Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint  (gelezen 15292 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2009, 11:11:42 »
Het enige wat ik mij in kan denken is dat als je een blusdiode paralel zet aan je relaisspoel, maar dan aan de andere kant van je print, dat de lange printbanen dan een rol gaan spelen. Als je die kruist, bijvoorbeeld onder de print, kun je EMI krijgen. De stoom veroorzaakt dan een kort magnetisch veld, wat problemen kan geven met kleine signaalstromen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2009, 14:21:00 »
...en ga er dan maar vanuit dat jij meer ervaring hebt als wij als TPE groep bij elkaar van 18 engineers.
Nou, dat lijkt me een beetje te veel eer. Maar het probleem wat ik heb is dat ik in jouw verhaal de onderbouwing mis. En die onderbouwing ga ik proberen te geven.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig...
Bij dezen dan:



Als de transistor dicht gaat wil de stroom in de relaisspoel nog even doorlopen. Daartoe verschaffen we een pad via de diode. Bekend verhaal, veronderstel ik.

In situatie 1 loopt die uitdovende stroom in het blauw getekende circuit.
Maar in de rood getekende draden valt de stroom plotseling weg. Het magneetveld rond die draden valt ook plotseling weg, met als gevolg een mogelijke inductie naar omliggende verbindingen en/of componenten.

In situatie 2 zijn de lange draden opgenomen in het blauwe circuit. Daarin zakt de stroom relatief langzaam in elkaar, het magneetveld rond die draden verdwijnt dus niet plotseling, maar geleidelijk. Dus minder inductie naar de omgeving.

Het kan zijn dat ik iets gruwelijk over het hoofd zie, maar dat wil ik dan graag horen. Nooit te beroerd om iets bij te leren.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2009, 15:18:32 »
Hier kun je wel leuk aan meten of niet?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2009, 09:30:37 »
Je kunt er inderdaad leuk aan meten. Maar het probleem is dat de effecten bij dit soort situaties heel subtiel zijn. Zo subtiel dat alleen al het aansluiten van meetapparatuur het beeld grondig kan verstoren. Je weet dan nooit zeker of dat wat je meetinstrumenten aangeven ook gebeurt als die meetinstrumenten er niet zijn.

Verder wacht ik nu even geduldig op een tegenzet op mijn theoretische verklaring.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2009, 11:13:56 »
...
Het kan zijn dat ik iets gruwelijk over het hoofd zie, ...

Wat je volgens mij over het hoofd ziet is dat de opgewekte emk van een printspoor (lage inductie) nihil is en van een spoel (hoge inductie) "groot" is. In situatie 2 zouden alle componenten aan het blauwe printspoor last kunnen krijgen van de relatieve hoge inductiespanning van het relais.

Daarom situatie 1 toepassen!

René
René

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2009, 12:14:03 »
René,

De inductiespanning van het relais ontstaat binnenin de spoel. In de spoel komt die eerst de eigen weerstand van de spoel tegen, en uitwendig is die kortgesloten door de diode. Dus de spanning tussen de voedende lijnen van het relais wordt begrensd door de drempelspanning van de diode. En dan maakt het volgens mij niet uit of die diode nou aan het ene of aan het andere eind van die lijnen zit.
Kortom, je verklaring overtuigt me niet.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2009, 12:24:36 »
Klaas, eenmalig:

Indien de stroom door een  zelfinductie wordt onderbroken, wordt er een grote spanningspiek gegenereerd volgens U= -L*di/dt.
Typische voorbeelden van geschakelde inductieve belastingen zijn motoren, relaispoelen en transformatoren, maar ook een lange kabel kan voldoende verdeelde zelfinductie bezitten om een aanzienlijke transiënt te veroorzaken. Er kan geschakeld worden met een halfgeleiderschakelaar die gemakkelijk aan een lawinedoorslag tengevolge van de overspanning ten onder gaan als de transiënt niet wordt onderdrukt.  Er wordt een RF-storing gegenereerd bij frequenties die worden bepaald door parasitaire resonanties, deze storing wordt doorgaans afgestraald door de bedrading tussen de transistor en belasting.
Om inductieve transiënten te onderdrukken wordt gebruik gemaakt van een RC-snubbernetwerk maar ook van b.v. een blusdiode. In alle gevallen moeten de ontstoorcomponenten direct over de aansluitklemmen van de belasting worden gemonteerd, om te voorkomen dat er een straling emitterende lus ontstaat ten gevolge van de tussenliggende bedrading. De bescherming van een schakeltransistor die op afstand is gemonteerd, staat los van de RF-straling en moet apart worden aangepakt.
Kijkend naar jouw schema’s:
Bij schema 2 is een grote inductieve lus en de diode is niet afdoende voor HF-ontstoring.
Bij schema 1 is een kleine lus en waardoor de HF-ontstoring voldoende is.

Heel toevallig staat in het boek EMC en productontwikkeling op blz. 249 (7.2.6.1) Ontstoring van inductieve belastingen dit hele probleem compleet met voorbeelden uitgelegd.


Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2009, 14:15:00 »
Jongens toch, dit heeft echt helemaal niets meer met de vraag van Jeroen te maken!

De rest van het bericht heb ik verwijderd, omdat ik dacht dat het over de decoder ging in plaats van de booster (niet goed gelezen).

Groeten, Marcel
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2009, 10:42:17 door Marcel (BR643 Talent) »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2009, 14:30:54 »
Jongens toch, dit heeft echt helemaal niets meer met de vraag van Jeroen te maken!
Groeten, Marcel

Ja, en wat is je probleem?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2009, 14:43:48 »
Uhm, op zich geen probleem. Ik hoop alleen wel dat Jeroen ondanks deze discussie nog wel antwoord op zijn vraag krijgt.
Misschien had ik die zin even moeten eindigen met ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2009, 15:25:10 »
Indien de stroom door een  zelfinductie wordt onderbroken, wordt er een grote spanningspiek gegenereerd volgens U= -L*di/dt.
Al vaker gezegd, maar nog maar een keer: juist doordat die blusdiode er is, zal die spanningspiek niet ontstaan, omdat de stroom niet onderbroken wordt. Die vindt nl. een uitweg via de diode. Er zal binnen de spoel wel een EMK ontstaan, maar die zal niet hoger zijn dan de originele spanning over de spoel.

Ik zal eens kijken of ik het genoemde boek kan vinden, wellicht dat daarin iets staat wat me kan overtuigen. Heb je daar meer gegevens over, zoals schrijver en uitgever?
[edit] ik heb al wat gevonden. Schrijver Tim Williams, uitgever Segment, ISBN 9053811079. Is dat het boek wat je bedoelt?[/edit]

@Marcel: het gaat inderdaad nauwelijks meer over de vraag van Jeroen. Maar er werd iets beweerd wat in mijn ogen een indianenverhaal is, en als volbloed elektroman voel ik me dan altijd geroepen om het naadje van de kous te vragen.
Dit is een onderwerp wat me intrigeert, en ik ben dan ook van plan om tot het gaatje te gaan om de waarheid boven water te halen. Ook als die waarheid mijn ongelijk bewijst, want dan hebben we er toch met z'n allen wat van geleerd.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2009, 15:31:17 door Klaas Zondervan »

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2009, 16:10:20 »
Geweldig! Ik leer gelijk wat over blusdiodes om transienten te onderdrukken bij relais-spoelen.  ;D

Vooralsnog ga ik met die zin alleen een paar vrienden imponeren want zoals Klaas al opmerkte heb ik geen relais op de booster.
(Ik snap niet waar het over gaat dus het leuke is dat ik het waarschijnlijk wel een keertje uit ga zoeken! Ik hou er nl. niet van als ik iets niet snap...)

Inmiddels is de bouw van de booster klaar. Werkelijk te triest om naar te kijken.  :-[  Het begon netjes maar aan het eind van de rit moest er een kluwen aan draadjes aan te pas komen om alle verbindingen te leggen. Kortom, ik geloof niet dat ik het lef heb om daar ooit echt spanning op te zetten...

Kortom, ik heb/had er weer een uitdaging bij! Nu zou ik de 'echte' print kunnen bestellen bij de maker van de OpenDCC booster (die optie hou ik nog even open), ware het niet dat ik voor de te bouwen centrale dezelfde booster-schakeling ga gebruiken maar dan gecombineerd met een schakeling voor de centrale. En daar is geen print voor te krijgen.

Ik heb vervolgens Eagle gedownload en ben aan de slag gegaan met het zelf ontwerpen van een printje. Eerst het schema overgenomen, en daarna aan de slag gegaan met de pcb-layout. Nu is de originele print dubbelzijdig en dat kost meer om te laten maken dan enkelzijdig dus ik heb hem enkelzijdig gemaakt. De indeling is daardoor anders geworden maar volgens mij zitten de componenten die bij elkaar horen nog steeds netjes bij elkaar. (Er moesten wel 9 draadbruggen toegevoegd worden om alles aan elkaar geknoopt te krijgen maar ach, voor een eerste poging vond ik het niet slecht)

Weet iemand hier trouwens nog een goed boek over pcb's ontwerpen? Ik kon er wel een paar over het onderwerp vinden maar ik kon niet 1,2,3 zien of dat nou was wat ik zocht...
Want nu lees ik hier bijvoorbeeld iets over 'massavlakken' en zo zullen er nog wel meer zaken zijn waar ik meer over moet weten. (Waar een massavlak goed voor is ga ik opzoeken. Bedankt voor de tip!)

En tot slot, zijn er hier PCB/Eagle-experts die wellicht een keer een korte blik kunnen/willen werpen op een ontwerp? Ik weet dat dat natuurlijk veel gevraagd is maar niet geschoten is altijd mis...  ;D

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2009, 16:35:09 »
Jeroen, koop gewoon een originele print. Dat is de beste en goedkoopste oplossing. Het wiel uitvinden kan altijd nog.

Voor de prijs maakt het niet uit of het dubbel of enkelzijdig is overigens.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2009, 17:16:04 »
Doh, niet goed gelezen. Ik moet ook niet twee dingen tegelijk willen doen. Het gaat hier over de booster en niet over de decoder.
Ik heb dus niets gezegd... :-X

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Plaats van componenten bij gebruik experimenteerprint
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2009, 17:34:44 »
Je hebt wel een hoop letters nodig om niets te zeggen... ;D ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)