Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:07:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 218950 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #300 Gepost op: 08 July 2010, 09:07:45 »
Moet op de rode-biezen-versie niet 'rooken' staan in plaats van 'roken' of ben ik abuis?
Nee, de dubbele oo is in 1934 afgeschaft bij de spellingswijziging van Marchant.
Zie deze wiki

Chris: mooie beschrijving. Bedankt voor de blik in het inwendige van deze fraaie dame.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #301 Gepost op: 08 July 2010, 09:11:07 »
Dat is tenminste een upgrade! Wel bijzonder is dat op de plaats in het interieur waar de motor onder zit, bij de oude Lima-versie er ook een ruimte was vrijgehouden. Had men toen al plannen voor een cardanaandrijving?
Over de lampglaasjes: Is het niet de bedoeling om ze er juist zo in te zetten als Rivarossi doet? Het is anders wel vreemd dat er zo'n opstaand randje op zit die in veel gevallen zelfs een zwart laagje verf heeft gekregen. Of het mooi is, is natuurlijk wat anders.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 08 July 2010, 09:13:16 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #302 Gepost op: 08 July 2010, 09:23:04 »
Nee, de dubbele oo is in 1934 afgeschaft bij de spellingswijziging van Marchant.
Zie deze wiki
De dubbele oo is in de officiele spelling wel in 1934 afgeschaft, maar in dit draadje volgens anderen pas in 1946 rooken veranderd in roken. Ik verwacht dus ook dat de mat '46 de spelling roken heeft gehad, maar zeker is dat niet.

Zie dit draadje voor de eerdere discussie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #303 Gepost op: 08 July 2010, 09:41:11 »
Je kunt dat zelfs uit die Wiki opmaken.
In ieder geval heb ik uit een vorige carrière de nodige boeken uit de jaren dertig en daarin is de sch in veel gevallen verdwenen, maar de dubbele klinkers doen nog vrolijk mee. De dubbele klinkers verdwenen pas bij de naoorlogse bevestiging van de spellingshervorming.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #304 Gepost op: 08 July 2010, 09:42:35 »
Chris, waarom heb je de printplaat in het motorgedeelte weer terug geplaatst? Kun je hem niet draaien tot de NEM Stecker naar de bovenkant komt? Misschien heeft iemand in China daar een foutje gemaakt...

Wat kost dit stel nu eigenlijk?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #305 Gepost op: 08 July 2010, 09:46:56 »
Opmerkelijk: op de mat'46 van Lima staat Niet Rooken met dubbele oo. Ik weet niet of dat al eerder is opgemerkt. Maar het zou bevestigen dat deze spellingsverandering pas in of na '46 effectief is geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #306 Gepost op: 08 July 2010, 09:53:12 »
Alleen bij de zilverbuik neem ik aan. Deze grasgroene kleurvariant is uit de jaren vijftig en moet dus sowieso geen dubbele o in niet roken hebben.

Fraaie aandrijving.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #307 Gepost op: 08 July 2010, 10:02:24 »
Die van mij is een zilverbuik, de olijfgroene. Maar de revisie/schilderdatum die er op staat is 1952. Dan hebben ze bij een revisie dus gewoon de oude bordjes weer teruggeschroefd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #308 Gepost op: 08 July 2010, 10:09:44 »
@ Bernd: € 229,- dacht ik...

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #309 Gepost op: 08 July 2010, 10:28:50 »
Chris, waarom heb je de printplaat in het motorgedeelte weer terug geplaatst? Kun je hem niet draaien tot de NEM Stecker naar de bovenkant komt? Misschien heeft iemand in China daar een foutje gemaakt...

Wat kost dit stel nu eigenlijk?

Groet

Bernd

Ik denk niet dat het fout is. De bedrading ligt nu lekker tegen de bodem, en anders moet de bedrading tegen het interieur drukken, en nu ligt ze netjes vlak samen met de decoder op de vloer.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #310 Gepost op: 08 July 2010, 10:35:59 »
De 274 is begin jaren vijftig gemaakt. Wat dat betreft was de spelling niet ro(o)ken met 1 "o". Bij de uitwerking van het dossier is dit punt namelijk aan de orde geweest wat het moest zijn. Onderzoek leerde dat het met enkel "o" is.

De 274 variant kan ingezet worden in tp 3c. De 274 was het laatste treinstel van de mat.'46 serie die in deze uitmonstering op het Nederlandse Spoor reed. In 1968 werd het treinstel voorzien van de kenmerkende zandgele snorren en werd de rode bies verwijderd.

Grtz,

Willem

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #311 Gepost op: 08 July 2010, 11:23:39 »
Mooi verslag Chris, het stel ziet er goed uit! Jammer dat je het sleepoog nog steeds zelf moet lijmen, dat is een rotwerkje.
Ik zie een stuk minder gewicht in de bakken liggen als in de oude Lima versie, is hij niet wat licht zo? Mijn ervaring met mat '46 is dat door de vrij stugge verbinding tussen de wagenbakken voldoende gewicht laag in de bodem wel nodig is om goed over wisselstraten te komen.
Ik kijk in elk geval uit naar de zilverbuikversie!

Groet Bessel
RETROBAHN A.G.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #312 Gepost op: 08 July 2010, 12:13:27 »
@chris  ;D nette bespreking je zou zo geld kunnen vragen voor je site  ;D.
Dus een Lima kap PAST op een rivarossi? zonder breek en hak werk of ? sorry ben nieuwsgierig  :-[ :P

Kwijl wachten tot de kerst dan maar  :(
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6926
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #313 Gepost op: 08 July 2010, 12:19:00 »
Mooie bespreking op Groterdam. Bedankt voor het plaatsen. (y)

En ik wacht op de kerstversie. Geld is trouwens op. :)

Gr, Ben.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #314 Gepost op: 08 July 2010, 12:46:48 »
@Bas : Ja, geen probleem. Maar ook dat komt op de site :)