Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Rijsnelheid locomotieven  (gelezen 8950 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Rijsnelheid locomotieven
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2009, 22:13:03 »
Wim,

Ik geef toe, met digitaal kún je meer, maar als Jeroen daar geen behoefte aan heeft of wat dan ook, waarom hem dan dwingen om digitaal te gaan?

Dat zie ik niet zitten.

Ruurd. (met een RRRR, ook achter in de naam) ;D

RuuRRRRd, waar ben ik Jeroen aan het dwingen??? Ik geef aan dat het op een andere manier eenvoudig anders kan, met meer mogelijkheden en met meer vrijheid.

Dat is een kwestie van advies geven. Jeroen is denk ik heel goed in staat om hier een vergelijk in te maken, en daar een beslissing bij te nemen. Gewoon een kwestie van voor en tegen tegen elkaar afstrepen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Aspelix

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2009, 00:22:48 »
Iets doet mij vermoeden dat Wim best wel weet wat PWM is en hoe het werkt  8)

Ruurd, jouw oplossing werkt alleen als je maar 1 trein tegelijk laat rijden. Ik weet niet of dat voor Jeroen voldoende is.
Dirk, dat kan ik uit de woorden van Wim nou niet bepaald opmaken.

Wat het tweede item betreft, de eigenlijke vraag van Jeroen dus, heb je in principe gelijk in, tenzij je met meerdere stroomkringen rijdt. Vandaar ook mijn vraag in het begin al, hoeveel regelaars hij gebruikt. Ik heb daar nog geen antwoord opgekregen, maar het is ook niet essentieel. Per tractievoertuig  heb je in principe aan één meerstappenschakelaar en één instelpotmeter voldoende.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2009, 08:05:45 »
Ruurd,

Wat Jeroen betreft: als ik me inleef in de vraag, dan denk ik: voor mij zou het alleen een probleem zijn als ik met meerdere treinen tegelijk rijd. Dat kan met een regelaar of met meerdere.
- Met een regelaar zit ik met verschillende snelheden van treinen, en dat los ik op jouw manier niet op.
- Met meerdere regelaars krijg ik het probleem dat wanneer een trein overgaat van regelaar 1 naar regelaar 2, ik om snelheidssprongen te voorkomen regelaar 2 hetzelfde moet hebben staan als regelaar 1. Met meerdere treinen ben ik met jouw oplossing dus druk aan het omzetten van meerstandenschakelaars op mijn PWM regelaars. Het zal wel werken, maar ik zou er niet gelukkig van worden.

Je zou iets kunnen verzinnen met per blok een PWM regelaar en een schakeling die treinen herkent en die de juiste potmeter uit jouw schakeling selecteert. Tja, en Jeroen hoeft voor mij helemaal niet digitaal, maar digitaal is dan wel een veel eenvoudiger en voordeliger oplossing.

Daarnaast wordt jouw oplossing ook heel interessant als je meer dan een handvol tractievoertuigen hebt. Je zult er maar een stuk of dertig hebben (en dan ben je echt niet bijzonder), dan moet je een 30-standenschakelaar op je regelaars hebben, en 30 instelpotmeters.  ???

Wat betreft Wim; als ik reageer op mensen waarvan ik niet weet wat hun kennisniveau is, klik ik op hun naam, en ga de recente berichten van ze even kort bekijken. Dat geeft je al gauw een idee.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2009, 08:11:14 door Dirk T »

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2009, 09:50:55 »
Ik ben zelf ongeveer 6 tot 8 jaar geleden ook met iets dergelijks bezig geweest. Per blok werd de snelheid (met PWM) geregeld, en bij het overgaan van het ene blok naar het andere, werd automatisch de snelheid meegenomen. Het instellen van de gewenste snelheid gebeurde digitaal met 4 bits (dus maximaal 16 snelheden). Ik had toen nog geen opties in gedachte om de snelheid voor alle locomotieven gelijk te krijgen bij dezelfde instelling, maar als ik een loc een bepaalde snelheid gaf, zou die wel met die snelheid moeten blijven rijden (waarna ik een andere loc in een ander blok zijn eigen snelheid kan geven).

Het systeem is in de ontwerpfase blijven hangen. Er zijn wel een paar stukjes hardware getest en gebouwd (en die werkten ook). Ik heb hier geen schema's of iets dergelijks meer van. Op een gegeven moment heb ik eens geschat wat dit systeem zou gaan kosten (in tijd en in geld) voor mijn (toenmalige) modelspoorbaan, welke mogelijkheden me dat zou bieden, en welke problemen ik nog moest oplossen. Rond die tijd kwam ik (via het forum) ook in aanraking met digitaal, en dat bleek eigenlijk al mijn problemen op te lossen, meer mogelijkheden te bieden, en bovendien nog goedkoper te zijn ook. Ik heb toen bij wijze van proef één locdecoder gekocht, een boostertje gebouwd, en MRdirect op een oude PC gezet. Ik was direct om.

Jeroen: ik wil je echt niet overhalen om digitaal te gaan, maar het is wel de gemakkelijkste oplossing voor je probleem. Je gaat dan gewoon over van de snelheid regelen per loc in plaats van de snelheid regelen per blok (wat eigenlijk dus precies is wat jij wilt). Je hoeft dan echt niet meteen over op het gebruik van computers en automatische besturing; je kunt de rest van je modelspoorbaan gewoon op de oude vertrouwde manier blijven bedienen. Alleen de snelheidsregeling doe je digitaal in plaats van analoog.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #19 Gepost op: 10 March 2009, 11:35:06 »
Ik heb van een collega clublid begrepen dat de besturing van NedTrak op een manier werk zoals die hier wordt bedoeld.
Dus met analoge loks, (PWM) snelheidsregeling per blok, en het 'doorgeven' van de snelheid voor een locomotief van het ene naar het andere blok.
Voor de rest, als je echt niet digitaal wilt, kijk es naar Dinamo?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2009, 11:51:11 »
Kijk eens naar Dinamo, maar bedenk dan wel dat je dan keihard vast zit aan een PC en aan Koploper, want anders gaat dat echt niet werken. En als je het nu eenvoudig wil houden is een Multi-Maus, een Profi-Boss en een decoder in de lok echt een stuk eenvoudiger en goedkoper.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2009, 11:54:27 »
Ik heb van een collega clublid begrepen dat de besturing van NedTrak op een manier werk zoals die hier wordt bedoeld.

Yep, dat heb ik ook al eerder hier aangegeven, en hoe denk je dat ik dat weet. Misschien voor RuuRRRRD een verrassing, maar ik ben betrokken geweest bij de ontwikkeling van de basis van dit systeem.  :-X :-X ::)

Mvg
Wim.

Aspelix

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2009, 11:55:18 »
Dirk,
Ik onderken het probleem wel en met jouw gedachtengang ben ik het volkomen eens. Met een paar locs is mijn idee uitvoerbaar en gezien de beschrijving van Jeroen, ging ik daar ook en beetje van uit.
Jeroen geeft aan, zelf electronica te kunnen bouwen; dat bracht mij op dit idee van de uitbreding.

Om dan te gaan roepen: "Ga digitaal" en verder niets vind ik wat bot. Wim heeft vast veel kennis in huis, daar twijfel ik geen moment aan. Maar de kunde om zijn kennis over te dragen, altans op het forum, is wat minder.
Jammer, want achter dit soort mensen gaan vaak de fijnste personen schuil.

@Wim, no hard feelings, ik ben ook niet perfect.

Groet, Ruurd

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2009, 12:19:00 »
Mensen ga nou niet hakketakken om niets, doe dat a.u.b. ergens anders (PB), medegebruikers gaan zich hieraan storen.

Heb ik de vraag of het echt wel klopt dat hele snelle motorvoetuigen digitaal of analoog wel te "temmen" zijn. Ik geloof het namelijk niet. Is die paar te snelle loc'en de moeite waard om digitaal te gaan, of hele ingewikkelde analoge methoden te bedenken?

Om hoeveel te snelle mototvoertuigen gaat het? Het beste zou zijn mechanische aanpassing, dus andere aandrijving erin.

Als je digitaal echt goed langzaam kunt rijden en als het dus echt klopt wat Wim erover zegt, dan is digitaal gaan nog niet zo'n gekke optie. Maar zoals gezegd, ik heb hierover mijn twijfels.

Ik heb al een trein

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 March 2009, 12:38:42 »
Huub,

Digitaal kunnen mijn locs echt kruipen. Natuurlijk zit daar nog steeds verschil tussen locs, maar zelfs de echte race-loks van vroeger rijden nu met 1 cm per seconde. Bij een PWM regeling heb je ook bij lage snelheden een grote trekkracht en zeker gecombineerd met lastregeling laten locs zich erg goed regelen. Je stelt in de decoder gewoon de maximum snelheid van de loc in, en dat is dan de snelheid die bij de maximale rijstap hoort. Daarmee is dus de maximum snelheid van elke loc op het gewenste niveau te krijgen.

Ik ben het met je eens dat een mechanische aanpassing waarschijnlijk nog beter is, omdat je dan weer het volledige bereik van de motor kunt gebruiken, maar zelfs hele snelle locs zijn digitaal uitstekend te temmen. De minimumsnelheid waarop een trein nog betrouwbaar rijdt verschilt wel per loc.

Groeten, Marcel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 10 March 2009, 12:38:51 »
Als je digitaal echt goed langzaam kunt rijden en als het dus echt klopt wat Wim erover zegt, dan is digitaal gaan nog niet zo'n gekke optie. Maar zoals gezegd, ik heb hierover mijn twijfels.

Onbekend is dus onbemind, en bij gebrek aan ervaring, worden hier dus de verkeerde conclusies getrokken. Zonde.

Mvg
Wim.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2009, 13:16:08 »
Wim, mijn twijfels uitspreken duidt er juist op dat ik nog geen conclusie trek. Juist dat verschil tussen snelle en langzame loc'en is analoog zo moeilijk op te vangen.

Marcel geeft al aan wat ik bedoel. Aan de ene kant zegt hij dat het goed te doen is, aan de andere kant zegt hij: De minimumsnelheid waarop een trein nog betrouwbaar rijdt verschilt wel per loc. En dat is mijn enige twijfel. Buiten dat, denk ik ook, dat digitaal beginnen de beste oplossing is en dat er een wereld van mogelijkheden opengaat.
Ik heb al een trein

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2009, 13:18:25 »
Is dit langzaam genoeg?

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2009, 13:23:13 door Wim Ros »

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2009, 13:25:14 »
De hoogste digitale minimum snelheid van al mijn locs is nog steeds lager dan de laagste analoge minimum snelheid van al mijn locs.

Met een niet-digitale PWM regeling zul je waarschijnlijk ook zeer lage snelheden kunnen halen, maar dat is volgens mij niet echt het probleem hier. Digitaal kun je als je wilt voor elke rijstap precies instellen hoe hard de loc dan moet rijden. Alle locomotieven rijden op een bepaalde rijstap dan dus precies even hard. Alleen zal niet elke loc zo'n lage minimum snelheid halen als op het filmpje van Wim (maar dat geldt dan vooral voor hele korte N-spoor locjes, en heeft dus wellicht meer met de stroomafname te maken).

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #29 Gepost op: 10 March 2009, 13:26:28 »
Voor Huub
http://www.lenz-elektronik.de/digitalplus/digitalplus_decoder.php#decodergeschichte

De historie van digitaal in een een notendop.
Mijn laatste poging om een lok langzaam te laten rijden:
120 meter raillengte in 1 uur overbrugd. Dat is dacht ik 0.12km per uur
Langzaam genoeg om te vergeten dat er nog een lok op de baan staat.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!