Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:00:24
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:55:37
Halling aandrijvingen door tothebeach
Vandaag om 11:55:14
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:51:49
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:49:06
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 11:48:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
Roco 290 digtaliseren door Albert de Heer
Vandaag om 11:17:20
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:43:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:14:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 10:10:11
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:54:35
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 09:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 09:00:41
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:57
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
15 September 2025, 18:21:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
15 September 2025, 17:09:16
  

Auteur Topic: Rijsnelheid locomotieven  (gelezen 9279 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #30 Gepost op: 10 March 2009, 13:29:50 »
@ wim
Was dat een straaljager of een huisvlieg op de achtergrond 8)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4298
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #31 Gepost op: 10 March 2009, 13:45:45 »
Ik ben om! Dit is echt langzaam, dit doe ik je analoog niet na. En zeker dat tweede filmpje, waar beide loc'en apart van elkaar op hetzelfde stuk spoor bestuurd worden, geeft direct weer wat digitaal wel kan en analoog niet.

Marcel, dat klopt wat je zegt, hier gaat het erom dat je per loc de gepaste snelheid op een bepaald traject instelt. Super!
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26767
    • Pagina van klaas
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #32 Gepost op: 10 March 2009, 14:01:36 »
120 meter raillengte in 1 uur overbrugd. Dat is dacht ik 0.12km per uur
En dan te bedenken dat een echte loc dat helemaal niet kan, zo langdurig langzaam rijden.
Het belangrijkste doel van dat langzaam kunnen rijden is naar mijn mening dan ook dat een trein mooi vloeiend kan optrekken en afremmen. Zoals de voorbeelden laten zien is digitaal daarvoor de aangewezen oplossing. En dat moet ik dan meteen relativeren, het heeft niet direct met digitaal te maken, maar met de manier waarop de motor door de decoder wordt aangestuurd. Een manier die analoog niet zo makkelijk haalbaar is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #33 Gepost op: 10 March 2009, 14:16:22 »
En nog moeilijker als je dit afzonderlijk per loc wilt doen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #34 Gepost op: 10 March 2009, 15:28:18 »
 Dan rijdt die lok dan 1 uur lang 1Km per uur, in 't grootbedrijf.
 Bij heuvelen  is dat altijd nog 5 Km per uur.
 Het is zo als Klaas zegt, zo lang en zo langzaam rijden loks nooit.
  Maar goed, het is een leuke snelheidsregeling, die dat kan.
 Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3451
    • Mijn van-alles website
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #35 Gepost op: 10 March 2009, 17:44:03 »

Mijn laatste poging om een lok langzaam te laten rijden:
120 meter raillengte in 1 uur overbrugd. Dat is dacht ik 0.12km per uur
Langzaam genoeg om te vergeten dat er nog een lok op de baan staat.


Joh, ik heb laatst met een omgebouwde Lima (modeltorque en LoPi 3) 23 minuten en 7 seconden gedaan over m'n testspoortje van 160 cm.  :D

Het gaat inderdaad niet om het feit dat treinen zo lang zo langzaam kunnen rijden, maar meer om het feit dat het kan: ik maak er inmiddels bijna een sport van om nog langzamer te gaan, maar ik vermoed dat ik de grens wel zo'n beetje bereikt heb  ;D

Ik moet alle mensen hier toch gelijk geven: digitaal is dit makkelijker, en misschien nog wel goedkoper op te lossen dan alles analoog aan te passen, de vraag is of je echt graag een analoge oplossing ziet, of toch maar overstag gaat

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #36 Gepost op: 10 March 2009, 19:14:35 »
Om langzaam te kunnen rijden hoef je echt niet digitaal te gaan, met mijn pwm regeling kan ik zo langzaam dat je het bijna niet ziet bewegen.
Maar de verschillende eindsnelheden blijft altijd wel een , eh, dingetje en dan is digitaal de handigste oplossing lijkt mij.

Groet Stephan

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #37 Gepost op: 11 March 2009, 18:45:52 »
Heeft mijn vraag toch een flinke discussie tot gevolg;)

Idd, digitaal heeft de meeste mogelijkheden en zal (uiteindelijk) minder kosten. Misschien dat een kleine situatieschets meer duidelijkheid biedt.

Uiteindelijk wil ik een volledig automatische baan, met mogelijkheden tot manueel rijden. Maar digitaal is dan te makkelijk.... Zoals ik al zei, vind ik de schakelingen zelf bouwen, testen en verbeteren (en wat laten, zelf ontwerpen) juist het leuke aan analoog. Ik studeer nu in de avonduren elektrotechiek, analoge richting. Daar mijn kennis nog relatief beperkt is, de vraag op dit forum (en er zullen er nog wel wat volgen;)).

Als afstudeer project wil ik de baan digitaliseren, maar dan zelf. Software, schakelingen en dergelijk zelf ontwerpen. Maar hoe dit zich precies gaat ontwikkelen... weet ik nog niet (heb nog een paar jaar de tijd;)). Dus eerst maar analoog, en toch realistisch rijden.

De lage snelheden van de filmpjes, die haal ik bijna ook met PWM. Alleen de tweede loc is uitgesloten! Ik ben niet van plan 10-tallen PWM regelaar te bouwen, maar een paar voor een kleine baan is geen probleem.

Mijn vraag was alleen om te kijken of mijn (analoge) manier de goede was, of in ieder geval de goede richting. Geen zin om in locs te gaan solderen wanneer dat niet nodig is.

Bedankt voor de info, digitaal wordt het ooit nog wel eens bij mij.... maar voor nu... analoog;)

Groeten Jeroen