Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 196555 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #705 Gepost op: 17 maart 2018, 19:39:39 »
Overigens hebben ook locs van Lima (uit de Hornby tijd) last van gebroken tandwielen zoals mijn V300.....

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #706 Gepost op: 17 maart 2018, 20:13:44 »
@ Bastaard.

De wielstellen met de verbeterde tandwielen zijn er door mij naderhand in gezet.
Dit is een preventieve maatregel daar ik, bij ca. 75% van de mat46 gebroken tandwiel(en) constateerde of later bij de klant alsnog braken.
Deze nieuwe tandwielen zijn nu rood van kleur en volgens de importeur hebben ze van deze nog nooit een reclamatie gehad.

Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #707 Gepost op: 17 maart 2018, 21:53:08 »
De motorophanging is niet veranderd. Dus als je genoeg van gebarsten tandwielen hebt, kan je er altijd nog een onverwoestbaar Limadraaistel in zetten.  ;D

Of een Verbeck als je dat kan vinden.  :)

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #708 Gepost op: 17 maart 2018, 21:59:03 »
Op het dak achter de panto zit een soort “bliksemafleider” (sorry, zal vast een formele naam hebben...). Klopt het dat er op 1 bak een versie zit met maar 1 “uitsteeksel”? Op de foto de versie met 2 “uitsteeksels”.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #709 Gepost op: 17 maart 2018, 22:01:30 »
Dat zijn imitaties van dakzekeringen en die horen gelijk te zijn. Stukkie afgebroken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #710 Gepost op: 17 maart 2018, 22:05:58 »
Zeker weten?

Zie ook deze foto’s via Google




Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #711 Gepost op: 17 maart 2018, 22:09:11 »
Zeker weten.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #712 Gepost op: 17 maart 2018, 22:10:54 »
Ok, dan breken ze blijkbaar vaker af. Maar eens een nieuw setje bestellen.... ;)

Zijn ze eigenlijk makkelijk uit het dak te halen (voordat ik mijn stel sloop)?

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #713 Gepost op: 18 maart 2018, 12:18:38 »
Trek je er zo uit.
Eventueel is er ook een messing vervanging.
Niet dat die steviger is,maar wel mooier.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #714 Gepost op: 18 maart 2018, 15:16:11 »
Die uitsteeksels zijn vonkenhoorns en zijn bedoeld om de vlamboog die ontstaat na het doorpiepen van de dakveiligheid af te leiden. De vlamboog ontstaat aan de onderzijde en heeft door de v vorm waarin de vonkenhoorns staan de nijging omhoog te gaan en als het ware weg te vliegen de lucht in waardoor de stroom dan onderbroken word. Deze vonkenhoorns vind je ook nu nog in de bovenleiding bij de leidingonderbrekingen (Worden dan ook wel spinnekoppen genoemd) en bij hoogspanningsschakelaars. Kortom om een lang verhaal kort te maken: Ja het moeten 2 pootjes zijn in v vorm. Metalen versie o.a. leverbaar door Philotrain.

Grtz. Frits


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 16:19:08 door Mug »
Grtz. Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Lima met Rivarossi draaistel
« Reactie #715 Gepost op: 08 april 2018, 22:23:30 »
*bestellen op de website bij MTE Rotterdam, duurt 2 weken (juist nog bij de hand gehad)
*Aangedreven assen: Rivarossi onderdelen 2361/12
*De bouwtekeningen met onderdelen zijn hier te vinden:
https://www.hornby.com/us-en/downloads/view/index/cat/44/
( er zijn meerdere kleuren mat 46 varianten, met wel dezelfde draaistellen)
Draaistel openen met een heel dun schroevendraaiertje na losdraaien van de schroeven:


Naar aanleiding van dit draadje en bovenstaande info bedacht ik mij ineens dat ik nog twee Lima mat 46 treinstellen op zolder heb staan. Afgezien van de slechte rijeigenschappen stoor ik mij aan de pannenkoek motor die nogal zichtbaar voor het raam staat.



Deze moet er dus uit. Kwestie van twee schroefjes aan de onderzijde losdraaien en de draaistelbekleding kan naar onder weg en de motor naar boven.



Het nieuwe Rivarossi draaistel gaat zijn oude Lima broer vervangen. De draaistellen zijn (op detaillering na) identiek. Echter kan de knelbevestiging van Lima niet gebruikt worden. Het Rivarossi draaistel heeft een draaipunt in het midden dus daarvoor dient het chassis aangepast te worden.

Er is echter eerst nog een uitdaging te gaan. De DC draaistellen zijn niet leverbaar. Om die reden heb ik een AC draaistel besteld. Ik verwachtte eigenlijk dat Rivarossi hiervoor gewoon geïsoleerde DC wielen zou gebruiken die vervolgens via een verbinding met elkaar verbonden zouden zijn. Dat viel echter tegen. er zitten echte AC wielen in zonder isolatie op de as.



Van beide assen één wiel (zonder asb) afgetrokken en in de draaibank uitgeboord tot 4mm. Vervolgens een kunststof busje er in van 4mm (afkomstig van een ABS buisje van 4mm x 2mm) en dit busje uitgeboord op 2,4mm. Vervolgens het wiel met bus op de as van 2,5mm geperst. Achteraf zag ik dat de DC wielen wel gewoon los leverbaar zijn......... ;D



Wielen weer op de plaats gezet zodanig dat aan elke zijde een asb zit. Vervolgens de tandwielen licht gevet en draaistel dicht geklikt.

Nu het chassis aangepast. Met behulp van plaatjes styreen van 1mm een brug gemaakt waarop het draaistel bevestigd wordt en waarop het kan draaien.



Om de brug te kunnen bevestigen ook stripjes op de steuntjes gelijmd die aan de zijkanten in het chassis zitten.



en vanaf de onderkant ziet dat er zo uit



En dan het draaistel er in klikken



En van de andere kant



Wordt vervolgd.

gr. Frits


Groet Frits

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #716 Gepost op: 14 april 2018, 09:56:34 »
Zeer netjes!
Hoe kom je aan dat draaistel en de tandwielen? naar mijn weten zitten er bij de DC versie gele tandwielen onder, kan het mis hebben heb mijn muis al 2 jaar niet meer open gemaakt.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #717 Gepost op: 14 april 2018, 11:43:05 »
Hallo Bastaard,

Dank je.

Zeer netjes!
Hoe kom je aan dat draaistel en de tandwielen? naar mijn weten zitten er bij de DC versie gele tandwielen onder, kan het mis hebben heb mijn muis al 2 jaar niet meer open gemaakt.

Citaat
De DC draaistellen zijn niet leverbaar. Om die reden heb ik een AC draaistel besteld

Zoals gezegd het is een AC draaistel, besteld bij Modeltreinexpress. De witte tandwielen zitten er standaard al in.  ;D
Inmiddels heb ik voor mijn tweede Lima ook een nieuw (AC) draaistel besteld echter heb ik er nu losse DC wielsets bij besteld. Helaas staan die in backorder dus ik hoop dat die wel komen en anders moet ik de AC wielen maar weer uitboren. Dat is een precisie werkje maar bij bovenstaande heel goed gelukt. Ze zijn kaarsrecht.

Gr. Frits

Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Mat 46 Lima met Rivarossi draaistel
« Reactie #718 Gepost op: 05 mei 2018, 13:09:03 »
Jammer dat werken ook zo veel vrije tijd kost. Vandaag gelukkig wat tijd gevonden om een aantal verschillende motoren te testen.

Op Ebay heb ik een aantal 5-polige motoren gekocht die slechts 12,7mm hoog zijn. Het zo mooi zijn als deze motor voldoet want die kan ik vrijwel onzichtbaar onder het interieur wegwerken. Helaas heb ik geen passend 12mm vliegwiel zodat ik voor het testen een 14mm exemplaar gebruik. De motor voor nood even op een plaatje geplakt zodat het vliegwiel niet aanloopt. Eerst op DC de motor getest en hij draait prima.



Vervolgens een test opstelling gemaakt met een Tams decoder en een 8-pol. adapterprintje. De DCC voedingsspanning rechtstreeks aangesloten op de decoderadapterprint omdat de stroomafname van de wielen nog niet gemaakt is.



De motor laat zich perfect regelen. Op minimale snelheid kruipt de trein geweldig mooi en gelijkmatig. Zoals op de foto te zien is moet ik wel wat materiaal wegfrezen uit de bodemplaat en de zelfgemaakte draaistelbevestiging om de motor op de bodemplaat te kunnen laten zakken.

Wordt vervolgd

Frits
Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #719 Gepost op: 05 mei 2018, 13:50:20 »
Mooi gedaan (y)

Heb je geen last van de hogere flenzen van de 3-rail wielen?

Motortje lijkt wat op de motor die in een Roco 2400 zit. Dat zijn inderdaad fijne motoren vind ik. Wat is het merk en wat zijn de kosten? Nu Mashima zeldzaam is zijn velen op zoek naar alternatieven.

Overigens kan je met deze spullen ook een Piko Hondekop verlossen van de zichtbare aandrijving denk ik. Dat zal meer werk zijn omdat de ophanging anders is en de draaistel zijkanten anders zijn maar die van Piko zijn toch lelijk :D

Mvg,

Robert.