Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint  (gelezen 15285 keer)

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2009, 18:22:16 »
@stig
Ja erg he? Het was me zelf ook al opgevallen...
(Duh! Het zijn niet te missen boekwerken tussen one-liners...  ::) )

Maar dit vind ik dan weer zo kortaf:

Ik heb 2 vragen:
1. Weet iemand een goed boek over pcb's ontwerpen?
2. Zijn er hier PCB/Eagle-experts die wellicht een keer een korte blik kunnen/willen werpen op een ontwerp?

Ik zal mikken op een tussenweg...  :P

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #31 Gepost op: 16 maart 2009, 19:53:13 »
Jeroen, ik denk dat stig het tegen mij had ;)
@stig: nog meer letters om niets te zeggen...

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #32 Gepost op: 16 maart 2009, 19:57:29 »
@Jeroen,

... doet ons eens verbazen met een foto van je brouwsel ?

 :-*
OpenDCC fan

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2009, 00:29:54 »
Ik heb inmiddels een aardige 'tutorial' over PCB design gevonden.
(http://www.alternatezone.com/electronics/files/PCBDesignTutorialRevA.pdf)

@Guus
Uhmm... *schaam* Moet dat? Vooruit dan maar...

De 'voorkant ziet er best aardig uit. (Moet nog 2 IC's plaatsen)


De achterkant is 'bagger'...  :-[


Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2009, 01:05:03 »
Ik zou daar gewoon spanning opzetten, als er rook uitkomt weet dat het niet goed, als er een versterkt signaal uitkomt dan doettiehet.
Je hebt A gezegd dus zul je ook B moeten zeggen.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #35 Gepost op: 17 maart 2009, 09:53:23 »

...

Je hoeft je helemaal niet te schamen hoor, dit zit er goed uit!

Tip: als er je voor het eerst spanning op gaat zetten, doe het dan zonder ic's.

Je kunt dan met een multimeter eerst alle voedingssignalen nalopen en controleren.

Als dat allemaal klopt spanning er af (!!) en ic's inprikken.

Guus
OpenDCC fan

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2009, 12:56:07 »
@Guus
Bedankt voor de tip!
En met voedingssignalen nalopen bedoel je neem ik aan meten of de ic's tussen vcc en gnd het voltage krijgen wat ze volgens de datasheet nodig hebben?

@Wim
Citaat
Je hebt A gezegd dus zul je ook B moeten zeggen.
Heeft het nog zin om eerst B te zeggen met een voeding van 0,8A (ipv 4,0A)?

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2009, 13:02:25 »
Heel toevallig staat in het boek EMC en productontwikkeling op blz. 249 (7.2.6.1) Ontstoring van inductieve belastingen dit hele probleem compleet met voorbeelden uitgelegd.
Ik heb dat boek inmiddels uit de bibliotheek gehaald, en de betreffende paragraaf gelezen.
Daar staat:

"In beide gevallen wordt RF-storing gegenereerd bij frequenties die worden bepaald door parasitaire resonanties; deze storing wordt doorgaans afgestraald door de bedrading tussen schakelaar en belasting."

Kijk, nou komen we ergens, er ontstaat RF-storing. Maar dan komt er toch een vraag bij me op: RF-storing, oja, is dat zo? Dat controleren wij even. De ware elektrotechneut leest niet alleen boekjes, die wil het ook voor zijn neus zien gebeuren.  ;)

Ik heb dus een proefopstellinkje gemaakt van een elektronische stroomdetector die een relais schakelt. Tussen detector en relais ongeveer 1 meter draad, die los over de tafel zwabbert. Scoop over de voedingslijn van het relais en wat zien ik? Bij het afschakelen van het relais slaat de spanning over de spoel om van +24V naar -0,6V, en die laatste spanning dooft "langzaam" uit (enige tientallen milliseconden). Precies wat ik in mijn dromen steeds voor me heb gezien.

Geen spoor van RF-storing of overshoot van de spanning. En het maakt geen verschil of de diode aan de ene of aan de andere kant van de lijn zit. Dus ook precies wat ik tot nu toe steeds heb beweerd. Het kan zijn dat mijn scoop niet gevoelig genoeg is. Of misschien treedt het effect op dat ik al eerder noemde, zodra je een meetinstrument aansluit verstoor je de oorspronkelijke situatie. Of misschien moet ik wel heel anders meten.

Schiet mij maar lek, ik weet het niet meer.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2009, 13:10:02 door Klaas Zondervan. Reden: onjuiste bewering verwijderd »

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2009, 13:59:35 »
Citaat
Heeft het nog zin om eerst B te zeggen met een voeding van 0,8A (ipv 4,0A)?
Laat maar... Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel stroom ik op de baan vraag. (En ik denk dat ik niet eens genoeg spullen heb om 0,8A te trekken)

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2009, 14:25:59 »
Nou, dat ligt er aan hoe die voeding beveiligd is. Als de voeding netjes afschakelt bij een te hoge stroom, dan kan het wel zin hebben om het eerst te proberen met een voeding van 800 mA. De stroom die er gaat lopen bij een kortsluiting is dan ook wat kleiner.

Aan de andere kant: met de 4 A voeding krijg je wellicht wel duidelijkere (rook-) signalen als er iets mis is ;)

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #40 Gepost op: 13 april 2009, 00:44:04 »
Eindelijk lees ik eens iets op dit forum over EMC/EMI en dergelijke (was eigenlijk puur toeval, zocht iets van een loconet-datasheet via google). Was al bang dat ik de enige was die pogingen deed om printen EMC-proof te maken. Om ook even met de discusie mee te doen: blusdiode zo dicht mogelijk op het relais, dit om de lus zo klein mogelijk te maken (en zo ook de 'spoel' op je print). Hierdoor genereer je een kleiner magnetisch veld en stoor je dus geen andere apparatuur (en word je zelf ook niet gestoord). Die meeting met de scoop is leuk, maar de frequentie van een stooring kan ver boven de 20 MHz liggen (dacht dat dit ongeveer het maximum was van de meeste standaard scoops).

Als iemand interesse heeft kan ik de reader die we op school gebruiken voor het vak EMC wel via de mail ofzo toesturen.
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re:Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #41 Gepost op: 13 april 2009, 21:31:06 »
Sander, ik ben blij dat er toch weer iemand instapt die er kennelijk meer van weet. Want ik zit nog steeds met een brandende vraag: blijkbaar wordt er in de "lus" RF storing gegenereerd, maar het is mij nog steeds niet duidelijk waardoor die dan ontstaat.
Het kan niet alleen het magneetveld zijn door de stroom, want die stroom loopt er ook als het relais bekrachtigd is. Dus blijkbaar gebeurt er bij het afschakelen iets wat ik nog niet doorzie. Misschien kun je dat uitleggen?

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re:Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #42 Gepost op: 14 april 2009, 12:49:42 »
Een update en een nieuwe vraag...

Ik heb op de 'experimenteerbooster' stroom gezet en jawel, het werkt net zo belabberd als het er uit ziet ;) Oftewel, soms komen de signalen bij de trein, soms niet...

Inmiddels zijn de printjes binnen (Sorry Wim, kon het niet laten om ze zelf een keer te ontwerpen  ::)) en daarmee werkt het! De eerste booster was een feit. Ware het niet dat ik natuurlijk uit wilde proberen of de kortsluitbeveiliging het wel deed. Dus draden aan elkaar geknoopt en spanning er op.
Hmmm, kortsluit-ledje gaat niet branden... Hmmm, ik ruik iets... Hmmm, atmel opgeblazen  :-\
En jawel, met opgeblazen atmel gaat het kortsluitledje ineens wel branden...  (y) Beter laat dan nooit!

Nu wil ik het 'kortsluit-circuitje' uitproberen op een breadboard. (Beetje dure hobby om steeds atmel's op te blazen ;)) Want ik heb wellicht verkeerde weerstanden gebruikt maar dat weet ik niet zeker. De waarde moest 0,05 Ohm zijn maar dat mocht je ook oplossen met 2 parallelle weerstanden van 0,1 Ohm dus dat heb ik gedaan. Alleen stond in de specs dat ze 1W moesten zijn en een tolerantie van 1% mochten hebben. Die kon ik niet vinden dus het is 5W met 10% geworden... Aangezien het niet werkt en dit de enige 'afwijking' is hoop ik dat het m daar in zit.
Alleen weet ik even niet hoe ik de betreffende 'kortsluiting' op een breadboard moet nabootsen?  ???
Iemand een idee?

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #43 Gepost op: 14 april 2009, 16:01:11 »
Kortsluiting maken op een breadboard, lijkt me geen goed idee. Daar kan het niet zo best tegen bij stromen van een paar amperé. Ik zou het op eilandjes print uitproberen of op een plankje met een paar koperen spijkertjes (om de boel op z'n plaats te houden).

Ik neem aan dat deze weerstand van 0,05 ohm in de leiding naar de baan is opgenomen, bij een kortsluiting komt de volledige spanning over deze weerstand te staan en is het spanningsverschil tussen de 'ingang' van de weerstand en de 'uitgang' gelijk aan de spanning die normaal over de twee railstaven staat. Bij normaal bedrijf is de spanning over de weerstand R.I, bij de maximale stroom van 4 amperé is dit dus 0,05 . 4 = 0,2 volt. En hier stopt mijn verhaal... Heb je een schema van het kortsluitbeveiligingscircuit (3x woordwaarde)? Dan kan ik/iemand anders je misschien wat verder helpen.

gr,
Sander
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re:Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #44 Gepost op: 14 april 2009, 16:21:20 »
Sander,

Het betreft de OpenDCC booster2 en het schema staat op http://www.opendcc.de/elektronik/booster2/booster2.html
Ondanks de beknopte info sloeg je de spreekwoordelijke spijker dus boven op zijn kop. :)
Het is inderdaad 0,2V waarmee vergeleken wordt in de LM393. De andere vergelijkingswaarde is weerstand R7 van 432 Ohm. Ik zie het foutje niet dus alle hulp is welkom!

*edit
Ik zie net nog een foutje van mijn kant... De weerstand R23 van 0,15 Ohm (Uitgang booster) mocht maximaal 2,5W zijn. Deze is echter ook 5W. Nu begrijp ik niet waarom die maar 2,5W mag zijn (ze hebben het over een ruststroom die dan 50-60mA hoger ligt???) maar misschien heeft dat nog effect op het geheel?
*edit

Groet,
Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2009, 16:30:55 door Jeroen van Tol »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...