Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 07:02:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 210023 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #465 Gepost op: 01 October 2010, 12:52:57 »
Ik ben net bezig in totaal tien bakken Lima en Rivarossi te dresseren, maar dat valt niet mee. Het ontsporen heb ik ze afgeleerd, nu nog voorkomen dat ze in de bogen vastlopen. Dat probleem wordt groter als je de stellen gaat koppelen. Misschien valt daar iets aan te doen door de hoge contactdruk van de stroomafnemertjes te verminderen, maar op de een of andere manier komt het ook door het jacobsdraaistel zelf.

Ik heb gemerkt dat alleen die stroomafnemertjes op het jacobsdraaistel vervangen en het mechaniek iets in te smeren met vaseline oid een hoop verbetering geeft. Voor de stroomafnemertjes heb ik fosforbronsdraad gebruikt, ik dacht 0.45mm. Mijn kleinste boog is Rocoline R4 en dat loopt perfect.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #466 Gepost op: 01 October 2010, 13:21:58 »
Op mijn website staat ook een verbouwing van een LIMA waarbij ik die grote stroomafnemers ook vervangen heb door fosforbrons.


Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #467 Gepost op: 01 October 2010, 14:24:01 »
Hallo Peter,
Ik volg dit draadje i.v.m. het updaten van mijn "oude" Lima mat 46 zilverbuik-uitvoering. Ik heb deze destijds voorzien van een ( te ) dure Faulhaber aandrijving van de inmiddels door SB modellbau overgenomen Fa.Verbeck.

Als ik op jouw site kijk mis ik de foto's van de binnen-,sluit- en frontverlichting. Als ik de onzichtbare foto's aanklik krijg ik "Jongkind inter&intranetservices" te zien.

Ik overweeg de zojuist uitgeleverde zilverbuik uitvoering aan te schaffen en deze samen te voegen middels een PEC postrijtuig van Dhr. Jongen met mijn huidige mat 46, maar hoor toch wel flink wat problemen met de aandrijving en rijkwaliteiten. Ik had gehoopt dat de nieuwe uitvoering - mede gezien de flinke aanschafprijs - beter uit de bus zou komen

Groet,
Coen.

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #468 Gepost op: 01 October 2010, 14:30:48 »
Pagina is aangepast. Alle foto's zijn weer zichtbaar

Succes, Peter
« Laatst bewerkt op: 01 October 2010, 16:06:42 door PieterW »
Niet iedere kop is een Hondekop

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #469 Gepost op: 02 October 2010, 20:48:58 »
Revisiedatum is 4/1952
Afgelopen donderdag heb ik ook de olijfgroene mat '46 aangeschaft. En inderdaad deze revisiedatum, waarbij omgekeerde L 3 punts verlichting dus niet klopt. Trouwens bij mij nog een vreemd verschijnsel: de 2 onderste koplampen geven geel licht en de top van de L wit. Maar gezien het feit dat licht dat licht toch uit moet is dat niet erg.

In de vorige draadjes heb ik de slechte ervaringen met de rijeigenschappen gelezen. Dus ik heb die van mij vanavond eens uitgeprobeerd op een baantje op een houten plaat van Piko A rails. Mijn mat '46 heeft nergens problemen mee. Gewone wissels links en rechts, het Piko engels wissel rechtdoor en afbuigend, ook meteen na een ander wissel en meegebogen wissels. Geen centje pijn, niet met de motorwagen voor en duwend. Maar misschien is het vooral een Märklin probleem. Tsja, in het echt zitten er meestal ook geen pukkels op de bielzen  ;D ;D

Eén ding bevalt me niet: Overbeek vind het nodig de mat'46 in deze uitvoering aan te duiden als bloedneus. Dat is alleen een bijnaam die de mat '46 nooit heeft gehad. Dit is de bijnaam van de mat '54 in oorspronkelijke uitvoering met het typhoonrooster ook in rood. Vandaar de naam bloedneus. Op de mat '46 gewoon imitatie rode bufferbalk net als mat '35, '36 en '40 en niet te vergeten de diesel 3 en dat is dus geen bloedneus.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #470 Gepost op: 02 October 2010, 20:54:02 »
Trouwens bij mij nog een vreemd verschijnsel: de 2 onderste koplampen geven geel licht en de top van de L wit.

Dat is correct hoor Ivo ; immers wit + rood glas geeft netjes rood. Geel met rood glas geeft oranje licht. Ook (oa) de 2200 had dit.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #471 Gepost op: 03 October 2010, 09:42:38 »
JAB,

Ik kan je geloof ik niet helemaal volgen. Er schuift aan de bovenkant toch geen rood glas voor het witte licht?? En de 2 koplampen hebben toch ook geen rood glas?

Dus ik snap het niet helemaal, maar je kunt het me vast uitleggen. Bedoel je dat het origineel onder 2 gele lampen had en boven een witte?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #472 Gepost op: 03 October 2010, 09:47:25 »
Dat laatste wat je schrijft Ivo is volgens mij wat JAB bedoeld.

Een gele lamp waar een rood filter voorgaat, toont oranje licht.
Een witte lamp daarintegen rood licht.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #473 Gepost op: 03 October 2010, 11:58:33 »
Er werd gebruik gemaakt van een schijf (wisselaar) met een gat, een rood glas en volgens mij ook nog een dicht deel, voor wit, rood en gedoofd. Dus afhankelijk van het te tonen seinbeeld draaide de machinist aan de schijf.

Hier een foto (van de SMMR website) hoe het bij de 2200 zit
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #474 Gepost op: 03 October 2010, 14:52:08 »
nee, de 3e was oranje. Deze werd gebruikt voor het aangeven van een extra trein (zie een oud seinenboek)

mvg,
Robin

Northlander1983

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #475 Gepost op: 03 October 2010, 15:17:45 »
Op Marktplaatst staat een 1:1 frontsein van dit treinsteltype te koop aangeboden, kun je alle maten exact nameten... ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22454
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #476 Gepost op: 04 October 2010, 16:08:59 »
Ik ben net bezig in totaal tien bakken Lima en Rivarossi te dresseren, maar dat valt niet mee. Het ontsporen heb ik ze afgeleerd, nu nog voorkomen dat ze in de bogen vastlopen. Dat probleem wordt groter als je de stellen gaat koppelen. Misschien valt daar iets aan te doen door de hoge contactdruk van de stroomafnemertjes te verminderen, maar op de een of andere manier komt het ook door het jacobsdraaistel zelf.

Updeet.
De tweetjes rijden nu perfect. Ik heb zelfs een Lima die met een Modeltorque zacht gaat zoemen zonder verder veel geratel van de tandwielen. Daar moet je geluk mee hebben.
Als ik de stellen echter verleng tot een viertje, dan gaat het mis. Dat wil zeggen als een motorbak een viertje duwt is er niets aan de hand. Als de motorwagen moet trekken, dan worden de bakken rond het jacobsdraaistel van de motorwagen iets te ver uit elkaar getrokken en dan werkt het niet meer in de bogen. Het draaistel komt een klein beetje scheef te staan, zodat het zich schrap zet in de boog en de trekkracht tekort begint te schieten. Dat geldt zowel voor de nieuwe Riva aandrijving als voor een pannenkoek met Modeltorque.
Eigenlijk zou een of ander veermechanisme de bakken bij elkaar moeten houden. Iemand dat al geprobeerd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #477 Gepost op: 04 October 2010, 17:16:20 »
Ja, zo'n 12 jaar geleden al met een zwart haarelastiekje door de vouwbalg, maar de bakken zijn dan niet meer te scheiden.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #478 Gepost op: 06 October 2010, 13:47:30 »
Ben erg benieuwd naar alle handelingen die verricht zijn om de stellen te dresseren  ;D

Zou ja daar verslag van kunnen doen?!

bedankt,

Arkadas

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #479 Gepost op: 10 October 2010, 22:52:56 »
Zoals ik reeds eerder in dit draadje meldde heb ik afgelopen zaterdag in Houten een 2e. mat.46 aangeschaft. Ik wilde nog een "zilverbuik" kopen maar zag tegen het einde van de beurs bij een Duitse handelaar een stapeltje
( 5 stuks ) Rivarossi "bloedneuzen" voor € 149,95!! liggen. De keus was snel gemaakt, even geld opnemen bij het restaurant en scoren. Toen ik terug kwam had ik net nog de laatste, ik was dus niet de enige die dit gunstige aanbod had opgemerkt.

Vanavond decoder ESU lokpilot 3.0 ingebouwd, liep veel te hard. CV 5 op 10 gezet en nu loopt hij als een zonnetje meteen maar geijkt in koploper.

Ik heb een vraag over de binnenverlichting. Moet deze geel of wit zijn? In mijn nog up te daten Lima "zilverbuik" heb ik destijds gele binnenverlichting geplaatst. Ik rij periode 3a. ( 1950 - 60.)
Groet,
Coen.