Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 75107 keer)

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #210 Gepost op: 24 oktober 2016, 09:40:50 »
Hallo Ivo,

Ten tijde van de opknapbeurt van de 264 van de SGB hebben we van alles uitgezocht over de kleuren van de sikken. Rolgordijnhouder en geleiding moeten groen, net als het kapje daarboven. Ook het deksel bovenop moet groen. Het gordijn echter is zwart, conform de tekeningen van NS. Overigens moeten de treeplanken wel ook zwart en dus niet houtkleurig.

Het vage witte rechthoek aan de zijkant is een emaillen bordje voorzien van een opschrift in de trant van "rijrichting niet omkeren tijdens het rijden".  Een foto van zo'n bordje kon ik zo snel niet vinden, maar het is een toevoeging uit de jaren '50.

Groet,
Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #211 Gepost op: 24 oktober 2016, 11:09:18 »
Steef, bedankt voor de toelichting. Dat betekent minder werk. Nu alleen nog het rolgordijn een kleurtje geven. Ik dacht zelf om het dan maar een beetje bruinzwart te maken en niet helemaal zwart, net als het canvas van de vouwbalgen tussen de rijtuigen. Mijn rolgordijn is ten tijde van deze uitvoering van mijn Sik inmiddels 25 jaar oud of zoiets.

De treeplanken blijven zo niet. Daar wil ik de houtnerf techniek nog op toepassen met donkergrijze olieverf. Dan wordt het heel donker met een beetje plankkleur doorschijnend.

Het opschrift op het witte bordje was blijkbaar te klein om nog weer te geven of Erwin kende de tekst niet ;). Het was me ook al opgevallen dat het bordje ergens na de oorlog was verschenen.

Het blijft leuk zo'n lok met heel veel verschillende uitvoeringen en mutaties tijdens de levensduur.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #212 Gepost op: 24 oktober 2016, 11:14:00 »
schitterend Ivo! en inderdaad waardevolle informatie van steef. Mag ik dan nog vragen voor de zekerheid : Waren de hendels allemaal rood? Er de stangen, lichtgeel, of vooroorlogs blank staal? Op foto,s van sikken 1e serie zie ik de treeplanken zwart, geplamuurd en dekkend geschilderd
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #213 Gepost op: 24 oktober 2016, 12:09:53 »
Net als treeplanken van personenwagens.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #214 Gepost op: 24 oktober 2016, 12:51:23 »
Voor de gein toch een plaatje van het bewuste emaillen bordje:



Als leidraad geldt in het algemeen dat alles wat bedoeld is om op te staan (treden, treeplanken, opstapjes) zwart geschilderd was, zeker bij de sikken. Eerlijk gezegd kan ik nu geen uitsluitsel geven over de kleur van de bedieningshandels, daarvoor zou ik de tekeningen moeten bestuderen. In de vooroorlogse uitvoering is het inderdaad blank staal, net als alle handgrepen.

Overigens bijzonder knap om de sik er in het klein zo uit te laten zien!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #215 Gepost op: 24 oktober 2016, 13:23:01 »
Mooi bordje. Lijkt me een uitdaging voor milicomarty zo'n bordje zo te weatheren. Of natuurlijk voor Emmanuel Nouaillier. Dat dan wel op de vierkante mm  ;D
Overigens denk ik dat Erwin nu met een revisietransfer gaat komen ;)

Qua kleuren baseer ik me op de foto op pag 168 van het boek Diesellocomotieven in Nederland. Dat zou een opname zijn van rond 1960.

Je ziet overigens op verschillende foto's in het Utrechts Archief dat de treeplanken slijtage vertonen, vooral in de buurt van het machinisten huis. De 2 buitenste planken zijn altijd redelijk gaaf. Het zwart wordt al snel grijs van de slijtage.

De foto op pagina 11 van het boek en in het Utrechts Archief http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1930-1940/151592?nav_id=0-1&id=1280735294 gebruik ik als referentie voor een vroege Sik. Ik twijfel of de handgrepen aan het machinistenhuis daar blank metaal zijn en er is daar geen enkele bedieningshendel te zien. De handgreep op de motorkap zou zomaar blank metaal kunnen zijn. Blank metaal lijkt overigens de betere keuze, omdat destijds alle handrails blank staal waren op stoomloks. Pas later in de jaren '50 zie je ineens zandgeel op het materieel verschijnen.

Op deze http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1930-1940/151591?nav_id=0-1&id=1280795497 zie je wel handgrepen bedieningshendels (niet die van de fluit, want die ontbreekt nog). Hier zijn ze zeker niet rood. Wel aanduidingen in wit op de wand voor de verschillende standen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 21:57:51 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #216 Gepost op: 24 oktober 2016, 13:25:28 »
Wat ONTZETTEND gaaf!!  :o

Groeten, Henri

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #217 Gepost op: 25 oktober 2016, 23:57:48 »
Kleine stapjes: Treeplanken me zwarte olieverf ingesmeerd en gekamd, geheel in de matlak gespoten, canvas kleurtje gegeven, lantaarns aan de binnenkant van een chromelaag voorzien, lampringen van de olielantaarns koperkleur gegeven, nummerplaten aangebracht, koppelingen gezwart en geplaatst en het geheel eens op zijn wielen gezet.

Nu nog het interieur plaatsen, de ruiten aanbrengen, LED's in de elektrische lantaarns stoppen en een LED in het machinistenhuis, aandrijving installeren, stroomafnemers maken en plaatsen, aandrijfmotoren plaatsen, buffers afmaken, ESU micro lopi installeren en overal lood verstoppen. Dat laatste is nauwelijks mogelijk zonder dat dat ergens zichtbaar is, maar ik ga zoeken.

plaatjes:









Het bouwnummer 680 en het jaartal 1936 zijn leesbaar op de fabrieksplaat, maar alleen met loupe.



mvg,
Ivo

P.S., aardigheidje voor Ingenium: het is een H0 model:

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2016, 00:05:05 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #218 Gepost op: 26 oktober 2016, 00:06:26 »
Werkelijk indrukwekkend! In de eerste plaats natuurlijk het eind resultaat. Maar ook degene die deze "bouwdoos" ontwikkeld heeft verdient een grote pluim!!

Jint

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #219 Gepost op: 26 oktober 2016, 00:11:48 »
Wow!  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #220 Gepost op: 26 oktober 2016, 08:15:28 »
Man, geweldig..... Hoeveel weegt het sikje? Ik bedoel: is lood echt nodig?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #221 Gepost op: 11 november 2016, 22:54:23 »
Sikje weegt heel weinig.

Eerst verder met de aandrijving en de buffers:



Je ziet hier de motor, het vliegwiel, de snaar, 2 snaarwielen, de wormen en de doorlopende as bovenin het chassis. De eerste aktiviteit is om de as met 2 wormen en het onderste snaarwiel goed in het chassis te krijgen. Ik had er al behoorlijk op zitten puzzelen, want je moet uiteindelijk één worm een heel eind over de as drukken en één worm aan het einde. Er zijn geen ringen meegeleverd, maar het leek me voor het beter lopen van de as handig om tussen worm en lager voor en tussen snaarwiel en hetzelfde lager aan de andere kant een ring te zetten. Met deze worm en het snaarwiel is de as meteen geborgd. De eerste aktie was kijken of de as na het spuiten nog vrij liep door de 3 lagers. De voorste dun bij de motor en 2 dikke/lange bij de doorvoering in de cabine. Met een beetje schoonmaken liep de as keurig vrij rond. Vervolgens de as van voren erin geschoven, ring erover en een worm erop proberen te drukken. Dat lukte niet. Daarom maar eerst eens een worm buiten het chassis op de as proberen te drukken. Misschien 1mm gelukt, maar verder ging het niet en de nylon worm gaat niet meer voor of achteruit. Maar erger nog blijkbaar heb ik de as licht krom gedrukt, want die past nu niet meer in de lagers. Die krijg ik nooit meer recht, dus eerst maar eens op zoek naar een nieuwe as en nadenken of ik de nylon wormen eerst moet opruimen, want dit ging helemaal niet.



De buffers had ik gisteravond al klaar gemaakt. Vorige week de bufferborging met spie op de bufferhulzen geplakt en de hele zaak gespoten. Gisteren de buffer met veer in de bufferhulzen gedrukt en aan de achterkant met een kleine drevel opengetikt voor de borging. Daarna de buffers op de bufferbalken gelijmd met cyanoacrylaat. Ik vind dit lijmen maar niks, want het houdt eigenlijk nauwelijks.

Plaatjes:









Die grote foto's zijn wel aardig, laten zien dat lijmen niet alles is, maar de details ook onder het chassis worden ineens zichtbaar.

Ook nog 2 Ledjes met lakdraad in de elektrische lantaarns gefrot.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 11 november 2016, 22:59:29 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #222 Gepost op: 18 juni 2017, 15:00:13 »
Het is hier lang stil geweest. In november heb ik de doorlopende as voor de wormen krom gedrukt en vind dan maar eens een vervanging. 1,5mm is blijkbaar geen erg gangbare maat en ook Piet Peetoom bleek er geen te hebben en Erwin is nog aan het zoeken. Bij Meyer en Blessing vond ik recent een lang stuk verenstaal van 1,5mm. Ik twijfel een beetje aan dit materiaal, het lijkt me bedoeld om te buigen maar ook weer om terug te veren  ;)

In dus tussentijd natuurlijk wel andere dingen gemaakt. Voornamelijk het afmaken van veel dingen die nog eens af moeten.

Zoals deze D.II van TM GA:



En de NS ABD 7003 van TM EB:



Maar goed aan de slag met de nieuwe as voor de Sik. Eerst een stuk op de juiste lengte afgeslepen en vervolgens passen. Deze pastte net iets strakker dan de bij de kit geleverde as. Daarom heb ik de lagers een klein beetje opgeruimd en nu past deze goed. Het probleem bij de vorige as was dat de wormen er niet op pasten. Voorzichtig heb ik de boring in de wormen geruimd totdat ik ze strak passend over de as kon schuiven. Die heb ik uiteindelijk precies boven de wielassen gezet en daarna het grote snaarwiel ervoor met twee 1,6mm ringen, die de as tussen het snaarwiel en de worm bij het door het voorste lager op de juiste positie houden:



Dit is het chassis aan de onderkant. De linkerkant is de voorkant van de Sik. De snaar ligt al om het wiel heen. Je ziet ook de twee lange lagers van de as, waar de as door de cabine loopt.

Vervolgens een as erin proberen:



Ook dat lijkt te passen en het wormwiel grijpt in de worm. Deze as mag min of meer vast in het chassis zitten. De voorste as moet kunnen kantelen voor de compensatie, waarbij het draaipunt het contactpunt tussen worm en wormwiel is. Het blijkt dat de speling tussen het chassis en de sleuven in de lagers wel heel beperkt is. Aan de binnenkant van het chassis heb ik de lak er weer afgevijld en nog wat van het materiaal ook. Hier mag nog wel iets meer weg, vooral aan de kant waar de imitatie tractiemotoren zitten. Het wordt ook nog een verrassing hoe snel er kortsluiting gaat ontstaan met het chassis, omdat de remblokken, schaalgetrouw, wel heel erg dicht op de wielflenzen zitten.

Hier het chassis met beide assen erin en aan de achterkant ook nog de imitatie tractiemotor provisorisch geplaatst:



Omgedraaid past de motor met het snaarwiel boven op de motoroplegging. Met een stukje dubbelzijdig tape kun je dat later goed vastplakken en zou het moeten rijden:





De motor had natuurlijk te lange assen. Dus aan beide kanten afgevijld en nu past het geheel netjes onder de motorhuif. Volgende stap wordt de stroomafname, testrijden en Lopimicro op de motor.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #223 Gepost op: 18 juni 2017, 20:15:10 »
Het is hier lang stil geweest. In november heb ik de doorlopende as voor de wormen krom gedrukt en vind dan maar eens een vervanging. 1,5mm is blijkbaar geen erg gangbare maat

as 1,5mm

als je op rod 1.5mm zoekt op Ebay vind je er heel veel.

Succes

Frits
Groet Frits

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #224 Gepost op: 19 juni 2017, 20:07:48 »
ziet er weer correct uit , zoals gewoonlijk bij Ivo .

aaaaatijd niets van je gehoord , en je Bolkop plaatje is ook al weg , rijd nu zeker op tijd .


Groet Ko