Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:03:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
  

Auteur Topic: Dampflok-Museum Hermeskeil  (gelezen 27819 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • Dönsdorfer Bauberichte
Dampflok-Museum Hermeskeil
« Gepost op: 14 March 2009, 18:00:00 »
Hallo Allemaal,


In het draadje over het lokdepot in Rheine beloofde ik foto’s van een museum in Hermeskeil te zullen laten zien.

Ik kan meer deprimerende foto’s laten zien. Een jaar eerder fotografeerde ik in Hermeskeil. Hier geen foto’s van ruïnes, maar van roestend materieel. Laat maar weten als er interesse is.

Aan interesse geen gebrek, zo bleek al snel. “Misschien is het draadje spoordesolaatheid daar de goeie plek voor,” stelde Michiel, alias Neudalhausenstadtbahn, voor. Voor een losse foto geef ik hem gelijk. Voor een verslagje kies ik een eigen draadje.

In 1986 bezocht ik het Dampflok-Museum Hermeskeil. Toen was het veelbelovend. De kleine ringloods stond al vol met grote stoomlocomotieven. Welke precies kan ik niet meer navertellen. In elk geval loc’s van de series 01, 44 en 50. Buiten was al een aardige “werkvoorraad” aangelegd in de vorm van meer 50ers en 44ers. Ook loc’s van de serie 41 en 52 waren al van de partij, evenals een “onvermijdelijke” Köf. Deze loc’s zijn voornamelijk afkomstig uit Oost-Duitsland. In de jaren na mijn bezoek heeft de heer Falz, eigenaar van het museum, zijn verzameling uitgebreid. De loc’s staan niet alleen in Hermeskeil, maar ook in Falkenberg.

Jaren later was ik weer eens in de buurt van Hermeskeil. Via tijdschriften en internet was ik al aardig op de hoogte van de toestand van het museum. Een reden om eigenlijk niet meer te gaan kijken. Mijn vriendin was wel nieuwsgierig en had – natuurlijk – niet veel tijd nodig om op mij in te praten…

De eerste indruk was toch niet slecht. Goed, de boompjes zijn bomen geworden en het onkruid tiert welig, maar de locloods ziet er nog steeds uit als een lokloods.


Foto 1   De lokloods in Hermeskeil in 2005. (De foto is klikbaar.)

De buffer linksonder in beeld is van een Oostduitse V60. Die vond ik toen geen foto waard. De andere buffer rechtsonder is van deze lok:


Foto 2   Een Köf.

Deze kleine loc staat bij de ingang van het museum. Een mooi blikvangertje.

[wijsneusfunctie aan]
Köf is een afkorting voor “Kleinlokomotive ölgetrieben mit Flüssigkeitsgetriebe”.
[/wijsneusfunctie uit]


Foto 3   Nog een Köf. Deze staat bij de draaischijf.

Achter een oranje V60 staan op de schijf een paar gesloten goederenwagens. Rechts op de foto zie je een soort tent. Hieronder staan een paar locomotieven. Het onkruid krijgt alle kans om zich te ontplooien.
De draaischijf is eigenlijk te klein voor de grote stoomlocomotieven van het museum. Om een loc uit de loods te krijgen moeten loc en tender gescheiden worden.


Foto 4   Een EDK, Eisenbahndrehkran.

Dit is niet de enige spoorwegkraan, die het museum rijk is. Op het buitenterrein, de “werkvoorraad”, staan er nog een paar.


Foto 5   50 3553 ziet er op het eerste gezicht nog goed uit.

Tot nu toe ziet het er allemaal nog niet zo slecht uit, toch? Wacht de volgende aflevering maar af…


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 05 November 2018, 13:39:50 door 44 »

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2009, 18:02:57 »
owww, this brings back memories... ;D ;D
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2009, 18:08:40 »
Prachtig!!! Dit smaakt naar meer...
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2009, 11:32:12 »
Hermeskeil 2005   -   Deel 2


Die Baureihe (R)Ost-44

Verder met de speurtocht in Hermeskeil. Meer foto’s dan tekst deze keer. Ik val maar direct met de roest in huis.



Foto 6   Een 44er. Het juiste nummer van deze lok heb ik niet kunnen achterhalen.


Foto 7   Een typische Oostduitse 44er. Herkenbaar aan de hoog aangebrachte windleidplaten.


Foto 8   44 2264. De bekleding van de vuurkist is verdwenen.


Foto 9   44 1412, twee “Güterzugbegleitwagen”, een “EDK” en rechts een 50er.

Nog een 44er? Oke.


Foto 10   Een 44er in afwachting van betere tijden.

Door de beperkte ruimte kon ik niet de hele lok op de foto krijgen.
Weet iemand waar die gaten in de buffer voor dienen?


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 15 March 2009, 11:44:13 door Basilicum. Reden: Een vraag toegevoegd. »

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2009, 12:00:06 »
mooie foto's , zou er best 1 in de tuin willen hahahahhaa, wel heel erg zonde dat ze zo staan weg te roesten , doet gewoon een beetje pijn

groet stefan

manuelspot

  • Gast
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2009, 13:13:24 »
Wil jij zo'n ding in je tuin. Dan moet je een beste tuin hebben :P
Die dingen moeten opgeknapt worden en rijden dan zijn ze nog veel mooier.

Manuel

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2009, 13:19:00 »

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #7 Gepost op: 15 March 2009, 13:27:09 »
die tuin van me wil wel hahahahaha ik heb 1,5 hectare dus daar past er vast 1 , alleen of de gemeente daar blij mee is  ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2009, 19:28:56 »
@Stefan: De gemeente Nuenen zal er net zo blij mee zijn als de gemeente Hermeskeil... Wij zien er nog lokomotieven in, maar een leek niet meer dan een hoop schroot.

@Arnold: Leuke link. Jammer dat die spoorlijn verdwenen is, maar zo wordt het tracé tenminste nog gebruikt. De landschap is erg mooi.

Groet,
Basilicum

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2009, 10:13:17 »
Daar ben ik ook eens geweest, ik woonde er in de buurt. Deze zomer maar weer eens kijken. Als je toch in de buurt bent, en je zoekt modellen, rijd dan maar naar Merchweiler! Grote zaak met vaak mooie aanbiedingen.

Verder wachten wij op nog meer mooie foto,s!      Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #10 Gepost op: 16 March 2009, 20:23:11 »
Wij willen meer!
Pffrrt... Waarom denk ik nu opeens aan "Rupsje Nooitgenoeg"?  ;D
Zonder gekheid: Er volgt meer oud roest.  :)

Even off-topic:
@Wim: Dank voor de tip. Is die winkel echt zo groot als op de foto van de website?

Groet,
Basilicum

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #11 Gepost op: 16 March 2009, 20:26:31 »
Hier staat ook nog het e.e.a aan hermeskeil plaatjes. Geen idee van welk jaar.
Mvg,
Frans

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #12 Gepost op: 16 March 2009, 21:00:28 »
Even off-topic:
@Wim: Dank voor de tip. Is die winkel echt zo groot als op de foto van de website?
[/quote]
Onder Unser Geschaft krijg je een aardige indruk van de zaak.


Zijn trouwens prachtige plaatjes die hier geplaatst zijn.
Groeten,
Patrick

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2009, 23:16:14 »
Ik ben er in de zomer van 2006 geweest
De meeste foto's die er te maken waren passen inderdaad goed in het topic spoordesolaatheid.
Jammer dat dat allemaal zo weg staat te roesten, maar aan de andere kant waren er ook wel een paar beter onderhouden items.
Gelukkig viel de entreeprijs ook heel erg mee ( ik geloof €2,50 pp)

Groetjes,

Ronald
Ronald Brandt

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hermeskeil 2005
« Reactie #14 Gepost op: 17 March 2009, 16:40:59 »
Hermeskeil 2005   -   Deel 3


Love me tender

Van tenders worden over het algemeen minder foto’s gemaakt, heb ik het idee. Om dit een beetje te compenseren, maakte ik van de roestige exemplaren in Hermeskeil een rijtje foto’s.


Foto 11   De tenders van twee 44’ers. Links een rijtuig van de Bauartgruppe 28.


Foto 12   Links 41 1025, rechts een Br. 52. Vraag me niet welke 52.


Foto 13   Nogmaals 41 1025.

Veel locomotieven van dit museum hebben aan het einde van hun actieve leven gediend als “Heizlok”. Zo’n Heizlok werd gebruikt om, bijvoorbeeld, de gebouwen van een lokdepot van warmte te voorzien. Deze loc’s werden vaak ontmanteld en als stationaire of verrijdbare installatie ter beschikking gesteld aan een lokdepot. Dat ontmantelen ging soms zo ver, dat alles wat niet echt meer nodig was, eraf gesloopt werd. Vervelend voor iemand, die probeert om van een Heizlok weer een dienstvaardige lok te maken.


Foto 14   58 1616 met een drieassige tender.

Deze 5810 is zo’n Heizlok. Oorspronkelijk was deze Pruisische lok van het type G12. Van deze lokserie zijn er honderden geweest en was eigenlijk de eerste “Einheitslok” in Duitsland. Ook de spoorwegmaatschappijen van Baden en Sachsen hadden deze loc’s in dienst.


Foto 15   Nog een Heizlok: 22 066 (oorspronkelijk 39 033). Helaas maakte ik geen foto van de rest van de lok.

De heer Falz heeft nog veel meer loc’s. Deze staan in Falkenberg. Een lijstje.


Met vriendelijke groet,
Basilicum