Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Dat overkomt mij niet. door Gert Arkema
Vandaag om 17:23:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
  

Auteur Topic: Alles over de NS DE2  (gelezen 23256 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #15 Gepost op: 13 July 2009, 16:13:14 »
Jos komt gelijk helemaal niet meer met een reactie hier...
Zo kan ik ookwel vanalles gaan roepen...  ::)

Hier in dit draadje kom ik ook niet meer met een reactie en zeker niet meer na deze.
Ik heb het hier helemaal mee gehad.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #16 Gepost op: 13 July 2009, 16:28:39 »
Jos, doe niet zo gepikeerd. Jij begint zelf met bepaalde uitspraken te doen, dan moet je die ook kunnen verdedigen.
Hou de volgende keer gewoon je mond, dan hoef je je ook niet meer te irriteren aan al die mensen die je om argumenten vragen.

En nu on-topic!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #17 Gepost op: 13 July 2009, 18:11:22 »
Dieseldag 25 september 2005:







Helaas toen geen "plaatje", maar...



...dit wordt dan hopelijk het toekomstplaatje (maar dan de 179):

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #18 Gepost op: 13 July 2009, 19:01:49 »
Is het ook bekend in welke kleurstelling het stel gebracht wordt?  ??? Persoonlijk lijkt de rode variant mij wel intressant, zo zijn alle kleur stellingen waar in dit matrieel rond gereden heeft weer terug.

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #19 Gepost op: 13 July 2009, 19:11:38 »
Wat ik ervan begrepen heb is dat nog een discussie punt..... rode of blauwe uitvoering met dakkoelers etc heeft ( geloof ik ) nooit bestaan, en die dakkoelers schijnen ze hard nodig te hebben tijdens de zomer in de limburgse heuvels. Zal mij niks verbazen als ze geel blijft.
Met vriendelijke groet,

Bart

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #20 Gepost op: 13 July 2009, 21:40:59 »
Blauw of rood met dakkoelers gaat inderdaad niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #21 Gepost op: 13 July 2009, 21:46:16 »
En er is nog wel meer verbouwd met de renovatie naar de gele uitvoering. Meest in het oog springende natruurlijk de grote voorruit.
Het verhaal van de koeling is inderdaad waar. Op warme zomerdagen werden de DE-1'tjes op de miljoenenlijn vervangen door 2200+plan E+2200.
No dress rehearsel, this is our life.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #22 Gepost op: 13 July 2009, 22:13:50 »
Schin op Geul, 8 juli 1985.




Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #23 Gepost op: 13 July 2009, 22:32:05 »
eventjes als boerenlul die vanaf de zijlijn wat blért zou je zeggen dat het ook mogelijk moet zijn om gewoon grotere koelers onder de bak te hangen, t probleem was zover ik ooit begreep dat de originele koeling op zich voldoende was maar dat onder de bak de zaak binnen de kortste keren vol stof zat en dan is t natuurlijk mis, zeker in de zomer, dan is het nog extra stoffig. De koelers van het dak halen zou dan moeten kunnen, en ze dan af en toe uitstofzuigen ofzo... En een paar kopraamstijlen inlassen moet te doen zijn, eigenlijk zouden alle ruiten dan anders moeten maar dat maakt voor het beeld niet zo veel meer uit, als de kop klopt oogt het al lekker. al met al nog meer dan genoeg werk bijmekaar...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #24 Gepost op: 13 July 2009, 22:51:07 »
De koelers onder de bak hangen is simpeler gezegd dan gedaan,
dat zand happen valt ansich nogwel als ik onder de 41 kijk.
Schoonblijven doen ze niet geheel, maar dat zal op het dak niet veel anders zijn.  Wel vangen ze daar een stuk meer wind dan onder de bak en ben je ook uit de buurt van de motorwarmte en dat scheelt wel in je koeling.

Daarnaast denk ik dat de ruimte waar de koelergroep voor de renovatie hing in een DE2 niet meer beschikbaar is, de stellen hebben natuurlijk een andere motor gehad die tevens een hydraucompressor aandrijft voor de randapparatuur zoals de luchtcompressor en de hulpgeneratoren. Ik denk dat daarmee de indeling onder de bak een flink stuk is veranderd en er redelijke kans is dat je niet zoveel ruimte meer overhebt.

Daarnaast natuurlijk de overweging of je het wilt, die dingen gingen niet voor niks naar het dak en werden daarmee een stuk bedrijfszekerder, iets soortgelijks als vroeger terugbouwen is dan natuurlijk wel een risico.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #25 Gepost op: 13 July 2009, 23:05:11 »
Plus dat bij een bak dan weer het bagagecompartiment
(vergelijkbaar met die van DE 1)weer teruggebouwd moet
worden...

Ook is het wel historisch verantwoord om de DE 2 in de gele
uitvoering te laten, toen ze uitgebreid ingezet werden op de
Miljoenenlijn waren de meesten al verbouwd.

Mvg,

Tis
********

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #26 Gepost op: 13 July 2009, 23:09:27 »
sjit ja das waar, bagageafddeling. En ik zei al, ik brul maar wat vanaf de zijlijn  ;)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #27 Gepost op: 13 July 2009, 23:17:03 »
Ik moet ook toegeven een rode DE 2 is gewoon errug mooi ;)
Ik heb ze nog in mijn jeugd in de Betuwe zien rijden, was toen
ook nog klassieke beveiliging aanwezig....25 jaar geleden ;D
********

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #28 Gepost op: 13 July 2009, 23:21:21 »
Opzich zou die bagage nieteens zozeer het probleem hoeven zijn, immers is dat gewoon lege ruimte betimmerd met wat hout en een voorbeeld is er.

Ingewikkelder nog word het terug bouwen van de dubbele deuren ervan, en de deuren van de balkons aan het eind van de bakken, daar is niks meer van...
En laten we daarnaast uiteraard het interieur van reizigers gedeeltes en cabines niet vergeten  ;)

Volgens mij kunnen we beter bekijken wat er nogwel bruikbaar zou zijn  ;D

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Alles over de NS DE2
« Reactie #29 Gepost op: 13 July 2009, 23:35:04 »
Vergeet ook de verlaging van de vloer bij de balkons niet...

Nee, dan maar geel laten zeg ik. Want zoals HIJSM met hun DE-3 met airco in rood, sorry maar ik vind het niks. Dat stel had geel moeten blijven, zo ziet het er echt niet uit.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden