BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Basilicum op 14 maart 2009, 18:00:00
-
Hallo Allemaal,
In het draadje over het lokdepot in Rheine (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18441.0) beloofde ik foto’s van een museum in Hermeskeil te zullen laten zien.
Ik kan meer deprimerende foto’s laten zien. Een jaar eerder fotografeerde ik in Hermeskeil. Hier geen foto’s van ruïnes, maar van roestend materieel. Laat maar weten als er interesse is.
Aan interesse geen gebrek, zo bleek al snel. “Misschien is het draadje spoordesolaatheid (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5205.0) daar de goeie plek voor,” stelde Michiel, alias Neudalhausenstadtbahn, voor. Voor een losse foto geef ik hem gelijk. Voor een verslagje kies ik een eigen draadje.
In 1986 bezocht ik het Dampflok-Museum Hermeskeil (http://www.dmhk.de/). Toen was het veelbelovend. De kleine ringloods stond al vol met grote stoomlocomotieven. Welke precies kan ik niet meer navertellen. In elk geval loc’s van de series 01, 44 en 50. Buiten was al een aardige “werkvoorraad” aangelegd in de vorm van meer 50ers en 44ers. Ook loc’s van de serie 41 en 52 waren al van de partij, evenals een “onvermijdelijke” Köf. Deze loc’s zijn voornamelijk afkomstig uit Oost-Duitsland. In de jaren na mijn bezoek heeft de heer Falz, eigenaar van het museum, zijn verzameling uitgebreid. De loc’s staan niet alleen in Hermeskeil, maar ook in Falkenberg.
Jaren later was ik weer eens in de buurt van Hermeskeil. Via tijdschriften en internet was ik al aardig op de hoogte van de toestand van het museum. Een reden om eigenlijk niet meer te gaan kijken. Mijn vriendin was wel nieuwsgierig en had – natuurlijk – niet veel tijd nodig om op mij in te praten…
De eerste indruk was toch niet slecht. Goed, de boompjes zijn bomen geworden en het onkruid tiert welig, maar de locloods ziet er nog steeds uit als een lokloods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto241_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto241_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 1 De lokloods in Hermeskeil in 2005. (De foto is klikbaar.)
De buffer linksonder in beeld is van een Oostduitse V60. Die vond ik toen geen foto waard. De andere buffer rechtsonder is van deze lok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto242_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto242_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 2 Een Köf.
Deze kleine loc staat bij de ingang van het museum. Een mooi blikvangertje.
[wijsneusfunctie aan]
Köf is een afkorting voor “Kleinlokomotive ölgetrieben mit Flüssigkeitsgetriebe”.
[/wijsneusfunctie uit]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto243_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto243_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 3 Nog een Köf. Deze staat bij de draaischijf.
Achter een oranje V60 staan op de schijf een paar gesloten goederenwagens. Rechts op de foto zie je een soort tent. Hieronder staan een paar locomotieven. Het onkruid krijgt alle kans om zich te ontplooien.
De draaischijf is eigenlijk te klein voor de grote stoomlocomotieven van het museum. Om een loc uit de loods te krijgen moeten loc en tender gescheiden worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto244_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto244_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 4 Een EDK, Eisenbahndrehkran.
Dit is niet de enige spoorwegkraan, die het museum rijk is. Op het buitenterrein, de “werkvoorraad”, staan er nog een paar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto245_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto245_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 5 50 3553 ziet er op het eerste gezicht nog goed uit.
Tot nu toe ziet het er allemaal nog niet zo slecht uit, toch? Wacht de volgende aflevering maar af…
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
owww, this brings back memories... ;D ;D
-
Prachtig!!! Dit smaakt naar meer...
-
Hermeskeil 2005 - Deel 2
Die Baureihe (R)Ost-44
Verder met de speurtocht in Hermeskeil. Meer foto’s dan tekst deze keer. Ik val maar direct met de roest in huis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto246_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto246_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 6 Een 44er. Het juiste nummer van deze lok heb ik niet kunnen achterhalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto247_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto247_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 7 Een typische Oostduitse 44er. Herkenbaar aan de hoog aangebrachte windleidplaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto248_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto248_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 8 44 2264. De bekleding van de vuurkist is verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto249_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto249_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 9 44 1412, twee “Güterzugbegleitwagen”, een “EDK” en rechts een 50er.
Nog een 44er? Oke.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto250_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto250_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 10 Een 44er in afwachting van betere tijden.
Door de beperkte ruimte kon ik niet de hele lok op de foto krijgen.
Weet iemand waar die gaten in de buffer voor dienen?
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
mooie foto's , zou er best 1 in de tuin willen hahahahhaa, wel heel erg zonde dat ze zo staan weg te roesten , doet gewoon een beetje pijn
groet stefan
-
Wil jij zo'n ding in je tuin. Dan moet je een beste tuin hebben :P
Die dingen moeten opgeknapt worden en rijden dan zijn ze nog veel mooier.
Manuel
-
Ter info: http://www.ruwer-hochwald-radweg.de/
-
die tuin van me wil wel hahahahaha ik heb 1,5 hectare dus daar past er vast 1 , alleen of de gemeente daar blij mee is ;D
-
@Stefan: De gemeente Nuenen zal er net zo blij mee zijn als de gemeente Hermeskeil... Wij zien er nog lokomotieven in, maar een leek niet meer dan een hoop schroot.
@Arnold: Leuke link. Jammer dat die spoorlijn verdwenen is, maar zo wordt het tracé tenminste nog gebruikt. De landschap is erg mooi.
Groet,
Basilicum
-
Daar ben ik ook eens geweest, ik woonde er in de buurt. Deze zomer maar weer eens kijken. Als je toch in de buurt bent, en je zoekt modellen, rijd dan maar naar Merchweiler! Grote zaak met vaak mooie aanbiedingen.
Verder wachten wij op nog meer mooie foto,s! Wim
-
Wij willen meer!
Pffrrt... Waarom denk ik nu opeens aan "Rupsje Nooitgenoeg"? ;D
Zonder gekheid: Er volgt meer oud roest. :)
Even off-topic:
@Wim: Dank voor de tip. Is die winkel echt zo groot als op de foto van de website (http://www.mhc-saar.de/)?
Groet,
Basilicum
-
Hier (http://www.nproject.org/nl/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=4%3Ahermeskeil&Itemid=257) staat ook nog het e.e.a aan hermeskeil plaatjes. Geen idee van welk jaar.
-
Even off-topic:
@Wim: Dank voor de tip. Is die winkel echt zo groot als op de foto van de website (http://www.mhc-saar.de/)?
[/quote]
Onder Unser Geschaft krijg je een aardige indruk van de zaak.
Zijn trouwens prachtige plaatjes die hier geplaatst zijn.
Groeten,
Patrick
-
Ik ben er in de zomer van 2006 geweest
De meeste foto's die er te maken waren passen inderdaad goed in het topic spoordesolaatheid.
Jammer dat dat allemaal zo weg staat te roesten, maar aan de andere kant waren er ook wel een paar beter onderhouden items.
Gelukkig viel de entreeprijs ook heel erg mee ( ik geloof €2,50 pp)
Groetjes,
Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5314_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5314_1.jpg)
-
Hermeskeil 2005 - Deel 3
Love me tender
Van tenders worden over het algemeen minder foto’s gemaakt, heb ik het idee. Om dit een beetje te compenseren, maakte ik van de roestige exemplaren in Hermeskeil een rijtje foto’s.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto251_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto251_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 11 De tenders van twee 44’ers. Links een rijtuig van de Bauartgruppe 28.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto252_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto252_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 12 Links 41 1025, rechts een Br. 52. Vraag me niet welke 52.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto253_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto253_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 13 Nogmaals 41 1025.
Veel locomotieven van dit museum hebben aan het einde van hun actieve leven gediend als “Heizlok”. Zo’n Heizlok werd gebruikt om, bijvoorbeeld, de gebouwen van een lokdepot van warmte te voorzien. Deze loc’s werden vaak ontmanteld en als stationaire of verrijdbare installatie ter beschikking gesteld aan een lokdepot. Dat ontmantelen ging soms zo ver, dat alles wat niet echt meer nodig was, eraf gesloopt werd. Vervelend voor iemand, die probeert om van een Heizlok weer een dienstvaardige lok te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto254_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto254_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 14 58 1616 met een drieassige tender.
Deze 5810 is zo’n Heizlok. Oorspronkelijk was deze Pruisische lok van het type G12. Van deze lokserie zijn er honderden geweest en was eigenlijk de eerste “Einheitslok” in Duitsland. Ook de spoorwegmaatschappijen van Baden en Sachsen hadden deze loc’s in dienst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto255_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto255_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 15 Nog een Heizlok: 22 066 (oorspronkelijk 39 033). Helaas maakte ik geen foto van de rest van de lok.
De heer Falz heeft nog veel meer loc’s. Deze staan in Falkenberg. Een lijstje (http://www.dmhk.de/customerdata/documents/Infoblatt%20Innenseite.pdf).
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
[wijsneusfunctie aan]
Köf is een afkorting voor “Kleinlokomotive ölgetrieben mit Flüssigkeitsgetriebe”.
[/wijsneusfunctie uit]
Hoi.
Geweldige foto's :)
[nog wijsneuzerfunctie aan]
Köf is een afkorting voor “Kleinlokomotive öl-motor (diesel dus) mit Flüssigkeitsgetriebe”.
[/nog wijsneuzerfunctie uit]
Bart
-
stelletje wijzneuzen ;D ;D
eric
-
Hermeskeil 2005 - Deel 4
In het mapje Hermeskeil vond ik meer foto’s. Ik zal opnieuw een rijtje laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto256_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto256_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 16 Een Güterzugbegleitwagen met twee spoorwegkranen (vergelijk foto 9).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto257_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto257_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 17 50 8120 met links 44 1412 en rechts 22 066 (vergelijk foto 15). Achteraan een E94.
Er staan niet alleen stoom- en diesellocomotieven te wachten op constructieve hulp, ook een aantal elektrische exemplaren zijn van de partij. Behalve E94’ers staat er ook een E44. E44 148 staat volgens mij onder de tent van foto 3.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto258_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto258_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 18 Twee elektrische locomotieven. Br. 254, voorheen E94.
Het museum in Hermeskeil staat vol met voormalige “Kriegslokomotiven”. De Baureihe 52 is het meest bekend, met Br. 42 op een goede tweede plaats. Ook de series E44 en E94 behoorde tot deze categorie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto259_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto259_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 19 254 010, voorheen E94 010.
De site van het museum spreekt over één E94. Toch zie ik hier duidelijk twee exemplaren. Om de verwarring nog groter te maken: in mijn geheugen heb ik een rijtje van drie E94’ers in Hermeskeil. Jürgen Utecht (http://www.museumslok.de/) gaf duidelijkheid: het zijn er drie: E94 040, 066 en 110.
Vlakbij de spooraansluiting van het museum staat een Oostenrijkse Baureihe 42. Deze loc is een paar jaar geleden (2004?) een groot punt van discussie geweest in diverse Duitse fora. Hoe dat kwam? Ongeveer zo: In Oostenrijk diende deze loc als Ersatzteilspender, als plukloc voor diverse museumlocomotieven. Na jaren plukken, vond men dat het genoeg was en deze 42 nu gesloopt kan worden. De sloper Bender uit Keulen kocht de Oostenrijker en zette hem een tijd als blikvanger op zijn terrein. Toen Bender meer geld zag in de verkoop als locomotief, dan als oud ijzer, bood hij hem te koop aan op internet. Er was weinig interesse. “Veel te duur” en “incompleet” waren onder andere de argumenten. Na een aantal maanden maakte Bender bekend, dat de loc binnenkort via een hoogoven omgezet zal gaan worden in een nieuwe serie Volkswagens. De wereld was te klein in sporend-hobby-Duitsland! “Jetzt zerlegen wir eine Lok, die museal erhalten werden sollte?!” Iedereen wilde de loc behouden, maar niemand wilde betalen. Tja, zo werkt dat niet in een kapitalistisch systeem…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto260_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto260_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 20 42 2754. Toch niet gesloopt.
Op het laatste moment heeft de heer Falz de loc gekocht en in zijn museum gezet. Hiermee is men in Duitsland ook niet echt blij, gezien de reputatie van de heer Falz. Eén doel is bereikt: de loc is nog voorhanden.
Ik heb nog meer foto’s. Interesse?
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Ik heb nog meer foto’s. Interesse?
-
Ik heb nog meer foto’s. Interesse?
Ja, Graag!
Alstublieft ;)
Oude meuk is altijd interessant! (y)
-
Ter info: http://www.ruwer-hochwald-radweg.de/
Onder Sehenwertse wordt vermeld dat er ook nog 3 Schlafwagens van de Orient Express aanwezig zijn die als een nieuwe hal is gerestaureerd zullen worden .
Wie weet hoe het hiermee gesteld is?
-
A! mooi man die foto,s. Laat maar komen die plaatjes.
Ja, die winkel is inderdaad zo groot! Ik vermoed de grootste van de regio.
In Zweibrucken zit Cleemann, ook een flinke zaak, wel heel erg ouderwets.
de bediende is volgens mij een vrijgezel, die van zijn hobby een beroep heeft gemaakt.
Ik moet dit voorjaar het een en ander combineren met de grootste rommelmarkt in de regio, en wel die van Homburg. Vindt plaats iedere eerste zaterdag van de maand. Veel meubels e.d. Ook bootlegs vindt je er volop. Data is te vinden op de site van de stad. Op nog geen twee uur rijden van Maastricht, als je kunt autorijden tenminste! Wim
-
@Richard,
De drie Orient-Express-rijtuigen heb ik niet gezien. Op de materieellijsten van het museum worden ze ook niet vermeld. Dat zegt op zich weinig, want deze zijn niet compleet. Ik dacht even aan de Hochwaldbahn (http://www.hochwaldbahn.de/). Deze club zit aan de andere kant van het station Hermeskeil. Ook hier geen spoor van de CIWL-rijtuigen.
Is er iemand die meer weet?
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Ter info: http://www.ruwer-hochwald-radweg.de/
Als je dan Sehenwertes aanklikt -dan Damflok Museum Hermeskeil aanklikken dan kun je in de omschrijving lezen over de Orient Express wagens die hier aanwezig moeten zijn.
Richard
-
Vorige zomer waren we in de buurt op vakantie. Ik zag een kopietje hangen op een prikbord bij de receptie, waarop melding werd gemaakt van >50 'dampflocs'. Het museum was me onbekend op dat moment, dus dit grote getal maakte me enigzins sceptisch.....
Wel meteen ernaartoe natuurlijk! Wat je dan ziet........
't is dat het DB locs waren, maar ik waande me even op de NVBS excusie naar Baarle-Nassau net na WOII.......
De locs in de loods zien er prima uit. Van allen is de ketelkeuring in de jaren '80 al verlopen. Van de locs buiten is van enkelen het front nog opnieuw geschilderd, waardoor ze vanuit bepaalde hoeken nog 'als nieuw' te fotograferen zijn. En verder is er veel roest, zoals de fotos al lieten zien.
Ondanks de slechte staat van de machines is het zeker een bezoek waard. De entree is laag, het is dichtbij, en zoveel stoomlocs bij elkaar is uniek.
De Orient Express rijtuigen heb ik niet gezien.
PS Een bezoekje is goed te combineren met het vliegtuigmuseum in dezelfde plaats.
Groetjes, Bart
-
Hermeskeil 2005 - Deel 5
Heb je hem ook gezien, die typefout in mijn vorige bijdrage? Schuld van een losse vinger… De loc van foto 19 is niet 254 010, maar 254 040.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto261_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto261_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 21 Buffer-onderonsje.
Het rijtuig op de achtergrond is dezelfde als die van foto 11. Het gaat hier om een rijtuig van de “Bauartgruppe 28”. Het was een restauratierijtuig van de Mitropa.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto262_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto262_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 22 Een kijkje tussen oor en ketel door.
Ronald liet al een foto (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18612.msg278702#msg278702) zien van de lok op de achtergrond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto263_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto263_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 23 Een zijwand van een tender in een ver gevorderd stadium van ontbinding.
Een voorbeeld van een tender, die een tweede leven als bloempot (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18441.msg276264#msg276264) is begonnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto264_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto264_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 24 Een Roemeense G10.
Deze G10 is oorspronkelijk een Pruisisch ontwerp en werd later bekend als Baureihe 5710. Er zijn er duizenden van geweest. Deze komt uit Roemenië. Een aantal exemplaren kwamen een jaar of zes geleden naar West-Europa. De afgebeelde G10 werd in Roemenië gedemonteerd, op platte wagens gelegd en naar Hermeskeil gereden. Daar werd het bouwpakket vrij snel in elkaar gezet om… weg te roesten? Beter hier wegroesten, dan in een Roemeense hoogoven terecht komen.
Tot zo ver mijn foto’s van een museum, die – op geheel eigen wijze – origineel is.
Het is goed, dat dit materieel niet gesloopt is en bezichtigd kan worden. Dat het voor een groot deel in weer en wind staat weg te roesten, vind ik erg jammer. Zo wordt het meer een soort uitstel van executie.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
P.S.: Bart heeft gelijk: het vliegtuigmuseum (http://www.flugausstellung.de/) is ook interessant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto265_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto265_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 25 Deze replica van een Concorde dient als restaurant.
-
Mooie plaatjes Basil. Ga maar rustig door tot deel 50....
Groet Jaap
-
@ JaJo
Tot zo ver mijn foto’s van een museum, die – op geheel eigen wijze – origineel is.
Ik denk toch dat die foto's dan van iemand anders moeten komen ;)
Gr Wilmar
-
Prachtig al dit soort foto's. Jammer van de locomotieven en wagens dat ze daar zo weg staan te roesten.
Van mij mogen er gerust nog meer van deze foto's komen, misschien ga ik ze komende zomer zelf wel eens maken.
Groeten,
Christoph
-
Ik blijf het mooi vinden al die vervallen zooi, groetjes Michiel
-
Ik wil dan ook non wel wat fotootjes posten.
Niet zo mooi als van Basilicum javascript:replaceText('%20(y)',%20document.forms.postmodify.message);, maar misschien genieten jullie er toch nog van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5282.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5282.jpg)
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5295.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5295.jpg)[/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5322.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5322.jpg)
Groetjes,
Ronald
-
Dank voor alle complimenten. :)
@Ronald:
Interessante foto's. De loc van de derde foto is van de "buren", de Hochwaldbahn. Wanneer heb je deze foto's gemaakt?
Groet,
Basilicum
-
Hermeskeil 2005 - Deel 6
Een toegift
Ik heb nog eens in mijn fotoalbum gekeken. Inderdaad: er zijn nog foto’s bij, die ik nog niet heb laten zien. De kwaliteit van deze foto’s laat hier en daar te wensen over. Scheef, overbelicht of juist veel te donker, in de weg lopende mensen. Door rotatie, bijknipperij en spelen met de kleuren zijn een paar foto’s toch door de audities gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto266_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto266_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 26 41 137. De lok links is 58 1616 van foto 14.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto267_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto267_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 27 52 8123. Een van de weinige loc’s, die (gedeeltelijk) afgedekt zijn.
De ketel van de 52 zit in de grondverf. Voor deze Br. 52 staat een Br. 44 met grote windleiplaten, Wagner-Windleitbleche.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto268_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto268_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 28 Een railbus van de Hochwaldbahn, VT55.
Bij het verlaten van het Dampflokmuseum verscheen deze Schienenbus. Hij ziet er echt prima uit. Wat een contrast met de hoeveelheid roest aan de andere kant van het hek…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto269_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto269_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 29 De railbus vertrekt in zuidelijke richting.
Rechts een stukje van het stationsgebouw van Hermeskeil.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto270_BSM_Hermeskeil_2005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto270_BSM_Hermeskeil_2005.jpg)
Foto 30 Zelfde locatie als foto 29, maar nu vanaf het ander perron.
Het rijtje materieel links op de foto is van de Hochwaldbahn. Rechts achter de omheining staan de roestige locomotieven te wachten op betere tijden.
Zo. Dit zijn al mijn foto’s van roestig Hermeskeil. Heb je meer foto’s van dit museum? Voeg ze maar toe aan dit draadje.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
-
Wij zijn dit jaar in Hermeskeil geweest, dus hermeskeil 2011.
Hier wat foto's van de toestand nu:
Bij binnen komst zag het er nog redelijk uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0931_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0931_1.jpg)
De railbussen moesten wat onderhoud hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0936_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0936_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0937_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0937_1.jpg)
In sfeer kleuren lijkt het nog heel wat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0939_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0939_2.jpg)
Maar wat zien de loks er zelf slecht uit, toch wel zonde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0940_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0940_3.jpg)
Ook het materiaal achter de hekken kan wel een opknapbeurt gebruiken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0944_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0944_1.jpg)
Zoals in het andere draadje ook al aangegeven lijken de loks er van de voorkant nog wel redelijk uit te zien. Maar het is wel alleen de voorkant die netjes geschilderd is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0949_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0949_1.jpg)
Ook nog even wat van de spoorlijn in de omgeving nagezocht en een mooie brug gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1020_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1020_2.jpg)
Natuurlijk wilde we dat ook wel even van boven bekijken, maar die wordt niet echt veel meer gebruikt:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1027_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1027_1.jpg)
Tot zo ver.
Roelco
-
Ik vraag me af,
er staan bijna een dozijn 44'ers en dito tenders. Zou het niet mogelijk zijn 1 of meerdere bedrijfsvaardige loks te creëren uit de onderdelen van die loks ?
Wat betreft de troosteloosheid, zoals een man in het Sachsischers Eisenbahn Museum in Chemnitz zei : "Wir brauchen einen verrückten Miljonair". :-\
-
Een teken van leven uit Hermeskeil. Dank, Roelco.
Het is in Hermeskeil soms wel wat onoverzichtelijk. Aan de westkant van het emplacement staat een deel van de verzameling van Bernd Falz; aan de oostkant heeft de Hochwaldbahn (http://www.hochwaldbahn.de/museumsbahn.html) een stek gevonden. Hierdoor zijn foto's 2, 3, 6, 8 en 9 van de Hochwaldbahn en de rest van Dampflok-Museum Hermeskeil (http://www.dmhk.de).
Zo'n miljonair zou, wat mij betreft, in Hermeskeil ook van harte welkom zijn, Sander.
Groet,
Basilicum
-
Er bestaan toch nog veel schone oude roestige treinen,zie dat erg graag!
(y)
-
Een teken van leven uit Hermeskeil. Dank, Roelco.
Het is in Hermeskeil soms wel wat onoverzichtelijk. Aan de westkant van het emplacement staat een deel van de verzameling van Bernd Falz; aan de oostkant heeft de Hochwaldbahn (http://www.hochwaldbahn.de/museumsbahn.html) een stek gevonden. Hierdoor zijn foto's 2, 3, 6, 8 en 9 van de Hochwaldbahn en de rest van Dampflok-Museum Hermeskeil (http://www.dmhk.de).
Groet,
Basilicum
Klopt Basilicum, bedankt voor de correctheid hierin. Wel zijn foto 2, 3 en 6 vanaf het terein van het museum genomen, het materiaal behoort inderdaad niet tot het museum zelf.
Roelco
-
een miljonair heb je niet echt nodig daar hoor... verkoop al die 44'ers, 50'ers en 52'ers waarvan er toch al een hele zwik bewaard zijn gebleven als schroot en knap van dat geld de paar wel bijzondere locs op die daar staan, kan je een heel eind van komen...
-
In de Op de rails van mei (http://www.nvbs.com/Opderails/nummer.php?datum=20110501) staat een artikel over deze bijzondere verzameling.
Het is vooral een gebrek aan mankracht om er nog iets van te maken.
Voor wie daar gaat kijken, bezoek dan ook het Luchtvaartmuseum (http://www.flugausstellung.de/).
Toen ik daar was, hield de navo een oefening, expres kwam er een Canadese straaljager zeer laag over ;D
-
uit op de rails:
"... met een inmiddels in fietspad getransformeerde zijtak (Ruwertalbahn) naar Trier en is.."
Daar heb ik op gefietst op weg naar Hermeskeil. Heel geleidelijke hoogte verschillen, dus goed te doen. En je ziet echt wel dat het een oude spoorlijn is geweest. Je komt ook heel langzaam langs het spoor te fiets dat er dus nog wel ligt. Echt jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt daar. Kan een mooie publiektrekker zijn voor die omgeving.
Toen wij er waren heb ik verder geen bezoekers gezien, eerder in de vakantie toen ik buitenlangs fietste liepen er wel bezoekers.
Tijdens ons bezoek waren ze wel bezig met de loks. Wat een werk om die roestvrij te krijgen in en de verf te zetten, maar moet zeggen. Je zag wel verschil.
Misschien een mooi uitje voor de forumleden om daar eens een dag roest te gaan krabben :)
(dat luchtvaartmuseum hebben we inderdaad ook bekeken. Ook de moeite waard om eens langs te gaan.)
-
Even uit het stof gehaald dit draadje.
Een jaar of 5 geleden was ik ook in Hermeskeil, maar was de deur op slot.
Vandaag met een beetje een raar gevoel over dit museum een 2e poging gewaagd.
(immers, dit draadje was mij al bekend!)
Gelukkig! Open! Dus met de hele familie voor een tientje naar binnen.
Wat een vreemde plek dit. Mooi en triest tegelijk.
Mooi:
- mooie oude loods + draaischijf.
- best nog wel een mooi emplacement!
- In de loods mooie locs te zien, waaronder de BR01
Triest:
- De locs buiten zijn in de meeste gevallen in zeer slechte staat: roest.
- Het is een bende op het terrein en ook in de loods, bakken kattengrid, etenswarenbakjes overal .
- Bende deel 2: onkruid en ongewild groen.
- Bende deel 3: overal onderdelen en opgestapelde stenen.
- Bende deel 4: de locs zijn ook overwoekerd met onkruid en dode takken liggen er ook gewoon op.
Het is mij werkelijk niet duidelijk wat men hier nu precies mee wil. Wat is het doel van deze verzameling?
Het lijkt er sterk op dat locs slechts gered zijn van de sloop. Ok, mooi, maar nu staat die handel daar
weg te roesten in een vervallen setting. Dat is dus uitstel van executie.
Helaas was er alleen een slecht duits sprekende kaartjes verkoopster. Ik kon mn vragen dus niet kwijt.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de achtergrond van deze verzameling, en wat er de bedoeling van is.
In het blaadje dat we kregen, stond dat er tegenwoordig geen medewerkers meer zijn. Ja 2, maar dat
zet geen zoden aan de dijk met zo'n collectie en complex. Vroeger waren er 20 medewerkers.
Vreemd, want in duitsland stikt het van de spoorfanaten...
Zoals het nu is, zullen er nier meer bezoekers gaan komen. Het is gewoon een bende alles bij elkaar genomen.
Alleen treinfanaten zullen dit opzoeken.
Ik had verwacht dat er iets van een expositie zou zijn over deze verzameling. Een prachtige lokloods waar je zit
in zou kunnen onderbrengen!
Ik heb er wel van genoten, toch wel door de bende heen gekeken en mooi materieel gezien.
Vrouw en kinderen vonden er weinig aan..... En dat zal voor meer vrouwen en kinderen gelden denk ik.
Zonde, zonde , zonde en nog eens zonde!!
De eigenaar moet gewoon zorgen dat het terrein weer netjes is. Alleen opruimen en snoeien zou al heel veel doen!
De slechtste locs gewoon weg.
Breng de wat betere locs elders onder. Dan is de kans op behoud ervan wat groter dan nu het geval is.
Doe iets met de unieke locatie!
Geef meer info over het verhaal van deze collectie, hoe is de eigenaar aan al deze locs gekomen? Hoe heeft hij
het terrein kunnen krijgen? Zet bijvoorbeeld een modelbaan in de lokloods. Beeld daar het hele complex uit of zoiets.
Als deze man ooit uit de tijd komt, dan zou het me niets verbazen dat de hele handel alsnog naar de schroot gaat.
Dan zou alle moeite voor niets zijn geweest...
Groet,
Collin
-
Dat het een collectie roest is, klopt. Maar er zitten wat kanttekeningen aan.
Het is ooit door een liefhebber opgekocht. Oost-Duits spul dat nog te koop was toen de muur naar beneden kwam. Anders was het naar de sloper gegaan. Maar de mankracht is er niet geweest om het op te knappen. Wat ook niet hielp is dat er kennelijk geen toestemming was om afdakjes voor boven de buiten staande loks te maken...
Probleem is ook dat het in de middle of nowhere ligt, zonder treinverbinding. Vroeger was er nog wel eens iets qua speciale rit, maar nu kom je er met het spoor niet meer. Citaat uit een regionale krant uit 2013: (https://www.volksfreund.de/region/hochwald/hermeskeiler-lokmuseum-leidet-unter-insolvenz-der-hochwaldbahn_aid-5324902)
Normalerweise habe er 5000 Besucher im Jahr - das Museum hat von April bis August geöffnet. Doch nun seien schon vier von sechs Monaten rum und es seien noch keine 1000 Besucher gekommen.
Héél positief: deze collectie heeft veel andere loks wèl aan de praat gehouden. Het is een grote verzameling reserveonderdelen! Veel museumlijnen zijn langsgeweest en hebben (met toestemming) hun defecte onderdelen ingewisseld voor nog bruikbare onderdelen van de Hermeskeiler loks. Die gaan toch niet meer rijden, dus maakt het niet uit als het onderdeel stuk is: als het er maar goed genoeg uit ziet :)
Reinout (die er zelf nog een keertje langs wil)
-
Reinout, dank voor je verhaal!
Dat het met de bezoekersaantallen niet goed zit, geloof ik graag.
Ik gok dat mijn tientje gisteren het enige tientje is geweest dat heeft bijgedragen
aan de inkomsten....
Ik liep ook steeds door spinnenwebben heen, alsof er tijden niemand tussen al die rijen loks heeft
doorgelopen. Het was mi ook niet duidelijk wat er allemaal nog rijvaardig is van deze collectie.
Waarschijnlijk is ook geen van de mooiere loks die binnenstaan rijvaardig.
Maar als dit museum (het noemt zichzelf een museum) nog wat zou willen, dan moet het roer
op een of anderen manier toch om. In elk geval is het nu niet informatief, het roept alleen maar vragen op.
Bovendien begreep ik dat er een 2e "museum" is! In Falkenberg. Op een dergelijk depot met een grote
loods en draaischijf zou een dergelijke verzameling te vinden zijn.
Groet, Collin
-
Vorig jaar heb ik het museum opnieuw bezocht. Ik liep er met gemengde gevoelens rond. Enerzijds blij dat het materieel er nog is en de locloods geen lege plekken vertoond. Alles wat binnen kan staan, staat binnen. Anderzijds somber over de staat van het materieel, dat in weer en wind afwacht wat eventueel misschien ooit komen gaat. Veel meer dan een verzameling onderdelen in ontbinding lijkt het eigenlijk niet meer te zijn. Ook deze keer maakte ik foto’s. Bij interesse kan ik een selectie laten zien. Het verschil met mijn serie van 2005 is meer ontbinding en hier en daar een likje verf op een stoomlocomotief.
Het doel van deze collectie ontgaat me steeds weer. Verzamelt Herr Falz spoorwegmaterieel om voor het nageslacht te bewaren? Gaat het enkel om het hebben? Streeft hij naar een Duitse versie van Barry Scrapyard (http://www.greatwestern.org.uk/barry1.htm)? Hij hoeft het mij natuurlijk niet uit te leggen, want het is zijn zaak, zijn bezit. Ik vind het jammer, dat de staat van het materieel alleen maar slechter en nog slechter wordt. Er staan unieke locomotieven tussen, die behoud in goede staat zeker waard zijn.
Groet,
Bas
-
Hoe meer foto's er van zijn (liefst van alle uithoeken), hoe beter voor mij. Ik zal nooit de mogelijkheid hebben daar langs te gaan, dus wat mij betreft, kom maar op voordat alles onherkenbaar ineen gezakt en overwoekerd is.
Mvg Bas
-
Ik heb geen foto's gemaakt.
Ondanks alles vind ik het jammer voor je dat je er nooit naar toe zou kunnen!!
Op zich is Hermeskeil goed te bereiken, en het "museum" ook.
Want het is in de basis een mooi emplacement, met draaischijf en zeer oude ringloods.
Dat is gewoon mooi.
Dat er buiten het eea staat weg te roesten is triest, maar je ziet de loks in een bijzonder
groot aantal toch echt bij elkaar staan. En dat is uniek te noemen.
En je ruikt het materieel ook. Ook buiten ruik je de locs als je er tussendoor loopt. Apart.
Ik vind de loods ook uniek, die is al oud en dat merk je ook als je erin staat. Waar vind je
zoiets in Nederland?? Nergens, want alles is bij ons afgebroken en vernietigd,
Wat mij van alles het meest stoort, is gewoon de bende.
Dat is niet nodig en makkelijk te verhelpen.
Verder zou zoals gezegd gewoon info moeten komen over de spullen die er staan.
Dat zou alles wat meer inhoud geven.
Groet,
Collin
-
Bas, bedankt voor die link naar Barry. Interessant leesvoer!
-
Ik was van plan om daar aankomende week naar toe te gaan.
Als ik dit zo lees vraag ik me af of het nog wel de moeite waard is om langs te gaan ? ???
Hopelijk krijg ik hier op nog een reactie voor dat ik weg ben. ;)
Kees.
-
Mocht je er heen gaan: neem een doos tissues mee. De tranen schieten je in je ogen... :'( :'(
-
Rijvaardig? Nee, niets en dat zal ook niet gebeuren.
Wat ik begreep is het vooral het hebben om te hebben; er een echt museum van maken is inderdaad niet gelukt. Er staan heel veel casco's van Dampfspender enzo, daar valt ook gewoon niks meer van te maken.
Ik weet even niet of de loods met de mooie locs nu in Hermeskeil of in het tweede depot, Falkenberg staat.
-
Als je daar toch in de buurt bent: gaan.
Ik heb begrepen dat ook de loods in Falkenberg voorzien is van mooi uitziende locs.
In Hermeskeil heeft de loods 6 sporen, elk voorzien van een mooi uitziende loc.
-
Het is een aparte ervaring om tussen rijen afgedankte, roestige stoomlocomotieven te lopen. De sporen staan zo vol, dat overal wat te zien is. Zoals Collin al schreef: ga kijken, als je in de buurt bent.
In Falkenberg ben ik nog niet geweest. Ook daar is veel te zien, zoals google-maps toont.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Falkenberg-Elster.jpg) (https://www.google.nl/maps/@51.5844538,13.2704055,331m/data=!3m1!1e3)
Met een klik op deze afbeelding ontdek je meer.
Ook de site van de twee musea (http://www.dampflokmuseum-hermeskeil.de) is informatief.
Groet,
Bas
-
Hermeskeil 2017 – In en rond de locloods
In 2017 was ik opnieuw in Hermeskeil. In een kleine serie laat ik hiervan beelden zien. Elders op het wereldwijde web vond ik een afbeelding (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?108,8678958) van het andere deel van de verzameling van Bernd Falz in Falkenberg. Ook die geeft een roestige indruk.
Bij de poort van het museumterrein in Hermeskeil staat achter een Köf nog steeds een 52. Niet van de Reichsbahn, maar 52 662 van de Bundesbahn. Alleen daarom al een reden om de loc te behouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_01_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_01_Hermeskeil_DMH.jpg)
51
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_02_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_02_Hermeskeil_DMH.jpg)
52
De locomotieven in de loods zijn vanzelfsprekend in betere staat, dan het materieel, dat inmiddels al tientallen jaren buiten in weer en wind staat te wachten op… Tja, waarop eigenlijk?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_03_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_03_Hermeskeil_DMH.jpg)
53
Herr Falz heeft de dieselloc op foto 53 zelf gereden voor zijn eigen spoorwegbedrijf.
Binnenkort meer.
Groet,
Bas
-
Bas, waarom denk je dat die 52 van de DB is geweest? Volgens de site Revisionsdaten.de is het gewoon een DR (DDR) loc die in 1988 in BW Wustermark buiten dienst is gesteld. Trouwens, volgens de eigen site van Hermeskeil ook een DR(DDR) lok zie ik net.
-
Je hebt gelijk. Het uiterlijk van de loc doet mij erg Bundesbahn aan. De windleiplaten, bijvoorbeeld.
Ik pas mijn tekst aan. Dank voor de oplettendheid. (y)
Groet,
Bas
-
Hier nog wat info over de 52 662.
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet147228.shtml
Het is zelfs nog een UK, als ik op haar nr zoek zie ik een lok huis zonder voorste ramen.
Kees.
-
Hermeskeil 2017 – Roestig restauratierijtuig
In de buurt van de locloods staat, tussen rijen stoomlocomotieven, een restauratierijtuig, dat omstreeks 1930 voor de Mitropa gebouwd is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_04_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_04_Hermeskeil_DMH.jpg)
54
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_05-_Hermeskeil_DMH_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_05-_Hermeskeil_DMH_1.jpg)
55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_06_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_06_Hermeskeil_DMH.jpg)
56
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_07_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_07_Hermeskeil_DMH.jpg)
57
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_08_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_08_Hermeskeil_DMH.jpg)
58
Groet,
Bas
-
Op foto 56 staan de loks in ieder geval netjes geordend met de buffers op een rijtje :)
Die tweede foto van het restauratierijtuig: het lijkt wel of de individuele verflagen per stuk loslaten. Heel raar gezicht. Alsof de roestlaag aan het roesten is.
Reinout
-
Wel een erg triestmakend gezicht, moet ik zeggen... :'(
-
... 52 662 ... is zelfs nog een UK, als ik op haar nr zoek zie ik een lok huis zonder voorste ramen.
Volgens mijn informatie zijn alle locomotieven van de Baureihen 42 en 52 Kriegslokomotiven, geen Übergangs-Kriegslokomotiven. Latere series van de Baureihen 44, 50 en 86 hadden wel de toevoeging ÜK. Of dat ook bij de E44 en E94 zo was, is een interessante vraag voor een lange winteravond.
Groet,
Bas
-
Bas je hebt groot gelijk.
Ik denk dat ik even in de veronderstelling was van een Br 50. ???
Kees.
-
Hermeskeil 2017 – Goederenwagens in verval
Hoe verder van de locloods, hoe desolater de stemming wordt. Ook aan enkele houten goederenwagens knaagt de tand des tijds.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_09_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_09_Hermeskeil_DMH.jpg)
59
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_10_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_10_Hermeskeil_DMH.jpg)
60
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_11_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_11_Hermeskeil_DMH.jpg)
61
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_12_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_12_Hermeskeil_DMH.jpg)
62
Groet,
Bas
-
Hermeskeil 2017 – Aftakeling
Van mogelijk herstel van deze schade lijkt geen sprake te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_13_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_13_Hermeskeil_DMH.jpg)
63
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_14_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_14_Hermeskeil_DMH.jpg)
64
Groet,
Bas
-
Zo erg is dat nog niet.
Wat oude kranten, wat stuc, en het ziet er weer uit als nieuw (https://youtu.be/iL25W-Ojtug?t=247)
Moest er spontaan aan denken...
Jan-Peter
-
;D
Vochtig doekje erover, hier en daar stukjes duct-tape erop, op enkele cruciale plaatsen tie-wrapjes erom en rijden maar!
Roest? Wat nou roest?
Groet,
Bas
-
Je vergeet de familieverpakking WD40!
Reinout
-
Weatheren is niet nodig, dus dat materiaal kun je thuis laten.
-
Hermeskeil 2017 – Stervende tenders
De laatste bijdrage van mijn fotoserie uit 2017 geeft net zo’n roestig beeld als de voorgaande.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_15_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_15_Hermeskeil_DMH.jpg)
65
De dikte van het metaal laat hier en daar te wensen over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_16_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_16_Hermeskeil_DMH.jpg)
66
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_17_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_17_Hermeskeil_DMH.jpg)
67
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_18_Hermeskeil_DMH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/170604_18_Hermeskeil_DMH.jpg)
68
Ik vraag me af wat met deze verzameling gebeurt, als Herr Falz er niet meer is…
Peinzende groet,
Bas
-
Dat hangt af van wat zijn wensen zullen zijn denk ik.
Voor enkele exemplaren is misschien wel interesse door een museum of stoomstichting,wellicht her of der nog wat onderdelen leveranciers die interesse wekken bij die groepen en de rest is al praktisch schroot.
E.e.a. hangt er wel van af of ze er dan normale of idiote prijzen voor zullen vragen ::)
-
Museumorganisaties mochten naar wat ik gehoord heb gratis onderdelen komen ruilen. Als het er van de buitenkant visueel maar hetzelfde uit bleef zien was het goed.
Op die manier hebben kennelijk veel andere loks hun "leven" te danken aan de roestige orgaandonoren.
Reinout