Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 79745 keer)

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #75 Gepost op: 17 August 2016, 05:25:45 »
Dat laatste concludeerde ik voor mezelf jaaaaaren geleden al, toen ik een stoomlokje van Werps zag, ergens op een beurs. Dubbele wanden... en alles zo ragfijn... Het is ook de reden dat ik het sikje gewoon heb gelaten. Vrijwel niet te doen, in mijn ogen.
Maar natuurlijk altijd leuk om een ander te zien ploeteren, met mooi resultaat ;)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 17 August 2016, 22:04:42 »
Bewijs dat het te doen is, maar lastig is het wel.

Nadat het chassis passend lijkt te zijn wordt het tijd om het remwerk in het chassis te gaan maken. Naast de gebruikelijke remblokken gaat het ook om het aanbrengen van de diverse bedieningselementen voor de voetrem, de handrem en misschien nog wel een derde.

Eerst de remblokken zelf met ophanging. Het bestaat uit 2 etsdelen, één voor de voorste 2 en een voor de achterste 2 remmen:

Dit etsdeel moet zodanig worden gevouwen dat de remblokken elk uit 4 lagen gaan bestaan met detaillering aan beide zijden. In het chassis zijn de voorste remmen al geplaatst.

Dan hier een plaatje van het chassis met alle remmen:

Passen in de kap en dan blijkt dat ze volledig onzichtbaar worden. Eerst de wielen er eens ingepast:

Hier zijn ook de overige remonderdelen er al ingepast. Wat nog ontbreekt zijn de onder de assen doorlopende stangen voor de bediening van de remmen. Die komen er pas na het spuiten in. De remblokken zitten wel heel strak op de wielen. Dat gaat vast kortsluiting geven, maar de zijdelingse speling van de wielen is minimaal, terwijl ze toch goed vrij lopen.

De onderdelen achterin zijn een soort remaanpassers? compensatie. Ik begrijp de functie nog niet helemaal, maar je ziet ze inderdaad op foto's van de echte Sik zitten.

Nog een blik van onderen met het chassis in de kap:

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #77 Gepost op: 17 August 2016, 22:25:59 »
Je bent weer lekker bezig Ivo!  (y)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 18 August 2016, 12:35:21 »
Aan de zijkanten van de bak moeten nog heel veel onderdelen worden gesoldeerd. Een kleine selectie:

Hier zie je de veerpakketten de aspotten en hoeksteunen voor boven de veren. Daarnaast ook de 4 zandkisten. Ik dacht in eerste instantie dat deze de veerbeweging naar boven begrenzen, maar het zijn in elk geval ook de bevestigingssteunen geweest van de bediening van de automatische koppeling.

Op de zijkanten moet voordat je de lagers kunt solderen ook nog de geleiding worden gemaakt. Dit zijn per lager 2 etsdelen: een afstandhouder en een etsdeel met de details. Hier zit er al een stel gesoldeerd:

En zo zit het veerpakket en het glijlager er op:

Voor het eerst op de wielen:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

• Offline Offline
  • Ko is in 2020 overleden
« Reactie #79 Gepost op: 18 August 2016, 17:23:10 »
Hoi Ivo , dat ziet er veel belovend  uit dat gaat een kanjer van een lokje worden . Nu ik toch in je draadje zit zal ik even uitleggen waarom , je zit met het probleem van de aandrijving met een snaartje , dat heb ik toen opgelost met een tand wiel kastje en dat rijd enorm goed , een hele trage gang , hij rijd over een meter in 3 minuten. Ik heb ook een roco sik verbouwt met de rest van de onderdelen vam Erwin en ook een aandrijving gemaakt ook met tandwieltjes en die rijd ook perfect. Ik zal een paar foto's plaatsen maar die zijn niet super , maar je kan wel zien wat er is gemaakt.

groet Ko

Ko.V

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 18 August 2016, 17:26:29 »
ik zie dat de plaatjes niet zijn meegekomen dus nog een poging.

greot Ko

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 18 August 2016, 17:57:12 »
Dag Ko,

Ik zie wat je hebt gemaakt. Wat voor tandwielkastje is dit? Heb je dat zelf gemaakt?. Je lijkt het frame nog behoorlijk te hebben verbouwd aan de voorkant. Dat was denk ik voor dat tandwielkastje toch niet nodig?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 18 August 2016, 20:25:04 »
Dag Ivo , dat heb ik zelf gemaakt , maar dat houd ook in dat je de poelie moet veranderen voor een groot tandwiel. Het onderstel met de falhouber moter is voor de verbouwde roco sik en is dus ook een tandwiel overbrenging. Ik moet nog wat kleine dingen afwerken dan zijn ze zo goed als klaar. Wat jij er van maakt ziet er geweldig uit, zou zo die van mij overdoen , maarja dat gaat niet meer , want ik denk dat ze al een jaar of vijf zo in de la gelegen hebben. Ivo heb je de huif al gezet , dat is best wel een bere klus , ik heb eerst een blokje hardhout in je juiste vorm gemaakt en toen gezet.

groet Ko
« Laatst bewerkt op: 18 August 2016, 20:28:24 door Ko.V »

Huup

• Online Online
« Reactie #83 Gepost op: 18 August 2016, 20:33:30 »
Ivo, hoe krijg je al die kleine onderdelen op zo een klein vlak zo ongelooflijk recht gesoldeerd??

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 18 August 2016, 22:46:55 »
Geduld en soms 100 keer overdoen. Voortgang per avond soms maar 4 onderdelen. Maar boven zie je de relatief makkelijke dingen. De veerpakketten passen in rechthoekige gaten. Alleen niet helemaal. De gaten zouden iets verder uit elkaar moeten zitten ???, dus dat was lang vijlen. De glijlagers eronder passen keurig in het gat met de etsdelen. En die moet je een beetje uit de vrije hand vasthouden en dan langs het randje aan de binnenkant solderen.

De zandkist voor en het bedieningsmechanisme is lastiger. Twee bedieningsstangen uit 0,2mm nieuwzilver geëtst verbonden met een 0,3mm messing draadje en aan de voorkant met een hefboompje in het zandreservoir.

@Ko, die huif is als laatste aan de beurt. Eerst maar eens het etswerk er netjes op zien te krijgen en dan lekker buigen. Dat gaat over het algemeen bij mij wel goed, maar ik ben nu gewaarschuwd. Zie mijn draadje in van de NS 162 van Dutzrail hoe ik buig: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38462.msg593081.html#msg593081
mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 18 August 2016, 22:52:00 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Huup

• Online Online
« Reactie #85 Gepost op: 18 August 2016, 23:34:45 »
Poeh. Knap.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 19 August 2016, 12:46:17 »
Zo, door met detailleren van de kap/voetplaat. De voetrem en de handrem zijn gietdelen. De voetrem heeft een geëtste stop aan de bovenkant die los op de kap moet worden gesoldeerd. Er zit wel een sleufje in het buitenste etsdeel, maar die is helaas vergeten in het binnenste etsdeel. Dat zou montage een stuk makkelijker maken. Hetzelfde geldt voor de stoppen voor de handrem. Deze heeft 2 stoppen die als gietdelen in de kit zitten met een vierkant uitsteeksel dat in de kap past, maar helaas is er wel een vierkant gat onder de juiste hoek in het buitenste etsdeel gemaakt, maar is dat weer vergeten in het binnenste. Als ik dat voordien gezien had had ik relatief grote gaatjes op de juiste plekken geboord, maar nu gaat dat niet meer. Uitvijlen lukt niet, daarvoor is het gat te klein, dus maar met een ruimer rond gemaakt en de stoppen op het gevoel goed gezet. Hier zit de voorste stop van de handrem erin:

De motorhuif heeft per zijkant 5 lange vingers die in sleufjes van de kap kunnen worden gestoken. Helaas geldt hier hetzelfde: alleen het bovenste deel heeft de sleufjes ingeëtst, maar het onderste niet. Deze sleufjes moeten etswerk van 0,3mm kunnen hebben, dus hier had ik iets meer mogelijkheden. Aan de uiteinden van de sleufjes heb ik met 0,3mm boortje een gaatje geboord en vervolgens met een miniscuul figuurzaagblad in mijn figuurzaagbeugel zijn de sleufjes gezaagd en past de motorhuif erin. Dit soort miniscule figuurzaagblaadjes heb ik besteld bij Fohrmann.

Dit zijn van die dingen die bij een revisie ets kunnen worden aangepast, maar ik verwacht geen nieuwe serie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #87 Gepost op: 19 August 2016, 14:23:10 »
Weer werkelijk schitterend dit, maar ook wel ietsiepietsie getikt. ;) Je zou dit niveau van detaillering eerder in schaal 0 of groter verwachten. In die schaal vind ik de sik al niet groot, maar hoeveel is er straks van dit werk in H0 zichtbaar? Desalniettemin, chapeau!
« Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 14:25:22 door janw »

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #88 Gepost op: 19 August 2016, 20:37:56 »

Dit zijn van die dingen die bij een revisie ets kunnen worden aangepast, maar ik verwacht geen nieuwe serie.

mvg,
Ivo

waarom niet Ivo, geen vraag naar of is Werps minder actief?

Maar heel knap, dit nivo van detailleren krijg ik zelfs in 0 niet voor elkaar ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 19 August 2016, 20:45:07 »
Waarom weet ik niet. Dat zou Erwin zelf moeten vertellen. Maar ik denk dat de kitprijs voor velen aan de hoge kant (400 euro plus) is en de uitdaging om dit te bouwen is ook niet niks. Het is allesbehalve een beginnersmodel. Erwin heeft dit jaar ook al eens laten weten dat de prijs voor messing gietwerk sterk is gestegen. Nu is zijn gietwerk altijd van topkwaliteit, maar de prijs daarvan lijkt behoorlijk omhoog te zijn gegaan. Daarmee worden de kits ook weer duurder.

Daar komt bij dat de meeste kleinserie fabrikanten het half voor de hobby doen, half voor de verkoop. Dus iets lang op voorraad houden is er niet bij.

Ik heb overigens geen idee over de oplage van deze modellen. Ik weet dat de latere Philotrain modellen in een oplage zijn verkocht van meestal minder dan 50 à 100 stuks. Ik vermoed dat de oplage van Werps lager is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*