Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Rails leggen met isolatie  (gelezen 10864 keer)

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Rails leggen met isolatie
« Reactie #30 Gepost op: 04 April 2009, 16:15:04 »
ja ik leg de rails er op , als alles ligt schroef ik de baan vast , daarna snijd ik het overtollige weg en als het verlijmd word met de ballast ligt het vast
zo heb ik het gedaan , alleen ik ben  nog niet zover dat ik de ballast vast heb gelijmd , dat moet nog gebeuren.

Bedoel je dat de isolatie ook pas aan de plaat wordt gelijmd tijden het ballasten? Kruipt de lijm wel genoeg tussen isolatie en plaat?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #31 Gepost op: 06 May 2009, 09:47:22 »
Ik heb nu een klein stukje rails gelegd met de volgende methode:
eerste dubbelzijdige tapijt-tape, daarna de bekende blauwe plaat en daarop weer tape en da de rails.
Op zich gaat dit goed alleen heb ik wel een vraag:
de tape plakt erg goed(misschien wel te.. ;))

Weet iemand hoe de rails weer van de tape te verwijderen is?
Als het nl. niet kan, kan ik beter iets anders gaan proberen.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #32 Gepost op: 06 May 2009, 10:28:08 »
pak maar een föhn , daar gaat het er wel mee af , langzaam verwarmen met de föhn en als het goed is komt de plak los , ik heb meer dingen op deze manier losgehaald en dat werkte goed

groetjes stefan

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 06 May 2009, 10:30:53 »
Hoe heet en hoe lang moet het dan gestookt worden?  Ik heb gisteravond even geprobeerd met de föhn het kort te verwarmen maar er zat nog geen beweging in.
Voor de zekerheid: dit is dus niet de tape die hier ook wel besproken wordt van 3 mm dik; maar tapijt-tape.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 06 May 2009, 10:50:26 »
Voor de liefhebbers: vorige week kwam ik een artikel leggen over het leggen van rails op acrylaat kit:

http://www.trains.com/mrr/objects/pdf/mr_lc_6-03_flextrack_01.pdf

Ik heb een klein stukje uitgeprobeerd:

Eerst plakband naast het railbed, dan met een plamuur mes de kit uitsmeren, en direct het plakband wegtrekken.
Direct na het leggen van de rail kun je er voorzichtig de ballast op drukken. Die heb ik daarna flink natgespoten. Alleen aan de zijkanten wil het nog niet erg plakken. Het ligt stevig vast, en is met een plamuurmes weer eenvoudig te verwijderen. Dat ga ik zo meteen doen, en dan probeer ik hetzelfde stuk nog een keer met bruine of grijze kit. Dan smeer ik ook eerst de kit in met houtlijm, voordat ik de ballast erop doe. Die ballast komt uit een garage, waar het als strooisel op de grond gebruikt werd.

Leen.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #35 Gepost op: 08 May 2009, 14:11:28 »
@ Stefan,

Zou je nog even antwoord kunnen geven op mijn vraag in dit topic? Bedankt alvast.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 08 May 2009, 15:00:08 »
pak maar een föhn , daar gaat het er wel mee af , langzaam verwarmen met de föhn en als het goed is komt de plak los , ik heb meer dingen op deze manier losgehaald en dat werkte goed

groetjes stefan

Hallo Stefan,

Het is nu inderdaad gelukt. Was iets te voorzichtig geweest en de föhn werkte niet echt mee (tijd voor een nieuwe....)
Na goed verwarmen kan de rails los gemaakt worden.

Deze methode dus zeer geschikt voor geluiddempend spoor.  Want geen vaste verbinding met de ondervloer.

Ballast hoeft in dit gedeelte niet dus dat ga ik later proberen. Keuze uit houtlijm (wordt hard), boekbinderslijm, grondeermiddel ....

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #37 Gepost op: 08 May 2009, 17:00:52 »
Tapijttape gebruik ik nooit meer, jaren geleden plakte ik zo de rails vast en strooide er dan gelijk de ballast op, lekker snel en makkelijk, maar na een aantal jaar is de tape niet meer als èèn geheel van de rails te krijgen en blijven er stukken vastkleven die zelfs niet met terpentine of wasbenzine te verwijderen zijn, je trekt de boel dan ook snel aan gort, vooral de wissels.

Groet Stephan.

Kieft01

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 08 May 2009, 17:09:35 »
wordt ik niet vrolijk van :(
ben dus weer terug bij af.

Wat gebruik jij dan om de rails vast te zetten en toch je isolatie te behouden?? (is voor schaduwstation en dus geen ballast nodig)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 May 2009, 17:26:39 »
Wat gebruik jij dan om de rails vast te zetten en toch je isolatie te behouden?? (is voor schaduwstation en dus geen ballast nodig)
Hallo naamgenoot,

Ik denk dat je het een beetje moeilijk maakt voor jezelf. ;)

Lijm de isolatie op de ondergrond b.v. met montagekit (die goedkope witte spuitkokers van de bouwmarkt, met plamuurmes dunne laag strijken), leg daarop je rail, zet dit hier en daar tijdelijk vast met een schroefje, druppel de rail om de 20 cm over een lengte van 5 cm in met boekbinderslijm 1:1 verdund, laat het geheel tenminste 24h drogen, verwijder je tijdelijke schroefjes en rijden maar.

Gr, Ben.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #40 Gepost op: 08 May 2009, 19:43:44 »
Ja zo ongeveer (wel gewoon met houtlijm want er zit bij mij demping genoeg in de ondergrond door de piepschuim) doe ik het ook in het zichtbare gedeelte, maar in het schaduwstation gebruik ik alleen hier en daar een spijkertje, maar wel zo dat de rails niet de isolatie plat drukt en klem ligt, dus wat losjes.
Je zou ook een strookje acrylaatkit kunnen proberen.

Groet Stephan.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 08 May 2009, 20:43:49 »
Als je bijv. schuimplastic gebruikt en daarna je rails daarop vastlijmt met boekbinderslijm, heb je een betere geluidsisolatie, dan wanneer je dat met houtlijm doet, omdat boekbinderslijm nu eenmaal flexibeler blijft. Maar als je daarna de ballast met kleine steentjes aanbrengt, dan creëer je weer een geluidsbrug naar de houten ondergrond. Dat kun je voorkomen door ballast van kurk te gebruiken, maar dat ziet er minder realistisch uit dan steentjes. Bovendien is het maar de vraag, hoe gemakkelijk je het later weer allemaal los kan krijgen, als het niet bevalt.

Ik heb afgelopen woensdag een tweede proef gedaan met bruine acrylaatkit. Het voorbeeld van de foto met de witte kit was binnen 1 minuut weer los, want als je eenmaal het plamuurmes onder de kit hebt, dan gaat het losmaken heel gemakkelijk. Als het los is, dan kleeft de kit nog aan de rails, maar dat trek je er heel gemakkelijk af. Daarna heb ik met bruine acrylaatkit nog een poging gedaan, en dat ging als volgt:

1) Ik heb een stukje railbeddingslaminaatisolatie van de Hornbach/Gamma op het hout gelijmd met boekbinderslijm, na aan weerszijden weer de plakband aangebracht te hebben.
2) Na een half uur heb ik er bruine acrylaatkit op gesmeerd met een kitspuit, en de kit met een plamuurmes uitgesmeerd, ook aan de zijkanten.
3) Ik heb bovenop de kit 1 op 1 verdunde boekbinderslijm gesmeerd.
4) Ik heb het stuk rail op de bedding gedrukt.
5) Ik heb de ballaststeentjes er gelijk op gelegd, en aangedrukt.

Het ziet er nu zo uit:

Ik ga mijn rails over 2 weken op deze manier leggen, alleen leg ik bovenop het hout eerst nog een plaat van dat groene zachtboard, wat ook onder laminaat gebruikt wordt. Daarmee wil ik extra voorkomen dat geluid vanaf de rails tot op het hout kan doordringen.

Toen ik de eerste keer met de kit begon te kliederen dacht ik: O jee, dit kan het nooit worden. Maar ik ben nu echt overtuigd van de goede werking. De acrylaatkit is ook nog eens geluiddempend. Zo'n bruine kitpatroon kost bij de Multimate ca. € 2,00. Dat is de moeite van het proberen waard.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2009, 20:53:53 door Leen »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 08 May 2009, 20:53:48 »

Ik ga mijn rails over 2 weken op deze manier leggen, alleen leg ik bovenop het hout eerst nog een plaat van dat groene zachtboard, wat ook onder laminaat gebruikt wordt.

Dat zou ik maar niet doen, zodra je de verdunde lijm tussen je ballast laat lopen zal het board zich volzuigen en uitzetten. Beter gebruik je de ondervloer van de Gamma. Het blauwe schuim.

Gr. Remco.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 08 May 2009, 20:59:13 »
Citaat
Dat zou ik maar niet doen, zodra je de verdunde lijm tussen je ballast laat lopen zal het board zich volzuigen en uitzetten. Beter gebruik je de ondervloer van de Gamma. Het blauwe schuim.

Dat zou heel goed kunnen, en daarom smeer ik eerst het zachtboard in met voorstrijkmiddel. het blauwe schuim van de Gamma wordt daar als railbedding bovenop gelijmd, met daar weer op de kit, rail etc.

Leen.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 08 May 2009, 21:15:35 »
Ok ik ben benieuwd of het werkt, al vind ik het wel erg bewerkelijk hoor al je stappen :)

Treinen mogen best wel wat geluid maken hoor :D

Gr. Remco.