



.... lagerbokje vastgesoldeerd en de boel mooi afgewerkt...



... gemonteerd ziet dat er zo uit


Citaat van: Edsko Hekman
... kom je niet met je cardan in de problemen? 't is wel een indrukwekkend scharnierpunt zo...



... zo te zien niet ;) De motor wordt zover mogelijk naar achteren geplaatst om een zo klein mogelijke hoek in de draaistelkant van de cardan te hebben. Die kant heeft de cardanas in de houder gelijmd, terwijl die aan de motorkant schuivend in de cardankop zit. Hierdoor kan de totale as tot ca 6mm in lengte veranderen (y)


Zo, straks maar eens geweldig freeswerk aan de bodem van de motorbak doorvoeren ;)

Oh ja... het gemonteerde setje loopt prima ;D tot ca. 1.7 volt blijft de heleboel nog draaien. Overigens is merkwaardig genoeg de hoge fluittoon die deze aandrijving eerder had eigenlijk helemaal verdwenen (y)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 19:51:06 door Karst Drenth »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #397 Gepost op: 19 October 2013, 21:05:36 »
Je solliciteerd weer naar veren Karst...  ;D

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #398 Gepost op: 19 October 2013, 21:18:14 »
Als of ie die nog niet genoeg heeft... ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #399 Gepost op: 19 October 2013, 22:09:32 »
Karst, ik vind het toch zo knap hoe je dat elke keer weer bedenkt. Ik zou je wel wat veren willen geven, maar ik begrijp dat je die niet meer kwijt kunt thuis. Iets anders wellicht?  ;)

Gr.

Edsko

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #400 Gepost op: 19 October 2013, 23:54:05 »
Hoi,

Tja... veel fanstasie zullen we maar zeggen Edsko :P ;)

Goed,  freeswerk af en de boel draait ;)



... sleuf gefreesd in de bodem, motorbok voorzien van bevestigingslipjes, gaatjes geboord, moertjes ingelijmd....



... de powerplant !  8)  Op dezelfde plek als bij de echte de motor zat...



... steekt door de bodem heen en daar loopt de cardan naar het draaistel. Best komisch dit. Want dit was de manier waarop de aandrijving bij de echte omBC geregeld was :)



... de cardan in 'gestrekte' stand...



... en met maximale uitslag.



... en... idd ROCO R3 is haalbaar. Heeft zelfs nog iets over aan de kopplegeleiding te zien  8) 8) ;D


Dan nog twee filmpjes...



... kunt de wielen nauwelijks zien draaien, maar dat doen ze wel :P



... filmje met de cardan op maximale uitslag. 'Fluit' iets meer, maar is zeer acceptabel ! (y)


Zo, morgen er maar eens een decoder in knopen en... eerst natuurlijk stroomafname er op. De Bull Ant stroomafnemers heb ik er af geknipt...  ::) :-\ ;D


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 23:58:39 door Karst Drenth »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #401 Gepost op: 20 October 2013, 00:14:50 »
Dat ziet er goed uit! Maar waarom de cardan niet direct op de motor as? De tandwielen lijken even groot dus er is volgens mij geen tot nauwelijks vertraging in deze overbrenging. De vertraging is er pas wanneer de wormen de wiel assen aandrijven volgens mij. De tandwielen op de bull ant zitten er alleen maar om het hoogte verschil te overbruggen dacht ik.

De constructie van de draaistellen en de kortkoppeling ziet er prima uit, zo wil ik het ook doen :D Kunnen de bakken nog een beetje bewegen ten opzichte van elkaar om verkantingen en zo op te vangen?

Je zou nog een stap verder kunnen gaan en aan de andere kant ook een cardan kunnen maken en alle assen van de motorwagen aandrijven. Maar als het zo het hele stel kan voortbewegen dan is het lekker niet nodig natuurlijk. En extra cardan + wormen geeft ook weer extra frictie aan het niet al te grote motortje.

Robert

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #402 Gepost op: 20 October 2013, 00:28:10 »
Thnx :D

Klopt, de overbrenging is 1:1 naar de cardan as. Toen ik de boel klaar had, zag ik het ... D'r stond 1:15 op de kast, dus ik dacht dat dat de overbrengiong was... naja... was en is een leuk stukje fijn mechanica zo ;D ;D ;D :P

Overigens is er voor de hele motor niet voldoende ruimte in de schorten, dus zal de cardan dan ook naar omhoog moeten lopen. Dat kan, maar bij mij loopt ie nu perfect horizontaal (y).

En ja, nog een Bull-Ant draaistel, tweede cardan en je hebt twee draaistellen aangedreven ;)

De oplegging en geleiding hebben 0.75mm speling. daardoor kunnen de bakken kantelen en ook hoogteverschillen opvangen.

Grtzz,

Karst

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #403 Gepost op: 20 October 2013, 00:48:05 »
Citaat

 Want dit was de manier waarop de aandrijving bij de echte omBC geregeld was

Uh, DE 3 bedoel je?

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Baanbreker - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's
« Reactie #404 Gepost op: 20 October 2013, 01:15:13 »
Nee, omBC, het model dat hij laatst heeft gebouwd. De DE3 had gewoon een klont van een motor staan. Bij de omBC lag die onder de verhoogde bagageruimtevloer.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...