Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spelfaut
Vandaag om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 20:22:32
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Alles over de NS DE2  (gelezen 23568 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Online Online
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2009, 16:13:14 »
Jos komt gelijk helemaal niet meer met een reactie hier...
Zo kan ik ookwel vanalles gaan roepen...  ::)

Hier in dit draadje kom ik ook niet meer met een reactie en zeker niet meer na deze.
Ik heb het hier helemaal mee gehad.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2009, 16:28:39 »
Jos, doe niet zo gepikeerd. Jij begint zelf met bepaalde uitspraken te doen, dan moet je die ook kunnen verdedigen.
Hou de volgende keer gewoon je mond, dan hoef je je ook niet meer te irriteren aan al die mensen die je om argumenten vragen.

En nu on-topic!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2009, 18:11:22 »
Dieseldag 25 september 2005:







Helaas toen geen "plaatje", maar...



...dit wordt dan hopelijk het toekomstplaatje (maar dan de 179):

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2009, 19:01:49 »
Is het ook bekend in welke kleurstelling het stel gebracht wordt?  ??? Persoonlijk lijkt de rode variant mij wel intressant, zo zijn alle kleur stellingen waar in dit matrieel rond gereden heeft weer terug.

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #19 Gepost op: 13 July 2009, 19:11:38 »
Wat ik ervan begrepen heb is dat nog een discussie punt..... rode of blauwe uitvoering met dakkoelers etc heeft ( geloof ik ) nooit bestaan, en die dakkoelers schijnen ze hard nodig te hebben tijdens de zomer in de limburgse heuvels. Zal mij niks verbazen als ze geel blijft.
Met vriendelijke groet,

Bart

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #20 Gepost op: 13 July 2009, 21:40:59 »
Blauw of rood met dakkoelers gaat inderdaad niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #21 Gepost op: 13 July 2009, 21:46:16 »
En er is nog wel meer verbouwd met de renovatie naar de gele uitvoering. Meest in het oog springende natruurlijk de grote voorruit.
Het verhaal van de koeling is inderdaad waar. Op warme zomerdagen werden de DE-1'tjes op de miljoenenlijn vervangen door 2200+plan E+2200.
No dress rehearsel, this is our life.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #22 Gepost op: 13 July 2009, 22:13:50 »
Schin op Geul, 8 juli 1985.




Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #23 Gepost op: 13 July 2009, 22:32:05 »
eventjes als boerenlul die vanaf de zijlijn wat blért zou je zeggen dat het ook mogelijk moet zijn om gewoon grotere koelers onder de bak te hangen, t probleem was zover ik ooit begreep dat de originele koeling op zich voldoende was maar dat onder de bak de zaak binnen de kortste keren vol stof zat en dan is t natuurlijk mis, zeker in de zomer, dan is het nog extra stoffig. De koelers van het dak halen zou dan moeten kunnen, en ze dan af en toe uitstofzuigen ofzo... En een paar kopraamstijlen inlassen moet te doen zijn, eigenlijk zouden alle ruiten dan anders moeten maar dat maakt voor het beeld niet zo veel meer uit, als de kop klopt oogt het al lekker. al met al nog meer dan genoeg werk bijmekaar...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2009, 22:51:07 »
De koelers onder de bak hangen is simpeler gezegd dan gedaan,
dat zand happen valt ansich nogwel als ik onder de 41 kijk.
Schoonblijven doen ze niet geheel, maar dat zal op het dak niet veel anders zijn.  Wel vangen ze daar een stuk meer wind dan onder de bak en ben je ook uit de buurt van de motorwarmte en dat scheelt wel in je koeling.

Daarnaast denk ik dat de ruimte waar de koelergroep voor de renovatie hing in een DE2 niet meer beschikbaar is, de stellen hebben natuurlijk een andere motor gehad die tevens een hydraucompressor aandrijft voor de randapparatuur zoals de luchtcompressor en de hulpgeneratoren. Ik denk dat daarmee de indeling onder de bak een flink stuk is veranderd en er redelijke kans is dat je niet zoveel ruimte meer overhebt.

Daarnaast natuurlijk de overweging of je het wilt, die dingen gingen niet voor niks naar het dak en werden daarmee een stuk bedrijfszekerder, iets soortgelijks als vroeger terugbouwen is dan natuurlijk wel een risico.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2009, 23:05:11 »
Plus dat bij een bak dan weer het bagagecompartiment
(vergelijkbaar met die van DE 1)weer teruggebouwd moet
worden...

Ook is het wel historisch verantwoord om de DE 2 in de gele
uitvoering te laten, toen ze uitgebreid ingezet werden op de
Miljoenenlijn waren de meesten al verbouwd.

Mvg,

Tis
********

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #26 Gepost op: 13 July 2009, 23:09:27 »
sjit ja das waar, bagageafddeling. En ik zei al, ik brul maar wat vanaf de zijlijn  ;)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #27 Gepost op: 13 July 2009, 23:17:03 »
Ik moet ook toegeven een rode DE 2 is gewoon errug mooi ;)
Ik heb ze nog in mijn jeugd in de Betuwe zien rijden, was toen
ook nog klassieke beveiliging aanwezig....25 jaar geleden ;D
********

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #28 Gepost op: 13 July 2009, 23:21:21 »
Opzich zou die bagage nieteens zozeer het probleem hoeven zijn, immers is dat gewoon lege ruimte betimmerd met wat hout en een voorbeeld is er.

Ingewikkelder nog word het terug bouwen van de dubbele deuren ervan, en de deuren van de balkons aan het eind van de bakken, daar is niks meer van...
En laten we daarnaast uiteraard het interieur van reizigers gedeeltes en cabines niet vergeten  ;)

Volgens mij kunnen we beter bekijken wat er nogwel bruikbaar zou zijn  ;D

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #29 Gepost op: 13 July 2009, 23:35:04 »
Vergeet ook de verlaging van de vloer bij de balkons niet...

Nee, dan maar geel laten zeg ik. Want zoals HIJSM met hun DE-3 met airco in rood, sorry maar ik vind het niks. Dat stel had geel moeten blijven, zo ziet het er echt niet uit.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden