Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Rijsnelheid locomotieven  (gelezen 8954 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #30 Gepost op: 10 March 2009, 13:29:50 »
@ wim
Was dat een straaljager of een huisvlieg op de achtergrond 8)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #31 Gepost op: 10 March 2009, 13:45:45 »
Ik ben om! Dit is echt langzaam, dit doe ik je analoog niet na. En zeker dat tweede filmpje, waar beide loc'en apart van elkaar op hetzelfde stuk spoor bestuurd worden, geeft direct weer wat digitaal wel kan en analoog niet.

Marcel, dat klopt wat je zegt, hier gaat het erom dat je per loc de gepaste snelheid op een bepaald traject instelt. Super!
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #32 Gepost op: 10 March 2009, 14:01:36 »
120 meter raillengte in 1 uur overbrugd. Dat is dacht ik 0.12km per uur
En dan te bedenken dat een echte loc dat helemaal niet kan, zo langdurig langzaam rijden.
Het belangrijkste doel van dat langzaam kunnen rijden is naar mijn mening dan ook dat een trein mooi vloeiend kan optrekken en afremmen. Zoals de voorbeelden laten zien is digitaal daarvoor de aangewezen oplossing. En dat moet ik dan meteen relativeren, het heeft niet direct met digitaal te maken, maar met de manier waarop de motor door de decoder wordt aangestuurd. Een manier die analoog niet zo makkelijk haalbaar is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #33 Gepost op: 10 March 2009, 14:16:22 »
En nog moeilijker als je dit afzonderlijk per loc wilt doen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #34 Gepost op: 10 March 2009, 15:28:18 »
 Dan rijdt die lok dan 1 uur lang 1Km per uur, in 't grootbedrijf.
 Bij heuvelen  is dat altijd nog 5 Km per uur.
 Het is zo als Klaas zegt, zo lang en zo langzaam rijden loks nooit.
  Maar goed, het is een leuke snelheidsregeling, die dat kan.
 Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #35 Gepost op: 10 March 2009, 17:44:03 »

Mijn laatste poging om een lok langzaam te laten rijden:
120 meter raillengte in 1 uur overbrugd. Dat is dacht ik 0.12km per uur
Langzaam genoeg om te vergeten dat er nog een lok op de baan staat.


Joh, ik heb laatst met een omgebouwde Lima (modeltorque en LoPi 3) 23 minuten en 7 seconden gedaan over m'n testspoortje van 160 cm.  :D

Het gaat inderdaad niet om het feit dat treinen zo lang zo langzaam kunnen rijden, maar meer om het feit dat het kan: ik maak er inmiddels bijna een sport van om nog langzamer te gaan, maar ik vermoed dat ik de grens wel zo'n beetje bereikt heb  ;D

Ik moet alle mensen hier toch gelijk geven: digitaal is dit makkelijker, en misschien nog wel goedkoper op te lossen dan alles analoog aan te passen, de vraag is of je echt graag een analoge oplossing ziet, of toch maar overstag gaat

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #36 Gepost op: 10 March 2009, 19:14:35 »
Om langzaam te kunnen rijden hoef je echt niet digitaal te gaan, met mijn pwm regeling kan ik zo langzaam dat je het bijna niet ziet bewegen.
Maar de verschillende eindsnelheden blijft altijd wel een , eh, dingetje en dan is digitaal de handigste oplossing lijkt mij.

Groet Stephan

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #37 Gepost op: 11 March 2009, 18:45:52 »
Heeft mijn vraag toch een flinke discussie tot gevolg;)

Idd, digitaal heeft de meeste mogelijkheden en zal (uiteindelijk) minder kosten. Misschien dat een kleine situatieschets meer duidelijkheid biedt.

Uiteindelijk wil ik een volledig automatische baan, met mogelijkheden tot manueel rijden. Maar digitaal is dan te makkelijk.... Zoals ik al zei, vind ik de schakelingen zelf bouwen, testen en verbeteren (en wat laten, zelf ontwerpen) juist het leuke aan analoog. Ik studeer nu in de avonduren elektrotechiek, analoge richting. Daar mijn kennis nog relatief beperkt is, de vraag op dit forum (en er zullen er nog wel wat volgen;)).

Als afstudeer project wil ik de baan digitaliseren, maar dan zelf. Software, schakelingen en dergelijk zelf ontwerpen. Maar hoe dit zich precies gaat ontwikkelen... weet ik nog niet (heb nog een paar jaar de tijd;)). Dus eerst maar analoog, en toch realistisch rijden.

De lage snelheden van de filmpjes, die haal ik bijna ook met PWM. Alleen de tweede loc is uitgesloten! Ik ben niet van plan 10-tallen PWM regelaar te bouwen, maar een paar voor een kleine baan is geen probleem.

Mijn vraag was alleen om te kijken of mijn (analoge) manier de goede was, of in ieder geval de goede richting. Geen zin om in locs te gaan solderen wanneer dat niet nodig is.

Bedankt voor de info, digitaal wordt het ooit nog wel eens bij mij.... maar voor nu... analoog;)

Groeten Jeroen