Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50

Auteur Topic: Dampflok-Museum Hermeskeil  (gelezen 27608 keer)

Ronald Brandt

• Offline Offline
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #30 Gepost op: 22 March 2009, 12:14:32 »
Ik wil dan ook non wel wat fotootjes posten.
Niet zo mooi als van  Basilicum javascript:replaceText('%20(y)',%20document.forms.postmodify.message);, maar misschien genieten jullie er toch nog van.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5295.jpg][/url]

Groetjes,

Ronald
Ronald Brandt

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #31 Gepost op: 22 March 2009, 12:20:49 »
Dank voor alle complimenten.  :)

@Ronald:
Interessante foto's. De loc van de derde foto is van de "buren", de Hochwaldbahn. Wanneer heb je deze foto's gemaakt?

Groet,
Basilicum

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #32 Gepost op: 23 March 2009, 20:05:23 »
Hermeskeil 2005   -   Deel 6

Een toegift

Ik heb nog eens in mijn fotoalbum gekeken. Inderdaad: er zijn nog foto’s bij, die ik nog niet heb laten zien. De kwaliteit van deze foto’s laat hier en daar te wensen over. Scheef, overbelicht of juist veel te donker, in de weg lopende mensen. Door rotatie, bijknipperij en spelen met de kleuren zijn een paar foto’s toch door de audities gekomen.

Foto 26   41 137. De lok links is 58 1616 van foto 14.

Foto 27   52 8123. Een van de weinige loc’s, die (gedeeltelijk) afgedekt zijn.

De ketel van de 52 zit in de grondverf. Voor deze Br. 52 staat een Br. 44 met grote windleiplaten, Wagner-Windleitbleche.

Foto 28   Een railbus van de Hochwaldbahn, VT55.

Bij het verlaten van het Dampflokmuseum verscheen deze Schienenbus. Hij ziet er echt prima uit. Wat een contrast met de hoeveelheid roest aan de andere kant van het hek…

Foto 29   De railbus vertrekt in zuidelijke richting.

Rechts een stukje van het stationsgebouw van Hermeskeil.

Foto 30   Zelfde locatie als foto 29, maar nu vanaf het ander perron.

Het rijtje materieel links op de foto is van de Hochwaldbahn. Rechts achter de omheining staan de roestige locomotieven te wachten op betere tijden.

Zo. Dit zijn al mijn foto’s van roestig Hermeskeil. Heb je meer foto’s van dit museum? Voeg ze maar toe aan dit draadje.

Met vriendelijke groet,
Basilicum

rjr

• Offline Offline
Re:Hermeskeil 2005
« Reactie #33 Gepost op: 16 August 2011, 16:16:10 »
Wij zijn dit jaar in Hermeskeil geweest, dus hermeskeil 2011.
Hier wat foto's van de toestand nu:
Bij binnen komst zag het er nog redelijk uit:

De railbussen moesten wat onderhoud hebben:

In sfeer kleuren lijkt het nog heel wat:

Maar wat zien de loks er zelf slecht uit, toch wel zonde:

Ook het materiaal achter de hekken kan wel een opknapbeurt gebruiken:

Zoals in het andere draadje ook al aangegeven lijken de loks er van de voorkant nog wel redelijk uit te zien. Maar het is wel alleen de voorkant die netjes geschilderd is:

Ook nog even wat van de spoorlijn in de omgeving nagezocht en een mooie brug gevonden:

Natuurlijk wilde we dat ook wel even van boven bekijken, maar die wordt niet echt veel meer gebruikt:(

Tot zo ver.

Roelco

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #34 Gepost op: 16 August 2011, 16:31:20 »
Ik vraag me af,

er staan bijna een dozijn 44'ers en dito tenders. Zou het niet mogelijk zijn 1 of meerdere bedrijfsvaardige loks te creëren uit de onderdelen van die loks ?

Wat betreft de troosteloosheid, zoals een man in het Sachsischers Eisenbahn Museum in Chemnitz zei : "Wir brauchen einen verrückten Miljonair":-\
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #35 Gepost op: 16 August 2011, 16:41:17 »
Een teken van leven uit Hermeskeil. Dank, Roelco.

Het is in Hermeskeil soms wel wat onoverzichtelijk. Aan de westkant van het emplacement staat een deel van de verzameling van Bernd Falz; aan de oostkant heeft de Hochwaldbahn een stek gevonden. Hierdoor zijn foto's 2, 3, 6, 8 en 9 van de Hochwaldbahn en de rest van Dampflok-Museum Hermeskeil.

Zo'n miljonair zou, wat mij betreft, in Hermeskeil ook van harte welkom zijn, Sander.

Groet,
Basilicum

vandorpe marc

• Offline Offline
    • Our pastimes
« Reactie #36 Gepost op: 16 August 2011, 17:13:41 »
Er bestaan toch nog veel schone oude roestige treinen,zie dat erg graag!
 (y)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 17 August 2011, 08:48:59 »
Een teken van leven uit Hermeskeil. Dank, Roelco.

Het is in Hermeskeil soms wel wat onoverzichtelijk. Aan de westkant van het emplacement staat een deel van de verzameling van Bernd Falz; aan de oostkant heeft de Hochwaldbahn een stek gevonden. Hierdoor zijn foto's 2, 3, 6, 8 en 9 van de Hochwaldbahn en de rest van Dampflok-Museum Hermeskeil.

Groet,
Basilicum

Klopt Basilicum, bedankt voor de correctheid hierin. Wel zijn foto 2, 3 en 6 vanaf het terein van het museum genomen, het materiaal behoort inderdaad niet tot het museum zelf.

Roelco

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #38 Gepost op: 17 August 2011, 09:59:13 »
een miljonair heb je niet echt nodig daar hoor... verkoop al die 44'ers, 50'ers en 52'ers waarvan er toch al een hele zwik bewaard zijn gebleven als schroot en knap van dat geld de paar wel bijzondere locs op die daar staan, kan je een heel eind van komen...

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Hermeskeil 2005/2011
« Reactie #39 Gepost op: 17 August 2011, 10:53:58 »
In de Op de rails van mei staat een artikel over deze bijzondere verzameling.
Het is vooral een gebrek aan mankracht om er nog iets van te maken.

Voor wie daar gaat kijken, bezoek dan ook het Luchtvaartmuseum.
Toen ik daar was, hield de navo een oefening, expres kwam  er een Canadese straaljager zeer laag over ;D
« Laatst bewerkt op: 17 August 2011, 10:57:31 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

rjr

• Offline Offline
Re:Hermeskeil 2005/2011
« Reactie #40 Gepost op: 17 August 2011, 11:06:08 »
uit op de rails:
"... met een inmiddels in fietspad getransformeerde zijtak (Ruwertalbahn) naar Trier en is.."

Daar heb ik op gefietst op weg naar Hermeskeil. Heel geleidelijke hoogte verschillen, dus goed te doen. En je ziet echt wel dat het een oude spoorlijn is geweest. Je komt ook heel langzaam langs het spoor te fiets dat er dus nog wel ligt. Echt jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt daar. Kan een mooie publiektrekker zijn voor die omgeving.

Toen wij er waren heb ik verder geen bezoekers gezien, eerder in de vakantie toen ik buitenlangs fietste liepen er wel bezoekers.
Tijdens ons bezoek waren ze wel bezig met de loks. Wat een werk om die roestvrij te krijgen in en de verf te zetten, maar moet zeggen. Je zag wel verschil.

Misschien een mooi uitje voor de forumleden om daar eens een dag roest te gaan krabben :)

(dat luchtvaartmuseum hebben we inderdaad ook bekeken. Ook de moeite waard om eens langs te gaan.)

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Hermeskeil 2005/2011
« Reactie #41 Gepost op: 29 August 2018, 21:24:17 »
Even uit het stof gehaald dit draadje.
Een jaar of 5 geleden was ik ook in Hermeskeil, maar was de deur op slot.
Vandaag met een beetje een raar gevoel over dit museum een 2e poging gewaagd.
(immers, dit draadje was mij al bekend!)
Gelukkig! Open! Dus met de hele familie voor een tientje naar binnen.
Wat een vreemde plek dit. Mooi en triest tegelijk.
Mooi:
- mooie oude loods + draaischijf.
- best nog wel een mooi emplacement!
- In de loods mooie locs te zien, waaronder de BR01

Triest:
- De locs buiten zijn in de meeste gevallen in zeer slechte staat: roest.
- Het is een bende op het terrein en ook in de loods, bakken kattengrid, etenswarenbakjes overal .
- Bende deel 2: onkruid en ongewild groen.
- Bende deel 3: overal onderdelen en opgestapelde stenen.
- Bende deel 4: de locs zijn ook overwoekerd met onkruid en dode takken liggen er ook gewoon op.

Het is mij werkelijk niet duidelijk wat men hier nu precies mee wil. Wat is het doel van deze verzameling?
Het lijkt er sterk op dat locs slechts gered zijn van de sloop. Ok, mooi, maar nu staat die handel daar
weg te roesten in een vervallen setting. Dat is dus uitstel van executie.
Helaas was er alleen een slecht duits sprekende kaartjes verkoopster. Ik kon mn vragen dus niet kwijt.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de achtergrond van deze verzameling, en wat er de bedoeling van is.
In het blaadje dat we kregen, stond dat er tegenwoordig geen medewerkers meer zijn. Ja 2, maar dat
zet geen zoden aan de dijk met zo'n collectie en complex. Vroeger waren er 20 medewerkers.
Vreemd, want in duitsland stikt het van de spoorfanaten...

Zoals het nu is, zullen er nier meer bezoekers gaan komen. Het is gewoon een bende alles bij elkaar genomen.
Alleen treinfanaten zullen dit opzoeken.
Ik had verwacht dat er iets van een expositie zou zijn over deze verzameling. Een prachtige lokloods waar je zit
in zou kunnen onderbrengen!

Ik heb er wel van genoten, toch wel door de bende heen gekeken en mooi materieel gezien.
Vrouw en kinderen vonden er weinig aan..... En dat zal voor meer vrouwen en kinderen gelden denk ik.

Zonde, zonde , zonde en nog eens zonde!!
De eigenaar moet gewoon zorgen dat het terrein weer netjes is. Alleen opruimen en snoeien zou al heel veel doen!
De slechtste locs gewoon weg.
Breng de wat betere locs elders onder. Dan is de kans op behoud ervan wat groter dan nu het geval is.
Doe iets met de unieke locatie!
Geef meer info over het verhaal van deze collectie, hoe is de eigenaar aan al deze locs gekomen? Hoe heeft hij
het terrein kunnen krijgen? Zet bijvoorbeeld een modelbaan in de lokloods. Beeld daar het hele complex uit of zoiets.
Als deze man ooit uit de tijd komt, dan zou het me niets verbazen dat de hele handel alsnog naar de schroot gaat.
Dan zou alle moeite voor niets zijn geweest...

Groet,
Collin

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #42 Gepost op: 29 August 2018, 22:13:12 »
Dat het een collectie roest is, klopt. Maar er zitten wat kanttekeningen aan.

Het is ooit door een liefhebber opgekocht. Oost-Duits spul dat nog te koop was toen de muur naar beneden kwam. Anders was het naar de sloper gegaan. Maar de mankracht is er niet geweest om het op te knappen. Wat ook niet hielp is dat er kennelijk geen toestemming was om afdakjes voor boven de buiten staande loks te maken...

Probleem is ook dat het in de middle of nowhere ligt, zonder treinverbinding. Vroeger was er nog wel eens iets qua speciale rit, maar nu kom je er met het spoor niet meer. Citaat uit een regionale krant uit 2013:

Citaat
Normalerweise habe er 5000 Besucher im Jahr - das Museum hat von April bis August geöffnet. Doch nun seien schon vier von sechs Monaten rum und es seien noch keine 1000 Besucher gekommen.

Héél positief: deze collectie heeft veel andere loks wèl aan de praat gehouden. Het is een grote verzameling reserveonderdelen! Veel museumlijnen zijn langsgeweest en hebben (met toestemming) hun defecte onderdelen ingewisseld voor nog bruikbare onderdelen van de Hermeskeiler loks. Die gaan toch niet meer rijden, dus maakt het niet uit als het onderdeel stuk is: als het er maar goed genoeg uit ziet :)

Reinout (die er zelf nog een keertje langs wil)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #43 Gepost op: 30 August 2018, 09:56:19 »
Reinout, dank voor je verhaal!
Dat het met de bezoekersaantallen niet goed zit, geloof ik graag.
Ik gok dat mijn tientje gisteren het enige tientje is geweest dat heeft bijgedragen
aan de inkomsten....
Ik liep ook steeds door spinnenwebben heen, alsof er tijden niemand tussen al die rijen loks heeft
doorgelopen. Het was mi ook niet duidelijk wat er allemaal nog rijvaardig is van deze collectie.
Waarschijnlijk is ook geen van de mooiere loks die binnenstaan rijvaardig.

Maar als dit museum (het noemt zichzelf een museum) nog wat zou willen, dan moet het roer
op een of anderen manier toch om. In elk geval is het nu niet informatief, het roept alleen maar vragen op.
Bovendien begreep ik dat er een 2e "museum" is! In Falkenberg. Op een dergelijk depot met een grote
loods en draaischijf zou een dergelijke verzameling te vinden zijn.

Groet, Collin

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #44 Gepost op: 30 August 2018, 11:30:11 »
Vorig jaar heb ik het museum opnieuw bezocht. Ik liep er met gemengde gevoelens rond. Enerzijds blij dat het materieel er nog is en de locloods geen lege plekken vertoond. Alles wat binnen kan staan, staat binnen. Anderzijds somber over de staat van het materieel, dat in weer en wind afwacht wat eventueel misschien ooit komen gaat. Veel meer dan een verzameling onderdelen in ontbinding lijkt het eigenlijk niet meer te zijn. Ook deze keer maakte ik foto’s. Bij interesse kan ik een selectie laten zien. Het verschil met mijn serie van 2005 is meer ontbinding en hier en daar een likje verf op een stoomlocomotief.

Het doel van deze collectie ontgaat me steeds weer. Verzamelt Herr Falz spoorwegmaterieel om voor het nageslacht te bewaren? Gaat het enkel om het hebben? Streeft hij naar een Duitse versie van Barry Scrapyard? Hij hoeft het mij natuurlijk niet uit te leggen, want het is zijn zaak, zijn bezit. Ik vind het jammer, dat de staat van het materieel alleen maar slechter en nog slechter wordt. Er staan unieke locomotieven tussen, die behoud in goede staat zeker waard zijn.

Groet,
Bas