Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 79711 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #105 Gepost op: 23 August 2016, 08:58:42 »
Kleine update, zowel qua inhoud als qua etswerk:

Zes etsdelen die bedieningselementen worden op de zijkant van het machinistenhuis. Dit zijn gevoelsmatig ook weer onderdelen voor een weerstandssoldeer apparaat. De bevestigingspunten worden dubbel gevouwen en dan zit er een putje in en is de hendel een beetje hoger dan de bak en op de bak zitten bultjes waar je het overheen moet solderen. Uiteindelijk heb ik ze er op gesoldeerd, de hendels zelf zitten inderdaad vrij, maar er moet nog wat soldeer met het soldeerpotlood en later in de straalcabine van worden afgehaald:

Volgens mij is de bovenste de fluit, de middelste het gas en de onderste de richtingsschakelaar. Maar ik zal het wel niet goed hebben.

Sneak preview voor de volgende update:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 23 August 2016, 20:47:16 »
De volgende bouwfase is de huif. Een groot aantal onderdelen is er voor de voorkant en de achterkant:

Nu zijn er meerdere verschillende huiven te maken uit de kit. Het betreft degene met de lage deuren of de voorste 2 hoge deuren en de vraag of er een rolgordijn of jalouzie moet worden toegepast. De lage of de hoge deuren is enorm onduidelijk wanneer welke Sik met welke deuren heeft rondgereden. Er is al heel vroeg de modificatie hoge deuren toegepast, maar de lage deuren zijn nog tot begin jaren '60 te zien op foto's. Het rolgordijn of de jalouzie is duidelijker. Die is ongeveer tegen 1960 bij de Sikken vervangen door de jalouzie. Ik kies nu voor de lage deuren (de Roco heeft hoge deuren) en een rolgordijn (Roco heeft de jalouzie). Dat lijkt me de meest bijzondere uitvoering, hoewel ik niet weet wanneer de 230 (dat zijn de nummerplaten die ik heb) daar mee heeft rondgereden.

Ten eerste moeten er klinknagelstrips worden gesoldeerd op de huif. De strips laat je in de etsplaten zitten en je positioneert de etsplaat van de huif daar goed onder. Vervolgens met veel fosforzuur en een beetje tin soldeer je het spul stap voor stap vast:

Losse huif en etsplaat

En gesoldeerd. Nog een beetje schoonmaken met het glazvezelpotlood en dan ziet dit er ook weer prima uit.

Daarna eerst een aantal onderdelen voor de jalouzie op de frontplaten gesoldeerd. De frontplaten (en de achterplaten ook) bestaan uit 2 onderdelen, waarbij de buitenste een fractie groter is dan de binnenste. Als je die netjes op elkaar soldeert ontstaat er aan de binnenkant een randje waarlangs straks de huif kan worden gezet.

Nu komt het lastige onderdeel van het buigen. Met de frontplaat kun je precies aangeven waar er gebogen moet gaan worden, maar je moet haast een speciale mal maken om het juist te doen. Ik heb dat niet gedaan en was in eerste instantie nog niet tevreden. Het rare is dat er een soort bolling bovenop is ontstaan zowel in lengte- als in breedte richting. Nu zie je dit op het oog niet meteen, maar wel als je het deksel erop legt.

Dus de huif:

En natuurlijk snel passen in de kap:

Inmiddels heb ik de bolling er in de lengte richting wel uitgekregen, maar in de breedte nog niet. Dat wordt eens nadenken hoe ik dat moet gaan doen. Ultieme oplossing is om de kopwanden er weer af te solderen en het buigen grotendeels opnieuw te doen. Het duurt even voordat ik die stap zet  :)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 23 August 2016, 21:14:00 »
Volgens mij is de bovenste de fluit, de middelste het gas en de onderste de richtingsschakelaar. Maar ik zal het wel niet goed hebben.

Klopt precies hoor. Alleen hoort het hendeltje van de fluit in ruststand niet horizontaal te staan, maar iets schuin omhoog. Dat kan echter in de oeruitvoering ook iets anders zijn, omdat er van oorsprong geen fluit op zat maar een toeter. In ieder geval bij een deel van de sikken.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2016, 21:17:06 door Reinier Z. »
Reinier

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 23 August 2016, 21:15:10 »
 (y) Wat wordt het weer een pracht modelletje Ivo. Kan uren naar je vorderingen kijken (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 24 August 2016, 11:20:30 »
Bewonderenswaardig Ivo. Petje af hoor! (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelb
« Reactie #110 Gepost op: 24 August 2016, 22:17:05 »
De kopwand eraf solderen bleek niet nodig. Met voorzichtig op de juiste plekken duwen is de bovenkant weer vlak geworden. Nu zijn op het dak de luchtinlaat, de schoorsteen en het luik gesoldeerd. Op de voorkant is het grote opstapje en een klinknagelstrip toegevoegd. Aan de zijkant zit vooraan nu het gecombineerde hijsoog annex seinijzer en zitten aan de onderkant de handrails onder de deuren. Nu moet er denk ik ook nog een handrail aan de voorkant naar boven, maar ik kom 2 handrailhouders te kort. Het is overigens altijd de vraag of die er nu wel of niet op heeft gezeten. Op de volgende foto wel:

http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1940-1950/164344?nav_id=1-1&id=1280274798

Hier zie je de 230 nog met de automatische koppeling, met de verticale handrail, met kleine deuren en zonder zandkisten.

Overigens een vraag tussendoor voor het spuiten straks: welke kleur hadden de handrails van de Sik eigenlijk. Consequent met andere diesels zou het zandgeel kunnen zijn, maar ik zie meestal normaal geel. Is er iemand met zin in een kleurendiscussie?

Overigens zie ik nu aan de foto's dat het luik op de huif tijdens het solderen naar voren is geschoven, dus die moet er weer af. Jammer is dat de gaatjes in het etsdeel van de huif niet overeenkomen met de uiteinden van de strips over het luik. Daar komen nog bevestigingsklemmen in. Dus dat wordt opnieuw boren. Het is me nog niet duidelijk wat voor bevestiging het was. Op sommige foto's lijken het vleugelmoeren, maar in de kit zitten andere dingen.

Goed: plaatjes:

Een aardigheidje van deze kit is natuurlijk de verwerking van alle details. Zo staat de huif van de echte Sik los van het machinistenhuis. Dat heeft deze kit natuurlijk ook net als de vrije doorkijk op 3 plekken in het chassis:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

• Offline Offline
  • Ko is in 2020 overleden
« Reactie #111 Gepost op: 26 August 2016, 20:44:01 »
Hay Ivo , je hebt er een mooi model van gemaakt , ik heb met bewondering gekeken naar de vooruitgang van de bouw  en daar is geen spelt tussen te krijgen . De kleur van de gripstangen heb ik zandgeel gedaan wat het meest voor e hand ligt , zijn ook mensen die het wit maken of gewoon geel , ik denk dat dit niet zoveel uitmaakt , omdat in de werkplaats het kleine onderhoud werd gedaan  en zodoede er ook wel kleur verschil in de handgrepen was.

mvg Ko

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 27 August 2016, 00:14:44 »
Het is een leuk model, maar stelt je soms wel voor onmogelijke opgaven. Ik ben verder gaan werken aan de details op de huif, waarbij de onderdelen wel heel erg klein zijn geworden. De hefboom op de schoorsteen om de fluit te bedienen is me nog niet gelukt. Gelukkig zitten er twee op de ets, want inmiddels is er één verdwenen. Andere leuke dingen zijn de borgingen voor de deuren en de klemmen bovenop de huif voor het dakluik. Ik heb geprobeerd er het beste van te maken, ook nog de handgrepen van de deuren gemaakt, de voorste handrail en een paar hijsogen. Dat laatste is me niet duidelijk. Er zijn veel verschillen: één hijsoog achteraan, één hijsoog tussen de 1e en de 2e deur gezien vanaf de achterkant en soms twee hijsogen. Naast natuurlijk het hijsoog voor met een gecombineerd seinijzer.

Die borgingen voor de deuren zijn slecht te zien, maar zitten nu boven en onder de handgrepen van de voorste 2 deuren. Het is een etsdeel met 2 gaatjes, maar daar zie je zo niets van, maar het zit er wel. Volgens mij moeten er eigenlijk nog 2 enkele bij de achterste deur, één aan de onderkant en één aan de zijkant achter. Deze borgingen moeten in het midden van de klinknagelstrip zitten. In de huif zelf zitten wel gaatjes, maar in de klinknagelstrip niet, dus die heb ik er nog even doorgeboord met een 0,3mm boortje. Overigens lukt me dat niet met de hand, maar wel op de freesbank. Je ziet ook goed de klemmen op het dakluik. Dat is beter geworden dan ik met het blote oog kan zien. Deze macro foto's brengen elke misser aan het licht. Er is wat tin op het model gekomen bij de handgrepen, maar ik hoop dat er met stralen wel af te krijgen.

Ook nog aan het werk geweest met de achterste zandreservoirs. Ik heb de onderkant vlak gevijld en vervolgens deze reservoirs lager gemonteerd. Het blijft nog steeds hoog, want aan een kant heb ik de bediening er bovenop gemaakt, die aan de achterkant in het machinistenhuis verdwijnt, maar dit loopt nu schuin. Aan de zijkant van het machinistenhuis zit de bedieningshefboom en de bediening moet ruim onder het draaipunt boven het machinistenhuis in.

Keuze is nu een gaatje iets hoger boren of de stang duurzaam schuin laten lopen.

Voor de aardigheid heb ik de gietdelen van de lantaarns schoongemaakt en los geplaatst op de lok. De kit heeft 3 olielantaarns, 2 elektrische lampen, 2 hele kleine elektrische lampen als 3e pit en 2 sluitlantaarns. Deze lantaarns zijn allemaal super mooi etswerk, mooier dan de Philo's:

Ik denk dat ik aan elke kant rechts een elektrische lantaarn ga zetten en links een olielantaarn. Dan is de vraag of ik de derde olielantaarn voor of achter bovenop ga zetten en ik laat denk ik de sluitlantaarns achterwege. Die zie je eigenlijk alleen voor de oorlog nog wel eens op foto's. De elektrische lantaarns wil ik gaan uitrusten met een LEDje, dan heeft deze mooi rangeerverlichting.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 27 August 2016, 01:21:13 »
Wat een snoepie!  :-*  (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #114 Gepost op: 27 August 2016, 05:02:43 »
Heerlijk om te zien dat sommige mensen echt een passie voor detail hebben.  (y)

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #115 Gepost op: 27 August 2016, 09:27:35 »
Nog even een vraagje over de bediening. Komt er tussen het gashendel en de fluit nog een drukknop voor de kruipsnelheid? Of is deze knop pas later aangebracht?

Verder gaat dit echt een prachtmodel worden! (y)
Vriendelijke groet, Servé.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 27 August 2016, 11:47:05 »
Die zit er al. Die is meegeëtst in de zijkant, maar erg klein. Op de foto bovenaan deze pagina kun je deze zien. Dichter bij de gashendel dan bij de fluitbediening

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #117 Gepost op: 27 August 2016, 17:49:14 »
Mooi beestje Ivo...  ;)

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 29 August 2016, 14:54:22 »
Zomaar een vraag: ik wil er een lokpilot micro in stoppen, maar ik zou ook wel graag het geluid van een Sik fluit willen laten horen.
Weet iemand of dit kan zonder meteen een loksound te moeten inbouwen?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 29 August 2016, 15:04:38 »
De meeste gewone micro's maken géén geluid Ivo  ;D, het zal dus of een echte sound decoder worden of je moet opzoek naar een geluidsprintje dat je dmv een functie aanstuurt. Zit je wel weer met het feit dat de micro maar twee (versterkte) uitgangen heeft. De onversterkte uutgangen mag je met max ca 10mA (één smd led met flinke weerstand) belasten.
Heb vroeger wel een schema van een stoomfluit gehad, maar was veel te groot om in te bouwen door het gebruik van een ferrietstaaf in de schakeling. Deze zat onder de tafel en werd door de lok bediend. In je Werps lokje zal niet veel plek overblijven als er buiten de decoder ook nog een speakertje in moet :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).