Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Bahn-AG
Vandaag om 17:23:27
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
gangelt door dennie
Vandaag om 17:13:24
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 17:07:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 16:30:43
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
  

Auteur Topic: Dampflok-Museum Hermeskeil  (gelezen 30672 keer)

Lokpaint

  • Gast
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #15 Gepost op: 17 March 2009, 16:52:47 »

[wijsneusfunctie aan]
Köf is een afkorting voor “Kleinlokomotive ölgetrieben mit Flüssigkeitsgetriebe”.
[/wijsneusfunctie uit]


Hoi.

Geweldige foto's :)

[nog wijsneuzerfunctie aan]
Köf is een afkorting voor “Kleinlokomotive öl-motor (diesel dus) mit Flüssigkeitsgetriebe”.
[/nog wijsneuzerfunctie uit]

Bart




eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #16 Gepost op: 17 March 2009, 16:55:13 »
stelletje wijzneuzen  ;D ;D


eric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2009, 20:29:49 »
Hermeskeil 2005   -   Deel 4
 

In het mapje Hermeskeil vond ik meer foto’s. Ik zal opnieuw een rijtje laten zien.


Foto 16   Een Güterzugbegleitwagen met twee spoorwegkranen (vergelijk foto 9).


Foto 17   50 8120 met links 44 1412 en rechts 22 066 (vergelijk foto 15). Achteraan een E94.

Er staan niet alleen stoom- en diesellocomotieven te wachten op constructieve hulp, ook een aantal elektrische exemplaren zijn van de partij. Behalve E94’ers staat er ook een E44. E44 148 staat volgens mij onder de tent van foto 3.


Foto 18    Twee elektrische locomotieven. Br. 254, voorheen E94.

Het museum in Hermeskeil staat vol met voormalige “Kriegslokomotiven”. De Baureihe 52 is het meest bekend, met Br. 42 op een goede tweede plaats. Ook de series E44 en E94 behoorde tot deze categorie.


Foto 19   254 010, voorheen E94 010.

De site van het museum spreekt over één E94. Toch zie ik hier duidelijk twee exemplaren. Om de verwarring nog groter te maken: in mijn geheugen heb ik een rijtje van drie E94’ers in Hermeskeil. Jürgen Utecht gaf duidelijkheid: het zijn er drie: E94 040, 066 en 110.

Vlakbij de spooraansluiting van het museum staat een Oostenrijkse Baureihe 42. Deze loc is een paar jaar geleden (2004?) een groot punt van discussie geweest in diverse Duitse fora. Hoe dat kwam? Ongeveer zo: In Oostenrijk diende deze loc als Ersatzteilspender, als plukloc voor diverse museumlocomotieven. Na jaren plukken, vond men dat het genoeg was en deze 42 nu gesloopt kan worden. De sloper Bender uit Keulen kocht de Oostenrijker en zette hem een tijd als blikvanger op zijn terrein. Toen Bender meer geld zag in de verkoop als locomotief, dan als oud ijzer, bood hij hem te koop aan op internet. Er was weinig interesse. “Veel te duur” en “incompleet” waren onder andere de argumenten. Na een aantal maanden maakte Bender bekend, dat de loc binnenkort via een hoogoven omgezet zal gaan worden in een nieuwe serie Volkswagens. De wereld was te klein in sporend-hobby-Duitsland! “Jetzt zerlegen wir eine Lok, die museal erhalten werden sollte?!” Iedereen wilde de loc behouden, maar niemand wilde betalen. Tja, zo werkt dat niet in een kapitalistisch systeem…


Foto 20   42 2754. Toch niet gesloopt.

Op het laatste moment heeft de heer Falz de loc gekocht en in zijn museum gezet. Hiermee is men in Duitsland ook niet echt blij, gezien de reputatie van de heer Falz. Eén doel is bereikt: de loc is nog voorhanden.

Ik heb nog meer foto’s. Interesse?


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2009, 22:21:07 »
Ik heb nog meer foto’s. Interesse?

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2009, 22:23:18 »
Ik heb nog meer foto’s. Interesse?

Ja, Graag!

Alstublieft  ;)

Oude meuk is altijd interessant!  (y)

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2009, 00:22:37 »
Ter info:  http://www.ruwer-hochwald-radweg.de/   

Onder Sehenwertse wordt vermeld dat er ook nog 3 Schlafwagens van de Orient Express aanwezig zijn die als een nieuwe hal is gerestaureerd zullen worden .
Wie weet hoe het hiermee gesteld is?

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2009, 08:54:13 »
A! mooi man die foto,s.  Laat maar komen die plaatjes.
Ja, die winkel is inderdaad zo groot! Ik vermoed de grootste van de regio.
In Zweibrucken zit Cleemann, ook een flinke zaak, wel heel erg ouderwets.
de bediende is volgens mij een vrijgezel, die van zijn hobby een beroep heeft gemaakt.
Ik moet dit voorjaar het een en ander combineren met de grootste rommelmarkt in de regio, en wel die van Homburg. Vindt plaats iedere eerste zaterdag van de maand. Veel meubels e.d. Ook bootlegs vindt je er volop. Data is te vinden op de site van de stad. Op nog geen twee uur rijden van Maastricht, als je kunt autorijden tenminste!  Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2009, 19:38:56 »
@Richard,

De drie Orient-Express-rijtuigen heb ik niet gezien. Op de materieellijsten van het museum worden ze ook niet vermeld. Dat zegt op zich weinig, want deze zijn niet compleet. Ik dacht even aan de Hochwaldbahn. Deze club zit aan de andere kant van het station Hermeskeil. Ook hier geen spoor van de CIWL-rijtuigen.

Is er iemand die meer weet?

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2009, 21:05:55 »
Ter info:  http://www.ruwer-hochwald-radweg.de/   

Als je dan Sehenwertes aanklikt -dan Damflok Museum Hermeskeil aanklikken dan kun je in de omschrijving lezen over de Orient Express wagens die hier aanwezig moeten zijn.

Richard

treinb

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2009, 21:31:32 »
Vorige zomer waren we in de buurt op vakantie. Ik zag een kopietje hangen op een prikbord bij de receptie, waarop melding werd gemaakt van >50 'dampflocs'. Het museum was me onbekend op dat moment, dus dit grote getal maakte me enigzins sceptisch.....

Wel meteen ernaartoe natuurlijk! Wat je dan ziet........
't is dat het DB locs waren, maar ik waande me even op de NVBS excusie naar Baarle-Nassau net na WOII.......

De locs in de loods zien er prima uit. Van allen is de ketelkeuring in de jaren '80 al verlopen. Van de locs buiten is van enkelen het front nog opnieuw geschilderd, waardoor ze vanuit bepaalde hoeken nog 'als nieuw' te fotograferen zijn. En verder is er veel roest, zoals de fotos al lieten zien.

Ondanks de slechte staat van de machines is het zeker een bezoek waard. De entree is laag, het is dichtbij, en zoveel stoomlocs bij elkaar is uniek.

De Orient Express rijtuigen heb ik niet gezien.

PS Een bezoekje is goed te combineren met het vliegtuigmuseum in dezelfde plaats.

Groetjes, Bart

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #25 Gepost op: 21 March 2009, 12:12:03 »
Hermeskeil 2005   -   Deel 5
 

Heb je hem ook gezien, die typefout in mijn vorige bijdrage? Schuld van een losse vinger… De loc van foto 19 is niet 254 010, maar 254 040.



Foto 21   Buffer-onderonsje.

Het rijtuig op de achtergrond is dezelfde als die van foto 11. Het gaat hier om een rijtuig van de “Bauartgruppe 28”. Het was een restauratierijtuig van de Mitropa.


Foto 22   Een kijkje tussen oor en ketel door.

Ronald liet al een foto zien van de lok op de achtergrond.


Foto 23   Een zijwand van een tender in een ver gevorderd stadium van ontbinding.

Een voorbeeld van een tender, die een tweede leven als bloempot is begonnen.


Foto 24   Een Roemeense G10.

Deze G10 is oorspronkelijk een Pruisisch ontwerp en werd later bekend als Baureihe 5710. Er zijn er duizenden van geweest. Deze komt uit Roemenië. Een aantal exemplaren kwamen een jaar of zes geleden naar West-Europa. De afgebeelde G10 werd in Roemenië gedemonteerd, op platte wagens gelegd en naar Hermeskeil gereden. Daar werd het bouwpakket vrij snel in elkaar gezet om… weg te roesten? Beter hier wegroesten, dan in een Roemeense hoogoven terecht komen.

Tot zo ver mijn foto’s van een museum, die – op geheel eigen wijze – origineel is.
Het is goed, dat dit materieel niet gesloopt is en bezichtigd kan worden. Dat het voor een groot deel in weer en wind staat weg te roesten, vind ik erg jammer. Zo wordt het meer een soort uitstel van executie.


Met vriendelijke groet,
Basilicum


P.S.: Bart heeft gelijk: het vliegtuigmuseum is ook interessant.


Foto 25   Deze replica van een Concorde dient als restaurant.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2009, 13:47:25 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #26 Gepost op: 21 March 2009, 12:40:06 »
Mooie plaatjes Basil. Ga maar rustig door tot deel 50....

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Wilmar den Ouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #27 Gepost op: 21 March 2009, 17:02:55 »
@ JaJo

Tot zo ver mijn foto’s van een museum, die – op geheel eigen wijze – origineel is.

Ik denk toch dat die foto's dan van iemand anders moeten komen ;)

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #28 Gepost op: 21 March 2009, 22:05:09 »
Prachtig al dit soort foto's. Jammer van de locomotieven en wagens dat ze daar zo weg staan te roesten.
Van mij mogen er gerust nog meer van deze foto's komen, misschien ga ik ze komende zomer zelf wel eens maken.

Groeten,

Christoph

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2953
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #29 Gepost op: 22 March 2009, 00:16:48 »
Ik blijf het mooi vinden al die vervallen zooi, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"