Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 79754 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #90 Gepost op: 20 August 2016, 13:34:11 »
Het interieur van het machinistenhuis wordt ook nog verder gedetailleerd.

Het versterkingskruis was al geplaatst. Nu komt er nog het een en ander aan leidingen bij:

Knippen, buigen, plaatsen en solderen.

Ik ga dit als een los onderdeel spuiten en dan plaats ik het pas als de rest van de kap ook gereed is. Ik moet het alleen nog passend maken door aan de bovenkant een stuk ter breedte van de klinknagelstrip weg te halen. Want zoals deze nu is past deze strak tegen het dak.

Heeft er misschien iemand foto's van de binnenkant van een Sik en ook het dak. Ik heb nog een gietdeel dat er uitziet als een grote tank bij de kit zitten en die moet volgens Erwin als dieseltank binnen tegen het dak komen. Maar ik heb geen idee waar.

Ik vroeg me ook af wat je nog ziet van deze details later. Misschien is er ook wel verlichting ergens onder het dak, dat zou het dan wel verbeteren.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #91 Gepost op: 20 August 2016, 17:58:35 »
daar heb ik wel wat van. Ivo, als jij je emailadres via pb naar mij stuurt, komt het goed
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 20 August 2016, 20:15:35 »
De tank zit dwars in de loc, hoog tegen de voorwand van de cabine. Dat rare kleine ruitje rechtsboven in de cabinevoorwand verlicht het peilglas dat op de kop van de tank zit.

http://www.stadskanaalrail.nl/star/nieuws/news-all.php?subaction=showfull&id=1424764278&archive=&start_from=&ucat=3&

« Laatst bewerkt op: 20 August 2016, 20:17:28 door Reinier Z. »
Reinier

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 20 August 2016, 21:50:15 »
Ja, ik zie de tank duidelijk zitten. Bedankt voor de info. Het gietdeel is de tank en de bevestigingsstrips. Aan de hand van de stand van deze strips was het of hier of achterin waar de tank moest zitten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 21 August 2016, 12:43:34 »
In het kader van het aanbrengen van details die later niemand meer ziet (maar jullie en ik weten het nu :) ) zijn er losse etsdelen voor de baanruimers. Aan de buitenkant op de frameplaten staan de klinknagels of bouten geëtst voor de bevestiging en de binnenplaat heeft uitstekende stukjes die de baanruimers moeten voorstellen. Ze moeten wel nog naar binnen en beneden worden gebogen om keurig boven de railstaven uit te komen. Maar een Werps kit zou geen Werps kit zijn als er niet ook een etsplaatje met klinknagels voor de binnenkant wordt meegeleverd. Dus die er ook maar in gesoldeerd:

Daarna door met het aanbrengen van alle details op de frameplaten:

Je ziet hier de stops voor de voetrem, de stops voor de handrem, de zandkisten, de bedieningsstangen van de zandkisten, de voetrem met veer en de handrem.

Na een avondje solderen zit het meeste er aan één zijkant op:

Alleen de handrem moet nog worden geplaatst.

De grootste uitdaging was het monteren van de uiterst kwetsbare bediening van de voorste zandkist. Bovendien zit de bovenkant van de veer van de voetrem een beetje in de weg voor de bedieningsstang.

Paar andere aanzichten:

De volgende avond is de rest gedaan, rangeerders opstapjes, handrail naast de deur, lampvoeten en handrem:

Wat andere foto's om mijzelf ervan te overtuigen dat je straks ook nog wat ziet van de binnenliggende trekstangen van de voetrem en handrem:

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 21 August 2016, 12:46:59 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #95 Gepost op: 21 August 2016, 13:25:40 »
Ik bewonder je geduld!
Heb je niet de neiging de cabinedeur in scharnieren te hangen? Bedoel het serieus. Zoveel detail immers en dan een gedwongen gesloten deur.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #96 Gepost op: 21 August 2016, 14:57:02 »
Zit ook vol bewondering te kijken. Zo veel details! Dat Roco ding is hiermee vergeleken maar een klont metaal.

Als ik zelf deze kit had gekocht had ik zeker heel veel achterwege gelaten en dat was zonde geweest. Niet alleen van het geld (de prijs van de kit hield me tegen) maar ook voor de moeite die de maker van de kit er in heeft gestoken. Als ik (eindelijk)  mijn roco klont versmald heb dan ben ik al tevreden denk ik :)

Voordeel van de geëtste frameplaten is natuurlijk wel dat het lekker dun is zodat de wielen ook nog voldoende ruimte hebben om te draaien zonder sluiting te maken. De Roco frameplaten zijn dik zamac en er moet daar dus een frees langs gehaald worden aan de binnenkant.

Ik heb zelf ook weinig ervaring met messing kits. Alleen de NS 200 en oersik van Wim Mesu en beide moeten nog afgemaakt worden. Deze kit wan Werps lijkt me super moeilijk :(

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 21 August 2016, 21:17:41 »
Moeilijk? Ja, zoals ik al eerder heb gemeld is dit bepaald geen beginnersmodel. Maar alles is met een beetje ;) geduld te doen.

Scharnieren in de deuren lijkt me een goed idee. Maar nu niet meer. Het betekent het slopen van de halve lok en dat is me iets teveel werk. Wel een tip voor de ontwerper van de kit. Tenslotte maakt hij ook de rookkastdeuren in stoomloks bewegend met vervolgens de vonkervanger in de rookkast.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #98 Gepost op: 21 August 2016, 21:22:14 »
.................. Zo veel details! Dat Roco ding is hiermee vergeleken maar een klont metaal.

................................
Ik heb zelf ook weinig ervaring met messing kits. Alleen de NS 200 en oersik van Wim Mesu en beide moeten nog afgemaakt worden. Deze kit wan Werps lijkt me super moeilijk :(
Die Roco sik ìs ook een klont metaal. In de 40 jaar dat het ding in productie is, nauwelijks veranderd. kwa klomp dan.
Een Mesu is ook geen makkie. Wim is vrijwel net zo'n nerd (IN POSITIEVE ZIN!!) als Werps.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 21 August 2016, 21:42:41 »
Mijn Oersik van Werps:

En het draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29050.msg448995.html#msg448995

De oersik van Wim Mesu is nog in maagdelijke kitvorm hier, dus daarover heb ik nog geen mening. Ik heb wel een NS 2000 van hem gebouwd en daar ben ik heel tevreden over. Met name de details bij de deuren van de huiven doen wel wat aan een Werps kit denken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 22 August 2016, 19:26:21 »
Achter het machinistenhuis staat nog een gereedschapskist (althans dat denk ik) met aan de zijkanten 2 zandstrooiers. Voor de bediening van deze zandstrooiers zijn eerst 2 gaatjes in de kap aan de achterkant geboord.

De kist bestaat uit een etsdeel dat geheel moet worden opgevouwen. Dit is blijkbaar een lastig onderdeel om goed te ontwerpen voor etswerk. Bij mij sluit dat na buigen nooit goed aan. Dat geldt voor etswerk van Philotrain, MK en ook van Werps:

Wat mooi is gemaakt zijn de sluitingen van het deksel. Maar het vouwt onvoldoende haaks op. Nu vind ik het deksel eigenlijk iets te klein. Dat zou moeten uitsteken aan de zijkanten en de achterkant en zo opgevouwen doet het dat niet. Daarom heb ik het deksel van het etsdeel afgebogen en vervolgens alle binnen zijkanten schuin gevijld. Nu is het met enige druk goed haaks te solderen. Vervolgens moeten de sluitsleufjes in het deksel verder worden ingezaagd. Nu mis ik ineens iets bij de kit. Het deksel zit aan de bovenkant met 2 scharnieren vast aan een hoekprofiel dat geklonken zit aan de achterwand. Ik heb nog wel wat geëtst klinknagel strip over in de kit, dus dat zal ik gaan gebruiken.

Daarna heb ik de 2 zandkisten aan de zijkant gesoldeerd. Alleen zitten die te hoog. Dat komt denk ik door de bevestigingsflens met aangegoten boutkoppen voor de zandleiding naar beneden. Dit is op 2 manieren op te lossen: gaatjes boren in de voetplaat en zo de zandkisten te verzinken en natuurlijk de zandleidingen naar beneden leggen of de flens er gewoon afvijlen en de zandkisten op de voetplaat plaatsen. Ik denk dat ik voor dat laatste kies. Ik ben bang dat alleen de gaatjes voor de bediening dan toch nog te laag zitten, hoewel exact geplaatst volgens de maten in de bouwbeschrijving. Keuze daarvoor is de bediening een beetje schuin laten lopen of de zandkisten aan de onderkant verder afvijlen.

Het deksel van de gereedschapskist zit nog niet naar mijn zin. Dat betekent aan de achterkant nog een stukje wegvijlen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #101 Gepost op: 22 August 2016, 20:42:46 »
Ivo, heb je er een fotootje bij gehad? de gereedschapskist(=accubak) deksel hoort te kieren aan de kant van het machinistenhuis, daar boven hoort een L-profiel-achtig-ding.
groet,

e-p

nu ook een blog!

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 22 August 2016, 21:38:23 »
Kiertje niet gezien en veel foto's bekeken. Als er een kier zit kan ik dit dus zo laten zitten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #103 Gepost op: 22 August 2016, 21:49:26 »
ik bedoel dit:(betere foto heb ik niet bij de hand. Klein stripje, is wel heel klein in H0, - of bedoel jij een andere kier?

groet,

e-p

nu ook een blog!

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 22 August 2016, 23:36:32 »
Ja, die kier heb ik wel gezien. Ik dacht dat het deksel kierde op de kist, maar dat is dus niet zo. Jij bedoelt de kier tussen het deksel en het hoekprofiel. Daar zitten 2 scharnieren tussen. Je ziet alleen heel duidelijk dat het deksel aan de zijkanten en de voorkant oversteekt. Om dat te bereiken moet ik uit een stukje metaal een nieuw deksel maken. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*